Sivustonne kielenkäyttö!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
ei sillä mihinkään päästä jos kiroilua aletaan rajoittaa..mutta varsinkin sitä voi miettii et sopiiko ne kirosanat aina sinne alottelijoita neuvoessa ;)

En oo ees huomannu tääl mitenkää erityisen paljoa kiroilua.. Alussa oikeasti mietin, et miten sopivaa tääl on kiroilla ku ei kukaan mitään voimasanoja käytä. :-D Oon ite välillä niin mielikuvitukseton, et tungen sitä vittua vähän joka väliin.

yea..

Mike sanoi:
Voidaan toki vetää NGV-vaihteella:

Vittu = serbi
Voi vittu = Uih serbi
Saatana = kekkonen
Jumala on mukavampi kuin saatana = Jumala on mukavampi kuin kekkonen
Kannatan! :D

Jokseenkin minusta tuntuu että kiroilusta niuhottaminen on aika turhaa, kun valtaosa käyttäjistä tuskin ärräpäitään säästelee siviilielämässäänkään. Ennemmin alkaisin vaikka niuhoilemaan oikeinkirjoituksesta ja kielellisestä oikeellisuudesta.

Voisihan tämä mennä siihenkin, että loukkaavat viestit siivottaisiin heti pois, threadeja poisteltaisiin heti kun menevät asiattomuuksiin tai henkilökohtaisuuksiin. Löysää on moderointi pakkiksella esimerkiksi imperiumi.netiin verrattuna. Tosin vaatisi huomattavasti lisäresursseja näin suurella palstalla.

Ellen aivan väärin muista, niin joka ainoa kamppailupuolelle avaamani thread on mennyt kiinni, kun sinne on ruvettu aiheetta ns. "esailemaan". Pakkis on siis suht. rennosta moderoinnistaan huolimatta melko laadukas. Ollaan siis valovuosien päässä suomi24:stä, jossa muuten taitaa olla kiroilu kiellettyä. Siis voimasanojen karsimista tärkeämpänä pidän sitä, että foorumi pysyy suht. trollivapaana ja käyttäjäystävällisenä paikkana.

Pidetään pakkis käyttäjiensä näköisenä, jookosta?:)

Niin saatana.

M-Nutrition OsmoPure 1 kg -35%
Jokseenkin minusta tuntuu että kiroilusta niuhottaminen on aika turhaa, kun valtaosa käyttäjistä tuskin ärräpäitään säästelee siviilielämässäänkään. Ennemmin alkaisin vaikka niuhoilemaan oikeinkirjoituksesta ja kielellisestä oikeellisuudesta.

Voisihan tämä mennä siihenkin, että loukkaavat viestit siivottaisiin heti pois, threadeja poisteltaisiin heti kun menevät asiattomuuksiin tai henkilökohtaisuuksiin. Löysää on moderointi pakkiksella esimerkiksi imperiumi.netiin verrattuna. Tosin vaatisi huomattavasti lisäresursseja näin suurella palstalla.

Ellen aivan väärin muista, niin joka ainoa kamppailupuolelle avaamani thread on mennyt kiinni, kun sinne on ruvettu aiheetta ns. "esailemaan". Pakkis on siis suht. rennosta moderoinnistaan huolimatta melko laadukas. Ollaan siis valovuosien päässä suomi24:stä, jossa muuten taitaa olla kiroilu kiellettyä. Siis voimasanojen karsimista tärkeämpänä pidän sitä, että foorumi pysyy suht. trollivapaana ja käyttäjäystävällisenä paikkana.

Pidetään pakkis käyttäjiensä näköisenä, jookosta?:)

Niin saatana.
tälle kommentille nostan kyllä hattua:worship: :)

Yli neljä vuotta Pakkotoistoa lukeneena ei ole koskaan tarvinnut ihmetellä kirosanoja ja niiden käyttöä... Siis ennen tätä threadiä. tintulan tavoin en edes löytänyt kirosanoja alkuun.

Tietysti turhanpäiväinen ja "turha" kiroilu on ärsyttävää, sofistikoitunut sanoisi hyvien käytöstapojen vastaista... mutta täällä kiroilu ei ole mikään ongelma. Voisiko sanoa, että kuuluu sopivasti asiaan ja aiheeseen.

Ehdottomat ylilyönnit pois, mutta muuten jatketaan samaan hyvään linjaan...
Pakkotoistolle löytäneillä suurimalla osalla kuitenkin päämääränä treeni, terveys, kunto, ravinto jnejne sekä kaikki siihen liittyvä... Samanhenkistä, tervettä porukkaa arvomaailmaltamme kuitenkin olemme, vaikka kaikki kirjoittavatkin omalla tavallaan (Tiedän: yleistys), mutta pointti tulee kai ymmärrettyä.

Hagakuren lopetuksen sanoihin:

Pidetään pakkis käyttäjiensä näköisenä, jookosta?

Niin saatana.

Jep Jep

Mielestäni tietyllä tapaa aivan turha, ylilyövä kiroilu osoittaa vain huonoa tyyliä. Kirosanat kuuluvat kirjallisuuteen yhtälailla kuin puheeseen. Ne ovat voimasanoja ja niillä voi sopivasti viljeltynä korostaa jotain. Mutta vain siis sopivasti viljeltynä! Käyttäkää kirosanoja, mutta älkää tuhlatko niitä ns. loppuun, muuten niistä lähtee se "teho" pois.

Eli tämä oli minun mielipiteeni, kiitos.:)

Kirosanat on osa suomenkieltä mutta liiallinen hokeminen alkaa kyllä vituttaan huolella. Tähän itsekkin syyllistyneenä, olen luvannut tarkkailla tekstiäni.
Nuorempien ihmisten keskuudessa sana vittu on jo saavuttanut pilkun paikan ja siinä mittakaavassa käyttö särisee jo korvaan.
Ja jos pitää ihan asiasta postia kirjottaa, niin olis ehkä syytä vaihtaa forumia.

Mielestäni tietyllä tapaa aivan turha, ylilyövä kiroilu osoittaa vain huonoa tyyliä. Kirosanat kuuluvat kirjallisuuteen yhtälailla kuin puheeseen. Ne ovat voimasanoja ja niillä voi sopivasti viljeltynä korostaa jotain. Mutta vain siis sopivasti viljeltynä! Käyttäkää kirosanoja, mutta älkää tuhlatko niitä ns. loppuun, muuten niistä lähtee se "teho" pois.

Eli tämä oli minun mielipiteeni, kiitos.:)

:offtopic:
Joo olen samaa mieltä, että kirjallisuuteen kuuluu, kun lukee esim. trainspottingin, siinä joka toinen sana on kiroamista...

:Ontopic: Mitä, onko joku kiroillutkin pakkiksella? Hyi teitä, hävetkää!

Ja jatkakaa...:D

Itse taas ihmettelen, jos tämän "vittuilun" on nostanut esille joku foorumin lukijoista. Kun käyttäjiä alkaa olemaan näinkin monta, ei jeesustelijoilta voi välttyä mutta niitä ei tarvi myöskään kumartaa.

Turha kiroilu ärsyttää mutta itse en varmasti kirjoittaisi "saatanan" tilalla "himpuraa" tai "saamaria" jos täytyisi saada pontta sanottavalle.
Se on vähän kuin puolustaisi itseään teatteripuukolla, jossa terä menee painaessa sisään.

Tullessani "aikuiseen" ikään (siis yli 15-v.) olen kokenut herätyksen:
aikuiset ihmiset kiroilevat. Ihan siis oikeassakin elämässä, eikä vain täällä netissä. Miten ihmeessä siis täällä ei sitten kiroiltaisi?

Se vain kuuluu useimpien verbaaliseen ilmaisuun, ilman mitään loukkaamistarkoitusta.

vähän täällä on kiroilua. jos sitä olisi yhtäpaljon mitä meikäläinen käyttää puhekielessä niin ei kukaan jaksais sellaista lukea, en edes minä itse.

Tästä tulee mieleen eräs opettavainen tarina mikä tapahtui ollessani yläastella. Kaverini oli kova kiroilemaan ja eritoten sana vittu oli hänen eniten käyttämänsä sana. Sanaa vittu hän käytti yleensä verbin, nominin tai partikkelin erinäisissä muodoissa. Historian tunnilla kaveri sitten kertoi tarinaa minulle ja käytti sanaa vittu noin 3 kertaa joka lauseessaan minkä sanoi. Opettajaa rupesi ihme kyllä kovasti harmittamaan kaverini tarinan kerronta. Perusteli harmitustaan sillä, että se muka häiritsi opetusta sekä sillä, että ei ollut sopivaa kiroilla ja käyttää tuota rumaa sanaa noin paljon. Hän oli jostain syystä pistänyt merkille, että kaverini käyttää tuota sanaa todella usein. Tästä harmissaan olleena käski kaverini lopettamaan kyseisen sanan viljelyn ja uhkasi pistää rehtorin puheille jos vielä kertaakaan kuulisi kaverini sanovan tämän sana. Kaverini teki tietenkin nopeasti omat johtopäätöksensä omassa päässään ja vastasi välittömästi sponttaanisti "No Vittu". Sen pituinen se.

Tarinan opetus kuuluukin: No Vittu.

Ei minun mielestäni kielenkäyttö ole kyllä kovin paha.. Kyllähän täällä kiroillaan tietenkin mutta ei kyllä mitenkään häiritsevästi.

Keeping up appearances

Itse asiassa paska, kusi ja vittu ovat suomalaisia alkuperäisiä sanoja kaukaa puolentoista tuhannen vuoden takaa uralilaisen kantakielen ajoista. Jotain kertoo, että juuri ne sanat ovat säilyneet miltei yhtä pitkään kuin Jeesuksen tarina - ja vielä samassa merkityksessä. Alun perin sanoilla ei ollut erityistä tunnelatausta, vaan niitä käytettiin kuvaamaan... no, sitä mitä ne kuvaavat. :D Sanoissa on voimaa.

Se, että yllä mainittuihin sanoihin nykyisin liitetään negatiivisia assosiaatioita johtuu vain niiden yleisestä puhekielisestä affektiivisesta käytöstä ja tietysti siitä, että aikojen kuluessa myös suomalaiset ovat hiukan rauhoittuneet ja keksineet vähän vähemmän voimakkailta kuulostavia sanoja vanhakantaisia ilmauksia korvaamaan.

Kun jotakuta siis vaivaa "huono kieli", jota ihmiset käyttävät, voi huoleen näsäviisaasti vastata, että me itse asiassa olemme vain rakkaudestamme suomen kieleen vaalineet näitä kantakielen sanoja. :rolleyes:

Toki kukin voi kohdallaan miettiä, milloin kyseiset sanat tulevat tarpeeseen, mutta minua ei Pakkotoiston kielenkäyttö tältä osaa ole koskaan häirinnyt - sen verran fiksua porukkaa täällä kirjoittelee. :thumbs:

Kun kyse on kuitenkin aitojen ihmisten aidosta kommunikaatiosta, jonka (yliaistillisena!) välineenä Pakkotoisto toimii, olisi mielestäni melko pelottava kannanotto sensuroida moista pikkuseikkaa mahdollisten tulevien MAINOSTAJIEN vuoksi. (Eikä heistä kukaan ole tainnut sitä vaatiakaan) Big Brother's watching ja sitä linjaa. Eikö keskustelupalsta saa näyttää käyttäjiltään? Eikö idea ole, että "keskustelupalsta" on jotain kirjoituksen ja puheen väliltä ja siksi vilisee kirosanoja, diskurssipartikkeleita sun muita, joita ei ehkä odottaisi muulta kirjoitetulta tekstiltä?

Ehkä joillekuille netti on niin vieras väline, että sitä täytyy pyrkiä hallitsemaan hiukan turhan tarkkaan... Pakkotoistolla ei kuitenkaan hyväksytä julkista mustamaalaamista, piilomainontaa, henkilökohtaisia loukkauksia jne., jotka mielestäni ovat niitä asioita, joista tosissaan kannattaa olla huolissaan...

Toinen juttu on sitten se, ettei joidenkuiden nimeltä mainitsemattomien ajatuksenkulusta saa kertakaikkiaan mitään tolkkua ensisijaisesti siksi, ettei heillä tunnu olevan aavistustakaan suomen kielen kieliopista.

Aikoinaan ammattikoulussa sai v**** sanaa käyttää erään opettajan tunnilla vain, jos oli päässyt sormella koettamaan edellämainittua, ja oli tytön sekä kahden todistajan allekirjoittama todistus em. tapahtumasta...:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom