Sinivalkoinen jalanjälki - Kampanja suomalaisen työn puolesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja badboys
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nopeasti laskettuna Koolle 5 Ässälle 10 ja Lidliin loput, eli K on kallein.

Jep. Kokonaisuutena Lidl on halvin näillä tuotteilla, mutta ei siellä kaikki sentään halvinta ole. Eli ei hinnoittelu sielläkään ihan seuraavan kommentin arvoista ole =)

"K-llahan tälläisiä ei ole vaan revitään asiakkaan perseestä roposet ja sitten niillä rakennellaan mainoskampanjoita joilla yritetään vaikuttaa enemmän kotimaiselta ja peitellään sitä ryöstömentaliteettia. "

Vielä kun saisivat vertailuun tuon k-extran niin alkaisi olla oikeasti kattava lista. Olisihan se toki hyvä että K tai S saisivat hintansa sen verran alas, että päästäisiin katsomaan pitääkö Lidl:n kommentti siitä että voisivat myydä halvemmallakin paikkaansa.
 
Nopeasti laskettuna Koolle 5 Ässälle 10 ja Lidliin loput, eli K on kallein.

Kyllähän se näin on, jos elää tuolla tuon tutkimuksen antimilla - itse en siihen pysty. Ja eihän kukaan varmaan ole K:ta miksikään halpahalliksi luullutkaan - varsinkaan, jos kotimaisuuteen vedotaan.


Ja Japi - en tiedä unohdatko mutta on täällä pakkiksella ennenkin kaupan "siivusta" juteltu ja on tullut selväksi jo silloin että myös se kaupan puolen kulut ovat kasvaneet (ja lildlin tehokkuus ja vähäinen tuotevalikoima sekä seuraavassakin lauseessa ilmenevä asia ovat lidlin puolella siinä etteivät tarvitse niin paljoa "välistä vetoa")
Ja pitää muistuttaa niitä jotka nyt k ja s vastaisuuttaan täällä meuhkaavat että esim. k-market, sale, alepa, valintatalo, siwa ovat kauppoja joita tarvitaan. Ja lidlähän ei kiinnosta sen kokoiset kiinteistöt missä näitä on - Lidl luottaa siihen että asiakas ajaa vähän pidempäänkin että sinne lidlille pääsee. Eikä lidlin konsepti toimsii 100-399 neliöisissä laatikoissa.
lähteet näihin jauhamisiin ovat ptyn:n vuosikertomus, keskon sekä sokin tilinpäätökset ja niiden "oma mietintä".

menee kyllä aika ohi itse "aiheen", jos täällä nyt kukaan itse aiheeseen ole kantaa tainnut enään moneen sivuun ottaakaan :D
 
Heh. Tuli muuten mieleen, että täähän tää pakkis todistaa myös sen, että nämä tällaiset kampanjat TOIMII!

Nimittäin varmaan nyt Japikin on kiinnittänyt siellä liiterissä huomiota enemmän siihen alkuperämaahan. ;) Ja rasviskin on tsiigannut tarkkaan tuosta yhdestä tutkimuksesta sen alkuperämaan. :)
 
Heh. Tuli muuten mieleen, että täähän tää pakkis todistaa myös sen, että nämä tällaiset kampanjat TOIMII!

Nimittäin varmaan nyt Japikin on kiinnittänyt siellä liiterissä huomiota enemmän siihen alkuperämaahan. ;) Ja rasviskin on tsiigannut tarkkaan tuosta yhdestä tutkimuksesta sen alkuperämaan. :)

En mä käy liiterissä juuri koskaan, mistä sä sellaisen idean sait? Mä keskustelen näistä ihan sillä tasolla miten sen asian näen. Ymmärrän hyvin miksi osa jengistä käy liiterissä, se on niille halvinta, mulle halvin on S ryhmä joten käyn siellä.
 
En mä käy liiterissä juuri koskaan, mistä sä sellaisen idean sait? Mä keskustelen näistä ihan sillä tasolla miten sen asian näen. Ymmärrän hyvin miksi osa jengistä käy liiterissä, se on niille halvinta, mulle halvin on S ryhmä joten käyn siellä.

UUUH. My bad. Hokasit idean kuitenkin. Mutta varmaan oot kiinnittänyt huomiota alkuperämaahan.

Ja siis tuosta kyllä olen täysin samaa mieltä, että liiteri on aivan varmasti niille halvin jotka käyttävät vain niitä liiterin halvimpia tuotteita (ja silloin tällöin jotain muuta).
Mutta jos ässässä tai koooossa kattelee hintoja siellä käydessään niin eipä se liiteri aina se halvin ole. Liiterissä on vain helppo käydä kun ei ole mitään houkutuksia ostaa jotain turhaa tai liian hifistelyä. Esim. ranskaviikkojen ja mitä niitä on niin se lopullinen tuotevalikoima kpl määrä mahtuu yhden käden sormiin (heh, ei sentäs mut melkeen) mutta jos tommosta on muilla niin tuotelukumäärä on 10 kertainen.
 
Juhana Vartiainen, Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtaja napsuttelee omia näkemyksiään:

""Kotimaisen suosiminen ei hyödytä" - talousgurun mukaan yleinen käsitys on väärä
Sami Metelinen
4.7.2014 klo 10:40 (päivitetty 4.7.2014 klo 10:50)

Juhana Vartiaisen mukaan suomalaisten tuotteiden ja palveluiden suosimisella ei ole merkitystä työllisyystilanteeseen.

Suomalaisen työn liitto edistää kotimaisten tuotteiden suosimista tunnetulla avainlippumerkillä.
(Wikimedia Commons)

Valtion taloudellisen tutkimuslaitoksen Vatt:n ylijohtajan Juhana Vartiaisen mielestä elävä uskomus kotimaisen suosimisen hyödyllisyydestä on väärä.

– Työllisyystilanne perustuu markkinataloudessa työvoiman suuruuteen. Trendinomaisesti työllisyystilanne on yhtä kuin työvoima vähennettynä keskimääräisellä työttömyysprosentin osuudella, Vartiainen kirjoittaa Hufvudstadsbladetissa julkaistussa kolumnissa.

Hän huomauttaa, että kotimaisten tuotteiden ja palveluiden ostaminen ei kasvata kotimaista työvoimaa. Vartiainen valaisee ajatusta esimerkillä.

– Jos suomalaiset alkaisivat juoda pelkästään kotimaista olutta ulkomaisen sijaan, kotimaisen oluen suurempi kulutus johtaisi korkeampaan oluen tuotantoon ja työllisyys panimoteollisuudessa kasvaisi.

Työntekijät jotka siirtyvät panimoteollisuuteen eivät kuitenkaan ilmestyisi tyhjästä, vaan siirtyisivät sinne muilta aloilta. Tämän muutoksen jälkeen joillakin aloilla olisi vähemmän työvoimaa ja ne kehittyisivät siten heikommin.



– Eikö kasvaneella kysynnällä sitten voi edesauttaa työttömiä löytämään työtä? Vartiainen kysyy.

– Mahdollisesti. Jos se tapahtuu matalasuhdanteessa, kulutuksen kasvattaminen voi väliaikaisesti vaikuttaa työttömyyteen, mutta silloin kun suhdannetilanne palaa normaaliin, on toki vähemmän työvoimaa jäljellä muiden alojen elvyttämiseen, hän vastaa.

Vartiainen suosittaa pienelle taloudelle erikoistumista. Jos pieni talous perustuu suureen viennin ja tuonnin osuuteen, silloin ulkomainen tuontiyrityksen perustaja tekee aina myös palveluksen kotimaiselle vientiyritykselle.

Vartiainen muistuttaa, että kalliin kotimaisen tuotteen vaihtaminen halpoihin ulkomaan tuotteisiin edistää kotimaan menestystä ja vapauttaa resursseja viedä korkean teknologian tuotteita, joissa on mahdollisuus erikoistua.

– Joten, jos pidät kotimaisista tuotteista ja palveluista, kuluta niitä ilolla – mutta älä kuvittele että tekisit isänmaalle jonkun suuremman palveluksen, Vartiainen kirjoittaa"

"Kotimaisen suosiminen ei hyödytä" - talousgurun mukaan yleinen käsitys on väärä - Kotimaa - Verkkouutiset

Kieltämättä Vartiainen on aika kiistelty persoona, mutta kai hänelläkin joku aavistus on aiheesta.
 
Pääkohdat poimittuna:

Talouselämä sanoi:
Kysyimme, mitä Suomen bruttokansantuotteelle (bkt) tapahtuisi, jos jokainen työssäkäyvä suomalainen kuluttaisi vuoden ajan joka kuukausi 200 euroa nykyistä enemmän.

Etlan laskuharjoituksen mukaan bkt kasvaisi 2,4–2,6 prosenttia enemmän kuin ilman kulutusrykäystä.

Esimerkiksi työllisyys kohentuisi keskimäärin puolella prosenttiyksiköllä, eli runsaalla 12 000 henkilöllä, jos bkt kasvaisi 2,4 prosenttia.

Lähde:Suomen talous kasvaisi selvästi, jos kaikki työlliset kuluttaisivat 200 euroa kuussa enemmän | Taloussanomat

Laskelmassa on oletettu, että kolmasosa tuosta 200 eurosta menisi tuontiin, eli 133 eurolla kuussa saataisiin 12000 työpaikkaa. Melko suuri ero K-ryhmän kampanjaan verrattuna :D

Kymppi kuussa lisää luo 10 000 uutta työpaikkaa
 
Pääkohdat poimittuna:



Lähde:Suomen talous kasvaisi selvästi, jos kaikki työlliset kuluttaisivat 200 euroa kuussa enemmän | Taloussanomat

Laskelmassa on oletettu, että kolmasosa tuosta 200 eurosta menisi tuontiin, eli 133 eurolla kuussa saataisiin 12000 työpaikkaa. Melko suuri ero K-ryhmän kampanjaan verrattuna :D

Ensimmäisen sivun lainauksessa on nimi ja yritys joka on ton "tutkimuksen" tehnyt tolle "10:llä 10000 työpaikkaa" - väitteelle.
Itse en ainakaan oleta, että olis tasan laskettu vaan on kaunisteltu tuommoiseen iskevämpään muotoon kuin "12€10 senttiä kahden kuukauden välein tasaisesti vuorokauden ja satokauden mukaan tuo 9765 työpaikkaa ja välillistä kuluttamista jne. jne."
 
10 €:lla 10000 työpaikkaa versus 133 €:lla 12000 työpaikkaa, eli yhdellä eurolla saat joko 1000 tai 90 työpaikkaa. Pyöristettynä toki sama summa...

Oiskohan tän kampanjan nimi pitänyt sittenkin olla Sinivalkoinen valhe? ;)
 
Jep,siinä vaiheessa kun 3 sossua ja 4 poliisia haki muijan ja kakaran "turvakotiin" vastoin niiden tahtoa ilman minkäänlaista näyttöä niin mä lakkasin olemasta suomalainen. Vittu joutu viemään ruokaa niille sinne kun tollanen kasarmi safka on vähän outoa kun siihen ei ole tottunut.Sain ne vapaaksi juristilla,vuokrasopimuksella (1052e),ja sillä että sovittiin että muija sanoo niille harkitsevansa eroa. Heti kun ne pääs vapaaksi niin annoin niille rahat lentolippuun sukulaisten luo. Mahdotonta jatkaa täällä perheenä koska nämä virkaneidit näköjään pitää poliisiakin talutus nuorassaan. Näki kyllä niistä poliiseistakin että ne ois ollut mielummin jossain muualla.
 
10 €:lla 10000 työpaikkaa versus 133 €:lla 12000 työpaikkaa, eli yhdellä eurolla saat joko 1000 tai 90 työpaikkaa. Pyöristettynä toki sama summa...

Oiskohan tän kampanjan nimi pitänyt sittenkin olla Sinivalkoinen valhe? ;)

Niin...
Kuten tossa kirjoitin, niin joku muu kuin Etla oli tämän alkuperäisen arvion tehnyt. Ja sitä on enivei pyöristelty.

Mutta nyt on kuitenkin se laskettu, että jos suomalaiset kuluttavat enemmän niin työpaikkoja tulee enemmän - sehän se kampanjan idea on ollutkin.
Sehän tietty on ikävää, että ensimmäinen joka tätä on laskeskellut niin on tehnyt tuommoisen arviointivirheen. Unohtanut varmaan, että interweebistä löytyy pilkunnussinnan maailmanmestareita. Heh, vitsi vitsi. No pees!
 
Jep,ja muistakaa kun maksatte veroja että sosiaali ja terveydenhuolto menot kasvaa hillittömällä rytinällä että sossutantat luo toisilleen suojatyöpaikkoja välttää oikeasti apua tarvitsevia koska ne tuppaa olemaan hankalampia kuin normikansalaiset.
 
Juristit ja tuomarit haukottelee ja tienaa >3000e/kk kun noita vatvotaan oikeudessa. Ja toki sossu akatkin saa >3000e/kk kansalaisten häiriköinnistä.
 
Vaikka ostaisin suomalaista tonnilla viikossa, ei ne suomalaisia työllistä niin kauan kuin Eestissä on huipputyöntekijöitä vetää tänne. Kovasti nämä vaan tappelevat ja ajavat kännissä/kamoissa täällä. Siksi ostan pieneltä osaltaan myös eestissä valmistettuja tuotteita, jottei kaikkien veljien tarvitse tänne muuttaa. Lähelläni asuu muutama hieno eestiläinen muija ja pari äijääkin. He vain eivät ole koko totuus.
 
Noi Virolaiset on kyllä eri velmuja. Käyvät täällä töissä sen aikaa mikä on pakko työttömyyskorvaukseen ja lähtevät kotiin tekemään pimeästi töitä. Saavat yli 2-kertaistettua tulonsa kotimaassaan. Edes hyvät miehet eivät suostu tulemaan pimeistä töistä takas suomeen.
 
Noi Virolaiset on kyllä eri velmuja. Käyvät täällä töissä sen aikaa mikä on pakko työttömyyskorvaukseen ja lähtevät kotiin tekemään pimeästi töitä. Saavat yli 2-kertaistettua tulonsa kotimaassaan. Edes hyvät miehet eivät suostu tulemaan pimeistä töistä takas suomeen.

Mä en ainakaan enää suomen valtion menetyksiä ala itkemään.
 
Tää huijarikampanja on muuten pyörinyt radiossakin. Taidetaan olla kryhmällä huolissaan alati pienenevästä markkinaosuudesta. Eipä kyllä yllätä että kallein ketju menettää asiakkaitaan. Taantuma jatkuu vielä pari kolme vuotta niin voi olla että tulee lisää "sinivalkoisiavalheita" kampanjoita.
 
Tää huijarikampanja on muuten pyörinyt radiossakin. Taidetaan olla kryhmällä huolissaan alati pienenevästä markkinaosuudesta. Eipä kyllä yllätä että kallein ketju menettää asiakkaitaan. Taantuma jatkuu vielä pari kolme vuotta niin voi olla että tulee lisää "sinivalkoisiavalheita" kampanjoita.

Onko sitten jotain alaa missä ei oltaisi huolissaan asiakkaan menetyksistä?

Kulutuksen lisääminen tuo lisää työpaikkoja... Mikä siinä on juijausta?
 
Back
Ylös Bottom