SJMV - Suorin jaloin maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 SJMV – SUORIN JALOIN MAASTAVETO 🔥

Meta description: Takamus- ja takaketjuvetojen klassikko, joka kehittää erityisesti pakaroita, takareisiä ja alaselkää.

Siis ei se ole automaattisesti väärin jos laskee lattiaan asti. Jotkut pystyvät sen alas asti laskemaan ihan oikealla tekniikalla, ylivoimaisesti suurin osa kuitenkaan ei pysty. Siis jos et ole muutenkin erityisen notkea, ja takareidet ei veny viimeistään siinä kohtaa kun tanko on säärien puolivälissä, niin teet jotain väärin. Itselläni takareidet venyy ihan hillittömästi jo siinä kohtaa kun tanko on polvien kohdalla. Se ratkaisee liikkeen syvyyden miten pitkälle tangon voi laskea.

Ja tankoahan ei yleensä voi laskea kovin alas jos liikkeen tekee oikein. Kerrataan nyt vielä miten se tehdään oikein:

-Polvet hieman koukussa koko liikkeen ajan, niitä ei suoristeta missään vaiheessa.

-Tanko lähdetään laskemaan työntämällä persettä taaksepäin. Siis EI niin, että pelkästään taivutetaan lantiosta, vaan perettä työnnetään taakse, jolloin tanko lähtee melkein automaattisesti alaspäin. Asento on siis "ankkamainen"

-Selkä pysyy suorana. (Ainakin suurinpiirtein)

-Tanko lasketaan siihen asti kun takareidet sallivat, ja siitä ylös.

Kannattaa harjoitella ensin peilin edessä ilman painoa. Sen oppii helpoiten niin. Ja sanotaan nyt vielä, että jos olet venyvyydeltään lähempänä ihmistä kuin kumilankaa, pitäisi takareisien venyä jo hyvin aikaisessa vaiheessa, jos tekniikka on kunnossa. Jos venytys alkaa tuntua ensimmäisenä polvitaipeen kohdilla jänteessä, teet jotain väärin. Venytyksen kuuluu siis tuntua siinä lihaksessa, ei jänteessä. Eli persettä vaan kunnolla taakse, ja vielä vähän enemmän, niin oikein menee.

mitähän teen väärin. sjmv:tä tehtyäni mulla on takareidet aina ihan käsittämättömän jumissa. mitään isompaa pumppia ei tule, enkä omasta mielestäni tee liikettä edes ihan failureen, vaan kevyemmästäkin reenistä on takareidet ainakin viikon ihan jumissa. tämä huolestuttaa minua eniten koska olen ajatellut kohtapuoliin kokeilla hst:tä enkä usko takareisien palautuvan kunnolla seuraavaan reeniin. jätänkö siis sjmv:n pois vai mitä korjaan?

armoton sanoi:
mitähän teen väärin. sjmv:tä tehtyäni mulla on takareidet aina ihan käsittämättömän jumissa. mitään isompaa pumppia ei tule, enkä omasta mielestäni tee liikettä edes ihan failureen, vaan kevyemmästäkin reenistä on takareidet ainakin viikon ihan jumissa. tämä huolestuttaa minua eniten koska olen ajatellut kohtapuoliin kokeilla hst:tä enkä usko takareisien palautuvan kunnolla seuraavaan reeniin. jätänkö siis sjmv:n pois vai mitä korjaan?
Venytteletkö? Jos et niin kannattais varmaan kokeilla.

armoton sanoi:

Saa ne jumissa vähän ollakin ja silti voi treenata.
Eksentrinen rasitus on helvetin kova sjmv:ssa (siksi jumi/kova kipu), kun taas nostovaihe ei juurikaan "pumpin" tunnetta tuokaan.

HST:hen voisi harkita valitsevansa toisen liikkeen - 3 x viikossa voi käydä rankaksi sjmv:lla, vaikkei mahdotonta ole sekään, hst:ssahan niitä "kovia" treenejähän on loppujen lopuksi vain muutamalla viikolla.

Yhdysvallat sanoi:
Kuuluuko SeLÄN on pyöreänä sjmv:ssä kuten normi mavessa? Entä olkapäiden paikka takana vai annaetaan roikkua edessä?

Onko tuossa linkissä hyvä Pyöreys maveen? http://images.google.fi/imgres?imgu...16&prev=/images?q=deadlift&svnum=10&hl=fi&lr=

Edit: siis yläselkä pyöreä ja alaselkä suora? Eikös se selkö ole joko suora tai ei?

Edit2: Kumpia on vaarallisempaa> selkä on pyöreänä vai notkolla?

Eiks se niin oo et alaselkä pitää olla suora (tietenkin) ja yläselkä saa hieman olla kaarella.

Pitäkää vaan koko selkä suorana, Anolla taitaa toi yläselkä olla pikkusen vahvempi ku kellään tältä palstalta :) Helppo loukkaantua eikä tuo hyötykään nyt kauhean suuri ole.

Mites tuo olkapäiden paikka? ylös alas suunnassa alhaalla mutta entäs eteen taakse suunnassa? vedetäänkö lavat aivat yhteen lopussa ja onko alku asennossa lavoissa täysi venytys? Poikkeaako sjmv ja normi mave tässä suhteessa toisistaan?

Ei ainakaa mitään staattista pitoa sinne, jos sitä meinasit. Samalla laillaa lavat liikkuu ku perus-mavessakin

timse sanoi:
Ei ainakaa mitään staattista pitoa sinne, jos sitä meinasit. Samalla laillaa lavat liikkuu ku perus-mavessakin

Sekin on vähän hakusessa miten ne normi mavessa likkuu. ELi aloitus asennossa täysin venytys lavoissa ja epäkkäissä vai melkein täysivenytys? Loppu asennossa vedetään lapoja taakse?

KAnnattaako mave ja sjmvssä tehdä loppuojennusta? Onko se kilpailuissa pakollinen?

Ei helekatti eilen en saanut tuntumaa takareisiin sjmv:ssä, mutta tänään on takareidet kipeänä. Kaipa minä jotain tein sitten oikein :rolleyes:

Yhdysvallat sanoi:
..vedetäänkö lavat aivat yhteen lopussa ja onko alku asennossa lavoissa täysi venytys? Poikkeaako sjmv ja normi mave tässä suhteessa toisistaan?

Nämähän on kuitenkin keskenään aivan eri liikkeet. Sjmv yritetään kohdistaa reiden takaosille, joten miksi pitäisi liikuttaa lapoja maven tyyliin, jonka päätarkoitus on kuitenkin selän (toki liike ottaa muihinkin lihasryhmiin, mutta ensisijaisesti selkään) kehittäminen? En näe mitään erikoista syytä sille, että sjmv:n lopussa pitäisi vetää lavat yhteen tai ylipäätään saada liikettä menemään selälle.

Ei mitään liikkeitä kannata heivata sen takia että ne on vaikeita tehdä.Ego syrjään ja opettelemaan liikettä pienillä painoilla.Kokeilette tehdä vaikka smithissä korokkeen päällä jos vapaalla tangolla vaikeuksia...

Inkeri sanoi:
Nämähän on kuitenkin keskenään aivan eri liikkeet. Sjmv yritetään kohdistaa reiden takaosille, joten miksi pitäisi liikuttaa lapoja maven tyyliin, jonka päätarkoitus on kuitenkin selän (toki liike ottaa muihinkin lihasryhmiin, mutta ensisijaisesti selkään) kehittäminen? En näe mitään erikoista syytä sille, että sjmv:n lopussa pitäisi vetää lavat yhteen tai ylipäätään saada liikettä menemään selälle.

Mutta eikös mave ole alaselkä liike eikä yläselkä mutta siinä vedetään lavat taakse yläasennossa ja tehdään loppuojennuss kun taas sjmvssä pidetään lavoissa venytys kokoajan? Ymmärsinkö oikein?

Back
Ylös Bottom