Skoda Octavia 2009-

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Joo, jos mietitään säästöä 100 km/h vs 120 km/h, niin huuhhuh. Johan tuossa jälkimmäisessä säästyy hermoja sen parin satkun verran jo alle viikossa :D
 
Joo, jos mietitään säästöä 100 km/h vs 120 km/h, niin huuhhuh. Johan tuossa jälkimmäisessä säästyy hermoja sen parin satkun verran jo alle viikossa :D
Työmatka yhteensä 100 km, kulutuksen lisä 1-1.5 litraa sadalla, mutta sanotaan litra, koska sekin antaa jo hinnan minkä olen valmis maksamaan. Päivässä siis 1.35 €. Kuukaudessa on keskimäärin 22 työpäivää, eli se tekee 29.7 €. Kolmekymppiä on puoli tankkia ja mulla on ihan oikeasti tuolle rahalle parempaakin käyttöä kuin laittaa se muutaman minuutin ajansäästöön per päivä. Niin kiire mulla ei ikinä ole, mutta rahasta on kyllä aina tiukkaa. Suomessa on autolla ajosta tehty niin saatanan kallista, että siihen kiinnittää huomiota ihan eri tavalla kun työmatkaan palaa jo rahaa. Kyllä mäkin ennen päästelin jopa 140 km/h motarilla, mutta ajotapa kummasti muuttuu kun se on päivittäistä. Mä tiedän että etenkin niiden on tätä vaikea ymmärtää jotka eivät aja päivittäin pitkää siivua moottoritietä ja joillekin niillekin, jotka ajavat, mutta aika sama mulle oikeastaan. Jos lasketaan säästö vuodelle niin toi on sit jo 330 € kun lasketaan kuukausi kesälomia pois. Onhan sit toki kaikkia muitakin ajoja niin vuosittainen säästö kiipeää johonkin tuonne neljäänsataan. Pelkästään sillä että ajan hieman hiljempaa.

Joku alkaa kohta tietysti laskea paljonko aikaa säästyisi vuodessa, mutta turha vaiva. Se on noin 32 tuntia. Aikaa ei kuitenkaan saa säästöön, mutta rahaa saa. Säästö on vain neljä minuuttia per suunta ja se on niin pieni aika että se on mulle täysin yhdentekevää. Se ajan säästö per suunta on ainoa mikä vaikuttaa, koska työmatka jakautuu kahtia ja jos mulla on aamulla neljä minuuttia enemmän omaa aikaa ja illalla neljä minuuttia enemmän omaa aikaa niin en mä noin pienellä ajalla tee mitään. Jos kyse olisi vaikka kahdestakymmenestä minuutista niin alkaisi ehkä kiinnostaa. Moni ei edes tiedosta miten vähän säästää aikaa jos ajaa kovempaa. Joku sanoo että aika on rahaa ja se on ihan totta. Ajonopeutta laskemalla voi muuttaa aikaa rahaksi ja nostamalla kuluu rahaa ja aikaa säästyy.

Hermojen säästyminen on muuten juuri toisinpäin kuin Sam79 ja HarryG uumoilivat. Hiljaisempi vauhti säästää hermoja kun mun ei tarvitse raivota siitä kun joku ohittelee taas rekkajonoa reilua alinopeutta ja mä roikun puskurissa kiinni. Mä olen nyt se joka ohittaa sitä rekkajonoa alinopeutta. ;) Ei vaan, uskokaa tai älkää, mutta mä koitan olla mahdollisimman vähän tien tukkona enkä tuuppaa kenenkään eteen ohituskaistalle ja koitan katsoa välin missä pääsen ohittamaan rekan hidastamatta ketään, tai hidastamalla mahdollisimman vähän. Tarvittaessa nostan vaikka hieman nopeutta. Paljon leppoisampaa tuo on.

Kyllä mä olen miettinyt tämän aika moneen kertaan läpi enkä kehtaa myöntää että pidän säästynyttä rahaa tärkeämpänä kuin aikaa, vaikka tiedän että jotkut pitää tällaista ajattelutapaa ihan urpona. Se on mulle kuitenkin ihan sama. En tästä muuten puhuisikaan. Olen päätökseni tehnyt.
 
Oliko minkähintainen jumppa? Yksi hienoimmista asioista muuten mun mielestä tossa kunnon vaimennuksessa on se että stereot kuulostavat törkeän paljon paremmilta kun kaikki kumina ja resonointi häviää.

Itse kysyin varmaan 1-2v sitten Espoosta äänieristystä, niin hinta oli ~800e luokkaa.
 
Tai sitten vaan jaksaa provota. Itse en jaksa uskoa, että kukaan täyspäinen ajaa 100 km/h motarilla säästääkseen polttoainetta. Miksi ei sitten ajaisi 80 km/h, koska eikös silloin kulutus ole vielä alempi?
 
Tai sitten vaan jaksaa provota. Itse en jaksa uskoa, että kukaan täyspäinen ajaa 100 km/h motarilla säästääkseen polttoainetta. Miksi ei sitten ajaisi 80 km/h, koska eikös silloin kulutus ole vielä alempi?
Ehken ole ihan täysjärkinen. Jossain menee raja tietenkin ajonopeuden madaltamisen kanssakin. Miksi ei sitten ajaisi saman tien kuuttakymppiä? Niinpä. Kumma että tällaista asiaa joutuu selittelemään. Joillakin tuntuu oikein menevän tunteisiin ja pidetään ihan vajaana. No toisaalta en kyllä yllättynyt yhtään.
 
Tai sitten vaan jaksaa provota. Itse en jaksa uskoa, että kukaan täyspäinen ajaa 100 km/h motarilla säästääkseen polttoainetta.

Elät kuplassa. Moni ihminen, täysjärkisetkin, ajavat 100km/h motarilla säästääkseen rahaa. Auton polttoaineen kulutus nousee ilmanvastuksen takia aika runsaasti yli 100kmh vauhdissa. Itsekin ajelen silloin tällöin vähän hiljempaa (moottoritiellä, en muualla) nimenomaan rahan säästämiseksi. Tosin jos pitäisi ajaa päivittäin tuntitolkulla niin en jaksaisi körötellä.
 
Teiltä ei taida myöskään löytyä ymmärrystä RS Octavian ostolle...

No mun kuplassa motarilla laitetaan vakkari 135km/h ja kirotaan noita saatanan 100km/h ajajia.
 
Teiltä ei taida myöskään löytyä ymmärrystä RS Octavian ostolle...
Löytyy ihan helposti ja ostaisin sellaisen itsekin jos työmatka ei olisi tuollainen. Kuten sanoin niin asiaa alkaa ajatella hieman eri tavalla kun kyseessä on päivittäin toistuva työmatka, eikä ole hienoa jos puolet palkasta palaa siihen että pääsee kulkemaan töihin. Jos ajaisin vähemmän niin se olisi aika sama vaikka se auto kuluttaisi 15 litraa sadalla.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Samaan tapaanhan tuon DSG saa vapaalle kun muutkin lootat, tai siis käytännössä kytkinlevyt on irti mutta kuitenkin.

Tänään vahingossa tökkäsin DSGn N-asentoon. Mutta koitin tässä taannoin googlata ihan perinteistäkin automaattia, mutten löytänyt tyhjentävää vastausta kysymykselle: voiko automaatin vaihtaa vapaalle ilman, että se laukeaa paskaksi pidemmän päälle. 10€ naftasäästö on aika pieni 3000€ laatikkoremppaan verrattuna :D

Omassa autossa nyppii juurikin sen tekemä moottorijarrutus alamäessä. Kylmänä laatikko ei lukitu ja alamäkeen on helppo valuttaa (ja ylämäkeen kulutus on 100x suurempi mitä lämpimällä laatikolla...) mutta lämpimänä pitää kaasua painella välillä lisää ja joskus laatikko vaihtelee ärsyttävästi for no reason. Esim. pitkässä alamäessä Aisini saattaa heittää pienempää silmää vaikka prkl voisi antaa vaan mennä suurimmalla vaiheella mahdollisimman pitkään. Tämä tosin ei liity Octaviaan enää.

p.s. tuohon Ocuunhan saisi "eco-moodin" lisävarusteena, eli laatikko vaihtaa vapaalle itsekseen. En vaan näe järkeä maksaa säästöstä, mikä ei koskaan maksa itseään takaisin.
 
Zone-sarja -42%
Omassa autossa nyppii juurikin sen tekemä moottorijarrutus alamäessä.

Mikäs siinä häiritsee? Eihän se vakkari päällä kuitenkaan vauhtia hidasta sinällään. Eri asia noi kehittyneemmät vakkarit jotka osaa painaa vielä jarruakin. :)
Vai meinaatko että veisi vähemmän polttoainetta vapaalla? Ei taida edes viedä vähempää...
 
Mikäs siinä häiritsee? Eihän se vakkari päällä kuitenkaan vauhtia hidasta sinällään. Eri asia noi kehittyneemmät vakkarit jotka osaa painaa vielä jarruakin. :)
Vai meinaatko että veisi vähemmän polttoainetta vapaalla? Ei taida edes viedä vähempää...

Kyllä se niin on, että oikealla moottorijarrun ja vapaan käytöllä päästään pienempiin kulutuslukemiin kuin ilman vapaalla käyttämistä. Moottori kuluttaa tyhjäkäynnillä n.0,5l tunnissa, joten tästä ei tule käytännössä lisäystä kulutukseen. Tämä pieni lisäys kumoutuu sillä, kun auto rullaa vapaalla pidemmälle vs. moottorijarrulla. Moottorijarrutuksen jälkeen kaasua täytyy painaa huomattavasti aikaisemmin kun taas vapaalla voit rullata vielä monta metriä. Sadalla kilometrillä tämä tarkoittaa muutaman desin pienempää kulutusta vapaalla rullailun hyväksi. Tämä tapa vaatii kyllä kuskilta aika paljon ennakointia, pelisilmää ja hermoja.
 
Kyllä se niin on, että oikealla moottorijarrun ja vapaan käytöllä päästään pienempiin kulutuslukemiin kuin ilman vapaalla käyttämistä. Moottori kuluttaa tyhjäkäynnillä n.0,5l tunnissa, joten tästä ei tule käytännössä lisäystä kulutukseen. Tämä pieni lisäys kumoutuu sillä, kun auto rullaa vapaalla pidemmälle vs. moottorijarrulla. Moottorijarrutuksen jälkeen kaasua täytyy painaa huomattavasti aikaisemmin kun taas vapaalla voit rullata vielä monta metriä. Sadalla kilometrillä tämä tarkoittaa muutaman desin pienempää kulutusta vapaalla rullailun hyväksi. Tämä tapa vaatii kyllä kuskilta aika paljon ennakointia, pelisilmää ja hermoja.

Kyllä tuossa on hyödyt vaivaan nähden ihan olemattomat. Ajosta tulee erittäin raskasta, kun ajetaan "kulutus edellä".
 
Aino järkevä ja merkittävä kulutuksen vähentäjä on ennakoiva ajotyyli, joka pääsääntöisesti näyttää olevan hukassa monilta. Toki tämän lisäksi pitää perusasiat hallita, kuten järkevillä kierroksilla ajaminen yms.

Tuo Ocun DSG eco-modin coasting aiheutti muuten kerran mielenkiintoisen tilanteen. Tuo coasting tosiaan laittaa automaattisesti vapaalle kun ei tarvi konetta käyttää vauhdin pitämiseen. Kerran tapahtui niin, että vaihde ei enään kytkeytynyt päälle kun annoin kaasua. Hetken tuli arvottua siinä tilanteessa mitä tehdä kun meinasin jäädä takaa tulevan jalkoihin kun olin tulossa liittymästä. Vetämällä vaihdekepistä vaihde onneksi meni takaisin silmään. Tuo coasting on sen verran ärsyttä ominaisuus ettei ole tullut eco-moodissa sen enään ajeltua.
 
Mikäs siinä häiritsee? Eihän se vakkari päällä kuitenkaan vauhtia hidasta sinällään. Eri asia noi kehittyneemmät vakkarit jotka osaa painaa vielä jarruakin. :)
Vai meinaatko että veisi vähemmän polttoainetta vapaalla? Ei taida edes viedä vähempää...

Ei sitä vakkarin kanssa huomaa, mutta muuten kyllä. Kylillä kun ajelee, niin alamäissä pitää painaa kaasua ettei kosla hyydy. Yritin googlata hajoaako laatikko vapaalla, mutta kaikki vastauksen menevät ihmettelyksi siitä, miksi pitää automaatilla itse vaihdella ja paljonko säästöä tulee. Kukaan ei ole vielä missään vastannut itse kysymykseen :D
 
Kukaan ei ole vielä missään vastannut itse kysymykseen :D

Pisaralla pisimmälle -miehethän taitaa ajaa niin että kiihdyttävät johonkin vauhtiin ja rullailevat kunnes vauhti hidastuu ja taas kiihdyttävät? Eli kai se rullaaminen on absoluuttisesti taloudellisinta, mutta marginaali saattaa olla aika olematon käytännön ajossa. Moottorijarrutuksessahan polttoainetta ei kulu edes sitä tyhjäkäynnin vertaa, mutta tietty vähän aikaisemmin joutuu painamaan kaasua alamäen jälkeen. Pöljimmän talouspäätöksen toki teit kun seiskakymppisen ostit, mutta tämän taidat tietääkin jo. ;)

Ihmeen helpolla muuten pääsee elämässä kun ei kaikessa yritä säästää viimeisen päälle :D
 
Ei sitä vakkarin kanssa huomaa, mutta muuten kyllä. Kylillä kun ajelee, niin alamäissä pitää painaa kaasua ettei kosla hyydy. Yritin googlata hajoaako laatikko vapaalla, mutta kaikki vastauksen menevät ihmettelyksi siitä, miksi pitää automaatilla itse vaihdella ja paljonko säästöä tulee. Kukaan ei ole vielä missään vastannut itse kysymykseen :D

Ei hajoa.
 
Vähän offtopic mutta liittyy Skodaan ja ketjun aloittajaan.

Huppe, tuolla toisaalla kirjoittelit, että kansivikaa löytyi Skodasta, joko auto on kunnossa? Menikö kaikki niinkuin elokuvissa? Vaihtuuko merkki?
 
Ocussahan (ja varmaan muissa VAGinoissa) sen DSGn heittää helposti neutraalille. 1.6TDIn kanssa on pakko käyttää joko S-asentoa tai vielä parempi manuaalipuolella pistää nelonen valmiiksi sisään, jos meinaa ohittaa. Eilen vaan koitin vaihtaa vitoselle neloselta ohituksessa ja ihmettelin kun veto katosi. Yllättäen vaihde olikin vapaalla. Hyvähän se on, kun vaihdekeppi on kevyt siirrellä, mutta ehkä se automaattista manuaalille pykälä voisi olla vähän jäykempi :D

Muuten alkoi kyllä vähän nyppimään tuo 1.6 nafta. Lämän kun lyö tiskiin maantiellä, niin eipä maisema juuri vaihdu. En tiedä miten jotkut ovat ottaneet tuota raskaampaan autoon kaveriksi - vieläpä sitä vanhempaa ja tehottomampaa versiota. Vaikka toisaalta olihan Volvollakin se eDrive, missä paritonnisen legopalikan keulalle laitettiin 1.6 litrainen sataheppainen diisseli. Ja jotkut naama pokerilla väittivät sitä "ripeäksi". Toki kulkee paremmin mitä potkukelkka hiekkatiellä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom