Sim-kortti autoihin

Juuri tästä syystä gps-perusteinen tienkäyttömaksu on hyvä. Siinä pääkaupunkiseudulla kehää jurraava maksaa raskaasti ja maaseudun köyhä ei.

GSP-järjestelmä myös maksaa ihan järjettömästi. Ja eiköhän pk-seudulta siirretä jo tarpeeksi rahaa maaseudulle?

Suurin ongelma GSP-järjestelmässä on silti se, että sitä alettaisiin käyttämään väärin vuosia ennen järjestelmän käyttöönottoa. Esimerkiksi voi ottaa sen, että kun biopassi oli tuloillaan, niin luvattiin, että tietoja ei tulla käyttämään mihinkään muuhun. Ja ennen kuin passi viimein tuli, niin päätös kumottiin, ja tietoja alettiin keräämään rekisteriin rikostutkintaa varten. Ja kun GSP-järjestelmää viimeksi tehtailtiin muutama vuosi sitten, niin luvattiin, ettei paikannustietoja tulla käyttämään mihinkään muuhun ja vaikkei järjestelmää edes päätetty ottaa käyttöön, niin ehdittiin jo alkaa suunnittelemaan, kuinka paikannustietoja voisi alkaa keräämään ja käyttämään muihinkin asioihin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvinvointia ei lisätä sulkemalla silmiä infran ja palveluiden hinnalta, vaan päinvastoin noin toimimalla romutetaan kykyä luoda hyvinvointita.

Eikä pakota. Tuo vain "pakottaa" siihen, että maksetaan itse omista valinnoista. On paljon maita, joissa ei ole Suomesta tuttua hallintohimmeliä tekemässä tulonsiirtoja, mutta silti ihmiset pystyvät elämään hyvin erilaista elämää. Joku voisi jopa väittää, että mahdollisuuksia on jopa Suomea enemmän. Ihan samalla tavalla Suomessakin voi asua omakotitalossa, vaikka se on kalliimpaa kuin kerrostalossa asuminen. Elämä on valintoja.


Eniten minua vituttaa se, että 100 % lauseista, joissa päivitellään sitä, että asioille laitetaan hintalappu, tai kuinka raha ratkaisee, päättyy siihen, että vaaditaan muilta rahaa. Ja sanonpahan vain, että juuri puolustamasi tulonsiirtopolitiikka mahdollistaa juurikin mm. mainitsemasi monikulttuurisuustouhun. Ilman tulonsiirtopolitiikkaa ei ole mahdollista tukea itselleen tärkeitä hankkeita (tässä tapauksessa monikulttuurisuutta) muiden rahoilla.

Mikä on teidän mielestä hyvinvointia? Mahdollisimman alhainen veroprosentti kaupungissa asuvilleko? Minusta tuntuu, että teistä kummatkin asuu kaupungissa, eikä tarvitse autoa joka päivä. Nyt mahdollinen lisähinta tulee tuolle saariston asukkaalle kauan sen valinnan jälkeen ja tämän seuraus voi olla henkilökohtainen tragedia yksilölle, jos talous ei kestä tuota matkustusta ja asunnon arvo siellä saaressa tulee romahtamaan. Nykyisellä mallilla liikenteestä kerätään veroja 7,8 miljardia ja infralla on 2,8 miljardin korjausvelka tämän päivän standardien mukaiseen kuntoon saattamiseksi ja sekö on ongelma, kun joku pääsee ilmaiseksi lossilla duuniin? Tuo lossi pyörisi vuosia, vaikka veroja ei liikenteestä kerättäisi enää senttiäkään, mutta liikenneverotuksella pyöritetään kaikkea muuta.

Suomessa on noin 40 lossia. Niiden vuotuiset kustannukset ovat noin 500 000 € ja uusi peruslossi maksaa noin 7 miljoonaa. Kuluja siis 20 miljoonaa vuodessa + uudet lossit. Minusta tuo on pieni osuus kaikesta kerätystä liikenneverosta. Lossit kuljettavat vuosittain ainakin 5 miljoonaa autoa ja 10 miljoonaa henkilöä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lossi
http://www.finferries.fi/

Jos ainostaan Helsinkiläiset osallistuisivat noihin kustannuksiin, tulisi siitä reilut 30 euroa kustannettavaa/asukas, mutta muualla Suomessa maksetaan veroja myös. Minä asun pääkaupunkiseudulla, mutta kyllä mulla riittää veroeuroja ja empatiaa pitämään pikkukunnat hengissä. Mä maksan pelkkää autoveroa jotain 550 euroa vuodessa. Jos pitää valita, että laskeeko se 40 euroa vai lopetetaanko kaikki lossit niin ottakaa vaikka kymppi lisää.

GSP-järjestelmä myös maksaa ihan järjettömästi. Ja eiköhän pk-seudulta siirretä jo tarpeeksi rahaa maaseudulle?

Suurin ongelma GSP-järjestelmässä on silti se, että sitä alettaisiin käyttämään väärin vuosia ennen järjestelmän käyttöönottoa. Esimerkiksi voi ottaa sen, että kun biopassi oli tuloillaan, niin luvattiin, että tietoja ei tulla käyttämään mihinkään muuhun. Ja ennen kuin passi viimein tuli, niin päätös kumottiin, ja tietoja alettiin keräämään rekisteriin rikostutkintaa varten. Ja kun GSP-järjestelmää viimeksi tehtailtiin muutama vuosi sitten, niin luvattiin, ettei paikannustietoja tulla käyttämään mihinkään muuhun ja vaikkei järjestelmää edes päätetty ottaa käyttöön, niin ehdittiin jo alkaa suunnittelemaan, kuinka paikannustietoja voisi alkaa keräämään ja käyttämään muihinkin asioihin.

Georges St. Pierre -järjestelmä? :hyper:
 
Asun pikku kunnassa mutta tuolla logiikalla voidaan vaikka mikä valtion kulu perustella eikä mitään voi ikinä leikata.

Saaristo on saman tyyppinen keissi kuin esim poronhoito. Jumalatonta ylilaiduntaa valtion tuella tappiollisena perustellen johonkin ikiaikaiseen elinkeinoon. Vaikka ei silloin ennen vanhaan tasan tarkkaan pidetty kymmenien tuhansien porojen tokkia mitä laidunnetaan moottorikelkoilla ja lentokoneilla.
 
Kokonaiskäyttökustannukset oli siis 20 miljoonaa vuodessa + uudet lossit. Artikkelissa mainituilla hinnoilla ja nykyisillä liikennemäärillä (5 miljoonaa autoa ja 10 miljoonaa henkilöä) pottia kerättäisiin 275 miljoonaa. Aika hyvä bisnes jollekin tuo yksityistäminen. Minusta tuo kuulostaa varainsiirrolta.
 
Kokonaiskäyttökustannukset oli siis 20 miljoonaa vuodessa + uudet lossit. Artikkelissa mainituilla hinnoilla ja nykyisillä liikennemäärillä (5 miljoonaa autoa ja 10 miljoonaa henkilöä) pottia kerättäisiin 275 miljoonaa. Aika hyvä bisnes jollekin tuo yksityistäminen. Minusta tuo kuulostaa varainsiirrolta.

Nojoo tuosta liikenne verotuksella muun pyörittämisestä oon kyllä samaa mieltä.
 
Mikä on teidän mielestä hyvinvointia? Mahdollisimman alhainen veroprosentti kaupungissa asuvilleko?
Mahdollisimman suuri vapaus päättää omista asioista. Eli kääntäen verrannollisesti, mahdollisimman vähän juhasipilöitä, timosoineja, päiviräsäsiä, jne. ilmoittamassa, että: "tämä, tämä, tämä, tämä ja tämä on kiellettyä, vaikka se ei ole keneltäkään muulta pois, ja lisäksi teidän on maksettava puoluetukia".

Minusta tuntuu, että teistä kummatkin asuu kaupungissa, eikä tarvitse autoa joka päivä. Nyt mahdollinen lisähinta tulee tuolle saariston asukkaalle kauan sen valinnan jälkeen ja tämän seuraus voi olla henkilökohtainen tragedia yksilölle, jos talous ei kestä tuota matkustusta ja asunnon arvo siellä saaressa tulee romahtamaan.
Asun kyllä nykyisin kaupungissa (asunut jo kohta 8 kuukautta!!), mutta ylivoimaisesti suurimman osan elämästäni olen asunut "maalla". Tosin asuinpaikallani pitäisi olla merkitystä argumenttien tai tosiasioiden suhteen suunnilleen saman verran kuin kuun asennolla tai lempivärilläni.

Nykyisellä mallilla liikenteestä kerätään veroja 7,8 miljardia ja infralla on 2,8 miljardin korjausvelka tämän päivän standardien mukaiseen kuntoon saattamiseksi ja sekö on ongelma, kun joku pääsee ilmaiseksi lossilla duuniin? Tuo lossi pyörisi vuosia, vaikka veroja ei liikenteestä kerättäisi enää senttiäkään, mutta liikenneverotuksella pyöritetään kaikkea muuta.

Se on ongelma, että veroja kerätään milloin mihinkin tarkoitukseen, mutta em. puoluepampuista johtuen noista varoista ohjautuu järkevään kohteeseen vain murto-osa. Eli tässäkin taas hyvä esimerkki, että liikenteestä kerätään veroja lähes 8 miljardia ja liikenteeseen laitetaan n. 3 miljardia. Liikenne lienee jopa julkisen sektorin tehottomuuden suhteen oma lukunsa, mutta nyrkkisääntönä toimii aika hyvin se, että jos johonkin hankkeeseen tarvitaan rahaa, niin veroja joudutaan keräämään paljon enemmän, mitä hankkeeseen tarvitaan, koska täytyyhän <aseta tähän joku hallintohimmeli> kustantaa.

Suomessa on noin 40 lossia. Niiden vuotuiset kustannukset ovat noin 500 000 € ja uusi peruslossi maksaa noin 7 miljoonaa. Kuluja siis 20 miljoonaa vuodessa + uudet lossit. Minusta tuo on pieni osuus kaikesta kerätystä liikenneverosta. Lossit kuljettavat vuosittain ainakin 5 miljoonaa autoa ja 10 miljoonaa henkilöä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lossi
http://www.finferries.fi/

Jos ainostaan Helsinkiläiset osallistuisivat noihin kustannuksiin, tulisi siitä reilut 30 euroa kustannettavaa/asukas, mutta muualla Suomessa maksetaan veroja myös. Minä asun pääkaupunkiseudulla, mutta kyllä mulla riittää veroeuroja ja empatiaa pitämään pikkukunnat hengissä. Mä maksan pelkkää autoveroa jotain 550 euroa vuodessa. Jos pitää valita, että laskeeko se 40 euroa vai lopetetaanko kaikki lossit niin ottakaa vaikka kymppi lisää.

Kuten aiemmin todettiin, niin tällä perusteella voidaan kustantaa ihan mitä tahansa. Käytännössä mikään kustannus ei yksistään ole kovinkaan suuri, mutta kun niitä pieniä kustannuksia on n+1, niin ollaan päästy tilanteeseen, jossa Suomessa on yksi maailman korkeimmista veroasteista, joka on johtanut siihen, että Suomessa on hyvin hankala työllistyä, ellei ole todella hyvä jossain asiassa. Joka on johtanut siihen, että pienet kunnat kuolevat pois, kun ihmisillä ei ole töitä.

On toki totta, että Suomen ongelmien kärkipäässä ei ole tämä lossihanke, mutta mielestäni typerää hanketta on typerää kannattaa sen takia, että typerämpiäkin löytyy.

Georges St. Pierre -järjestelmä? :hyper:
Aika hyvä track recordi siinä, että systeemit eivät mene niin kuin luvataan. Oletko muuten valmis lyömään vetoa siitä, että jos järjestelmä tulee, niin sitä ei aleta käyttämään muuhunkin kuin kilometrien seuraamiseen, vaikka nyt luvataankin? Vain pari asiaa mainitakseni niin biopassia varten kerättyjen sormenjälkien rekisteri (luvattiin, että ei kerätä rekisteriä ja tällaista rekisteriä ei ole mm. Ruotsissa tai Tanskassa), just sayin'. Ei pidä myöskään unohtaa väliaikaista autoveroa. Tai normienpurkutalkoota. Tai sitä, että veroastetta ei lasketa. Tai sitä, että hallitus ryhtyy pakkolakeihin, jos kiky ei mene läpi. Tai sitä, että Kreikkaa ei enää enempää tueta. Tai...
 
Kokonaiskäyttökustannukset oli siis 20 miljoonaa vuodessa + uudet lossit. Artikkelissa mainituilla hinnoilla ja nykyisillä liikennemäärillä (5 miljoonaa autoa ja 10 miljoonaa henkilöä) pottia kerättäisiin 275 miljoonaa. Aika hyvä bisnes jollekin tuo yksityistäminen. Minusta tuo kuulostaa varainsiirrolta.

Täydennetään laskelmia. Lossien kulut siis 20 miljoonaa vuodessa. Otetaan töihin porukkaa vaikka 20 henkeä/lossi. Nyt on lossin kuljettajia 800 henkeä. Laitetaan vielä 200 henkeä pyörittämään kaikkea niin on 1000 henkeä töissä ja jokaisen palkkakuluihin varattakoon 50 000 euroa/vuosi. Palkkoihin siis 50 miljoonaa per vuosi. Jos lossin käyttöikä on 10 vuotta niin keskimäärin ostetaan neljä lossia/per vuosi eli 28 miljoonaa. Siitä tulee 100 miljoonan vuotuiset kulut ja ministeriön laskelmilla tulossa olisi 275 miljoonaa vuodessa. Kuulostaa hyvältä diililtä. Vaikka kaikki käytetyt lossit loppuis maailmasta niin uusiin menisi 280 miljoonaa. Tolla tuotolla oltaisiin reippaasti voitolla jo toisen bisnesvuoden lopulla.

Toisaalta 5 miljoonalla autolla ja 10 miljoonalla henkilöllä saadaan 15 miljoonaa vuotuista veloitettavaa suoritetta. 100 miljoonan kokonaiskustannuksilla saadaan yksittäishinnaksi 6,67 €. Noin 400:lla matkalla tuon saaristolaisen kustannukset ovat voittoa tavoittelemattomalle valtiolle alle 5400 euroa per vuosi, jos hinnoitellaan se auto ja henkilö erikseen.
 
No väyläfirmalla on tarkoitus rahastaa eikä vain kattaa kuluja, luulen.

Jos tuon saman laskelman teet vaikkapa kehä kolmoselle niin saat vielä paremman tuottoasteen.

Sitten kun muutama vuosi on tahkottu hyvää tulosta valtiolle joku älypää saa kuningasidean ja myy väyläfirman Australiaan. Sitten ollaan ihmeessä kun kustannukset kasvaa ja valtio köyhtyy.
 
Sitten kun muutama vuosi on tahkottu hyvää tulosta valtiolle joku älypää saa kuningasidean ja myy väyläfirman Australiaan. Sitten ollaan ihmeessä kun kustannukset kasvaa ja valtio köyhtyy.

Joo. Joku pelastaa vielä just tolla liikkeellä oman hallituskautensa budjetin. Siksi infran omistus pitäisi suojata perustuslailla vieraalta pääomalta.
 
Katsastusasemathan kerää nytkin ajoneuvojen ajetut kilometrit ylös. Myös sähköautojen, luulisin. Nykyisten autojen kilometri mittareita ei pysty ruuvaamaan enään niin helposti, kuin 70 ja 80-lukulaisten. Kaiketi niitä autoihin suunniteltuja sirukorttejakin jotenkin pystyisi pois päältä ottamaan. Poliisit vois ratsioissa välillä vilkaista pitääkö ilmoitetu kilometrit mittarissa paikkaansa. Uusissa autoissa, joita ei joka vuosi tarvitse katsastaa, voisi omistaja ilmoittaa km määrän itse, niinkuin vesimittarin lukeman nykyään.
Tämmöinen idea tuli mieleen, jos jokin käyttömaksuvero tarvitaan. Tuohan olis jo melkein valmis, eikä tarvittaisi kokonaan uutta järjestelmää. Eikä varsinkaan mitään sirua autoon, jota aivan varmasti käytettäisiin väärin, no aluksi tietysti verottaisiin turvallisuuteen, ylinopeuden valvontaan. Sen jälkeen ties mihin, vapaan liikkumisen rajoittamiseen.
Kait tossakin jokin vika on, vaikken nyt hoksaakkaan. Ei sillä että yhtään uutta veroa tarvitsisin, mutta polttoaineveron tilalle sitten tulevaisuudessa.

En olisi uskonut, että mun tulis vanhaa hallitusta ikävä, niinkuin sitä haukuin. Mutta se oli parempi, kun se ei saanut mitään aikaiseksi, kun taas tää nykyinen häslää koko ajan jotain uuttaveroa ja maksua mm. mp-vero
 
Eikö idea ollut se että jos kyseinen SIM-kortti tulisi autoon niin autovero ja polttoainevero laskisi niin ettei kustannukset nousisi autoilijoille?

Jos näin ei ole niin ideahan on aivan perseestä, vaikka onhan se jo muutenkin.
 
mskomu sanoi:
Suurin ongelma GSP-järjestelmässä [...]

nordci1977 sanoi:
Georges St. Pierre -järjestelmä? :hyper:
Voi olla pidemmän päälle vittumaista kun systeemi kommentoi ajoa jatkuvasti näsäviisaasti, ranskalaisella aksentilla, että "I'm not impressed by your performance." Vaikka ajaisi mutkatietä kahtasataa... En kannata GSP-järjestelmää...
 
Eikö idea ollut se että jos kyseinen SIM-kortti tulisi autoon niin autovero ja polttoainevero laskisi niin ettei kustannukset nousisi autoilijoille?

Jos näin ei ole niin ideahan on aivan perseestä, vaikka onhan se jo muutenkin.

Veroluontoisen maksun osalta kyllä, mutta tuollainen järjestelmä ei ole aivan ilmainen ja sen maksaminen tulisi varmasti käyttäjän maksettavaksi. Näinhän se oli viimeksikin, kun Ollilan johdolla suunniteltiin GPS-seurantaan perustuvaa ruuhkamaksujärjestelmää (jonka toimittamisesta Nokia olisi luultavasti vastannut).
 
Täydennetään laskelmia. Lossien kulut siis 20 miljoonaa vuodessa. Otetaan töihin porukkaa vaikka 20 henkeä/lossi. Nyt on lossin kuljettajia 800 henkeä. Laitetaan vielä 200 henkeä pyörittämään kaikkea niin on 1000 henkeä töissä ja jokaisen palkkakuluihin varattakoon 50 000 euroa/vuosi. Palkkoihin siis 50 miljoonaa per vuosi. Jos lossin käyttöikä on 10 vuotta niin keskimäärin ostetaan neljä lossia/per vuosi eli 28 miljoonaa. Siitä tulee 100 miljoonan vuotuiset kulut ja ministeriön laskelmilla tulossa olisi 275 miljoonaa vuodessa. Kuulostaa hyvältä diililtä. Vaikka kaikki käytetyt lossit loppuis maailmasta niin uusiin menisi 280 miljoonaa. Tolla tuotolla oltaisiin reippaasti voitolla jo toisen bisnesvuoden lopulla.

Toisaalta 5 miljoonalla autolla ja 10 miljoonalla henkilöllä saadaan 15 miljoonaa vuotuista veloitettavaa suoritetta. 100 miljoonan kokonaiskustannuksilla saadaan yksittäishinnaksi 6,67 €. Noin 400:lla matkalla tuon saaristolaisen kustannukset ovat voittoa tavoittelemattomalle valtiolle alle 5400 euroa per vuosi, jos hinnoitellaan se auto ja henkilö erikseen.

Uutisessa puhutaan 28 000 euron maksusta vuotuisista työmatkoista. Tuohon hintaan päästään, kun maksetaan vuosittain liput molempiin suuntiin noin 214 työpäivänä ihmiselle ja yli 5 metriselle autolle yli kymmenen meripeninkulman matkalta. Yli 5 metrinen auto on tietenkin harvinainen ja lossien/lauttojen aikataulutuksessa on isoja eroja, mutta tuo yli kymmenen meripeninkulman matka on varsinainen pointtini. Esimerkiksi linkittäsi FinFerries ilmoittaa, että "Pisin reittimme, 9,5 km, kulkee Korppoosta Houtskariin". Tuo on vain puolet kymmenestä meripeninkulmasta. Monestihan lossit menevät vain jonkin kapean salmen yli. Kustannukset lienevät "hieman" eri luokkaa tuollaisella pitkällä merimatkalla kuin kiven heiton matkan harvoin tarpeen mukaan jonnekin saareen tai salmen yli kulkevalla lossilla. Nuo laskemasi keskimääräiset kustannukset eivät paljoa kerro tuosta 28 000 euron kustannuksesta. Mihin hintaan itse kuljettaisit henkilön ja yli viisimetrisen auton merellä18,5 kilometriä pidemmän matkan? Itse en ihan muutamalla eurolla kyytiä tarjoaisi. Montakohan noin pitkää lauttayhteyttä Suomesta edes löytyy ja kuinka paljon tuollaiseen matkaan kuluu aikaa?

Mun mielestä on hyvinkin aiheellista kysyä, että onko yhteiskunnan tehtävä maksaa kenen tahansa yli kymmenen meripeninkulman risteilyjä duuniin? Heikosti tuottavissa duuneissa käy helposti niin, ettei työ tuottavuus riitä kattamaan työmatkan kuluja ja huipputuottavat yksilöt voisivat kustantaa itsekin merimatkailuharrastuksensa.
 
Viimeksi muokattu:
Katselin läpi FinFerriesin ylimmän rivin reitit. Noista kymmenestä reitistä yhdeksän on matkaltaan 180-1200 metriä ja niitä liikennöidään kuivapainoltaan 70-180 tonnisilla lautoilla. Ylärivin ainoa pidempi reitti on Hailuoto eli vajaa 7 kilometriä ja lautat ovat kuivapainoltaan 1 000 tonnisia. Tuosta voi hieman arvioida sitä, kuinka lähelle keskiarvo osuu yli kymmen meripeninkulman matkan kustannuksia.
 
Uutisessa puhutaan 28 000 euron maksusta vuotuisista työmatkoista. Tuohon hintaan päästään, kun maksetaan vuosittain liput molempiin suuntiin noin 214 työpäivänä ihmiselle ja yli 5 metriselle autolle yli kymmenen meripeninkulman matkalta. Yli 5 metrinen auto on tietenkin harvinainen ja lossien/lauttojen aikataulutuksessa on isoja eroja, mutta tuo yli kymmenen meripeninkulman matka on varsinainen pointtini. Esimerkiksi linkittäsi FinFerries ilmoittaa, että "Pisin reittimme, 9,5 km, kulkee Korppoosta Houtskariin". Tuo on vain puolet kymmenestä meripeninkulmasta. Monestihan lossit menevät vain jonkin kapean salmen yli. Kustannukset lienevät "hieman" eri luokkaa tuollaisella pitkällä merimatkalla kuin kiven heiton matkan harvoin tarpeen mukaan jonnekin saareen tai salmen yli kulkevalla lossilla. Nuo laskemasi keskimääräiset kustannukset eivät paljoa kerro tuosta 28 000 euron kustannuksesta. Mihin hintaan itse kuljettaisit henkilön ja yli viisimetrisen auton merellä18,5 kilometriä pidemmän matkan? Itse en ihan muutamalla eurolla kyytiä tarjoaisi. Montakohan noin pitkää lauttayhteyttä Suomesta edes löytyy ja kuinka paljon tuollaiseen matkaan kuluu aikaa?

Mun mielestä on hyvinkin aiheellista kysyä, että onko yhteiskunnan tehtävä maksaa kenen tahansa yli kymmenen meripeninkulman risteilyjä duuniin? Heikosti tuottavissa duuneissa käy helposti niin, ettei työ tuottavuus riitä kattamaan työmatkan kuluja ja huipputuottavat yksilöt voisivat kustantaa itsekin merimatkailuharrastuksensa.

En laskenut, minkä pituisella matkalla ja autolla kuluilla 28 000 euroa muodostuu. Minä laskin minimitulon tuolle kaavailulle yritykselle, joka saadaan 5 miljoonalla autolla ja 10 miljoonalla henkilöllä, jos jokainen auto on alle 5m ja jokainen matka alle 10 mpk ja käytin näitä lukuja:

Liikenne- ja viestintäministeriö on muistiossaan väläyttänyt, että henkilökuljetusmaksu aikuiselta per suunta olisi 10 euroa alle kymmenen meripeninkulman matkalta ja 15 euroa pidemmällä välillä. Tämän lisäksi alle viisi metriä pitkä henkilöauto maksaa 35 euroa ja yli viisimetrinen 40 euroa per suunta.

Tuossa ministeriön ehdotelmassa on aivan sama, onko matkaa 180 metriä vai 18,5 kilometriä.

Mun varsinainen pointti on, että ministeriö kaavailee yritykselle kuluttajahinnoittelua, jolla yhtiö keräisi 275 miljoonaa peruspalveluista, jonka kulut ovat arvioni mukaan 100 miljoonan luokkaa. Ja mun arviosta 80% on kuluja joiden toteutumisesta minulla ei ole mitään hajua kuten esimerkiksi sen, että jokaisen lossin pyörittämiseen menee vuodessa 1,25 miljoonaa palkkakuluihin ja että laitteiston käyttöikä on (vain) 10 vuotta. Jos valtio nyt järjestää tuon voittoa tavoittelemattomana verovaroin niin tuo yritys on yksi vitun kultakaivos suunniteltuna pujahtamaan jonkun taskuun.

Jos se tosiaan maksaa käyttäjälleen tuon verran niin matkakuluvähennyksenä sinne yritykseen pujahtaa myös se 7000 euroa suoraan valtiolta. Jos valtio on 100 miljoonan kustannuksilla tarjonnut ilmaiseksi kyydin 5 miljoonalle autolle ja 10 miljoonalle matkustajalle niin yksikköhinnaksi tulee tasahinnoittelulla se 6,67euroa kohti jokaista autoa ja matkustajaa. Tällöin ne samat 214 työpäivää tuolle henkilölle auton kanssa maksaa valtiolle 5709,52 euroa. Valtiolle tuli tuon tyypin kohdalla halvemmaksi tarjota se ilmainen kyyti.
 
Laskusi pohjautuvat lossien kuluihin. Lossit ovat nimenomaan niitä pieniä lyhyitä matkoja liikennöiviä salmen yli tai saareen meneviä yhteyksiä. Saariston yhteysalusliikenne, josta nyt puhutaan, ei liity millään tavalla noihin losseihin. Lossin kulut ovat vain murto-osa noiden yhteysalusten kuluista. Ministeriö ei siis ehdota tuossa mitään 180 metrin lossiyhteyksiin liittyvää. 500 vakituisen asukkaan yhteydestä yhteiskunnalle syntyy 17,5 miljoonan kulu. Onko mielestäsi 35 tonnia vuodessa sopiva matka-avustus vain siitä, että haluaa asua saaressa? Tuo on luonnollisesti hyvinvointia sen saaristolaisen mielestä, mutta ovatko he, jotka tämän kustantavat, samaa mieltä?

Saariston yhteysalusliikenne on muuttumassa maksulliseksi. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee kokeilua, jonka on tarkoitus kehittää liikennepalveluja Saaristomerellä ja Suomenlahdella.

Yhteysalusliikennettä käyttää noin 500 saariston vakituista asukasta. Saariston yhteysalusliikenne aiheuttaa vuosittain 17,5 miljoonan euron kustannukset. Maksujen myötä valtion kustannusten arvioidaan alenevan noin 4 miljoonaa euroa.

Yhteysalusliikenne on ollut aikaisemminkin maksullista. Se muutettiin ilmaiseksi vuonna 2009.

http://yle.fi/uutiset/3-9299619
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom