Sisempi reisilihas

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dave
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%

dave

Vikkelin kilauttaja
Ongelmana on se, että jalkatreeni kasvattaa reiden yläosan lihaksia enemmän kuin lihaksia aivan polven yläpuolelta. Tuntuu, että esim. sisempi reisilihas ei meinaa kehittyä. Olen tehnyt kyykkyä, prässiä ja reiden ojennusta laitteessa. Olisiko tähän ongelmaan parempia harjoitusliikkeitä?

Liikkeet ovat oikein hyvät, korjattavaa on varmaankin jalkaterien asennossa.
Hieman leveämmällä asennolla kyykyssä ja prässissä saa hieman enemmän kohdistusta vastus medialikseen. Kapeampi asento taas kohdistaa rasituksen enemmän reiden ulkosyrjälle vastus lateralikseen.
250px-Illu_lower_extremity_muscles.jpg

Jos meinaat sisemmällä reisilihaksella vastus medialista, eli sitä pisaran muotoista lihasta polven sisäsyrjällä, niin se työskentelee voimakkaimmin kyykyn liikeradan ääripäissä. Kannattanee siis kokeilla ainakin täyden liikeradan kyykkyjä ja yrittää myös lisätä liikkuvuutta niissä, jotta pääsisi laskeutumaan entistä alemmaksi. Myös kaikki yhden jalan kyykkyvariaatiot osuvat hyvin medialikseen, koska se joutuu niissä stabiloimaan polvea voimakkaasti.

Tuosta lisää vinkkejä:
http://www.t-nation.com/article/bodybuilding/bulk_up_cut_up_quads_and_tris&cr=

Itse olen saanut esim. prässissä hyvän tuntuman tuohon "pisaralihakseen", kun olen tehnyt jalat melko kapealla ja todella lyhyellä liikeradalla. Eli sellaista pientä kitkutusta vaan. Toimii minulla.

Vastus Medialis työskentelee eritoten polven ojennuksen loppuvaiheessa, joten laita polven ojennukseen laitteessa sen verran pienet painot että saat polven ihan loppuun asti suoraksi. Kokeile vaikka kädellä sitä lihasta kun esim. jännität polven lukkoon tai yliojennukseen niin sielä se silloin aktivoituu.

Itselläni tuo Vastus Medialis on juuri se osa reidestä jota olen pyrkinyt kehittämään ja siksi olen tehnyt kyykkyä hyvin kapealla jalka-asennolla eli ihan väärin :david:

Täytyy kokeilla tuota leveämpää asentoa..

On tullut joskus tehtyä kyykkyä jalat leveällä, mutta lähentäjät siinä on eniten osumaa ottaneet.

On tullut joskus tehtyä kyykkyä jalat leveällä, mutta lähentäjät siinä on eniten osumaa ottaneet.
Näinhän siinä käy, koska kyykky on muutenkin niin kokonaisvaltainen liike alavartalolle. Kuitenkin jos tarkoituksena on saada tuntumaa etureisille, niin voisi ajatella, että vaikkapa 50 prosenttia koko liikkeen kuormasta menee etureisille ja jalkojen asennolla voidaan vaikuttaa siihen, kohdistuuko etureisille tuleva kuormitus ulko- vai sisä-syrjään.

Tässä kysymyksessä muuten paatuneinkin koneiden vihaaja antanee luvan reisiojennus-laitteelle. Laitteessa lähes 100 prosenttia liikkeestä menee etureisille ja varpaita kääntämällä voi jonkin verran vaikuttaa kohdistuvuuteen. Eli varpaita ulospäin kääntämällä, "akuankka-asentoon", liike kohdistuu enemmään tuohon toivottuun vastus medialikseen. Vastaavasti toisinpäin varpaat kohti toisiaan ja kantapäät kauas toisistaan kohdistus on enemmän ulkosyrjällä. Näin siis on kirjallisuudesta päähäni jäänyt - en todellakaan pysty kääntämään jalkojani jälkimmäiseen variaatioon.

Jos etukyykky ei ole jo ohjelmassa, kuulostaako sen suosiminen takakyykyn/prässin kustannuksella huonolta idealta tuohon tarkoitukseen? Etukyykkyhän rasittaa ainakin muuten etureisiä hurjan paljon enemmän tavalliseen takakyykkyyn verrattuna pakaroiden vähäisemmän osallistumisen vuoksi. Pystympi asento voi myös monilla helpottaa syvään kyykkäämistä, jolloin liikeradan saa pitemmäksi.

Jos etukyykky ei ole jo ohjelmassa, kuulostaako sen suosiminen takakyykyn/prässin kustannuksella huonolta idealta tuohon tarkoitukseen? Etukyykkyhän rasittaa ainakin muuten etureisiä hurjan paljon enemmän tavalliseen takakyykkyyn verrattuna pakaroiden vähäisemmän osallistumisen vuoksi. Pystympi asento voi myös monilla helpottaa syvään kyykkäämistä, jolloin liikeradan saa pitemmäksi.
Ehdottomasti kannattaa tehdä ennemmin etukyykkyä kuin jalkaprässiä. Pakaroita ja takareisiä voi treenata esim. suorin jaloin maastavedolla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom