Solarium???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Untamo
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ikä
34
En tiä onko oikee palsta mutta kumminkin......... niin kuinkahan monta kertaa ja paljonko kerrallaan tulis olla poltettavana solariumissa että sai kohtuullisen rusketuksen kesäksi ja vois sitten jatkaa ihan luonnollisella menetelmällä? kun ei ole tuosta solariumista mitään kokemusta!

Rusketuksen hankkiminen solariumista ei ole sen turvallisempaa kuin auringonotto.UV-säteilyn haitat ovat samanlaisia riippumatta siitä, missä sille altistutaan. Viime vuosina julkaistut väestötutkimukset viittaavat siihen, että solariumien ahkera käyttö lisää melanoomariskiä. Vaurioiden syntyminen riippuu solariumlaitteen tehosta, yksilöllisestä ihon herkkyydestä ja siitä, kuinka paljon aikaa solariumissa vietetään.

Solariuminkäyttäjän muistilista:

-Solariumissa ei pidä koskaan olla niin pitkään, että iho punoittaa käynnin jälkeen. Ole ensimmäisillä käyntikerroilla erityisen varovainen, etenkin ellei ihosi ole ennestään ruskettunut.
Viisi minuuttia on useimmille sopiva aloitusaika. Säädä käyntiaika aina ihosi sietokyvyn mukaan.

-Noudata laitteen käyttöohjeita ja ole solariumissa enintään niin pitkään kuin käyttöohjeessa suositellaan. Solariuminpitäjän on annettava käyttöohjeet asiakkaalle pyytämättä.

-Monet UV-säteilyn haittavaikutuksista riippuvat koko elämän aikana saadusta säteilyannoksesta. Rajoita solariumkäyntiesi määrä vuodessa 10 kertaan, ja tarkkaile myös auringonottosi määrää.

-Käytä aina silmiensuojaimia. Silmien kiinnipitäminen ei anna riittävää suojaa solariumin voimakkaalta UV-säteilyltä.

-Älä käy solariumissa lääkehoidon aikana neuvottelematta lääkärisi kanssa. Tietyt lääkeaineet lisäävät ihon valoherkkyyttä.

-Poista kaikki kosmetiikka ennen solariumiin menoa. Valmisteita, joiden luvataan tummentavan rusketusta, ei kannata käyttää. Eräät kosmeettiset aineet lisäävät ihon herkkyyttä UV-säteilylle, ja tällöin kasvaa riski saada palovammoja.

-Ihosairauksia ei kannata yrittää hoitaa itse solariumissa. Kysy neuvoa ihotautilääkäriltä. Lääketieteellistä käyttöä varten on erityisiä UV-hoitolaitteita.

-Tarkkaile ihoasi ja käy lääkärissä, jos ihollasi oleva luomi alkaa kutista, vuotaa verta, kasvaa tai muuttuu ulkonäöltään. Mahdollisuus parantua ihosyövästä on sitä parempi, mitä aikaisemmassa vaiheessa tauti todetaan.

Solariumia ei pidä käyttää, jos

• olet alle 18-vuotias
• ihosi on herkkä auringolle ja rusketut huonosti
• olet ollut auringossa samana päivänä
• käytät lääkkeitä tai olet sairas
• sinulla tai jollakin sukulaisellasi on tai on ollut ihosyöpä.

Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) uudessa asetuksessa ionisoimattoman säteilyaltistuksen rajoittamiseksi on määritelty ultraviolettialtistuksen enimmäisarvo, joka rajoittaa tuntuvasti solariumien käyttöä. Alle 18-vuotiasta ei tulisi altistaa solariumille muuten kuin lääkärin määräyksestä.

Tarkempia tietoja solariumeista
STUK on antanut eurooppalaisiin standardeihin perustuvat tarkat määräykset Suomessa rusketuskäyttöön sallittavista solariumlaitteista. Suomessa rusketustarkoitukseen hyväksytään ainoastaan niin sanotut UV-tyypin 3 -solariumlaitteet. Näissä laitteissa sallitut loisteputket on esitetty STUKin julkaisemassa listassa. Määräysten noudattamista valvotaan pistokokein.

