Solarium

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimbe
  • Aloitettu Aloitettu
Juu eli en käy solariumissa. Enkä ole myöskään koskaan käynyt. Mitä tuo ulkovalo antaa on riittänyt tähän asti ja riittää vastaisuudessakin. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Matsku sanoi:
Näin ruskettumisesta yleensä..

Kuinkas moni on käyttänyt sellaista ainetta nimeltä Beeta-karoteeni
auttaa vähän tohon ruskettumisen nopeutumiseen... kannattaa kokeilla

Käytän kyseistä ainetta muodossa porkkana - suosittelen. :) Ei kai sitä purkista kannata ottaa, jos luonnollisessa muodossakin on saatavilla.

Aina keväisin iskee solarium-villitys. En kerta kaikkiaan jaksa maata rannalla (kunhan ne rantakelit nyt ensinnäkin saapuvat joskus heinäkuussa :rolleyes: ), joten otan sitten aurinkoa jokusen kerran solariumissa, näin jo muutamana vuotena peräkkäin. Saa sitä paitsi kivemnman rusketuksen, kun ei tuu bikini- tms. rajoja. :)

Jimbe sanoi:
Btw monta päivää ootte pitäny väliä aina kerroilla?
Muistaakseni salilla suositeltiin, että eka viikko joka toinen päivä, että saa väriä pintaan. Myöhemmin vaikka 1-2 kertaa viikossa. Tulee aika lyhyessä ajassa solarium max suositukset umpeen, myös vanhat väljemmät suositukset 20 krt/vuosi.

tabe sanoi:
En tod.käy...
mitä siitä hyötyy???ruskettuu mut miks pitäis?
Miksi pitää olla lihaksikas, hiukset leikattuna, siistit vaatteet jne.? Ei ole pakko, mutta joskus on mukava näyttää hyvältä. Pakkikseltahan ei yhtään narsistia löydy :D

Nostetaas vanhahko threadi ylös. Ajattelin mennä ekaa kertaa tässä keväällä solariumiin. Mutta mutta...ihoni on muuten tosi vaalea ja kesällä ei tarvi olla kuin vähän aikaa paikallaan auringossa ilman aurinkorasvaa, niin palan samantien. Reilulla rasvaamisella ei yleensä pala vaikka vähän kauemminkin olisi. Toki punoitus muuttuu jossain vaiheessa "rusketukseksi", mutta ns. normaalia rusketusta en ole ikinä onnistunut hankkimaan. Olisko täällä muita, joilla on samantyyppinen iho ja on käynyt solariumissa? Tarttuuko se rusketus sielläkään? Ja stukin sivujen solariumiahan ei suositella ollenkaan, "jos ihonväri on erittäin vaalea ja auringossa palaa aina". Jos vaikka aluksi ottaisi vain esim. 5 min. kerrallaan...Eli kokemuksia solariumista muilta "albiinoilta"!

Jos olisin albiino en menisi solariumiin ollenkaan vaan kuuntelisin lekureita. Itse paatuneena neekeripoikana otan kuitenkin solariumin melkein joka toinen viikko, se antaa kivasti energiaa.

No en mä nyt ihan albiino ole, mutta aika lähellä kuitenkin. Stukin sivuilla on ihotyyppiluokkien mukaan tehty jako: erittäin herkkä, herkkä, normaali, sietokykyinen. Erittäin herkälle (=palaa AINA helposti auringossa, ei rusketu) tuomio on tyly: "Älä käytä solariumia", mutta "herkkä" taas voisi ottaa 2 kerran jälkeen jo yli 10 min. Mun iho menee tohon "erittäin herkän" ja "herkän" välille, tiedä siitä nyt sitten, pitäis varmaan ottaa 2,5 min :)

Olen joskus käynyt solariumissa, mutta en ruskettunut ja lievästi paloinkin siellä. Uusia luomia alkoi ilmestymään, joten jätin solariumit. En rusketu kotimaan auringossa lainkaan. Ulkomailla palan helposti aurinkorasvasta huolimatta ja saan lievän rusketuksen. En rusketu ilman rajua palamista ollenkaan ja ihon palaminen on epäterveellistä joten otan rusketuksen mieluummin purkista silloin kun sitä kaipaan. Parit porkkanat silloin tällöin vie kuitenkin kalmankalpean lookin veks.

Rankku sanoi:
Ja stukin sivujen solariumiahan ei suositella ollenkaan, "jos ihonväri on erittäin vaalea ja auringossa palaa aina". Jos vaikka aluksi ottaisi vain esim. 5 min. kerrallaan...
Liekkö sitten noista 5 minuutin sessioista mihkään. Itse kävin juuri 10 päivän aikana 7 tai 8 kertaa solkussa, 15 min kerrallaan ja nyt vasta alkaa näyttää hieman ruskealta. Meillä kaljupäisillä vaan jää sellainen hieno valkoinen "pallo" takaraivoon, jos paljon siellä makaa. :lol2: Yksi vaihtoehto sulle vois olla itseruskettavat voiteet, jos sulla on joku, joka sitä jaksaa levitellä. Tai sit jos johkin spesiaalitilaisuuteen haluat variä, ruiskurusketus on yksi, tosin hieman tyyris vaihtoehto.

Juu, aina sillointällöin käyn kun on kätevästi salilla pukuhuoneessa omat huoneet/kopit solariumeille. Yhteensä oon tainnu käydä kuusi-seitsemän kertaa. Vielä on tuohon 10 kerran vuosisuositukseen matkaa, kävin pari kertaa ennen kesää ja nyt kesän jälkeen oon käyny muutaman kerran.
Takapuoleen jäi heti valkoiset bikininkuvat, samoin vatsanahkaan, mutta kasvoihin ei tuntunut tarttuvan oikein väri. (Juu, en uskalla mennä nakupellenä säteilyttämään, eikä pienet rajat edes haittaa. Avokki käy munasillaan.)
Mulla ei onneksi ole jäänyt kainalot/lapaluut valkoisiksi, siirrän välillä käsiä ja jalkojenkin asentoa. Avokki on "valkohäntäpeura", takamuksessa valkoinen läiskä, samoin kainalot ja juuri nuo valkoiset pilkut lapaluiden kohdalla. Millä sen saisi ehkäistyä ?

Yksi vaihtoehto sulle vois olla itseruskettavat voiteet, jos sulla on joku, joka sitä jaksaa levitellä. Tai sit jos johkin spesiaalitilaisuuteen haluat variä, ruiskurusketus on yksi, tosin hieman tyyris vaihtoehto.

Ei oo mitään spesiaalitilaisuutta, olis vaan kiva kesällä olla vähän ruskeempi kuin kalkkilaivan kapteeni. Mihis noi itseruskettavat rasvat perustuu, onko ne vaan maalia, joka lähtee pesussa pois vai tarttuuko rusketus jotenkin paremmin kun sellaista käyttää?

Viisi kertaa on niin vähän, että eroa ei välttämättä edes huomaa. Kun itse kokeilin tätä (5x20 min), kukaan tuttava ei huomannut mitään ja rusketun auringossa ihan normaalisti - en siis pala tai ole albiino ;-)

Rankku sanoi:
Mihis noi itseruskettavat rasvat perustuu, onko ne vaan maalia, joka lähtee pesussa pois vai tarttuuko rusketus jotenkin paremmin kun sellaista käyttää?
Eivät ole maalia, vaan haalistuvat muutamassa päivässä pois vähitellen, joten sitä pitäisi levitellä pari kertaa viikossa. Iho kannattaa ensin kuoria, jonka jälkeen tavallinen kosteusvoide ja siihen sitten se itseruskettava päälle. Aikamoinen vaivahan siitä on, mutta mitä mies ei tekisi komeutensa tähden... :)

Tikari sanoi:
Mulla ei onneksi ole jäänyt kainalot/lapaluut valkoisiksi, siirrän välillä käsiä ja jalkojenkin asentoa. Avokki on "valkohäntäpeura", takamuksessa valkoinen läiskä, samoin kainalot ja juuri nuo valkoiset pilkut lapaluiden kohdalla. Millä sen saisi ehkäistyä ?
Kainalot saa sillain, että nostaa kädet ylös pään taakse. Jotkut kuulemma kääntyvät mahalleen, ettei tulisi selkään ja perseeseen noita läikkiä, mutta ainakaan itse en pystyisi siellä mahallaan olemaan.

Tänä keväänä ekaa kertaa otan pohjaväriä kesää varten. Ja nyt kahden käyntikerran (á 25 min) on jo aika selvät rusketusrajat. Mielenkiinnolla odotan jahka saa jotain 10 krt käytyä.
Pitää näköjään alkaa leikkimään kebab-varrasta siellä grillissä ettei tule noita enkelin siipiä.
Nokkelimmat vetää tästä jo johtopäätökset mun ihotyypistä eli oon ainoostaan pari kertaa palanu. Toinen niistä oli Kreetan reissulla (lievää punoitusta nenässä).

edit. Jälkeenpäin huomasin solkun seinällä lapun jossa ekalle kerralle suositeltiin jotain max. 5 min. :D BAH! humpuukiai

Tämän mukaan solarium lisää selvästi ihasyöpäriskiä:

"Naisilla, jotka käyvät säännöllisesti solariumissa vähintään kerran kuukaudessa on 55 prosenttia suurempi riski sairastua pahanlaatuiseen melanoomaan eli ihosyöpään, kertoo ruotsalais- ja norjalaisnaisista koostunut tutkimus. Naisten iällä tai hiusten värillä ei ollut vaikutusta syöpäriskin suuruuteen.

Solariumin vaaroista on jo aiemmin saatu samansuuntaisia tutkimustuloksia. Tällä kertaa mukaan haluttiin ottaa naisia, jotka asuvat alueella, jossa ihonväri on ihosyövän kasvulle otollinen. Melanoomariski on suurin alueilla, jossa asuu ja elää hyvin vaaleaihosia ihmisiä kuten Australiassa, Uudessa Seelannissa, Pohjois-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Vuoden 1950 jälkeen ihosyöpätapaukset ovat kolminkertaistuneet Ruotsissa ja Norjassa.

Tutkimuksessa, johon osallistui yli 100 000 naista 30-50 ikävuoden välillä selvisi myös, että ihosyöpäriski kasvoi vielä suuremmaksi mitä nuorempana solariumin käyttö aloitettiin. Solariumia säännöllisesti kerran tai useammin kuukaudessa käyttävillä 20-29-vuotiailla syöpäriski oli jo 150 prosenttia suurempi verrattuna naisiin, jotka eivät koskaan käyneet solariumissa.

Tutkijat saivat myös selville, että vaaleahiuksisilla on kaksinkertainen riski sairastua ihosyöpään auringonvalossa oleskelun vaikutuksesta verrattuna tumma- tai mustahiuksisiin. Punatukkaisilla riski oli jopa nelinkertainen. Epänormaalin muotoiset ja moniväriset sekä suuret luomet lisäävät myös ihosyöpäriskiä.

Melanooman parantumisennuste on erittäin hyvä jos syöpä on levinnyt vain ihoon. Jos syöpää ei huomata ajoissa se voi verisuonten ja imusolmukkeiden kautta levitä nopeasti kaikkialle kehoon. Kun syöpäsolut ovat ottaneet vallan koko kehosta, mitään ei ole enää tehtävissä. "Solariumissa käyntiin ei pitäisi olla mitään järkisyitä", sanoi lääkäri James M. Spencer, joka toimii varapuheenjohtajana New Yorkin Mt. Sinai School of Medicine:n ihotautiopin osastolla. Solariumilla haetaan vain kosmeettista hyötyä, joka häviää muutaman viikon päästä, mutta jolla voi pahimmillaan olla elinikäisiä seurauksia."

Lähde: CNN

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom