SJMV - Suorin jaloin maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 SJMV – SUORIN JALOIN MAASTAVETO 🔥

Meta description: Takamus- ja takaketjuvetojen klassikko, joka kehittää erityisesti pakaroita, takareisiä ja alaselkää.

kannattaa kokeilla tehdä ensin vaikka reidenkoukistusta ja sit sjmv. Itellä ainakin toimii paremmin valmiiksi "lämmitetyt" takareidet.

Meikäläinen oli nyt salilla kiskomassa tätä maastavetoa suorin jaloin. Tekniikkani oli päin helvettiä. Tein liikkeen jalat lukittuna ja selkä pyöristyen. Eräs vanhempi harrastaja kuitenkin neuvoi minua hieman koukistamaan polviani, mutta selkä pyöristyi edelleen ikävästi. Olisko mitää hyviä vinkkejä miten selän saa pysymään suorassa ?

Mä onnistun siten, että ajatuksena on työntää perse taaksepäin, eikä ylävartalo alaspäin. Sama asiahan se periaatteessa on, mutta kun keskityn työntämään hanuria taakse, selkäni pysyy suorana.

Nyt alkaa todella tulla mitta täyteen näiden takareisien kanssa! Ongelma, johon kaipaisin apua koskee sekä takareisiä että maastaveto-liikettä.

Ensinnäkin pohjustukseksi täytyy sanoa että olen 21-vuotias tyttö ja treenannut säännöllisesti salilla yli viisi vuotta. Maastavetoakin oon tehnyt jo kauan öööh...erilaisilla tyyleillä. Olen myös lukenut aiheeseen liittyviä threadeja täällä pakkiksessa mutta edelleenkin kaipaan vastausta kysymyksiini.

Siispä: Kun teen maastavetoa, tahdon liikkeen kohdistuvan nimenomaan takareisiin. Treeniohjelmassani on nyt sjmv jonka teen nilkkoihin asti niin, että polvet ovat kevyesti koukussa ja takareisissä tuntuu venytys. Selkäni taitaa mennä notkolle, mutta sen ei kuulemma pitäisi haitata? Liikettä tehdessä käytän remmejä. Haluankin nyt varmistaa, että käyttämäni tekniikka on oikeanlainen nimenomaan kun halutaan takareisiin muotoa ja pakaran ja takareiden väliin 'erottuvuutta'? En vieläkään usko että teen liikkeen täysin oikein, sillä se ei mielestäni oikeastaan tunnu reisissä. Takareidet kyllä kipeytyvät ja menevät ihan totaalisesti jumiin, mutta silti kehitys junnaa paikallaan. En tiedä, mutta luulen että kipeytyminen johtuu muista liikkeistä kuin tuosta maastavedosta.

Tältä näyttää jalkapäiväni:

Askelkyykky smithissä
Prässi/kyykky smithissä
SJMV
Takareidet maaten
Etureisilaite
Pohkeet

Sarjat ja toistomäärät vaihtelevat jaksotuksen mukaan skaalalla 6-15 toistoa/sarja.

Takareiteni ovat jäykät, ei-venyvät ja olen pohtinut kuinka paljon se mahdollisesti jarruttaa kehitystä? Vaikuttaa siltä että joillakin ihmisillä takareidet ovat jo luonnostaan 'muodokkaat' tai ainakin treenillä ne kehittyvät kohtalaisen nopeasti. Minun reisiini ei mikään temppu tunnu tepsivän, ja alan jo olla todella kypsä :wall: !

Tähän asti olen turhautuneena kurittanut reisiä mahdollisimman rankasti, mutta se ei näytä tuottavan haluttua tulosta. Pitäisikö siis lähteä aivan toiseen suuntaan ja treenata vähemmän/pienemmillä painoilla ja venytellä vielä ahkerammin?

Toivottavasti ongelman laatu nyt selvisi tästä avautumisesta :rolleyes: ...

Olisin aivan mielettömän kiitollinen jos joku vaivautuisi auttamaan ja kertomaan mitä tehdä! :worship:

Venyttelystä tuskin on haittaakaan.->Saamalla lisää pituutta lihaksiin saat myös liikeradan sjmv:ssä pidemmäksi.->Liike tulee tehokkaammaksi. Mites sarjapainot? Junnaavatko paikallaan vai saatko laittaa lisää limppuja tankoon koko ajan?

Tosi kauan pelkäsin isoja painoja ja vasta vähän aikaa sitten olen alkanut lisätä rautaa. Epäpuhtaan tekniikan pelossa en kuitenkaan uskalla lisätä kuormaa enempää. En tiedä olenko vainoharhainen suorituspuhtauden suhteen vai teenkö liikkeen vähän toispuoleisesti tai nykivästi.. Sitä tietenkään kenenkään on mahdoton arvioida näkemättä. Haluaisin vain olla varma että todella teen liikkeen täysin oikein enen kuin lisään painoa.

Älä päästä sitä alaselkää pyöristymään missään nimessa ja keskity vetämään "löysät pois" tangosta sen sijaan että riuhtaisisit sen lattiasta. Isoilla painoilla olen itse saanut hyvin kehitystä takareisiin.

Eikö saliltasi löydy jotain kokenutta konkaria tsekkaamaan tekniikkasi ?
Tai voitko esim videoida suorituksesi ?

No, niin kuin jo mainitsinkin, selkäni ei koskaan pyöristy, vaan on enemmänkin notkolla liikettä tehdessä (mulla on notkoselkä). Toiseksi, tajusin viimeksi tänään kyseistä liikettä tehdessäni, että on todellakin tärkeää keskittyä nostamaan tanko takaisin ylös h i t a a s t i, jotta polvet ei notkahtele ja pystyy seuraamaan paremmin liikepuhtautta (kuten ohjelman tekijä Jaana Kohonen taisi neuvoa)..

Käyn Mayor'silla, joten luulisihan sieltä jonkun osaavan ihmisen löytyvän opastamaan. Kun vaan uskaltaisin kysyä :nolo: ... Tiedän kyllä olevani aikamoinen perfektionisti tässäkin asiassa, sen pitää olla just eikä melkein :D .

Aivan, luin nopeasti ja ymmärsin väärin tuon notkon. Kuitenkin, kuten jo sanoin; jos teet liikkeen edes suurinpiirtein oikein niin täältä on mahdotonta näkemättä neuvoa ;)

Nyt rohkeasti jotakuta hihasta salilla ja tekniikkaopetusta ja/tai videota kehiin.

Niin se kai sitten on tehtävä. Tarvitsisin todella jonkun personal trainerin tai treenikaverin... Joku vahtisi että teen oikein! Kun mietin aina että missä nyt mättää, suorituspuhtaudessa, painoissa, syömisessä, juomisessa, venyttelyssä vai missä....:itku:

Yhdeksällä ihmisellä kymmenestä takareidet koostuvat pääosin nopeista lihassoluista, mikä tarkoittaa että niitä pitäisi kurittaa lyhyemmillä sarjoilla kuin muita lihasryhmiä. Eli käytännössä yli kahdeksan toiston ei kannattaisi tämän teorian mukaan mennä joten voisit kokeilla lyhyempiä sarjoja, toistot 6-8. Tämän nimeen vannoi mm. Dorian Yates. Täältä löytyy Charles Poliquinin hyvä artikkeli takareisistä, kohdassa VI käsitellään toistomääriä .

Hyvä artikkeli tosiaan, useimmilla takareidet
a) vastaavat lyhyempiin sarjoihin kuin etureidet
b) ottavat vastaan harjoitusta paremmin (tiheämmällä frekvenssillä) kuin etureidet

Lainaan jälleen kerran J-P Pulkkisen lausumaa, jossa totesi takareisiensä tulleen kerran hemmetin kipeäksi mansikanpoimimisesta, eikä varmasti kasvattanut niitä sillä. Kyllä ne kipeäksi tulee pelkästä venyttämisestä ja staattisesta pidostakin pienellä vastuksella (yläkeho) mutta tuskin kehittyvät. Eli kevyt treeninjälkeinen lihaskipu on joissain tapauksissa hyvänlainen indikaattori "tehosta" mutta ei todellakaan erehtymätön.

Muutama pointti omasta näkökulmasta:

- tuolla treenitaustalla TUSKIN on takareisien kehitys kiinni jostain yksittäisestä tekniikkajutusta. jos niitä on treenattu säännöllisesti ja suht siististi 5 vuotta, eivät ne taatusti yhtäkkiä räjähdä kasvuun jollain pienellä asennon muutoksella
- edelliseen liittyen, joillain takareidet eivät kehity yhtä hyvin, toisilla taas melkeinpä pelkkä kyykkääminen saa ne roikkumaan sivuposeissa, toiset tahkoaa kaikki maailman koukistukset ja vedot eivätkä koskaan saa sitä roikkuvaa kaarta siihen takaosaan
- joka tapauksessa kehitystä voi parantaa, mutta lähtisin ihan eri päästä liikkeelle, vaihtoehtoja:

1) kyykätä monta kertaa viikossa
2) tehdä kovat etureisitreenit kyykkyineen erikseen, takareisipainotteinen jalkatreeni taas myöhemmin kierrossa (vaikka hieman etureisiä mukaan siihen)
3) tehdä selänojennuksia 1 jalka tuettuna ja lisäpainoilla jomman kumman jalkatreenin ohessa

vaihtoehdossa 2 voisi olla vaikka
etureisitreeni

kyykky
hack/etukyykky
ojennus
selänojennus 1 jalka tuella

ja takareisipainotteinen

romanialainen maastaveto
koukistus maaten
askelkyykky
ojennus (optional)

tai jotain sinnepäin. kekseliäisyyttä. kokeilunhalua.
jos treenaa ne jalat kerran viikossa koko läjäyksellä, eikä se ole tuonut 5 vuodessa tulosta, kannattaisi ehkä kokeilla ja havaita että niitä voi treenata useamminkin.

Nyt alkaa todella tulla mitta täyteen näiden takareisien kanssa! Ongelma, johon kaipaisin apua koskee sekä takareisiä että maastaveto-liikettä.

Ensinnäkin pohjustukseksi täytyy sanoa että olen 21-vuotias tyttö ja treenannut säännöllisesti salilla yli viisi vuotta. Maastavetoakin oon tehnyt jo kauan öööh...erilaisilla tyyleillä. Olen myös lukenut aiheeseen liittyviä threadeja täällä pakkiksessa mutta edelleenkin kaipaan vastausta kysymyksiini.

Siispä: Kun teen maastavetoa, tahdon liikkeen kohdistuvan nimenomaan takareisiin. Treeniohjelmassani on nyt sjmv jonka teen nilkkoihin asti niin, että polvet ovat kevyesti koukussa ja takareisissä tuntuu venytys. Selkäni taitaa mennä notkolle, mutta sen ei kuulemma pitäisi haitata? Liikettä tehdessä käytän remmejä. Haluankin nyt varmistaa, että käyttämäni tekniikka on oikeanlainen nimenomaan kun halutaan takareisiin muotoa ja pakaran ja takareiden väliin 'erottuvuutta'? En vieläkään usko että teen liikkeen täysin oikein, sillä se ei mielestäni oikeastaan tunnu reisissä. Takareidet kyllä kipeytyvät ja menevät ihan totaalisesti jumiin, mutta silti kehitys junnaa paikallaan. En tiedä, mutta luulen että kipeytyminen johtuu muista liikkeistä kuin tuosta maastavedosta.

Tältä näyttää jalkapäiväni:

Askelkyykky smithissä
Prässi/kyykky smithissä
SJMV
Takareidet maaten
Etureisilaite
Pohkeet

Sarjat ja toistomäärät vaihtelevat jaksotuksen mukaan skaalalla 6-15 toistoa/sarja.

Takareiteni ovat jäykät, ei-venyvät ja olen pohtinut kuinka paljon se mahdollisesti jarruttaa kehitystä? Vaikuttaa siltä että joillakin ihmisillä takareidet ovat jo luonnostaan 'muodokkaat' tai ainakin treenillä ne kehittyvät kohtalaisen nopeasti. Minun reisiini ei mikään temppu tunnu tepsivän, ja alan jo olla todella kypsä :wall: !

Tähän asti olen turhautuneena kurittanut reisiä mahdollisimman rankasti, mutta se ei näytä tuottavan haluttua tulosta. Pitäisikö siis lähteä aivan toiseen suuntaan ja treenata vähemmän/pienemmillä painoilla ja venytellä vielä ahkerammin?

Toivottavasti ongelman laatu nyt selvisi tästä avautumisesta :rolleyes: ...

Olisin aivan mielettömän kiitollinen jos joku vaivautuisi auttamaan ja kertomaan mitä tehdä! :worship:

Mistäköhän mä lähtisin liikkeelle...Ensinnäkin minkääntyyppisessä maastavedossa ei ole hyväksi jos selkä menee notkolle. Sen liikkeen ei pidäkkään paljoa tuntua etureisissä!! Muista kunnon venytys ala-asennossa ja ylhäällä pakaroiden ja takareisien jännitys.

Se taas on geenien määräämä kuinka paljon lihas voi kehittyä. Myös se on geenien määräämää tuo lihaksen pituus. Joillakin ihmisillä esim takareidet kehittyy nopeasti, sulla se saattaa olla jokin muu lihasryhmä. Sun ehdottomasti kannattaa venytellä takareisiä ja pakaroita paljon, koska mitä pdempi lihas on, sitä enemmän mahdollisuuksia sillä on kasvaa/kehittyä :)

Se täytyy myös ottaa huomioon, jos on paljon rasvakudosta siinä takareiden ja pakaralihaksen yhtymäkohdassa, niin silloinhan se väkisinkin vie sitä kaarta/muotoa pois siltä alueelta. Ja tämähän taas on ikävää kun rasvaa ei pysty polttamaan pois vain tietystä kohtaa kehoa.

Yksi asia mikä pisti silmään erittäin paljon sun tokassa viestissä oli tuo sarjapainojen kehitys. Eli sanoit että tosi kauan olet pelännyt isoja painoja ja vasta vähän aikaa sitten olet alkanut lisäämään rautaa tankoon. Tässä on varmasti yksi suurimpia syitä miksi ei ole kehitystä tapahtunut!! Eli avain kehitykseen on vaihtelu ja NOUSUJOHTEISUUS!!!!!!!!!!! ;) Tietenkään tekniikka ei saisi kärsiä, mutta älä mee siinä suorituspuhtaudessa liiallisuuksiin.

Hyvä nyrkkisääntö sulle olis, että lisäät joka toinen treenikerta painoa liikkeisiin. Tosta sai sen kuvan että treenaat jalat kerran viikossa..olenko oikeassa?? Voisit hyvin alkaa tekemään jalat kahdesti viikossa ja yläkropan kahdesti viikossa. Eli älä missään nimessä lähe siihen, että vähennät treenikertoja/painoja.

Tässä olis sulle esimerkki:

Treeni 1.
Syväkyykky 2-3 x 3-15
Sjmv 2-3 x 3-15
Askelkyykky taaksepäin otetulla askeleella 2-3 x 3-15
Reisikoukistus 2-3 x 3-15
Pohkeet 4 x 3-15

Treeni 2.
Etukyykky 2-3 x 3-15
Hyvät huomenet 2-3 x 3-15
Askelkyykky taaksepäin otetulla askeleella 2-3 x 3-15
Reisikoukistus 2-3 x 3-15
Pohkeet 4 x 3-15

Siinä se lyhykäisyydessään!!

Noista toistomääristä sen verran, että treeni 1. kolmosia, treeni 2. kaseja, treeni 3. yksitoista ja treeni 4. viisitoista. Tämän jälkeen kierto taas alusta. Tee sarjat silleen, että niihin jää 2-3 toistoa varaa. Joka kolmannen treenin voit tehdä sitten aivan loppuun. Jalkapäivät olis esim ma ja to tai ti ja pe..miten itsellesi sopii. ja yläkroppa esim ti ja pe tai ke ja la.

Toivottavasti tosta on jotain apua sulle!!! :)

Siirtyminen 2-jakoiseen ohjelmaan tai jalat erottelemalla etureisi/takareisi eri päiville tuo varmasti jo parempia tuloksia, mehuja riittää paremmin kun harjottaa nuo eri päivinä. Todella moni täällä palstallakin on saanut parempia tuloksia pari kertaa viikossa lihasryhmiä kurittamalla kuin vrt. 4-5jakosiin kerta viikossa jumppailuun. Aluksi voi kuitenkin jakaa kahteen nuo jalkareenit, jos ei halua koko ohjelmaa muuttaa. Joka kerralla pyrkii lisäämään toistoja tai niitä kiloja liikkeeseen. Muuten on turha odottaa lihaskasvua. Yli 10 toiston sarjoja en myöskään tarjoisi takareisille. Toistot välillä 6-8 on tuonut itselleni selvää kehitystä takareisiini vrt. vanhaan pumppailuun 10 tai yli sarjoilla. Lyhet palautukset (1min) vielä sarjojen välillä, niin uskoisin, että kyllä ne sieltä alkavat kasvaa, mikäli ravinto puoli on kunnossa(=+kalorit).

Siirtyminen 2-jakoiseen ohjelmaan tai jalat erottelemalla etureisi/takareisi eri päiville tuo varmasti jo parempia tuloksia, mehuja riittää paremmin kun harjottaa nuo eri päivinä. Todella moni täällä palstallakin on saanut parempia tuloksia pari kertaa viikossa lihasryhmiä kurittamalla kuin vrt. 4-5jakosiin kerta viikossa jumppailuun. Aluksi voi kuitenkin jakaa kahteen nuo jalkareenit, jos ei halua koko ohjelmaa muuttaa. Joka kerralla pyrkii lisäämään toistoja tai niitä kiloja liikkeeseen. Muuten on turha odottaa lihaskasvua. Yli 10 toiston sarjoja en myöskään tarjoisi takareisille. Toistot välillä 6-8 on tuonut itselleni selvää kehitystä takareisiini vrt. vanhaan pumppailuun 10 tai yli sarjoilla. Lyhet palautukset (1min) vielä sarjojen välillä, niin uskoisin, että kyllä ne sieltä alkavat kasvaa, mikäli ravinto puoli on kunnossa(=+kalorit).

Tossa mä olen kyllä täysin erimieltä sun kanssa. Millekkään lihasryhmälle ei ole olemassa mitään lakia millä toistomäärillä sitä pitäisi treenata. Pysyttelemällä toistoalueella 6-8 kokoajan johtaa tämä kehityksen pysähtymiseen, ennemmin tai myöhemmin..Tämä johtuu siitä koska keho tarvitsee vaihtelua treenauksessa.

Tärkeintä tossa treenauksessa (takareidet) on se, että saat mahd paljon vaihtelua, nousujohteisuutta, pystyt aktivoimaan mahdollisimman paljon erityyppisiä lihassoluja ja se että pystyt aktivoimaan mahdollisimman paljon motorisia yksiköitä.

Eikä ole mitään järkeä joka kerralla pyrkiä lisäämään toistoja/kiloja liikkeisiin. Tätä ei tutkimukset ja ennekaikkea käytännön kokemukset tue.

Niinkuin monesti olen sanonut täälläkin: Jokainen hyvin suunniteltu ohjelma toimii vain tietyn aikaa, ei yhtään sen enempää :)

saattaa lukea jo jossain mutta: IMO jos ei painot enää tunnu kasvavan ja jäät junnaamaan paikoilleen, teet yhden sarjan lisää liikkeissä, samassa ajassa: näin kasvatat työnmäärää huomattavasti, vaikka painot ei nouse, ja lihaa tulee

Itsekin huomannut (ehkä selkeimmin hauiksissa) että kun tietty seinä tulee painoissa vastaan, se todella tulee esim. 20kg nousee helposti useamman toiston, mutta 22.5kg ei taas värähdäkkään.

sulla on ikaa 21 vee.
Jos asut jossain yleiurheiluhallin lahettyvilla, niin sinne vaan vetoja vetamaan sprinttereitten kanssa. Itsella ainakin autto ja treenaminenkin maistu, kun sai vahan vaihtelua.

Mita muihin tuloksiin tulee, niin en siis ole mikaan sprintteri 100m 13sec.

Tossa mä olen kyllä täysin erimieltä sun kanssa. Millekkään lihasryhmälle ei ole olemassa mitään lakia millä toistomäärillä sitä pitäisi treenata. Pysyttelemällä toistoalueella 6-8 kokoajan johtaa tämä kehityksen pysähtymiseen, ennemmin tai myöhemmin..Tämä johtuu siitä koska keho tarvitsee vaihtelua treenauksessa.

Tärkeintä tossa treenauksessa (takareidet) on se, että saat mahd paljon vaihtelua, nousujohteisuutta, pystyt aktivoimaan mahdollisimman paljon erityyppisiä lihassoluja ja se että pystyt aktivoimaan mahdollisimman paljon motorisia yksiköitä.

Eikä ole mitään järkeä joka kerralla pyrkiä lisäämään toistoja/kiloja liikkeisiin. Tätä ei tutkimukset ja ennekaikkea käytännön kokemukset tue.

Niinkuin monesti olen sanonut täälläkin: Jokainen hyvin suunniteltu ohjelma toimii vain tietyn aikaa, ei yhtään sen enempää :)

Nopeemmin se kehitys pysähtyy jos lihakselle tehdään liian pitkiä sarjoja sarjapainoja nostamatta. Sellaisen kuvan sain alkuperäisen kysymyksen esittäjästä, että hän on tehnyt pidempää sarjaa takareisille. Muutostahan tässä haetaan ja siksi kannattaa kokeilla ainakin seuraavat pari kuukautta treenata pienemmillä toistomäärillä. Painoja nostetaan sitten kun tuntuu siltä, liike ei saa mennä tietenkään liian epäpuhtaaksi. Jos tekee vaikka 6 6 6 6 maaten takareisille, niin seuraavalla kerralla pyrkii 7 7 7 7 ja sitten 8 8 8 8, kun nuo menee, voi painoa lisätä ja taas alottaa kutosista. Tuolla tavoin olen saanut joka liikkeessä kehitystä. Ja aivan varmasti saa ajan kanssa muutkin. Älyttömällä pumppailu tuntuma treenillä ei kyllä naturaalina edelleenkään kasvateta lihaksia(ainakaan isoja). Välillä toki kevyempiäkin viikkoja, mutta 4-jakoisella ohjelmalla tehtäessä on kyllä tarpeeksi aikaa palautua seuraavaan treeniin jos kerran viikossa tekee, silloin voi ja pitääkin tehdä kovaa ja hampaat irvessä. :kippis1:

Nopeemmin se kehitys pysähtyy jos lihakselle tehdään liian pitkiä sarjoja sarjapainoja nostamatta. Sellaisen kuvan sain alkuperäisen kysymyksen esittäjästä, että hän on tehnyt pidempää sarjaa takareisille. Muutostahan tässä haetaan ja siksi kannattaa kokeilla ainakin seuraavat pari kuukautta treenata pienemmillä toistomäärillä. Painoja nostetaan sitten kun tuntuu siltä, liike ei saa mennä tietenkään liian epäpuhtaaksi. Jos tekee vaikka 6 6 6 6 maaten takareisille, niin seuraavalla kerralla pyrkii 7 7 7 7 ja sitten 8 8 8 8, kun nuo menee, voi painoa lisätä ja taas alottaa kutosista. Tuolla tavoin olen saanut joka liikkeessä kehitystä. Ja aivan varmasti saa ajan kanssa muutkin. Älyttömällä pumppailu tuntuma treenillä ei kyllä naturaalina edelleenkään kasvateta lihaksia(ainakaan isoja). Välillä toki kevyempiäkin viikkoja, mutta 4-jakoisella ohjelmalla tehtäessä on kyllä tarpeeksi aikaa palautua seuraavaan treeniin jos kerran viikossa tekee, silloin voi ja pitääkin tehdä kovaa ja hampaat irvessä. :kippis1:

Alkuperäisen kysymyksen esittäjä sanoi toistojen liikkuvan välillä 6-15, eli ei hän mitään perus pumppailua ole harrastanu. Se suurin syy miksi ongelma-alue ei ole kehittynyt on tuo nousujohteisuuden puute. Muutosta kyseiselle henkilölle ei todellakaan saada siten että laitetaan hänet orjallisesti tekemään seuraavat 2 kk 6-8 toiston sarjoja!! Ties vaikka hänellä olisi juuri menossa kausi missä toistot liikkuvat 6-8 välillä?!

Jos haetaan maksimaalista kehitystä niin silloin tuon toistohaarukan pitää olla paljon suurempi. Tämä siksi, että saadaan aktivoitua mahd paljon erityyppisiä lihassoluja ja myös aktivoitua mahd paljon motorisia yksiköitä.

Ja tunnetusti toi nelijakoinen systeemi on erittäin huono jos halutaan maksimaalista kehitystä. Kovaa ja hampaat irvessä..sitä ei ole todettu tarpeelliseksi tutkimuksissa, eikä käytännön kokemus tätä tue. Mitä useammin aletaan harjoittelemaan sitä nopeammaksi kehitys muuttuu. Kunhan pikkuhiljaa volyymia ja intensiteettiä nostetaan. Tässä tulee myös bonuksena se, että kroppa oppii palautumaan nopeammin ja pystytään antamaan se uusi ärsyke paljon nopeammin :rock:

Jos mun tekemässä ohjelmassa joka neljäs treeni oli pumppailua, niin miten sitä silloin on älyttömästi?? Mitä enemmän sulla on tota vaihtelua treenissä niin sitä varmemmin keho ei totu tollaseen junnaavaan 2kk tehtävään 6-8 toiston raamattu systeemiin.

Mä lähestyn näitä treenaus asioita lähinnä voimailun puolelta. Eli otan oppini tuolta itä euroopan tunnetuilta urheilutiedemiehiltä ja voimaguruilta.

Vikaksi vielä tosta käytännön kokemuksesta tohon treeniin. Omille asiakkailleni teen nykään lähes pelkästään yksi tai kaksijakoisia ohjelmia, koska olen todennut ne niin paljon toimivimmiksi kuin nuo perusbodailut, eli nelijakoiset ohjelmat, jossa aina vedetään lihasryhmät loppuun ja treeni on samaa vemputusta 2 kk kunnes vaihdetaan uuteen nelijakoiseen. :D

Kaikki jutut ei toimi kaikilla. Kuten itse sanoin, vaihdettuani 10+ toistot 6-8 välille takareisi treenissä, ovat ne kehittyneet huomattavasti paremmin. Teen melkein jokaiselle lihasryhmälle(massaliikkeille) kyseisellä toistovälillä treenit, eikä mitään jumitusta ole tullut. Tuolla välillä kasvaa selkeästi parhaiten ITSELLÄNI voimat ja lihasmassa. Homma menee koko ajan eteenpäin. Sitten kun jumitusta tulee, vaihdan toki toistomääriä. Ihan hyvin voi kokeilla ketjun aloittaja pidempään tuolla 6-8 toistovälillä, tai vaikka sitten 6-10. 2kk on lyhyt aika, mutta kertonee jo jotain. Jos taas jatkuvasti vaihdellaan joka treenissä toistomääriä, ei tiedetä mikä toimii parhaiten. En vaan näe itse mitään järkeä pumppailla 15 toiston sarjoilla takareisiä. Jos se sinulla toimii niin hyvä, mutta kovasti epäilen.

Back
Ylös Bottom