Mikä on teidän mielestä hyvinvointia? Mahdollisimman alhainen veroprosentti kaupungissa asuvilleko?
Mahdollisimman suuri vapaus päättää omista asioista. Eli kääntäen verrannollisesti, mahdollisimman vähän juhasipilöitä, timosoineja, päiviräsäsiä, jne. ilmoittamassa, että: "tämä, tämä, tämä, tämä ja tämä on kiellettyä, vaikka se ei ole keneltäkään muulta pois, ja lisäksi teidän on maksettava puoluetukia".
Minusta tuntuu, että teistä kummatkin asuu kaupungissa, eikä tarvitse autoa joka päivä. Nyt mahdollinen lisähinta tulee tuolle saariston asukkaalle kauan sen valinnan jälkeen ja tämän seuraus voi olla henkilökohtainen tragedia yksilölle, jos talous ei kestä tuota matkustusta ja asunnon arvo siellä saaressa tulee romahtamaan.
Asun kyllä nykyisin kaupungissa (asunut jo kohta 8 kuukautta!!), mutta ylivoimaisesti suurimman osan elämästäni olen asunut "maalla". Tosin asuinpaikallani pitäisi olla merkitystä argumenttien tai tosiasioiden suhteen suunnilleen saman verran kuin kuun asennolla tai lempivärilläni.
Nykyisellä mallilla liikenteestä kerätään veroja 7,8 miljardia ja infralla on 2,8 miljardin korjausvelka tämän päivän standardien mukaiseen kuntoon saattamiseksi ja sekö on ongelma, kun joku pääsee ilmaiseksi lossilla duuniin? Tuo lossi pyörisi vuosia, vaikka veroja ei liikenteestä kerättäisi enää senttiäkään, mutta liikenneverotuksella pyöritetään kaikkea muuta.
Se on ongelma, että veroja kerätään milloin mihinkin tarkoitukseen, mutta em. puoluepampuista johtuen noista varoista ohjautuu järkevään kohteeseen vain murto-osa. Eli tässäkin taas hyvä esimerkki, että liikenteestä kerätään veroja lähes 8 miljardia ja liikenteeseen laitetaan n. 3 miljardia. Liikenne lienee jopa julkisen sektorin tehottomuuden suhteen oma lukunsa, mutta nyrkkisääntönä toimii aika hyvin se, että jos johonkin hankkeeseen tarvitaan rahaa, niin veroja joudutaan keräämään paljon enemmän, mitä hankkeeseen tarvitaan, koska täytyyhän <aseta tähän joku hallintohimmeli> kustantaa.
Suomessa on noin 40 lossia. Niiden vuotuiset kustannukset ovat noin 500 000 € ja uusi peruslossi maksaa noin 7 miljoonaa. Kuluja siis 20 miljoonaa vuodessa + uudet lossit. Minusta tuo on pieni osuus kaikesta kerätystä liikenneverosta. Lossit kuljettavat vuosittain ainakin 5 miljoonaa autoa ja 10 miljoonaa henkilöä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lossi
http://www.finferries.fi/
Jos ainostaan Helsinkiläiset osallistuisivat noihin kustannuksiin, tulisi siitä reilut 30 euroa kustannettavaa/asukas, mutta muualla Suomessa maksetaan veroja myös. Minä asun pääkaupunkiseudulla, mutta kyllä mulla riittää veroeuroja ja empatiaa pitämään pikkukunnat hengissä. Mä maksan pelkkää autoveroa jotain 550 euroa vuodessa. Jos pitää valita, että laskeeko se 40 euroa vai lopetetaanko kaikki lossit niin ottakaa vaikka kymppi lisää.
Kuten aiemmin todettiin, niin tällä perusteella voidaan kustantaa ihan mitä tahansa. Käytännössä mikään kustannus ei yksistään ole kovinkaan suuri, mutta kun niitä pieniä kustannuksia on n+1, niin ollaan päästy tilanteeseen, jossa Suomessa on yksi maailman korkeimmista veroasteista, joka on johtanut siihen, että Suomessa on hyvin hankala työllistyä, ellei ole todella hyvä jossain asiassa. Joka on johtanut siihen, että pienet kunnat kuolevat pois, kun ihmisillä ei ole töitä.
On toki totta, että Suomen ongelmien kärkipäässä ei ole tämä lossihanke, mutta mielestäni typerää hanketta on typerää kannattaa sen takia, että typerämpiäkin löytyy.
Georges St. Pierre -järjestelmä?
Aika hyvä track recordi siinä, että systeemit eivät mene niin kuin luvataan. Oletko muuten valmis lyömään vetoa siitä, että jos järjestelmä tulee, niin sitä ei aleta käyttämään muuhunkin kuin kilometrien seuraamiseen, vaikka nyt luvataankin? Vain pari asiaa mainitakseni niin biopassia varten kerättyjen sormenjälkien rekisteri (luvattiin, että ei kerätä rekisteriä ja tällaista rekisteriä ei ole mm. Ruotsissa tai Tanskassa), just sayin'. Ei pidä myöskään unohtaa väliaikaista autoveroa. Tai normienpurkutalkoota. Tai sitä, että veroastetta ei lasketa. Tai sitä, että hallitus ryhtyy pakkolakeihin, jos kiky ei mene läpi. Tai sitä, että Kreikkaa ei enää enempää tueta. Tai...