No mitäpä veikkaat? Minähän olen kokoajan sanonut, että vaikuttaa. BTW, asun ihan susirajalla, muttei se estä tiedostamasta faktoja. Vaikka tilanne olisi tuollainen (vastustajan painopiste olisi Lapissa), olisi E-Suomessa silti suhteellisesti tiettyjä joukkoja (mm. ilmatorjuntaa). Kannattaa muuten katsoa esim. mitä varten
NASAMS on hankittu.
Mutta jos pitäydytään noissa minun oletuksissa. Kai sinäkin sen ymmärrät, että suhteellisesti enemmän joukkoja keskitettäisiin sinne missä asuu myös enemmän suomalaisia? Ne etelä-suomalaiset kun on ihan yhtä arvokkaita kuin aluetukia nauttivat rollolaiset.
Ja btw, Rovaa käytetään koska se on Suomen (ja vissiin europpankin) isoin harjoitusalue. Sillä sijainnilla ei varsinaisesti ole väliä. Sinun pitäisi tietää, että jos sota iskee, niin mihin vihollinen todennäköisesti sijoittaa joukkojaan! Ja kyllä: jos alueluovutuksia jouduttaisiin tekemään, niin jollain perusteella valitaan mitkä alueet. Ei sitä arvalla päätetä mistä ollaan valmiita luopumaan.
Et kai sinä todella luule, että jos Venäjä tänne hyökkäisi, niin hyökkäyksen painopiste olisi Lapissa!?
painopiste lapissa? Missä vitun kohtaa mä niin olen sanonut? HÄH? Lue taaksepäin ja katso, kuka aloitti puhumaan syrjäseuduista sekä siitä, miten joka kolkkaa ei kannata hänen mukaansa puolustaa, ,,,se oli toi ajatollahi.
käytä nyt edes hiukan päätä ennekuin tänne kirjoittelet. taas vielä kerran sanon sulle: se on tuo meidän INFRASTRUKTUURI johon vihollinen ekana keskittäisi toimintansa, jos kriisitilanteeseen joutuisimme.
Olen opiskellut suomen ilmatorjunnan periaatteet, tiedän niiden aseistukset, NASAMS on tuttu mulle.
Rovan sijainti on todellakin tärkeä, koska vielä tälläkin hetkellä pv:n tavoite on opettaa mahd. suuri joukko jokaisesta ikäluokasta juuri lapin olosuhteisiin. varmistin asian soittamalla puolitutulle majurille Porin Prikaatiin.
mä nyt heitän sulle erään skenaarion, jonka eräs eversti opetti mulle jo 90-luvulla: Suomi varautuu myös siihen, että Venäjän armeijasta ja sen määräysvallasta sisäisen kiistelyn jälkeen erkanee ryhmä/komppania/pataljoona/armeijakunta, joka alkaa kriisin aikana käymään omaa erillissotaansa. Tää joukko ei ota vastaan käskyjä esikunnaltaan, vaan alkaa johtajansa johdolla toteuttaa omaa valloitussotaansa ja voi päätyä aivan minne osaan vaan Suomea. vaikka tuonne lappiin. tähänkin varaudutaan.
niitä mainitsemiasi joukkoja keskitetään sinne, missä tapahtuu. Vielä kerran: ryhmitettävien joukkojen vahvuuden määrää vihollisen joukkojen vahvuus!
myös it on liikkuvaa, olen ollut mm. perkin päällikkönä perustamassa ...erästä...it-osastoa, jonka tehtävä oli turvata toisen perkin työ. Tämä perkki taasen toimi erään pienen, 1000 asukkaan kunnan koulukeskuksessa.
on kyllä niin saatanan kaukana puhua jostain ALUELUOVUTUKSISTA tässä ketjussa. Tulee ihan talvisodan aatto mieleen, mistä on kirjoitettu jo koulukirjoissakin... mitähän tarkoitat alueluovutuksella? luovutushan on siis itsesään antautumista... tarkoitatko alueluovutusta jossa alue luovutetaan ennen kriisiä, vihollisen painostuksesta, vaiko sitä, että vihollinen valtaa kylän ja PV:n johto sanoo "Olkoot ja menkööt, luovutamme alueen heille"?