Solarium

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimbe
  • Aloitettu Aloitettu
Miten on, käykö jengi täällä solkuissa?

Aika kyseenalaista puuhaa on täytyy sanoa, jotkut valmistajat väittävät että se olisi hyväksi iholle ja jopa vähentää ihosyövän mahdollisuutta :rolleyes:
Kun taas useimmat lääkärit sun muut terveysliitot mieluiten kieltäs koko homman tai ainakin rajoittas suuresti sitä. Tän hetkinen saanti suositus on kai 10 kertaa vuodessa max.

Itse ostin just 5x-kortin ja kerran oon käynyt (ekaa kertaa koskaan).

Tässä aika paljon tietoa asiasta: http://www.vanderbilt.edu/AnS/psychology/health_psychology/Tanning.html

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä sitä tulee tässä kesän korvilla yleensä jokunen setti otettua pohjille. Ei oo sitten ihan valkonen kun lähtee vaikka rantsulle. Ei mulla kyllä tuu yli 10 kertaa vuodessa tällä hetkellä.

Itse käyn Hämeenlinnan Wellness forumissa (entinen Solana) valohoidossa joka ei ole yhtä haitallinen kuin solariumi. Laitteessakin ollaan 10-15 min (laitekohtainen asetus) tai halutessa vielä vähemmän
Taitaa olla ainoa paikka Suomessa jossa on kyseiset laitteet ja on vielä ruskettumistakuu :worship:
Laitteet eivät ole myöskään samat mitä sairaaloissa käytetään mm. psoriakseen, atooppiseen ihottumaan jne. vaikkakin kyseisen paikan laitteisiin voi myöskin tulla lääkärin lähetteellä kyseisiä sairauksia hoitamaan.

Vincet sanoi:
Itse käyn Hämeenlinnan Wellness forumissa (entinen Solana) valohoidossa joka ei ole yhtä haitallinen kuin solariumi. Laitteessakin ollaan 10-15 min (laitekohtainen asetus) tai halutessa vielä vähemmän
Taitaa olla ainoa paikka Suomessa jossa on kyseiset laitteet ja on vielä ruskettumistakuu :worship:
Laitteet eivät ole myöskään samat mitä sairaaloissa käytetään mm. psoriakseen, atooppiseen ihottumaan jne. vaikkakin kyseisen paikan laitteisiin voi myöskin tulla lääkärin lähetteellä kyseisiä sairauksia hoitamaan.

Mikäs tuo valohoito sitten on verrattuna solariumiin? Onko siinä sitten molempia UVA:ta ja UVB:tä?

Kävin just 10 kertaa BB-gymillä saamassa säteilyä. Ihan kivan pohjan sillä saa... Auringossa sitten saa enkelinsiivetkin pois :)

Bettyblue: Se hurina saa äkkiä aikaa seuraavan reaktion -> :zzzz:

TA2 sanoi:
Mikäs tuo valohoito sitten on verrattuna solariumiin? Onko siinä sitten molempia UVA:ta ja UVB:tä?

Siinä oli joku aallonpituus erilainen. Emäntä niissä käy, siis noissa volohoidoissa, mutta kyllä nekin jonkinverran ruskettaa vaikkei siellä ollakkaan kun max 5 minuuttia kerrallaan. Siis hänen tapauksessaan.

Täältä luin kerran sellaisen vinkin että kannattaa osan ajasta pitää käsiä niskan takana niin saa väriä myös mukavasti kylkiin.
Neljä kertaa kävin viime kuussa ja pari kertaa olis vielä käytävä. Salilla missä käyn on sen verran halpa toi solkku niin siellä kehtaa käydäkin.

tulee käytyä ehottomasti. teen sisätöitä / opiskelen ja olen muutenkin ihan conan o'brien, niin mukava ottaa väriä kehoon tälleensä kesän kynnyksellä. näyttää paljon terveemmältä ja muutenkin paremmalta :)
henk. koht. en tiedä onko se mitenkään kovinkaan haitallista, tuskin se yhtään sen haitallisempaa on kuin ottaa uv:ta suoraan auringosta juuri siinä otsoniaukon kohdalla :)

käveleväruumis: tuolla missä minä käyn, ei ole käytössä laseja vaan käytetään sellaisia juuri silmäluomen kokoisia kuppeja jotka asetetaan tuohon silmien päälle. niistä ei jää rusketusrajoja, tai no silmäluomi ei rusketu mutta so not.

metalman sanoi:
käveleväruumis: tuolla missä minä käyn, ei ole käytössä laseja vaan käytetään sellaisia juuri silmäluomen kokoisia kuppeja jotka asetetaan tuohon silmien päälle. niistä ei jää rusketusrajoja, tai no silmäluomi ei rusketu mutta so not.

Aijoo, olenpas minä :wanha:naikainen. Ennenhän taisi olla sellaiset uimalasientapaiset muistaakseni.

Joo on tullut käytyä. Talvella sain jostain lahjaksi 10 kerran käynnin solariumiin, ja hyvin tarttui rusketus! Vieläki on rusketusrajat boxereiden kohdalla :rock:

wildi sanoi:
Joo on tullut käytyä. Talvella sain jostain lahjaksi 10 kerran käynnin solariumiin, ja hyvin tarttui rusketus! Vieläki on rusketusrajat boxereiden kohdalla :rock:

Täällä http://www.stuk.fi/sateily_ja_ihminen/solarium.html ainakin lukee että alle 18-vuotiaan ei olis hyväks käydä solkuissa. En tiedä sitten kuinka hifistelyks ton voi luokitella. :arvi:

Eikös tuollainen lyhytaikainen solariumissa käynti ole terveellisempää herkkäihoiselle kuin auringossa makaaminen?

Amerikan Jeesus sanoi:
Eikös tuollainen lyhytaikainen solariumissa käynti ole terveellisempää herkkäihoiselle kuin auringossa makaaminen?

Aurinkoa ei ole säädetty rusketuksen optimointiin ja haittojen minimointiin :hyper:

Nyt olen käynyt melkein joka salikerta 2 € 10 min, kun sauna on poissa käytöstä ja ei tarkene muuten suihkuun. Huonot putket, mutta vähän antaa väriä. Jos otan solariumia 20 min, niin ekat 7 min (2 biisiä radiosta) mahallaan ja loput 13 min selällään. Mukavasti rentouttaa ja usein nukahdan, kunnes lamput sammuu. Minulla on hyvä pigmentti ja en juuri koskaan pala auringossakaan, siksi uskallan ottaa reilummin. Ainakaan tupakoitsijoiden on turha heristellä sormea syöpävaarasta.

noista huonoista putkista, että huonot / vialliset / vanhat / paskat putket voi käsittääkseni olla hyvinkin epäterveelliset iholle.

metalman sanoi:
noista huonoista putkista, että huonot / vialliset / vanhat / paskat putket voi käsittääkseni olla hyvinkin epäterveelliset iholle.

True. Kannattaa vaan mennä semmosiin missä on uudet ja tehokkaat putket. Munkin salilla saa olla vaan maksimissaan 20 min, sen jälkee laite sammuu itellää.

Mä olen vahvasti sitä mieltä (mutua) että iho voi paremmin jos ylläpitää pohjarusketusta sen sijaan että käy kärtsäämässä itsensä kerran vuodessa ravunpunaiseksi.

metalman sanoi:

No kyllä ehdottomasti. Mullakin paloi yhdellä kertaa luut kiinni siihen solariumin pleksin pintaan. Ei mikään ihme, kun säteilyturvakeskus mittasi 10 gigaelektronivoltin gammasäteilyä rikkinäisestä putkesta. :eek:

Joo asiaan...

Nuo solariumputket toimivat muistaakseni näin (saa korjata, en ole fyysikko):

Virta päälle
=> Elektronisuihku katodista anodiin
=> Elektronit virittävät solariumputkessa olevan kaasun atomeita
=> Kaasuatomit emittoivat UV-säteilyä
=> Kaasuatomien emittoima säteily törmää putken pinnassa olevaan loisteaineeseen
=> Loisteaine virittyy
=> Loisteaineen viritystila purkautuu osittain valona, lämpönä ja UV-säteilynä

Jos nyt muistan oikein, niin juuri tuo putken loisteaine "kuluu" käytettäessä ja loisteaine ei toimi enää samalla tavalla, eikä putki enää emittoi kovinkaan hyvin UV-säteilyä.

Huono (yleensä vanha) putki => Ei rusketa

Viallinen putki => Ei rusketa, näistä voisi kaiketi teoriassa säteillä mikroaaltoja mutta kyllä sen poltteen huomaa sekunnissa. Sitten vaan katkaisunappi pohjaan.

Vanha putki => Ei rusketa

Paska putki => Olet eksynyt viemäriin, lähde takaisin maanpinnalle

wildi sanoi:

Miks sä boksereita solkussa pidät?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom