Skeittilautailu kuntoilumuotona keski-ikäiselle

Tänään vois käydä vaikka tuolla kalasatamassa pappaskedeilee, eltsussa tosiaan on vähän nihkeesti perusasvalttia. Olisiko muita vanhoja pieruja tulossa paikalle häpäisemään itseään? :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pssska. Jätin kiireessä vahingossa laudan himaan, kun lähdin stadissa käymään.

Ois voinut tulla kattoon kun papat skeittaa. :D

Kolme kertaa olen nyt käynyt yksin skeittaamassa. Lähinnä vaan rullaillut edestakaisin ja treenannu vauhdin ottamista ja tasapainoilua, toki muutamat olliet ja flipit tulee välillä tehtyä, mutta ei vielä hirveästi. On tuo yksinkin ihan jees, mutta olisihan se kivaa jos olisi joku kaveri, löytyykö Turun alueelta ketään pakkislaisia jota kiinnostaisi lähteä yhdessä rullaileman?

En muistanutkaan kuinka tehokasta tuo on noin kuntoilumielessäkin. Vetelin tänään töölönlahden rantaa ja paita meni märäksi kyllä samantien. Aika nopsaan palautuu kyllä perusskedeily mieleen. Tietty kun eka railo on tiessä vastassa niin pää on auki mutta siihen asti on ainakin hauskaa.

Tuntui muuten olevan jotenkin kevyempiä nuo nykylaudat tai sitten jaloissa on jerkkua vähän enemmän kuin 15 kesäisenä. Trukit ja renkaat nyt tuntuis olevan ainakin vähän eri kaliiperia kuin aiemmin. Tuossa kun kickflippejä treenasin niin välilllä meni triplana tai tuplana, en tiedä itsekään kun tuo päässälaskutaito jäi lukioon.

Viimeksi muokattu:
Tänään vois käydä vaikka tuolla kalasatamassa pappaskedeilee, eltsussa tosiaan on vähän nihkeesti perusasvalttia. Olisiko muita vanhoja pieruja tulossa paikalle häpäisemään itseään? :D
Mä koitan sen laudan hommaa ja tulen sun messiin kaatuilemaan.

Eilen käytiin mun poikien kanssa skeittaamassa Porvoossa. Ne on vasta 5 ja 8 vee, joten yritin näyttää mallia. En kaatunu kertaakaan ja ollie nousi joku 20-30 cm maasta. Kick flip ollie ei onnistu vieläkään. Hupparin alla ollut t-paita oli märkänä hiestä kun tultiin kotiin... :)

Mä koitan sen laudan hommaa ja tulen sun messiin kaatuilemaan.
Toi on oikeesti ihan sairaan hyvä idea! Itekki miettiny et kuin hauskaa siitä tulis kun kerättäis keski-ikäisistä täysin lahjattomista tämmönen skederyhmä ja lähettäis joukolla johki rullailemaan:D. Itellä oli skeittilauta joskus 80-luvulla niin kuin melkein kaikilla pojilla silloin kun ne tuli muotiin ja homma sujui silloinkin lähinnä välttävästi. Mut nyt,kymmeniä vuosia myöhemmin meno vois olla melko hulvatonta! Pitäisköhän sitä hommaa Longboard vai mitä niitä nyt onkaan?

Skeittausta yritin aloittaa 29 vuotiaana, mutta yksin treenaillessa ei riittänyt motivaatio kovinkaan pitkälle. Varsinkaan, kun tuosta snoukkaamisesta ei tuntunut olevan siihen mitään hyötyä. Ihan oma lajinsa siis. En tiedä jaksaisko sitä skeittausta sitten opetella paremmin, jos olis joku aloittelijoiden pappa-klaani. Ehkä vois jaksaakin.

Lumilautailua taas on tullut harrastettua muksusta asti, lähinnä parkkilaskua. Samanlainen pappojen parkkiporukka pitäis saada ens kaudeksi myös lumilautailuun. Sekin on pidemmän päälle yksin aika puuduttavaa ja kehitys junnaa paikallaan, kun ei tuosta omasta kaveriporukasta meinaa säännöllistä laskuseuraa löytyä. Nyt neljän vuoden breikin jälkeen tänä vuonna mäkeen palattua on monta kertaa tullut mietittyä, että kunpa olis laskuposse, niin nappais taas kausikortin jonnekin, ja kävis säännöllisesti hinkkaamassa hyndiä ja reilejä. Kyllä se parkkilasku vielä näin 35:n ikää lähestyessäkin luonnistuu, mutta ei ehkä enää niitä isoimpia hyndiä. Ja vaikka oli vähän breikkiä, niin kyllä ne kolmoset rupes taas parin laskukerran jälkeen löytymään. Ehkä ens kaudella vois irrota vitoset ja flipitkin taas, jos oikein intoutuis.

Nyt n. kuutena päivänä käynyt rullailemassa ja sattui trukki katkeamaan :D Mistä kannattaisi tilata uudet trukit ja mahdollisesti parempi dekki? Itse majailen tällä hetkellä Lappeenrannassa, joten täällä ei tietääkseni ole yhtäkään kyseistä harrastusta tukevaa liikettä sitten Alley 53 lopetettua. Löytyykö muita LPR-alueella pyöriviä skeittailijoita?

Nyt n. kuutena päivänä käynyt rullailemassa ja sattui trukki katkeamaan :D Mistä kannattaisi tilata uudet trukit ja mahdollisesti parempi dekki? Itse majailen tällä hetkellä Lappeenrannassa, joten täällä ei tietääkseni ole yhtäkään kyseistä harrastusta tukevaa liikettä sitten Alley 53 lopetettua. Löytyykö muita LPR-alueella pyöriviä skeittailijoita?
Itse ostin kivijalasta kaikki tarvittavat tilpehöörit, ja samalla sain todella paljon infoa liittyen laudan hankintaan, mihin kannattaa panostaa sun muuta. Joten sen perusteella voin sinulle antaa vähän vinkkejä :)
ponkes.com sieltä näyttää löytyvän ihan kivasti tavaraa.
Trukit on kuulema semmoiset, että jos ostaa kerralla kunnolliset, niin niillä ahkerampikin lautailija rullailee useamman vuoden, halvemmissa saattaa sitten tapahtua niin kuin sulle kävi. Itse ostin Thunderit, niitä myyjä ainakin kovasti kehu vaikka kalliimpiakin olisi ollut saatavilla. Huomioi vain sitten trukkeja ostaessa, että leveys dekin ja trukkien suhteen on oikea.
+-50€ saa kuulema hyviä dekkejä, sen summan yli kun menee, niin ei maksa oikeastaan kun merkistä. Itse ostin 8" leveän laudan, siitä ylöspäin mentäessä flippien tekeminen muuttuu kuulema huomattavasti vaikeammaksi.

Ehä noista oli jotain apua :)

Itse ostin leveimmän dekin mitä löysin, ihan vaan koska maalaisjärjellä se kestää enemmän. Vähän eri asia onko laudan päällä 60kg rimpula vai 100kg potari noin kestävyysmielessä...

Kyllä ne kalliimmatkin trukit hajoaa. Tosin, halvemmilla saattaa juu sattua useammin.

Viimekesänä meni yks Bearin trukki halki ja on kunnon merkki.

Ja kestää ne kalliimmat dekit varmaan paremmin. En tosin tiedä onko street-dekit aina vaan kanadan vaahteraa vai jotain kestävempää.

Oma lonkkari on bambua ja lasikuitukerros päällimmäisenä. Sen päällä kestää pomppia niin että dekki koskettaa maata. Kai street-dekeissäkin voi materiaalilla vaikuttaa kestävyyteen ja painoon.

Myyjä kyllä kertoili että dekkiala on mennyt siihen, että jokin iso paja kiinassa hakkaa vanerit paikalleen ja firmat vaan maalaa ne omiin väreihin... Eli oikeasti on ihan sama mikä merkki olisi alla. Aika ymmärrettävää jos näin on.

Näinhän se varmaan mennyt jo pidemmän aikaa, toki on myös pienempia lafkoja jolla ei oo varaa teettää 500+ lautaa. Piensarjoja tekeviä tehtaita on myös euroopassa, esim. ranskassa. Muutenkin hinnat nousee kiinassakin koko ajan ja tuotanto on siirtymässä sieltä myös muualle, jengi on nykyään vähän tarkempia myös valmistusmaasta ja -alkuperästä. Totta on että laadut on varmaan aika lailla samaa jokatapauksessa, pointti onkin löytää se itselle sopiva laudan muoto; jyrkkyys, pituus, koveruus ja leveys. Näitä seikkoja huomioitaessa on usein merkilläkin väliä.

Itse ostin kivijalasta kaikki tarvittavat tilpehöörit, ja samalla sain todella paljon infoa liittyen laudan hankintaan, mihin kannattaa panostaa sun muuta. Joten sen perusteella voin sinulle antaa vähän vinkkejä :)
ponkes.com sieltä näyttää löytyvän ihan kivasti tavaraa.
Trukit on kuulema semmoiset, että jos ostaa kerralla kunnolliset, niin niillä ahkerampikin lautailija rullailee useamman vuoden, halvemmissa saattaa sitten tapahtua niin kuin sulle kävi. Itse ostin Thunderit, niitä myyjä ainakin kovasti kehu vaikka kalliimpiakin olisi ollut saatavilla. Huomioi vain sitten trukkeja ostaessa, että leveys dekin ja trukkien suhteen on oikea.
+-50€ saa kuulema hyviä dekkejä, sen summan yli kun menee, niin ei maksa oikeastaan kun merkistä. Itse ostin 8" leveän laudan, siitä ylöspäin mentäessä flippien tekeminen muuttuu kuulema huomattavasti vaikeammaksi.

Ehä noista oli jotain apua :)

Kiitoksia. Minkähän painoiset trukit kannattaisi ostaa? Oon huomannut niissä olevan suuriakin eroja. 300g:sta 700 grammaan per trukki. Ehkä se menee niin, että mitä kevyemmät trukit, sen parempi. Minkä painoisia olette hankkineet?

Kiitoksia. Minkähän painoiset trukit kannattaisi ostaa? Oon huomannut niissä olevan suuriakin eroja. 300g:sta 700 grammaan per trukki. Ehkä se menee niin, että mitä kevyemmät trukit, sen parempi. Minkä painoisia olette hankkineet?
Ei ole kevyt aina parempi. Omasta mielestä se lauta menee aika tunnottomaksi jos on kevyet trukit ja kapea lauta. Melkein suosisin noita perinteisempiä trukkimerkkejä, kuten Independentiä. Trukin leveys sitten laudan mukaan. Yhteensopivuustaulukot löytyy netistä.

Pari tuntia tuli eilen tiimaa ja tänään uusiks. On se komeeta !

Nyt pitäs tehdä sumpit ja kattoo trikkivideoita. Pitäs keksiä mitä alkaa reenaan seuraavana.

Manuaali on sitten niin saatanan vaikee tolla lonkkarilla. Se tail on niin lyhyt, että on todella äkkipikanen verrattuna streetti-dekkiin.

Nuorempana tuli noin 6vuotta skeitattua aktiivisesti ja toissa kesänä tuli lauta ostettua. Samana päivänä katkes sitte nivelsiteet nilkasta ja sen jälkee ei oo tullu laudan päälle mentyä. :D Kummasti vaikuttaa tuo elopainon nousu näihin paikkojen kestävyyteen. Vois olla joutavana, muistaakseni ASTE:en complete kerran skeitattuna.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom