Sodan vaikutus suomen kansan "identiteettiin"?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makew
  • Aloitettu Aloitettu
reino sanoi:
Noin. Nyt. Jos Alarik malttaa olla hetken hiljaa, niin otettaisko me muut vaikka lakki päästä ja kuunneltais Porilaisten marssi. Tai olisko Jääkärimarssi vähän menevämpi biisi tähän hätään.

Sen jälkeen saattais taas joku uskaltaa palata alkuperäiseen aiheeseen. Jos se ny enää ketään kiinnostaa.

Ei mulla mitään järkevää lisättävää tähän keskusteluun muuten ole, mutta jos vedettäis vaihtelun vuoksi se Sillanpään Marssilaulu. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alarik sanoi:
Itseäni jäi hiukan vaivaamaan että mitä makew tuolla aloitusviestillään pyrki sanomaan? Että nämä militantit venäjä/venäläis-vastaiset kansankynttilät ovat väärässä? Että he ovat oikeassa? Itse tapasin tuon tyyppistä asennetta myös peruskoulun lisäksi myös armeijassa ja lukiossakin, tuntuu olevan yllättävän laajalle levinnyt asenne.

Ihan vaan mielenkiinnosta tekee mieli kysyä, että kumpaa mielestäsi on enemmän USA-vastaisuutta vaiko Venäjä-vastaisuutta?

En suoraan sanottuna tiedä. Kuten on jo tulllut esille niin kys. maita arvioidaan toisen maailmansodan, kylmän sodan, omien kokemusten yms. perusteella. Enpä ole kuullut että kukaan opettaja/armeijan kapiainen/lukion opettaja tms. olisi erityisen USA-vastainen, ehkä näin on ollut joskus -60/-70 - luvulla muttei enää 80/90-luvuilla. USA on 'tutumpi' suomalaisille television yms. viihteen kautta, Venäjä tunnetaan lähinnä sotahistorian yms. kautta. Venäjä-vastaisuus perustuu ehkä osittain juuri kulttuurin vierauteen, venäläiset nähdään uutisten yms. kuvaamina yleensä negatiivisina hahmoina. USA:laisten huono ulkopoliittinen kuva kiillottuu aina 'kauniiden ja rohkeiden' myötä.

Kyse on kuitenkin lopulta kahdesta hyvinkin erilaisesta maasta ja vertailut kylmän sodan yms. perusteella eivät ole enää suoraan mahdollisia, jos koskaan ovat olleet. Tilanne on myös muuttunut siten että kys. maat ovat liittolaisia terrorisodassa ja myös talouden saralla.

Ryssät ovat itse hankkineet oman maineensa. Ja nähtävästi tulevat edelleenkin hankkimaan. Pienten naapurikansojen sorto, ihmisoikeusrikkomukset ja ympäristön säälimätön tuhoaminen...sitä naapurimaastamme on aina löytynyt yllin kyllin.

Lähinnä ihmettelen sitä kriitiikkiä mitä USA:ta kohti viljellään. Tai no, en ihmettele mutta kyllä Venäjä-vihalle on paljon maantieteellisemmätkin perusteet. No, tämä nyt oli vaan pienen miehen hiljanen mielipide.

Tällä hetkellä en itse ihmettele lainkaan USA:ta kohtaan suunnattua kritiikkiä.
Omasta mielestä USA ja Bush alkavat olla uhka maailmanrauhalle...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom