SIO/Patria Pilot training/Salpauslento eli keskustelua liikennelentäjäksi opiskelusta

Liittynyt
27.2.2004
Viestejä
4 653
Pakkikseltakin varmaan löytyy muutama lentäjä tai lentäjäksi opiskeleva. Osa heistäkin varmaan on käynyt koulunsa Suomen Ilmailuopiston tai sen edeltäjän kautta. Itse olen kanssa hakemassa kyseiseen opinahjoon ja tällähetkellä on menossa kolmas vaihe eli jatko soveltuvuustestit ja haastattelut. Olisin nyt kysynyt teiltä minkälaiset nämä jatkotestit ja haastattelut on ja mitä ne pitää sisällään? Minkälaiset ovat Tilkassa järjestettävät lääkärintarkastukset? Joitain neuvoja tai huomioitavaa muitakin, kuin ole oma itsesi, kyseisiin testeihin? Minkälaista on opiskelu Suomen Ilmailuopistossa? Onko ollenkaan lomia vai yhtä soittoa 1,5v? Minkälaiset on asumismahdollisuudet Porissa? Ja lopuksi valmistumisen jälkeiset työmahdollisuudet ja tottakai palkkaus?:D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kas-vain, mulla ei ole vastausta nuihin, mutta sitten kun tulet sieltä niin viitisitkö kertoa millaista oli, koska haaveilen liikennelentäjän urasta :rock:
 
Asumisesta sen verran, että käsittääkseni suurin osa tai ainakin jonkin verran opiskelijoista asuu ilmailuopiston asuntolassa, joka on siis sama rakennus kuin ko. opisto...
Itse en opistolla opiskele, mutta olen ollut siellä kesäduunissa.
 
Enpä minäkään ole ko. opistolla opiskellut mutta kaveri on juuri kurssin loppusuoralla viimeisiä tarkkareitaan lentelemässä. Ainakin nuo pääsykokeet olivat kuulemma aika kovat, yhdeksän tunnin testauksen jälkeen oli takki aika tyhjä. Samoin opiskelu on aika kovatahtista, teoriajaksolla tulee julman paljon asiaa kovaan tahtiin joten siinäkin on pää kovilla. Asuminen tosiaan tapahtuu pääasiassa opiston tiloissa niinkuin Oprime tossa sanoikin, vähän inttimeiningillä käsittääkseni.

Kuinka nopeasti pääsee valmistumisen jälkeen töihin riippuu opintomenestyksestä ja siitä onko Finnarilla kuinka suuri tarve lentäjille sillä hetkellä. Juuri nyt vajausta taitaa olla, mutta tiedän kyllä muutaman kaverin jotka ovat odottaneet kurssilta valmistumisen jälkeen monta vuotta töihin pääsyä. Olet varmaan käynyt katsomassakin opiston sivuilta lisää tietoa ja kantsii tsekata myös ainakin http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,45348.0.html tuo ketju FSnordicilta.
 
kas-vain sanoi:
Pakkikseltakin varmaan löytyy muutama lentäjä tai lentäjäksi opiskeleva. Osa heistäkin varmaan on käynyt koulunsa Suomen Ilmailuopiston tai sen edeltäjän kautta. Itse olen kanssa hakemassa kyseiseen opinahjoon ja tällähetkellä on menossa kolmas vaihe eli jatko soveltuvuustestit ja haastattelut. Olisin nyt kysynyt teiltä minkälaiset nämä jatkotestit ja haastattelut on ja mitä ne pitää sisällään? Minkälaiset ovat Tilkassa järjestettävät lääkärintarkastukset? Joitain neuvoja tai huomioitavaa muitakin, kuin ole oma itsesi, kyseisiin testeihin? Minkälaista on opiskelu Suomen Ilmailuopistossa? Onko ollenkaan lomia vai yhtä soittoa 1,5v? Minkälaiset on asumismahdollisuudet Porissa? Ja lopuksi valmistumisen jälkeiset työmahdollisuudet ja tottakai palkkaus?:D

:offtopic:
Jos viittit vastata, niin millasilla koulutus/työkokemus pohjilla oot päässy tohonkin vaiheeseen hakuprosessia? Vai otetaanko ihmisiä valintakokeisiin puhtaasti hakemusten perusteella? Itse olen ajatellut hakea parin vuoden päästä kun oon saanu tän aikaiset opiskelut valmiiks.
Tänks jos jaksat vastata:)
 
dink sanoi:
kantsii tsekata myös ainakin http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,45348.0.html tuo ketju FSnordicilta.


Tuo ketju oli hyvä! Kiitos! Tuolta sai sen kuvan, että valmistumisen jälkeen ei välttämättä pääse kauhen helpolla töihin..:( Jonossa on joku 100 valmistunutta...

hanter sanoi:
Jos viittit vastata, niin millasilla koulutus/työkokemus pohjilla oot päässy tohonkin vaiheeseen hakuprosessia? Vai otetaanko ihmisiä valintakokeisiin puhtaasti hakemusten perusteella?

Lukio on suoritettu, Intissä RUK, työkokemusta yli 2v, Tällähetkellä Hkkk:ssa perusopintoja. Ensimmäinen valinta tapahtuu paperikarsintana jossa karsitaan puolet pois, toinen vaihe on samanlaiset kuin intin P1 ja P2-kokeet sen perusteella karsitaan 2/3 osa pois ja nyt 3. vaiheessa on jäljellä enään 1/6 osa. Sain sellaisen kuvan, että edessä on tietokeneavusteisia motoriikka- ja keskittymistehtäviä ja ensvuoden puolella haastatteluja. Näiden jälkeen karsitaan taas pois porukkaa ja jäljelle jäävät pääsevät Tilkkaan lääkärintarkastuksiin joiden perusteella valitaan kurssin lopullinen kokoonpano. Kurssille otetaan 3-5% hakijoista.

Toivottavasti menee hyvin tämä vaihe niin olisi jo aika hyvät mahdollisuudet päästä sisään. Lisää vaan kommenttia kehiin. Luulisi, että Pakkiksenkin kokoisesta paikasta löytyy muutama alanmies?!?
 
Itse en ole ilmailuopistoa käynyt, mutta kavereita siellä on ollut useita ja tunnen myös useita opettajia ilmailuopistolta.

Asuminen tapahtuu ilmailuopiston asuntolassa.

Opiskelu ei ole kuulemma niin intensiivistä, kuin yksityisissä kouluissa, kuten esim. patrialla, jossa ei ole lomia ollenkaan, mutta siihen saa kyllä varatua, että teoriajaksoilla saa olla nenä kiinni kirjassa 24h/vrk. Eli tavaraa tulee todella paljon ja nopeassa tahdissa!! :whip: Varmaan joku kuka on käynyt porin opiston osaa kertoa tarkemmin.

Tilkassa olevassa lääkärintarkastuksessa tutkitaan kaikki mahdollinen, aivo- ja sydänkäyrästä lähtien. Näkötarkastus on erittäin perusteellinen. Tarkastukseen menee helposti se 10 tuntia. Muutenkin lentäjän ammatissa on lääkärintarkastukset kerran vuodessa ja viiden vuoden välein tilkassa perusteellisempi tutkimus. Itselläni tämä laajennettu tarkastus on tulossa tänä talvena. 40 ikävuoden jälkeen tarkastuksia on useammin.

Työllisyystilanne on tällä hetkellä erittäin hyvä! Finnairille koulutetaan koko ajan lisää pilotteja ja varsinkin jos aasian liikenne vielä kasvaa, paikkoja aukeaa paljon ja suuret ikäluokat ovat juuri siirtymässä eläkkeelle.
Ilmaluopistosta valmistuneet voivat hakea myös muihin yhtiöihin töihin. Tiedän ainakin yhden kuka valmistuu kohta opistolta ja on menossa Air Finlandille. Lisäksi Blue1 kasvaa kovaa vauhtia ja sinne haetaan myös parhaillaan lentäjiä.Ja sama tilanne taitaa olla myös Finncomilla.
Työllisyystilanne näyttää tällä hetkellä kohtalaisen hyvältä! :rock:

Loppuvaiheen testeistä en osaa muuta sanoa kuin, että siellä haetaan soveltuvuutta alalle, eli psykologisia testejä tiedossa. Multikapasiteettia ja paineensieto kykyä testataan varmasti. Ja lopuksi on varmaan haastattelut, joissa haetaan varmasti mm. motivaatiota alalle. Itse en ole ollut finnairin testeissä, joten niistä en tiedä sen enempää. Mutta yleensä testit ovat aika samanlaisia. Itse olen käynyt SAS:n psykologiset testit.

Lentäjän ammatti on mukavaa ja haastavaa, ei muuta kuin tsemppiä kokeisiin!!
Jos haluat lisää kysellä jostain, niin laita vaikka meiliä!
 
Eikös toi lentäjäksi kouluttautuminen oo melko kallista hommaa? Se kurssiki vissiin jo maksaa n.10000e, elikkäs miten tommosen summan sais kasaan. Jotain tukia?, oppisopimus?
 
Kaveri otti pankkilainan. Sanoi, että ei se lentäjän palkoilla kauaa mene kun sen on maksanut takaisin.

Nyt se on ollu valmistuttuaan muutaman vuoden töissä kaupan myyjänä, palkka 8 ja risat per tunti. Jonkun aikaa saa olla töissä, että on kymppitonni maksettu takasin.

edit:
En ole vahingoniloinen, mutta olihan siinä ensimmäisessä palkoista uhoamisessa sellaista tiettyä sävyä, että ehkä sittenkin olen vähäsen...
 
Oinasmie sanoi:
Eikös toi lentäjäksi kouluttautuminen oo melko kallista hommaa? Se kurssiki vissiin jo maksaa n.10000e, elikkäs miten tommosen summan sais kasaan. Jotain tukia?, oppisopimus?

Minähän en asiasta tiedä mitään mutta taitaa olla paremminkin 100 000 €.
 
flyboy sanoi:
Työllisyystilanne on tällä hetkellä erittäin hyvä! Finnairille koulutetaan koko ajan lisää pilotteja ja varsinkin jos aasian liikenne vielä kasvaa, paikkoja aukeaa paljon ja suuret ikäluokat ovat juuri siirtymässä eläkkeelle.
Kiitos vastauksesta! Seuraava asia jäi mietityttämään:
Eikös lentäjät pääse eläkkeelle aikaisemmin kuin tavallinen työntekijä. Jossain 50-55 paikkeilla. Näin ollen eikös ne "suuret ikäluokat" ole jo poistuneet vahvuudesta?:)
 
Joo, eläkeikä taitaa finnairilla olla jotain 52-55 vuoden luokkaa. Kyllä sieltä tuntuu muutaman vuoden sisällä jäävän aika paljon lentäjiä eläkkeelle.
 
testeistä:
- psykologin haastattelu
- finnairin haastattelu (vittuilutesti)
- tietokoneella pelailua, jossa testataan moniajoa, keskittymiskykyä, aivojen kykyä mukautua haastaviin motorisiin juttuihin jne. (esimerkkinä puolen tunnin testi, jossa pidetään kahdella ohjaimella kolmiota ruudun keskellä. ohjaimet toimivat aika kummallisesti, eli eivät ole intuitiiviset. toisena esimerkkinä tehtävä, jossa tehdään vaikka viittä asiaa samaan aikaan: lasketaan lukuja yhteen, tarkkaillaan kirjainyhdistelmiä tiettyjen kirjainten esiintymisen varalta, kuunnellaan ääniä ja reagoidaan tarvittaessa, nyprätään semmosta liukua joka poikkeaa keskiasennosta jne., lisäksi kuvioiden hahmottamista ja muita vittumaisia testejä windows 95-ympäristössä, joka kaatui minulla kesken testin enkä saanut tehdä uudestaan...)
- lisää kyllä/ei/en tiedä-juttuja, oisko joku 500 kysymystä niistä kukkakauppiaista ja vanteista
- esseitä
- mustetahroja
- kuvien piirtelyä

tossapa noi mitä muistan. voi olla muutakin, mulla ne oli lyhyemmät kun olin käynyt samana vuonna lennonjohtaja-testit.
pari kertaa olen nuo kahlannut läpi. kolmatta kertaa en mene.
sijoitus ekalla kerralla 9. ja tokalla 40. vahinko, että en läpäissyt haastattelua ekalla kerralla, muuten olisin lennonjohtaja :) joten vinkkinä sanon, että kannattaa miettiä valmiiksi hyviä syitä siihen, miksi hakee ja miksi haluaa lentäjäksi. samaten kannattaa selvittää, mitä lentäjän työ on ja millainen firma on finnair. vuosikertomuksen lukeminen on plussaa, jotta osaa heittää tarvittaessa sieltä faktaa pöytään.
 
Kuulemani mukaan nykyään Finskillä 54-vuotiaana saa jäädä eläkkeelle ja 58v on takaraja, mutta 60 vuotta kaavaillaan uudeksi takarajaksi. Nykyisten yhteisten ilmailumääräysten mukaan kun vielä kuuskymppiseksi saakka saisi lennellä. Eri asia kuinka skarppina tuossa vaiheessa sitten enää on.
 
Ilmailumääräyksien mukaan saa lennellä pidempäänkin, kuin 60 vuotiaaksi. Aika harvalla lentäjällä tosin riittää terveys niin pitkälle, koska terveystarkastukset on pakko läpäistä puolen vuoden välein sillä iällä.

Keväällä olin todistamassa kun eräs 64-vuotias kapteeni päätti erittäin menestyksekkään uransa kaupallisella lennolla ja jäi seuraavana päivänä eläkkeelle, kun tuli 65 vuotta täyteen.
 
flyboy sanoi:
Ilmailumääräyksien mukaan saa lennellä pidempäänkin, kuin 60 vuotiaaksi. Aika harvalla lentäjällä tosin riittää terveys niin pitkälle, koska terveystarkastukset on pakko läpäistä puolen vuoden välein sillä iällä.

Keväällä olin todistamassa kun eräs 64-vuotias kapteeni päätti erittäin menestyksekkään uransa kaupallisella lennolla ja jäi seuraavana päivänä eläkkeelle, kun tuli 65 vuotta täyteen.

No tuo on kyllä jo saavutus. Neljänkympin jälkeenhän jo pitää vissiinkin 6kk välein käydä lääkärintarkastuksessa että säilyy tuo 1.luokan lääketieteellinen kelpoisuus. Jos 65v saakka on saanut itsensä pidettyä ykkösluokassa niin se on hatunnoston arvoinen temppu.
Muutenkin mahtaa jo tuossa neljänkympin kieppeillä vähän jännittää aina puolen vuoden välein käydä lekurilla. Liian korkea verenpaine tai jotain muuta häikkää ja lentäminen loppuu siihen. Ainakin kasvattaa motivaatiota liikunnan harrastamiseen kun leipä riippuu siitä että pitää itsensä kunnossa. Minkähänlaiset varasuunnitelmat esim. Finnairilla on niille lentäjille jotka jostain syystä eivät läpäise lääkärintarkastusta?
 
dink sanoi:
Finnairilla on niille lentäjille jotka jostain syystä eivät läpäise lääkärintarkastusta?

Tähän olisi kiva saada vastaus! Tuskimpa sitä sairaseläkkeelle/kortistoon pistettäisi jos verenpaine nousisi?! Jos vaikka verenpaine nousisi niin hyväksytäänkö verenpainelääkkeillä saavutettu hyväksytty tulos? Sama homma kolesterolissa?
 
Jos 1 luokan medikaalin (lääketieteellisen kelpoisuuden) menettää, niin se on liikenne-ja ammattilentäjänhommille loppu sen jälkeen. :(
Eiköhän kaikilla lentoyhtiöillä ole lupakirja vakuutukset tätä varten, eli jos lupakirja lähtee terveydellisistä syistä, niin saa vakuutuksesta rahaa tietyn summan, mikä tietysti vaihtelee, riippuen vakuutuksesta.

Tiedän monia lentäjiä, jotka ovat menettäneet lupakirjat, mm. aikuisiän diabeteksen, syövän tai kovien selkäkipujen seurauksena. Homma on tavallaan erittäin karua! :wall:

Tämän vuoksi olen itsekin ajatellut lukea jonkun toisen ammatin tässä ohella, että olisi joku varasuunitelma, jos jotain käy. Kunhan saisi vaan motivaatiota ja aikaa vähän irti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom