Skoda Octavia 2009-

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Älä nyt viitsi, ei ne jarrulevyt mihinkään puhdistu vaikka miten runnoisit poljinta auton ollessa paikallaan. Tästä on itsellä lähimenneisyyden hyvä esimerkki. Ostin naisen käytössä olleen 2,5 vuotta vanhan auton, ajettu 36 tkm työmatkaa. Jarrut oli aivan sontana. Levyt ruosteessa eikä minkään maailman runnominen niitä enää pelastanut. Siinä autossa ei jarrut vaan pelanneet kunnolla. Siis joo kyllähän se pysähtyi mutta kun ajoi vastaavaa jolla oli jarruja käytettykin niin olihan jarrutehossa eroa selvästi. Levyt eivät myöskään pysyneet ruosteettomina vaikka minä ajan ronskisti.

Kerran kun pääsee kunnolla ruostumaan niin siinä sit ovat. Nykyautoissa on lisäksi vielä kelluva takasatula. Tämä on vikaherkkä rakenteensa johdosta, eli liukuva osa alkaa takertelemaan ruostuessaan, ja koska takajarru aktivoituu normaalissa ajossa heikosti, vaivaa takajarrun jumittaminen niitä jotka eivät aktiivisesti anna takajarruillekin liikettä ja lämpöä.

Ja voin sanoa että jarruremppa tappaa kaiken sen naurettavan polttoaineen säästön jonka olet saanut aikaiseksi, ja vähän vielä päälle. Puhumattakaan muusta ongelmasti mitä se hipsuttelu aiheuttaa tekniikalle.
Nyt on kyllä pakko sanoa etten voi yhtyä näihin väitteisiin. Jos jarrulevyn menee ruosteen takia pilalle niin niissä jarruissa on jo pitkään ollut kyllä muutakin vikaa. Eli ne on olleet jumissa. Se jarrulevyn ruoste on seuraus eikä syy. Ja täytyy sanoa että en ole ikinä nähnyt jarrulevyä mikä olisi oikeasti kunnolla ruosteessa, vaikka olen nähnyt tähän mennessä varmaan kymmenen kertaa enemmän jarrulevyjä kuin keskivertoihminen koko elämänsä aikana. Vanha rengasasentaja, katsos.

Ja jos nyt niistä omista jarruista puhutaan, niin jarrulevythän vetää ohueen pintaruosteeseen heti kun auton on pessyt tai se seisoo sateessa. Ei ne kuitenkaan sellaisiksi ole ikinä jääneet, kunnon ruostumisesta puhumattakaan. Ottaa se takajarru sen verran kiinni kevyessäkin jarruttelussa. Jos niitä nyt sitten muistaa herkistellä välillä, eli painella vaikka sitten auton ollessa pysähdyksissä. Parempi sekin kuin ei mitään ja on tähän mennessä auttanut välttämään nuo ongelmat.

Ja jos aletaan laskemaan paljonko se (naurettava) polttoaineen säästö ja jarruremontti kustantaa, niin otetaan laskuihin sitten mukaan se, että sillä välin kun jos vaikka nyt saataisiinkin jollain ihmeellä ne takajarrulevyt umpiruosteeseeen, niin siinä välissä peruspentti on vaihtanut omaan autoonsa jarrulevyt ja palat jo kahdesti ihan vain sen takia, että ne on kuluneet loppuun. Ja jos puhutaan niinkin pienestä ajasta kuin kahdesta ja puolesta vuodesta, niin väitän, että mä olen (naurettavalla) hipsuttelulla säästänyt peruspenttiin nähden siinäkin ajassa jo jarruremontin vaikka joka kulmaan.

Tuntuu homma menevän siihen, että joidenkin on pakko yrittää keksiä vastalauseita (naurettavaa) hipsuttelua kohtaan ja moralisoida koko hommaa, koska se nyt on heidän mielestään naurettavaa. Ainahan se on ihmisten mielestä naurettavaa mitä ei itse tee. Kuinka moni on kuullut miten naurettavaaa kuntosalilla käynti on? Kuinka naurettavia pullistelijoita ne on ja homojakin kaikki. Ja ihan turhaakin se on kun ei sieltä saa edes sitä oikeaa voimaa. Eli jos nyt ajatellaan objektiivisesti niin miksi (naurettava) polttoaineensäästely on sulle niin kamalan paha paikka? Suurin syy löytyy korvien välistä eikä mistään tekosyistä jarrujen jumiutumisineen.

Näinhän se on, kun jarruun koskee niin kulutus nousee jos haluaa pitää saman vauhdin. Vauhdin voi pitää yllä myös rullaamalla otolliset paikat vapaalla, päästään pidempi matka ''nollakulutuksella'' vs. pelkkä moottorijarrutus ja tasakaasulla ajo. Ajoin testimielessä tänään ja eilen saman reitin 16km suuntaansa, muutama kilsa taajamaa ja loput maantietä. Eilen meno ja paluumatkalla vaihdoin maantiellä vapalle kun oli sopiva paikka ja tämänlisäksi risteyksiin vapaa+moottorijarrutus, kulutus menomatkalla (sisälsi kauppareissun) 5,2l/100km ja paluumatkalla 5,1l/100km. Tänään sama reitti ilman kauppareissuja. Menomatkalla maantiellä tasainen nopeus vakkarilla ja moottorijarrutukset risteysalueella, kulutus 5,6l/100km. Paluumatkalla vaihdoin taas vapaalle ja käytin vapaalla myös taajama-alueella kulutus 4,6l/100km.
Niin eihän tässä mitään säästöä tullut...
Kyllä mä olen huomannut saman, eli rullailemalla sopivat paikat säästää kyllä moottorijarrutteluun verrattuna. Kumpaakin tietysti käytetään, mutta eri tilanteissa. Tosin sekin on autokohtaista miten paljon siinä säästyy. Nykyinen rullaa vapaalla niin komeasti, että säästö on vieläkin suurempi kuin vanhalla autolla. Se täytyy testata mikä siihen omaan kulkineeseen toimii parhaiten, mutta ihan pikku testillä ei selviä oikeasti mitään kovin tarkkaa. Se, että ajaa yhteen suuntaan näin ja toiseen suuntaan noin, ei kerro vielä mitään, koska toiseen suuntaan voi olla enemmän alamäkeä, voi olla myötätuuli mikä on toiseen suuntaan tietysti vastatuuli ja niin eespäin. Olosuhteiden muutokset huomaa helposti jos seuraa kulutustaan. Tänään töihin 4.3 l / 100 km ja takaisin 3.9 l / 100 km. Joskus ollut toisin päin. Joskus ollut kulutus yli viiden kun ollut hirveä vastatuuli. Se vaatii paljon ajoa että saadaan sattumanvaraisuudet supistumaan pois.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom