Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meikäläinen oli nyt salilla kiskomassa tätä maastavetoa suorin jaloin. Tekniikkani oli päin helvettiä. Tein liikkeen jalat lukittuna ja selkä pyöristyen. Eräs vanhempi harrastaja kuitenkin neuvoi minua hieman koukistamaan polviani, mutta selkä pyöristyi edelleen ikävästi. Olisko mitää hyviä vinkkejä miten selän saa pysymään suorassa ?
...
... Tiedän kyllä olevani aikamoinen perfektionisti tässäkin asiassa, sen pitää olla just eikä melkein :D .Nyt alkaa todella tulla mitta täyteen näiden takareisien kanssa! Ongelma, johon kaipaisin apua koskee sekä takareisiä että maastaveto-liikettä.
Ensinnäkin pohjustukseksi täytyy sanoa että olen 21-vuotias tyttö ja treenannut säännöllisesti salilla yli viisi vuotta. Maastavetoakin oon tehnyt jo kauan öööh...erilaisilla tyyleillä. Olen myös lukenut aiheeseen liittyviä threadeja täällä pakkiksessa mutta edelleenkin kaipaan vastausta kysymyksiini.
Siispä: Kun teen maastavetoa, tahdon liikkeen kohdistuvan nimenomaan takareisiin. Treeniohjelmassani on nyt sjmv jonka teen nilkkoihin asti niin, että polvet ovat kevyesti koukussa ja takareisissä tuntuu venytys. Selkäni taitaa mennä notkolle, mutta sen ei kuulemma pitäisi haitata? Liikettä tehdessä käytän remmejä. Haluankin nyt varmistaa, että käyttämäni tekniikka on oikeanlainen nimenomaan kun halutaan takareisiin muotoa ja pakaran ja takareiden väliin 'erottuvuutta'? En vieläkään usko että teen liikkeen täysin oikein, sillä se ei mielestäni oikeastaan tunnu reisissä. Takareidet kyllä kipeytyvät ja menevät ihan totaalisesti jumiin, mutta silti kehitys junnaa paikallaan. En tiedä, mutta luulen että kipeytyminen johtuu muista liikkeistä kuin tuosta maastavedosta.
Tältä näyttää jalkapäiväni:
Askelkyykky smithissä
Prässi/kyykky smithissä
SJMV
Takareidet maaten
Etureisilaite
Pohkeet
Sarjat ja toistomäärät vaihtelevat jaksotuksen mukaan skaalalla 6-15 toistoa/sarja.
Takareiteni ovat jäykät, ei-venyvät ja olen pohtinut kuinka paljon se mahdollisesti jarruttaa kehitystä? Vaikuttaa siltä että joillakin ihmisillä takareidet ovat jo luonnostaan 'muodokkaat' tai ainakin treenillä ne kehittyvät kohtalaisen nopeasti. Minun reisiini ei mikään temppu tunnu tepsivän, ja alan jo olla todella kypsä :wall: !
Tähän asti olen turhautuneena kurittanut reisiä mahdollisimman rankasti, mutta se ei näytä tuottavan haluttua tulosta. Pitäisikö siis lähteä aivan toiseen suuntaan ja treenata vähemmän/pienemmillä painoilla ja venytellä vielä ahkerammin?
Toivottavasti ongelman laatu nyt selvisi tästä avautumisesta...
Olisin aivan mielettömän kiitollinen jos joku vaivautuisi auttamaan ja kertomaan mitä tehdä!![]()

Siirtyminen 2-jakoiseen ohjelmaan tai jalat erottelemalla etureisi/takareisi eri päiville tuo varmasti jo parempia tuloksia, mehuja riittää paremmin kun harjottaa nuo eri päivinä. Todella moni täällä palstallakin on saanut parempia tuloksia pari kertaa viikossa lihasryhmiä kurittamalla kuin vrt. 4-5jakosiin kerta viikossa jumppailuun. Aluksi voi kuitenkin jakaa kahteen nuo jalkareenit, jos ei halua koko ohjelmaa muuttaa. Joka kerralla pyrkii lisäämään toistoja tai niitä kiloja liikkeeseen. Muuten on turha odottaa lihaskasvua. Yli 10 toiston sarjoja en myöskään tarjoisi takareisille. Toistot välillä 6-8 on tuonut itselleni selvää kehitystä takareisiini vrt. vanhaan pumppailuun 10 tai yli sarjoilla. Lyhet palautukset (1min) vielä sarjojen välillä, niin uskoisin, että kyllä ne sieltä alkavat kasvaa, mikäli ravinto puoli on kunnossa(=+kalorit).

Tossa mä olen kyllä täysin erimieltä sun kanssa. Millekkään lihasryhmälle ei ole olemassa mitään lakia millä toistomäärillä sitä pitäisi treenata. Pysyttelemällä toistoalueella 6-8 kokoajan johtaa tämä kehityksen pysähtymiseen, ennemmin tai myöhemmin..Tämä johtuu siitä koska keho tarvitsee vaihtelua treenauksessa.
Tärkeintä tossa treenauksessa (takareidet) on se, että saat mahd paljon vaihtelua, nousujohteisuutta, pystyt aktivoimaan mahdollisimman paljon erityyppisiä lihassoluja ja se että pystyt aktivoimaan mahdollisimman paljon motorisia yksiköitä.
Eikä ole mitään järkeä joka kerralla pyrkiä lisäämään toistoja/kiloja liikkeisiin. Tätä ei tutkimukset ja ennekaikkea käytännön kokemukset tue.
Niinkuin monesti olen sanonut täälläkin: Jokainen hyvin suunniteltu ohjelma toimii vain tietyn aikaa, ei yhtään sen enempää![]()
Nopeemmin se kehitys pysähtyy jos lihakselle tehdään liian pitkiä sarjoja sarjapainoja nostamatta. Sellaisen kuvan sain alkuperäisen kysymyksen esittäjästä, että hän on tehnyt pidempää sarjaa takareisille. Muutostahan tässä haetaan ja siksi kannattaa kokeilla ainakin seuraavat pari kuukautta treenata pienemmillä toistomäärillä. Painoja nostetaan sitten kun tuntuu siltä, liike ei saa mennä tietenkään liian epäpuhtaaksi. Jos tekee vaikka 6 6 6 6 maaten takareisille, niin seuraavalla kerralla pyrkii 7 7 7 7 ja sitten 8 8 8 8, kun nuo menee, voi painoa lisätä ja taas alottaa kutosista. Tuolla tavoin olen saanut joka liikkeessä kehitystä. Ja aivan varmasti saa ajan kanssa muutkin. Älyttömällä pumppailu tuntuma treenillä ei kyllä naturaalina edelleenkään kasvateta lihaksia(ainakaan isoja). Välillä toki kevyempiäkin viikkoja, mutta 4-jakoisella ohjelmalla tehtäessä on kyllä tarpeeksi aikaa palautua seuraavaan treeniin jos kerran viikossa tekee, silloin voi ja pitääkin tehdä kovaa ja hampaat irvessä. :kippis1:
Lainaan jälleen kerran J-P Pulkkisen lausumaa, jossa totesi takareisiensä tulleen kerran hemmetin kipeäksi mansikanpoimimisesta,