Solarium ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja austin
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sakael sanoi:
En, mutta ajattelin kyllä kokeilla. Tosin pari porkkanaa päivässä taitaa ajaa saman asian?

Itselläni on Donsbachin Beta karoten-tabletteja joissa betakaroteenia on 25mg. Annos on yksi tabletti päivässä. En tässä nyt ainakaan nopealla silmäyksellä löytänyt mitään fiksua tietoa netistä, joten en voi sanoa ajaako pari porkkanaa päivässä saman asian. Ja asiaa en voi kokeiluluontoisesti määrittää, koska mun maha ei tykkää porkkanoista. Suosittelen kyllä noita tabletteja, sillä niillä pääsee tosi helpolla, kun ei tarvitse aloittaa porkkanoita keittämään.

EDIT: jos saat porkkanoilla ihon hieman kellertämään niin saat varmasti tarpeeksi beetakaroteenia

hiliviuskas sanoi:
solkussa en oo koskaan käyny, mutta näinhän se vissiin ihan tieteellisesti menee, että ne paikat ruskettuu helpoiten, mitkä on yleensä saanu eniten rusketusta

Tuota tuota, olisiko mitään apua jos laittaisi kaupasta saatavaa rusketusvoidetta niihin vaaleampiin kohtiin?

mulla on tapana kääntyä solkussa n ½ välissä aikaa , silleen minä ainaki saan tasasemman värin .
solkussa käyn noin 1-2 krt viikko n 30-60 min (tervetuloa ihosyöpä) kokeilkaa niin et ku alotatte kuurin käykää vaikka 2 päivää peräkkäin 20min ja sit päivä väliä
sit kerta ja päivä väliä , siinä pitäs olla jo sen verran värille pohjaa et sen jlk kerta viikossa pitäs värin pitämiseen riittää. nuo määrät tietenki riippuu vähän ihon väristä , et jos oot tosi vaalee tai punahiuksinen luonnostaan ja palat helposti auringossa sillon kannattaa puolittaa nuo ajat..
mä oon ravannu solkussa 10v ajan n 25- 35 krt vuosi siihen luonnonaurinko
päälle .
:hyper: friikki :hyper: eikä oo vielä ainakaan iho" korpulla" tai tietookaan
mistään melanoomasta.

Niin, osaako nyt kukaan sanoa, milloin kannattaa mennä uudestaan, jos on polttanut itsensä pieneltä alueelta lievästi. Kiitos!

Eugen sanoi:
Niin, osaako nyt kukaan sanoa, milloin kannattaa mennä uudestaan, jos on polttanut itsensä pieneltä alueelta lievästi. Kiitos!
sitte kun ne palovammat on kokonaan parantunu. laita palokohtiin jotain hajustamatonta perus voidetta esm aqualan L on hyvä

Oi kiitos Timantti! Kohti pronssista...

tyrone sanoi:
Itselläni on Donsbachin Beta karoten-tabletteja joissa betakaroteenia on 25mg. Annos on yksi tabletti päivässä.
...
EDIT: jos saat porkkanoilla ihon hieman kellertämään niin saat varmasti tarpeeksi beetakaroteenia

Vieläkös beta-karoteenia saa luontaistuotekaupoista? Joku vuosi takaperinhan siitä oli jonkinmoista kohua kun aine aiheutti pysyviä maksavaurioita (en muista annostuksia) ja samassa yhteydessä useimmista multivitamiineista ainesosa dumpattiin.

Maaggeli sanoi:
millasia kokemuksia atoopikoilla on tosta solkusta?
auttoku?
Mulla solarium auttaa talven pimeinä aikoina, tänä talvena ei ole oikeestaan ollut mitään oireita Kiitos oliiviöljylle :thumbs:

IronMind sanoi:
Vieläkös beta-karoteenia saa luontaistuotekaupoista? Joku vuosi takaperinhan siitä oli jonkinmoista kohua kun aine aiheutti pysyviä maksavaurioita (en muista annostuksia) ja samassa yhteydessä useimmista multivitamiineista ainesosa dumpattiin.

Kyllähän betakaroteenia saa vaikka hyvinvarustetusta marketista. Betakaroteeni nimenomaan on käytännössä vaaraton A-vitamiinin esiaste. A-vitamiinin liiailllinen ja pitkäaikainen käyttö kyllä voi aiheuttaa maksavaurioita, mutta betakaroteeni ei, koska se varastoituu ihoon ja tarpeen vaatiessa elimistö muodostaa siitä A-vitamiinia.

tyrone sanoi:
Kyllähän betakaroteenia saa vaikka hyvinvarustetusta marketista. Betakaroteeni nimenomaan on käytännössä vaaraton A-vitamiinin esiaste. A-vitamiinin liiailllinen ja pitkäaikainen käyttö kyllä voi aiheuttaa maksavaurioita, mutta betakaroteeni ei, koska se varastoituu ihoon ja tarpeen vaatiessa elimistö muodostaa siitä A-vitamiinia.

Taisi olla muistissani taas reikä eli beta-karoteeni ei kiusannutkaan maksaa, vaan lisäsi keuhkosyövän riskiä, nyt kun pikaisella nettisurffauksella virkistin muistiani: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/842945.stm.

Varsinaisia tutkimuksia en nyt löytänyt tähän hätään, mutta tuo BBC:n tiivistelmä tiivistettynä: ainakin röökaavien henkilöiden riski saada keuhkosyöpä nousee ~20% jos he nauttivat beta-karoteeni nappeja.

Sivuhuomautus: beta-karoteenia käytetään näköjään myös elintarvikevärinä keltaisissa ja oransseissa eväissä, esim. mehuissa eli tuskin siihen nyt kuolee kuitenkaan, vaikka se kemiallisesti eristetyssä muodossa tulisikin nautittua porkkanoiden sijaan.

IronMind sanoi:
Taisi olla muistissani taas reikä eli beta-karoteeni ei kiusannutkaan maksaa, vaan lisäsi keuhkosyövän riskiä, nyt kun pikaisella nettisurffauksella virkistin muistiani: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/842945.stm.

Varsinaisia tutkimuksia en nyt löytänyt tähän hätään, mutta tuo BBC:n tiivistelmä tiivistettynä: ainakin röökaavien henkilöiden riski saada keuhkosyöpä nousee ~20% jos he nauttivat beta-karoteeni nappeja.

Itse löysin ristiriitaista tieto tuostakin :).

Lainaus Bio-vitan sivuilta:

Tärkeimmät karotenoidit

Alfakaroteenin ja tupakoitsijoiden keuhkosyövän välillä on havaittu tilastollisesti merkitsevä yhteys: Mitä pienempi saanti, sitä suurempi sairastumisen vaara. Porkkana ja kurpitsa sisältävät runsaasti alfakaroteenia.

Beetakaroteenia pidettiin aivan viime aikoihin asti tärkeimpänä karotenoidina. Kieltämättä se onkin parhaiten tunnettu ja eniten tutkittu karotenoidi, jolla on tutkimusten mukaan monia edullisia vaikutuksia terveyteen. Suuri suomalainen SETTI-tutkimus osoitti, että kapseleina nautittu beetakaroteeni (20 mg/päivä) ehkäisee eturauhassyöpää ja aivohalvausta. Tutkimukseen osallistui noin 30 000 tupakoivaa miestä.

Beetakaroteeni vähentää riskiä sairastua moniin syöpätauteihin, muun muassa suu-, keuhko-, rinta-, ruokatorvi- ja kohdunkaulan syöpään. SETTI-tutkimuksessa beetakaroteenilla ei kuitenkaan havaittu keuhkosyövältä eikä sydän- tai aivoinfarktilta suojaavaa vaikutusta. Syynä oli ilmeisesti koehenkilöiden vuosikymmeniä jatkunut kova tupakointi (1-2 askia/vrk), jonka haittavaikutukset olivat ylivoimaisia beetakaroteenillekin. Suun kautta nautittuna betakaroteeni suojaa ihoa auringonvalon UV-säteiltä. Sen teho paranee entisestään, kun iholle sivellään suojavoidetta (etenkin jos se sisältää vihreästä teestä valmistettua uutetta).

tyrone sanoi:
Itse löysin ristiriitaista tieto tuostakin :).

Lainaus Bio-vitan sivuilta:

Tuota noin, ehkä ei kuitenkaan kannata lisäravinne- tai vitamiiniasioissa käyttää tietolähteenä yrityksen sivuja joka pyrkii kyseisiä tuotteita maksimaalisen määrän myymään.

Vähän sama kuin kysyisi ovelta ovelle kiertävältä pölynimurikauppiaalta onko hänen myymänsä imuri hyvä.

Timantti sanoi:
sitte kun ne palovammat on kokonaan parantunu. laita palokohtiin jotain hajustamatonta perus voidetta esm aqualan L on hyvä

No niin. Vahingosta viisastuneena olin nyt vain 15min ja palanut alue ei ruvennut punoittamaan. Ens kerralla sitten se 20min. Ja muillekin newbie solkunkäyttäjille, eka kerralla 14 min riittää.

Mulla on kotona puolivartalosolariumhässäkkä, jolla ottelen pohjia kesää varten...

Ennen tuli aina aurinkoihottumaa, mutta tämän pohjien oton jälkeen oireet ovat hävinneet täysin...

Tapaan kanssa käydä silloin tällöin solkussa, kun tuo palvelu nyt opiskelijasäätiön kautta tuossa ilmaisena on. Kone on varmaan pirun vanha, mutta siihen iskettiin uudet putket joku aika sitten. Jos tuolla vartinkin on, niin kyllä huomenissa huomaa missä on oltu.

Olin tuossa käymässä Härmän kuntokeskuksen aurinkotasanteella. Siellä on makuupaikkoja, ja katossa on semmoiset spottimaiset solariumvalot. Niitä on joku 6-8 per makuupaikka ja sitten 3 kpl semmoisia lämpölamppuja. Oli paljon miellyttävämpää makoilla siinä pyyhkeen päällä kuin jossain putkihelvetin välissä. Suosittelen.

Nyt Suomeenkin saapuu uutuus, joka takaa kaikilla kauniin pronssisen rusketuksen (myös meille, jotka emme rusketu edes solariumissa). :) Kyseessä on ruiskutettava väri, joka kestää iholla noin viikon. Tänään "jouduin" kyseisen menetelmän koekaniiniksi Mayorsilla kesken treenini ja nyt olen ruskeampi kuin koskaan. Hinta tulee ilmeisesti olemaan melko korkea (ainakin verrattuna solariumiin ja ilmaiseen aurinkoon), mutta rusketus on tasainen ja t-o-d-e-l-l-a hyvän näköinen. Ainakin itse odotan innolla menetelmän lopullista rantautumista Suomeenkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom