Kummatkin antavat oikean vastauksen. Tassa rautalanka esimerkki. Eli sulla on kadessa 2 sentin pituinen tikku. Kahdella kaverillasi on myos tikut. Kysyt heilta mitka niiden pituudet ovat ja jostain syysta kumpikin vastaa "yksi". Kuitenkin nayttamalla tikkuasi heille toinen sanoo, etta hanen on pitempi kuin taas toinen, etta lyhyempi. Syyna siis oli, etta toinen vastaamalla yksi tarkoitti tuumia ja toinen sentteja. Kumpikaan ei ollut siis "vaarassa". Tietokone ja laskin antavat siis kummatkin vain numeroita vastauksina, mutta sinun pitaa tietaa mita yksikkoja nama tarkoittavat. Tama on yleensa selitettyna kummankin manuaalissa.
Summa summarum: tietokone luuli, etta antamasi "1" tarkoittaa yhta radiaania, ts. noin 57 astetta. Laskin taas luuli, etta tarkoitit 1:ta astetta. Syota laskimeesi sin 57, niin huomaat taman antavan joksenkin saman arvon kuin mita tietokoneesi sin 1.
ahaa.. kiitos kovasti tämä selvensi aika lailla.
pitäisikö sitten ohjelmassa (java) kertoa mitä tuo 1 tarkoittaa, olen kyllä ilmoittanut sen siellä, että luku on double tyyppinen, joten käykö vastaukseksi sitten aivan hyvin tuo 0,84...astetta?
eli tarkennukseksi vielä miten ohjelmani kuuluisi pelata:
annetaan kaksi lukua ja lasketaan esim. sin. joka on tuo ensimmän luku / toisella luvulla. Näiden osamäärästä sitten lasketaan sin asteina... eli onko tuo 0,84 siis tässä tapauksessa oikein? eli jos osamäärä on esim 0,2 niin tuo sitten sin asteluvuksi.
tiedän että oon pihalla ku lumiukko mutta enköhän mä kohta ala ymmärtää.
eli siis kumpikin on periaatteessa oikeassa sekä tietokone että ohjelma vai?