- Liittynyt
- 4.1.2003
- Viestejä
- 1 721
Ootko ihan tosissas:lol2:
Powerhousu on varmasti kovin kommentoija ketjuun Ärsyttävät asiat liikenteessä, en tiedä liittyykö se hänen omiin ajotapoihin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ootko ihan tosissas:lol2:
Työmatka yhteensä 100 km, kulutuksen lisä 1-1.5 litraa sadalla, mutta sanotaan litra, koska sekin antaa jo hinnan minkä olen valmis maksamaan. Päivässä siis 1.35 €. Kuukaudessa on keskimäärin 22 työpäivää, eli se tekee 29.7 €. Kolmekymppiä on puoli tankkia ja mulla on ihan oikeasti tuolle rahalle parempaakin käyttöä kuin laittaa se muutaman minuutin ajansäästöön per päivä. Niin kiire mulla ei ikinä ole, mutta rahasta on kyllä aina tiukkaa. Suomessa on autolla ajosta tehty niin saatanan kallista, että siihen kiinnittää huomiota ihan eri tavalla kun työmatkaan palaa jo rahaa. Kyllä mäkin ennen päästelin jopa 140 km/h motarilla, mutta ajotapa kummasti muuttuu kun se on päivittäistä. Mä tiedän että etenkin niiden on tätä vaikea ymmärtää jotka eivät aja päivittäin pitkää siivua moottoritietä ja joillekin niillekin, jotka ajavat, mutta aika sama mulle oikeastaan. Jos lasketaan säästö vuodelle niin toi on sit jo 330 € kun lasketaan kuukausi kesälomia pois. Onhan sit toki kaikkia muitakin ajoja niin vuosittainen säästö kiipeää johonkin tuonne neljäänsataan. Pelkästään sillä että ajan hieman hiljempaa.Joo, jos mietitään säästöä 100 km/h vs 120 km/h, niin huuhhuh. Johan tuossa jälkimmäisessä säästyy hermoja sen parin satkun verran jo alle viikossa :D
Oliko minkähintainen jumppa? Yksi hienoimmista asioista muuten mun mielestä tossa kunnon vaimennuksessa on se että stereot kuulostavat törkeän paljon paremmilta kun kaikki kumina ja resonointi häviää.
Ehken ole ihan täysjärkinen. Jossain menee raja tietenkin ajonopeuden madaltamisen kanssakin. Miksi ei sitten ajaisi saman tien kuuttakymppiä? Niinpä. Kumma että tällaista asiaa joutuu selittelemään. Joillakin tuntuu oikein menevän tunteisiin ja pidetään ihan vajaana. No toisaalta en kyllä yllättynyt yhtään.Tai sitten vaan jaksaa provota. Itse en jaksa uskoa, että kukaan täyspäinen ajaa 100 km/h motarilla säästääkseen polttoainetta. Miksi ei sitten ajaisi 80 km/h, koska eikös silloin kulutus ole vielä alempi?
Tai sitten vaan jaksaa provota. Itse en jaksa uskoa, että kukaan täyspäinen ajaa 100 km/h motarilla säästääkseen polttoainetta.
Löytyy ihan helposti ja ostaisin sellaisen itsekin jos työmatka ei olisi tuollainen. Kuten sanoin niin asiaa alkaa ajatella hieman eri tavalla kun kyseessä on päivittäin toistuva työmatka, eikä ole hienoa jos puolet palkasta palaa siihen että pääsee kulkemaan töihin. Jos ajaisin vähemmän niin se olisi aika sama vaikka se auto kuluttaisi 15 litraa sadalla.Teiltä ei taida myöskään löytyä ymmärrystä RS Octavian ostolle...
Samaan tapaanhan tuon DSG saa vapaalle kun muutkin lootat, tai siis käytännössä kytkinlevyt on irti mutta kuitenkin.
Omassa autossa nyppii juurikin sen tekemä moottorijarrutus alamäessä.
Mikäs siinä häiritsee? Eihän se vakkari päällä kuitenkaan vauhtia hidasta sinällään. Eri asia noi kehittyneemmät vakkarit jotka osaa painaa vielä jarruakin.
Vai meinaatko että veisi vähemmän polttoainetta vapaalla? Ei taida edes viedä vähempää...
Kyllä se niin on, että oikealla moottorijarrun ja vapaan käytöllä päästään pienempiin kulutuslukemiin kuin ilman vapaalla käyttämistä. Moottori kuluttaa tyhjäkäynnillä n.0,5l tunnissa, joten tästä ei tule käytännössä lisäystä kulutukseen. Tämä pieni lisäys kumoutuu sillä, kun auto rullaa vapaalla pidemmälle vs. moottorijarrulla. Moottorijarrutuksen jälkeen kaasua täytyy painaa huomattavasti aikaisemmin kun taas vapaalla voit rullata vielä monta metriä. Sadalla kilometrillä tämä tarkoittaa muutaman desin pienempää kulutusta vapaalla rullailun hyväksi. Tämä tapa vaatii kyllä kuskilta aika paljon ennakointia, pelisilmää ja hermoja.
Mikäs siinä häiritsee? Eihän se vakkari päällä kuitenkaan vauhtia hidasta sinällään. Eri asia noi kehittyneemmät vakkarit jotka osaa painaa vielä jarruakin.
Vai meinaatko että veisi vähemmän polttoainetta vapaalla? Ei taida edes viedä vähempää...
Kukaan ei ole vielä missään vastannut itse kysymykseen :D
Ei sitä vakkarin kanssa huomaa, mutta muuten kyllä. Kylillä kun ajelee, niin alamäissä pitää painaa kaasua ettei kosla hyydy. Yritin googlata hajoaako laatikko vapaalla, mutta kaikki vastauksen menevät ihmettelyksi siitä, miksi pitää automaatilla itse vaihdella ja paljonko säästöä tulee. Kukaan ei ole vielä missään vastannut itse kysymykseen :D