Auringon UV-säteilystä ja sen terveyshaitoista kerrotaan kohdassa Ultraviolettisäteily

Lisää tietoa auringon ja solariumien ultraviolettisäteilystä saa Säteilyturvakeskuksen asiantuntijoilta uvtiimi@stuk.fi.

Solariumia käsittelevät julkaisut

SOLARIUMIN KÄYTTÄJÄLLE

Säteilyturvakeskus

Originally posted by taisteluorava
-Viisi minuuttia on useimmille sopiva aloitusaika
Heh, solle maksaa jotain 5-7€ pintaan, tulee kallis minuuttihinta :) (ei vaan terveys ennenkaikkea)

En harrasta, mut salilla on kolikkoautomaatilla toimiva solkku, ei siis kiinteetä hintaa, vaan maksetaan minuuttien mukaan...

Originally posted by Siima
En harrasta, mut salilla on kolikkoautomaatilla toimiva solkku, ei siis kiinteetä hintaa, vaan maksetaan minuuttien mukaan...
toihan on tosi jees, mikä sali?

Untamo sanoi:
En tiä onko oikee palsta mutta kumminkin......... niin kuinkahan monta kertaa ja paljonko kerrallaan tulis olla poltettavana solariumissa että sai kohtuullisen rusketuksen kesäksi ja vois sitten jatkaa ihan luonnollisella menetelmällä?

Otin 10 x 20 min ja siitä sai ihan hyvän perusrusketuksen.

monkelimaha sanoi:
kuinka usein solariumissa on käytävä että rusketus säilyy?

:) Solariumin käyttöä ei tietääkseni suositella käytettäväksi niin paljon, että rusketus säilyisi. Talviaikana ihossa oleva melaniini hajoaa vähitellen ja iho kalpenee. Ruskettavilla voiteilla voisi onnistuakin säilyttämään rusketuksen ympäri vuoden.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Itse ostin tuossa kesäloman alussa 10* 20 min, solarium aikoja.
Ja ihan kiva pohjarusketus tuli :)

Piti kaivella taas vanhoja threadeja...
Kesällä en ehtinyt juuri aurinkoa ottamaan ja niinpä aattelin grillailla itteeni vähän solariumissa. Olen käynyt solariumissa 4 kertaa 2-3 päivän välein ja väriä on tarttunut melko mukavasti. Nyt on kuitenkin tuntunut pientä kutinaa yläselässä ja niskassa vaikka en ole palanut. Onko tämä normaalia vai pitäisikö olla huolissaan? :confused:
Kosteusvoidetta olen levittänyt solariumin jälkeen. Oli tosin halvinta mitä kaupasta löytyy, eli voisiko jo kosteusvoiteen vaihtaminen parempaan auttaa?
:david:

Meiän punttiksella 20 minuuttia maksaa 4 euroa.. ja mulle jo kolme kertaaki riittää ihan mukavan rusketuksen saamiseks. Tosin muhun väri tarttuuki yleensä aika mukavasti!
Ei kannata joo todellakaan ylläpitää rusketusta solariumilla jos yhtään itsesuojeluvaistoa on jäljellä:) Ja tuloksen näkee parhaiten, kun pitää kelloa tai vastaavaa kädessä samassa kohtaa aina..

Pecman sanoi:
Piti kaivella taas vanhoja threadeja...
Kesällä en ehtinyt juuri aurinkoa ottamaan ja niinpä aattelin grillailla itteeni vähän solariumissa. Olen käynyt solariumissa 4 kertaa 2-3 päivän välein ja väriä on tarttunut melko mukavasti. Nyt on kuitenkin tuntunut pientä kutinaa yläselässä ja niskassa vaikka en ole palanut. Onko tämä normaalia vai pitäisikö olla huolissaan? :confused:
Kosteusvoidetta olen levittänyt solariumin jälkeen. Oli tosin halvinta mitä kaupasta löytyy, eli voisiko jo kosteusvoiteen vaihtaminen parempaan auttaa?
:david:

Oot vähän turhan tiheesti käyny. Ite suosittelisin max 2 krt/vko. Jos yläselkä kutisee niin veikkaisin että iho on kuiva.

Mulla kutis kanssa, kun otin muutaman kerran putkeen lyhyellä aikavälillä. Kutina oli just yläselässä niissä valkoseks jäävissä kohissa, joille paino asettuu(?), kun makaat siellä auringossa. Voisko olla ärtyny siitä lähikontaktista kuumaan pleksiin ja jos sitä desinfiointiainettakin on jääny sinne muhimaan? Ite oon toistaseks hengissä :) Jos siellä nyt pitää käydä, niin katot ittelles sellasen aikavälin, ettei ihossa tunnu tai näy mitään muutoksia (verenpurkaumat, kutina, punotus) - siis muuta kuin se rusketus. Jos sulla on esim. 20 min aika ja punottaa tai kutisee selkeesti seuraavana päivänä, niin ehkä kannattaa olla vaan se 10-15 minsaa. Jos oot ottamassa "solkkukuuria", niin lisäät sitten sitä aikaa sitä mukaan, kun tulee väriä. Tietysti voit pitää jotain pyyhettä jonkun aikaa selän alla ja nakata sen pois jonkun ajan kuluttua, niin saa muut kehonosta rahoille vastinetta :) Ite rusketun hyvin, mutta rinta palaa auringossa suht helposti. Joskus kalpeena olmina, kun on tullut käytyä solkussa, oon pitäny t-paitaa muutaman minuutin ja ottanu sitten pois. Jotku tulee ihan nekruna ulos jo yhen kerran jälkeen, toiset luo nahkansa siinä ovella, kun tulevat ulos. Jos siellä solkussa ei rusketu yhtään ja punottaa vaan, niin kannattaa jättää kokonaan pois. Turha sitä ihoa on siellä rääkätä.

solarium rox!
Ite käyn yleensä sellaisissa pienissä kuurissa, esim. kerran kuussa joku 2-3 päivän setti siten että käyn yhdessä viikossa tuon 2-3 kertaa. tälleensä pysyy tosi mukava väri kun teen vielä sisätöitä / opiskelen niin ilman solaa olen aikamoinen kalkkiksen kapu.

Mulla palaa iho herkästi ja väri tarttuu huonosti, mutta nyt kun olen jo jonkin aikaa käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti solassa, iho on tottunut siihen niin että nyt saa jo ihan oikean rusketuksen parilla käyntikerralla.

alussa mulla meni iho vaan hieman punertavaksi eikä juurikaan ruskettunut.

Käyn aina yhdellä kerralla maksimiajan eli 20min. ekalla kerralla ei kannata ottaa täyttä aikaa, vaan käydä vaikka 10min ja sitten seurata vähän miten iho reagoi.

solassa kannattaa hieman liikkua että selkään ei pala punaisia laikkuja niihin kohtiin jotka on kiinni lasissa. mulla ainakin riittää kun parin minuutin välein vähän nostaa itteään ja siirtyy sentinverran toiseen paikkaan.

Phat sanoi:
toihan on tosi jees, mikä sali?

Joensuussakin on fitness-clubilla sama hässäkkä. kätevä, paitsi että sinne pitää silti varata aika jos käy 15-21.

rintafile sanoi:
Mulla kutis kanssa, kun otin muutaman kerran putkeen lyhyellä aikavälillä. Kutina oli just yläselässä niissä valkoseks jäävissä kohissa, joille paino asettuu(?), kun makaat siellä auringossa. Voisko olla ärtyny siitä lähikontaktista kuumaan pleksiin ja jos sitä desinfiointiainettakin on jääny sinne muhimaan?
Taitaa muuten johtua juuri tuosta, kun etupuolella ei kutinaa tunnu ja nuo kutisevat kohdatkaan ei punoita yhtään. :kippis1:
Vois tosiaan vaikka kokeilla pitää t-paitaa alla ja kääntyä mahalleen välillä.

Itelläni ei oo paikat pahemmin kutissu solkin jälkee vaikka kerran olin 40min solkissa putkee. Kaverin "enkka" on tunti solkussa yhtenä päivänä eli 3x20min putkeen, missä ei tosin ole enään mitää järkeä :thumbs: Oli sitte kaveri seuraavana päivänä vähä nekrun näköne .....noh itelläni pysyy rusketus ihan hyvin ympäri vuoden porkkanoiden , kalapillereiden ja vitamiinipillereiden ansiosta!

Suositut

Back
Ylös Bottom