Sinivalkoinen jalanjälki - Kampanja suomalaisen työn puolesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja badboys
  • Aloitettu Aloitettu
Asiakaskunnasta 0% julkisia, tosin pari on saanut Tekes rahaa (me emme, koska ulkomaalaisomisteinen firma).

S- ja K-ryhmässä itseä korpeaa menestyksekäs kunnallispolitiikan kautta harjoitettu blokkaus ulkomaalaisten kauppaketjujen (IKEA, Gigantti, Lidl, jne.) Suomeen tulon hankaloittamiseksi tai estämiseksi. Kannatan vapaata markkinataloutta, joka tuntuu näille suomalaisen kansankapitalismin linnakkeille olevan täysin vieras käsite. On päivänselvää, että tällaista suhmurointia ei tarvitsisi harjoittaa, mikäli eivät käyttäisi monopoli / duopoliasemaansa hyväksi nylkeäkseen kuluttajilta ylimääräisiä katteita.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tässä edelleenkään itketä sen suomalaistuotteiden tukemisen perään vaan sen että K-kauppa yrittää esittää tässä jotain työn luojaa suomessa, valheellinen mainoskampanja.


Sinivalkoista jalanjälkeä jättämässä - YouTube

Katsoppas nyt video, varsinkin 0.30 --->

Sun argumenttisi perustuu taas kerran täysin sun omiin ennakkoluuloihisi eikä todellakaan faktoihin. Videollakin lapsikin sen ymmärtää Japiseni.

Kun sä ymmärrät kuinka monta työvaihetta on siinä, että saadaan ne kaurahiutaleet sulle kauppakassiin myytyä, ymmärrät miten paljon niitä työpaikkoja voi tulla Suomeen suosimalla kotimaista tuotteesta toki riippuen.

Se, että jokainen kauppaketju haluaa assosioida itsensä kotimaisuuteen on ajan trendi eikä siinä ole mitään väärää.


- - - Updated - - -

Asiakaskunnasta 0% julkisia, tosin pari on saanut Tekes rahaa (me emme, koska ulkomaalaisomisteinen firma).

S- ja K-ryhmässä itseä korpeaa menestyksekäs kunnallispolitiikan kautta harjoitettu blokkaus ulkomaalaisten kauppaketjujen (IKEA, Gigantti, Lidl, jne.) Suomeen tulon hankaloittamiseksi tai estämiseksi. Kannatan vapaata markkinataloutta, joka tuntuu näille suomalaisen kansankapitalismin linnakkeille olevan täysin vieras käsite. On päivänselvää, että tällaista suhmurointia ei tarvitsisi harjoittaa, mikäli eivät käyttäisi monopoli / duopoliasemaansa hyväksi nylkeäkseen kuluttajilta ylimääräisiä katteita.


Mitäköhän ihmettä säkin kitiset siellä, käy Lidlissä ?

Tollanen ihan turha vinkuminen ei vie mitään asiaan eteenpäin. Tee jotain asialle!
 
S- ja K-ryhmässä itseä korpeaa menestyksekäs kunnallispolitiikan kautta harjoitettu blokkaus ulkomaalaisten kauppaketjujen (IKEA, Gigantti, Lidl, jne.) Suomeen tulon hankaloittamiseksi tai estämiseksi. Kannatan vapaata markkinataloutta, joka tuntuu näille suomalaisen kansankapitalismin linnakkeille olevan täysin vieras käsite. On päivänselvää, että tällaista suhmurointia ei tarvitsisi harjoittaa, mikäli eivät käyttäisi monopoli / duopoliasemaansa hyväksi nylkeäkseen kuluttajilta ylimääräisiä katteita.

Tästä olen samaa mieltä. Mielekkäintä on hankkia suomalaisia tuotteita suoraan tuottajilta tai tämän jälkeen jakelijalta, joka ottaa vähiten katetta välistä.
 
Mitäköhän ihmettä säkin kitiset siellä, käy Lidlissä ?

Tollanen ihan turha vinkuminen ei vie mitään asiaan eteenpäin. Tee jotain asialle!
Kukas sun muroihin on kussut? Saa tähän keskusteluun osallistua, vaikka Lidlistä sapuskat ostaisikin, kuten itse lähes poikkeuksetta teen. Oma antini keskusteluun on se, että sitä siniristilippua olisi keskusliikeketjun aika paljon eettisempää heilutella, jos uskaltaisivat pelata Suomen markkinataloudessa markkinatalouden säännöillä. Noista kilpailijoiden kaavoituskampituksista olisi kuulunut häkin heilahtaa jo Suomen lakien mukaan.
 
Kukas sun muroihin on kussut? Saa tähän keskusteluun osallistua, vaikka Lidlistä sapuskat ostaisikin, kuten itse lähes poikkeuksetta teen. Oma antini keskusteluun on se, että sitä siniristilippua olisi keskusliikeketjun aika paljon eettisempää heilutella, jos uskaltaisivat pelata Suomen markkinataloudessa markkinatalouden säännöillä. Noista kilpailijoiden kaavoituskampituksista olisi kuulunut häkin heilahtaa jo Suomen lakien mukaan.

Nyt on vähän katkeran kuuloista. Lidlin liiketoimintaan ei kuulu maksaa kauppapaikastaan paljoa - se on yksi osa sitä miksi siellä on halvempaa. Lidlillä ei siis "ole varaa" niihin parhaisiin paikkoihin ainakaan pääkaupunkiseudulla. Ja vaikka olisi varaa, niin niiden "se juttu" on juurikin rakentaa oma pönikkä keskelle ei mitään (tai sen reunalle) johon saavat tarpeeksi parkkitilaa.

Voi sen niinkin ajatella, että jos tontin vuokraa pyydetään 1 yksikkö, k ja s kilpailee siitä ja lopuksi tulevat maksamaan 2, niin lidl olisi ollut valmis maksamaan 0,5. Eli ihan se menee markkinatalouden säännöillä. Sitten kun rakennetaan jotain kauppakeskittymää, niin haluaako sinne citymarketin tai prisman jotka houkuttelevat alueelle 20 000 ihmistä päivässä vai lidlin jolla päästään 6000 ihmiseen päivässä. Taas menee niinkuin markkinat määrää.

Keskisuomen tilanteeseen en sen kummemmin puolustele taikka hauku ketään. Mutta luulen, että sielläkin loppujen lopuksi kaavoituksissa otetaan myös huomioon se ennakoitu alueelle ihmisten houkuttelu - lidl tuo vähemmän kuin prisma.

Jotenka kyllä ne on aika harvassa (en kiellä etteikö niitä voisi olla - kun en tiedä tarkasti) mahtaa olla ne pelkät suhmuroinnilla teetetyt paikat.

Timba: Ei Suomessa riitä ihmisvolyymi kovin monelle eri ketjulle. Ja luultavasti jonkun suuren carrefourin (miten lie kirjotettiin, ei jaksa tarkistaa) tulo markkinoille saattaisi johtaa siihen, että jopa lidl nostaisi hintatasoa kannattavuuden laskiessa. Alussa tietty uusi panostaisi joko hintaan taikka laatuun - ja luultavasti olisi siis hinta kyseessä. Sitten kun miettii miten suuri osuus pitäisi heti kärkeen kahmaista koko suomen markkinoista että olisi järkevää tänne tulla niin ei siitä ainakaan tällä mun pullopojan logiigalla saa millään tasolla järkevää tai kannattavaa. Koska yksikään ketjuhan ei mihinkään maahan mene hyväntekeväisyyttä tekemään - liiketoimintaa ja kannattavaa semmoistahan kaikki havittelee.
 
Nyt on vähän katkeran kuuloista. Lidlin liiketoimintaan ei kuulu maksaa kauppapaikastaan paljoa - se on yksi osa sitä miksi siellä on halvempaa. Lidlillä ei siis "ole varaa" niihin parhaisiin paikkoihin ainakaan pääkaupunkiseudulla. Ja vaikka olisi varaa, niin niiden "se juttu" on juurikin rakentaa oma pönikkä keskelle ei mitään (tai sen reunalle) johon saavat tarpeeksi parkkitilaa.
Ainahan näitä loistavia selityksiä löytyy. Esimerkiksi Ikea osti Espoon tonttinsa vuonna 1967, mutta rakennuslupaa viivytettiin vuoroin valtuustossa ja vuoroin ympäristöministeriössä vuoteen 1995. Syynä olivat "maisemalliset" seikat (tavaratalo on Turun moottoritien ja Kehä III:n betonisiltaviidakkoisessa risteyskohdassa).
 
Ainahan näitä loistavia selityksiä löytyy. Esimerkiksi Ikea osti Espoon tonttinsa vuonna 1967, mutta rakennuslupaa viivytettiin vuoroin valtuustossa ja vuoroin ympäristöministeriössä vuoteen 1995. Syynä olivat "maisemalliset" seikat (tavaratalo on Turun moottoritien ja Kehä III:n betonisiltaviidakkoisessa risteyskohdassa).

Ja miten nyt k- tai s- ketjut tähän liittyvät? Tuo paikka nyt varmasti on jakanut mielipiteitä, koska liikennesuman rakentumistakin KehäIII ja Turun motarin välille varmaan on ihmetelty. Että onko turuntie ollu vuonna 67- yksikaistanen tai kehäkolmosen kohta myös? Ja silloinhan on maisemallisuutta vähän erikantilta katseltu. Nythän siellä Espoossa on Tapiolan ongelma kun ei metroa saada sinne ja rahat meinaa loppua. Vanhat jäärät ne siellä valtuustoissa valitettavasti istuu (ja järjestöissä jotka valittaa näistä "maisemallisuuksista" ja perinteisten näkymien muutoksista). Nuoret haluaa uutta ja vanhojen mielestä se 50 luvulla rakennettu betonipaska on vielä ihan hyvää. Tää sen takia tähän offtopiccina koska on niitä maisemointiongelmia enemmän vanhoilla liittymättä millään tavalla siihen, onko kytköksiä koohon tai ässään.
 
Kukas sun muroihin on kussut? Saa tähän keskusteluun osallistua, vaikka Lidlistä sapuskat ostaisikin, kuten itse lähes poikkeuksetta teen. Oma antini keskusteluun on se, että sitä siniristilippua olisi keskusliikeketjun aika paljon eettisempää heilutella, jos uskaltaisivat pelata Suomen markkinataloudessa markkinatalouden säännöillä. Noista kilpailijoiden kaavoituskampituksista olisi kuulunut häkin heilahtaa jo Suomen lakien mukaan.

Näytä mulle yritys joka ei pyri suojelemaan markkinaosuuttaan jos siihen annetaan mahdollisuus ? Kyllähän sun syyttävän sormen on osoitettava päättäjiä kohtaan, jotka nämä asiat sallivat.

Politikot luovat pelisäännöt eivät yritykset.
 
Näytä mulle yritys joka ei pyri suojelemaan markkinaosuuttaan jos siihen annetaan mahdollisuus ? Kyllähän sun syyttävän sormen on osoitettava päättäjiä kohtaan, jotka nämä asiat sallivat.

Politikot luovat pelisäännöt eivät yritykset.

Hyvä pointti!

Josta päästää siihen länkytykseen että Suomessa on jopa maailman vähiten korruptiota. Varmaan niiin jos korruption mittari on ruskea kirjekuori täynnä ryppyisiä dollareita. Täällä osataan tehdä nuo asiat vaan siistimmin, eli ei voidella suoraan esim. poliisia ja tullimiestä vaan suoraan poliitikoita ja muita päättäjiä juurkin sillä hyväveliverkostolla.

Totta helvetissä S ja K päättäjät tätä käyttävät hyväkseen koska tällaine pelikenttä on luotu.

Periaatteessa S kauppojen pitäisi ajaa halpoja hintoja koska on "asikkaidensa omistama", K taas on puhtaasti pörssifirma jonka tarkoitus on luoda rahaa osakkeenomistajilleen. Samoin on Lidl. Ei kukaan niistä täällä mitään hyväntekeväisyyttä harrasta, ei todellakaan edes S.

Suoraan kotimaisilta tuottajilta ja mielellään käteisellä. :D
 
Periaatteessa S kauppojen pitäisi ajaa halpoja hintoja koska on "asikkaidensa omistama", K taas on puhtaasti pörssifirma jonka tarkoitus on luoda rahaa osakkeenomistajilleen.

Tarkennuksena suurinta osaa K-liikkeistä pyörittää kauppiasyrittäjä, joille kauppa tuottaa ensisijaisesti voittoa. Kesko Oy vetää oman osuutensa välistä.
 
Periaatteessa S kauppojen pitäisi ajaa halpoja hintoja koska on "asikkaidensa omistama", K taas on puhtaasti pörssifirma jonka tarkoitus on luoda rahaa osakkeenomistajilleen. Samoin on Lidl. Ei kukaan niistä täällä mitään hyväntekeväisyyttä harrasta, ei todellakaan edes S.

Kyllähän ässä noita halpoja hintoja ajaakin. He eivät vain pysty markkinoimaan itseään (enään) lidliä halvemmaksi. Vaikka miten maksais juhlamokka euron paketti, on silti asiakkaan mielestä halvempi käydä lidlissä. Lidl on ajanut tuon ajatuksen asiakkaisiin ja se pitää ja pitkään - ja tuskin tulee ikinä poistumaan koska se on se Lidl:n suuri vahvuus.

Tällä hetkellä esim. k-kaupoista saa kabanossia 1,99€/pkt pallukkakortilla ja samaan aikaa lidlissä "ylämummoa ja lämäriä" mainostetaan 2,19€/pkt. Eli Ei se ihan aina ole edes halvin se liiteri - tietty tullaan taas siihen, että onhan liiterissä sitten se halvimmista halvin vaihtoehto luultavasti helvempi kuin muiden halvempi. Mutta enivei. Mielikuviin se halpuus/kalleus perustuu. Ei se Stockmankaan niin kallis ole mitä suurin osa sitä pitää - halvempaa siellä saattaa olla esim. maito vr. s tai k puotiin.

Ja tietty muistettaan, että hinnat vaihtelee alueittain ja vuosittain ja kuukausittain ja ketjuttain jne jne. Sillälaillatällälailla talläkertaa. Ugh. :)
 
Vastuulliset kuluttajat taistelevat kaupan keskittymistä vastaan ja kiertävät kaukaa Suomen isot ketjut.
 
Musta isänmaallista on ostaa laadukasta ja edullista tuotetta edullisesta kaupasta. Siksi asioin Lidlissä. Kun Suomipuljut pääsevät samaan tehokkuuteen ovat ne kilpailukykyisiä eikä turhia tukia tarvita.
 
Yleensä aika turhake YLE tutki hinta- ja kotimaisuuseroja ruokakauppojen välillä: Kauppojen omien merkkien hinnoissa isot erot ? katso paljonko säästät vuodessa | Yle Uutiset | yle.fi.

Ruokakeskon myyntijohtaja Jussi Tolvanen ei vertailusta liiemmin huolestu.
– Pirkalla on vähän eri tavoitteet kuin kilpailijoilla. Meille on tärkeää, että on paljon kotimaisia tuotteita.

Nopeasti laskettuna Keskolla oli vertailukorissa kotimaisuusaste 60% kun se Lidlillä oli 40% luokkaa. Lidlistä ostettuna kori oli yli 20% Keskon vastaavaa halvempi.
 
Siitähän tässä ollaan puhuttu, on ihan turhaa tekohengittää suomalaista tuotantoa jos hintaero on merkittävä, tuo alkaa olla jo todella merkittävä hintaero. Lidlistähän on sanottu että voisivat myydä vielä halvemmalla mutta ei tarvitse kun Kesko ja S pitää hinnat niin ylhäällä. Pikkuhiljaa Lidl vie K-kaupoilta lisää osuutta pois, mikä on ihan hyvä asia saadaan muutamassa vuodessa kolmas merkittävä peluri markkinoille mikä rupeaa sitten jo vaikuttamaan hintoihin vähän laajemmalla vaikutuksella.
 
Siitähän tässä ollaan puhuttu, on ihan turhaa tekohengittää suomalaista tuotantoa jos hintaero on merkittävä, tuo alkaa olla jo todella merkittävä hintaero. Lidlistähän on sanottu että voisivat myydä vielä halvemmalla mutta ei tarvitse kun Kesko ja S pitää hinnat niin ylhäällä. Pikkuhiljaa Lidl vie K-kaupoilta lisää osuutta pois, mikä on ihan hyvä asia saadaan muutamassa vuodessa kolmas merkittävä peluri markkinoille mikä rupeaa sitten jo vaikuttamaan hintoihin vähän laajemmalla vaikutuksella.

Se Japi uskoo Lidlpropagandaa mut´ei muuta? Toihan nyt on ilmiselvää provosointia ja pientä lesoomista Lidl:n suunnalta tuo, että vois halvemmalla myydä. :D
Kuhan huutelee. Jos ois varaa myydä niin antas mennä ja saisivat kaik asiakkaiks. Paskat. :D

Kannattaisi myös lukea tuo linkitetty juttu kokonaan - ihan fiksu kirjoitus.

Ja tuo tutkimushan käsitteli kauppojen omia merkkejä. K- ja S- kaupoista löytyy kyllä halvempiakin vastineita kuin omat merkit... :)
 
Se Japi uskoo Lidlpropagandaa mut´ei muuta? Toihan nyt on ilmiselvää provosointia ja pientä lesoomista Lidl:n suunnalta tuo, että vois halvemmalla myydä. :D
Kuhan huutelee. Jos ois varaa myydä niin antas mennä ja saisivat kaik asiakkaiks. Paskat. :D

Kannattaisi myös lukea tuo linkitetty juttu kokonaan - ihan fiksu kirjoitus.

Ja tuo tutkimushan käsitteli kauppojen omia merkkejä. K- ja S- kaupoista löytyy kyllä halvempiakin vastineita kuin omat merkit... :)

Niin voihan se olla propagandaa ei tiedä, pointti on se että suomalaiset ketjut kuitenkin repivät aivan vitusti välistä. Varsinkin K kun siellä on kalleimmat hinnat.

Kauppa käärii yhä isomman siivun ruuan hinnasta - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat
Suomen hinnoissa käänne? ? ?Koko ruokaketju taisi pelästyä? | Uusi Suomi


Onneksi asiasta uutisoidaan jatkuvalla syötöllä ja ihmiset vaihtavat ostopaikkojaan, eiköhän 2 suurinta ketjua joudu taipumaan jossain kohtaa. Tosin S on jo alentanut tuotteidensa hintaa niitä ei vain otettu vertailussa huomioon, x-tra tuotemerkki on se vastaava joka kilpailee Lidlin kanssa. K-llahan tälläisiä ei ole vaan revitään asiakkaan perseestä roposet ja sitten niillä rakennellaan mainoskampanjoita joilla yritetään vaikuttaa enemmän kotimaiselta ja peitellään sitä ryöstömentaliteettia.
 
Onneksi asiasta uutisoidaan jatkuvalla syötöllä ja ihmiset vaihtavat ostopaikkojaan, eiköhän 2 suurinta ketjua joudu taipumaan jossain kohtaa. Tosin S on jo alentanut tuotteidensa hintaa niitä ei vain otettu vertailussa huomioon, x-tra tuotemerkki on se vastaava joka kilpailee Lidlin kanssa. K-llahan tälläisiä ei ole vaan revitään asiakkaan perseestä roposet ja sitten niillä rakennellaan mainoskampanjoita joilla yritetään vaikuttaa enemmän kotimaiselta ja peitellään sitä ryöstömentaliteettia.

K-ryhmän Xtraa vastaava tuoteperhe on Euroshopper, joka on aavistuksen Pirkkaa halvempi ja jota laajennettiin vastauksena Lidlin tuloon Suomeen.
 
Niin voihan se olla propagandaa ei tiedä, pointti on se että suomalaiset ketjut kuitenkin repivät aivan vitusti välistä. Varsinkin K kun siellä on kalleimmat hinnat.

Kauppa käärii yhä isomman siivun ruuan hinnasta - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat
Suomen hinnoissa käänne? ? ?Koko ruokaketju taisi pelästyä? | Uusi Suomi


Onneksi asiasta uutisoidaan jatkuvalla syötöllä ja ihmiset vaihtavat ostopaikkojaan, eiköhän 2 suurinta ketjua joudu taipumaan jossain kohtaa. Tosin S on jo alentanut tuotteidensa hintaa niitä ei vain otettu vertailussa huomioon, x-tra tuotemerkki on se vastaava joka kilpailee Lidlin kanssa. K-llahan tälläisiä ei ole vaan revitään asiakkaan perseestä roposet ja sitten niillä rakennellaan mainoskampanjoita joilla yritetään vaikuttaa enemmän kotimaiselta ja peitellään sitä ryöstömentaliteettia.

On tästä varmaan jo sanottukin, mutta luitko sä edes tuota alkuperäistä ylen uutista vai etkö sä vaan ymmärrä lukemaasi?

Kauppojen omien merkkien hinnoissa isot erot ? katso paljonko säästät vuodessa | Yle Uutiset | yle.fi

"Vertailuun valittiin ketjujen isoimmat omat merkit Pirkka ja Rainbow. Keskolla ja S-ryhmällä on lisäksi varsinaiset halpamerkit K-Menu, Euroshopper ja X-tra, mutta niiden tuotevalikoima on suppeampi.

Lidlillä omia merkkejä on yli sata, eikä niiden mahdollisista laatueroista ole tarkkaa tietoa. Lidl ei kommentoinut vertailun tuloksia."

Eli vertailussa ei tosiaankaan ollut halvimmat vaihtoehdot tuotteista
 
Back
Ylös Bottom