Itse en ole ilmailuopistoa käynyt, mutta kavereita siellä on ollut useita ja tunnen myös useita opettajia ilmailuopistolta.
Asuminen tapahtuu ilmailuopiston asuntolassa.
Opiskelu ei ole kuulemma niin intensiivistä, kuin yksityisissä kouluissa, kuten esim. patrialla, jossa ei ole lomia ollenkaan, mutta siihen saa kyllä varatua, että teoriajaksoilla saa olla nenä kiinni kirjassa 24h/vrk. Eli tavaraa tulee todella paljon ja nopeassa tahdissa!! :whip: Varmaan joku kuka on käynyt porin opiston osaa kertoa tarkemmin.
Tilkassa olevassa lääkärintarkastuksessa tutkitaan kaikki mahdollinen, aivo- ja sydänkäyrästä lähtien. Näkötarkastus on erittäin perusteellinen. Tarkastukseen menee helposti se 10 tuntia. Muutenkin lentäjän ammatissa on lääkärintarkastukset kerran vuodessa ja viiden vuoden välein tilkassa perusteellisempi tutkimus. Itselläni tämä laajennettu tarkastus on tulossa tänä talvena. 40 ikävuoden jälkeen tarkastuksia on useammin.
Työllisyystilanne on tällä hetkellä erittäin hyvä! Finnairille koulutetaan koko ajan lisää pilotteja ja varsinkin jos aasian liikenne vielä kasvaa, paikkoja aukeaa paljon ja suuret ikäluokat ovat juuri siirtymässä eläkkeelle.
Ilmaluopistosta valmistuneet voivat hakea myös muihin yhtiöihin töihin. Tiedän ainakin yhden kuka valmistuu kohta opistolta ja on menossa Air Finlandille. Lisäksi Blue1 kasvaa kovaa vauhtia ja sinne haetaan myös parhaillaan lentäjiä.Ja sama tilanne taitaa olla myös Finncomilla.
Työllisyystilanne näyttää tällä hetkellä kohtalaisen hyvältä!
Loppuvaiheen testeistä en osaa muuta sanoa kuin, että siellä haetaan soveltuvuutta alalle, eli psykologisia testejä tiedossa. Multikapasiteettia ja paineensieto kykyä testataan varmasti. Ja lopuksi on varmaan haastattelut, joissa haetaan varmasti mm. motivaatiota alalle. Itse en ole ollut finnairin testeissä, joten niistä en tiedä sen enempää. Mutta yleensä testit ovat aika samanlaisia. Itse olen käynyt SAS:n psykologiset testit.
Lentäjän ammatti on mukavaa ja haastavaa, ei muuta kuin tsemppiä kokeisiin!!
Jos haluat lisää kysellä jostain, niin laita vaikka meiliä!