Ennenkin olen tämän tänne joskus kirijoottanut, mutta laitetaan ny vielä.
Hyväksyn sivarin, jos syy on pasifismi, esim. Supamanin asteinen, että ei ole valmis tappamaan ja kuolemaan (tai avustamaan tappamista) Suomen valtion (ja kaikki sen rajojen sisällä, myös kieli ja kulttuuri) puolesta. En todellakaan hyväksy sivariin menoa vellipersesyiden takia, kuten "Noku ne huutaa siellä ja joutus asuun metässä, eikä sais äitin laittamia lihapullia ja pottumuussia valmiiksi lautaselle laitettuna...". Valitettavasti (näin pakkis huomioon ottaen) on sanottava, että lihasten katoamistakaan en pidä pätevänä syynä olla menemättä inttiin. Saa ne takaisin jo intin aika, jos valitsee tehtävänsä oikein, eli jotakin fyysisesti helppoa. Sissinä tai LJK:ssa katabolia on taattu koko palvelusajan, lämärinä, kuskina, kirjurina ja monissa muissa tehtävissä anabolia jyllää, jos niin haluaa. Vakaa pasifistinen asenne/aate on kumminkin eri asia, sen ovat muutamat hyvät ystäväni minulle todistaneet. Totaalikieltäytymistä on minunkin vaikea ymmärtää, pitänee yrittää kovemmin. :D
Intissä tympäsi tämä lammasmainen laumasieluisuus joskus, että "No pakkohan soon intti käydä! KAIKKIHAN sen käy!", mikä ei pidä paikkaansa, kuten tässäkin on todettu. Eniten v***ttaa Muay Thain kaltaiset jampat. Miksi ihmeessä ei voi mennä sivariksi, jos kerran ei ikinä aio rintamalle lähteä? Sitä en käsitä millään. Ihmeellistä pelkuruutta, ettei uskalla sanoa perheelleen ja ystävilleen, että "Mä meen ny sivariin, koska en halua kuolla ja tappaa Suomen valtion puolesta.". :curs: Varusmieheksi on turha mennä, jos ei ole minkäänlaista maanpuolustuksellista asennetta. Turha sinne on mennä sosiaalisen paineen takia vätystelemään ja lusmuilemaan.
Lyhyesti näen tämän asian näin:
sivari = idealisti
varusmies = realisti.
Em. ei tuomitse ketään, koska mielestäni on hyvä, että jotkut (sivarit) pitävät 100% rauhan ideaa elossa. Tottakai se näyttää naurettavalta ja ehkä jopa mahdottomalta nykyään, mutta jos kukaan ei asiaa ajattele eikä ota esille, niin silloin se ei ainakaan ikinä toteudu.
Terveisin res. alik. Iivili.