- Liittynyt
- 12.6.2003
- Viestejä
- 703
- Ikä
- 38
Talouselämältä loistava artikkeli aiheesta: http://www.talouselama.fi/uutiset/o...i-innosta-autoilijaa-eika-sijoittajaa-6609959
Tässä muutamia pointteja, jotka tuota kannattavien kanttaa huomioida.
1. EU on määritellyt polttoaineiden minimiverot, joten esim. dieselin verotus ei voi paljoa laskea. Näiden hinnat voivat laskea ehkä 20% jos sitäkään.
2. Järjestelmän ylläpito tulisi maksamaan noin miljardi euroa vuodessa. Eli n. 200 euroa per moottoriajoneuvo. Tämä perustuu ylläolevan artikkelin Saksasta saatuihin kokemuksiin.
3. Talouselämän artikkelin mukaan kilometri henkilöautolla tulisi maksamaan n. 10 senttiä.
4. Itse laitteisto tulisi maksamaan n. 1000 euroa per ajoneuvo. Tähän sisältyy siis GPS vastaanotin, ajotietojen tallennus ja lähetys väylän ylläpitäjälle, sekä se että kys. laitteen pitäisi asentaa ammattilainen.
Eli jos henkilö X omistaa auton, jolla on käyttöikää 5 vuotta / 100000 kilometriä jäljellä, niin hänelle tulee ylimääräisiä maksuja itse seurantalaitteesta (1000 eur), kilometrimaksut (10 000 eur) ja polttoaine vero laskisi ehkä 20%. Polttoaineveron lasku 8 litran keskikulutuksella tarkoittaisi n. 2300 euron säästöä. Eli uudessa järjestelmässä esimerkkihenkilö maksaisi 5 vuodessa 8700 euroa ylimääräisiä maksuja. Suuri osa näistäkin maksuista menisi turhan järjestelmän ylläpitoon ja katoaisi tehottomaan julkiseen sektoriin, kun valtio saisi lisää rahaa.
Ja jos joku tulee sanomaan että autoilijoilta pitäisi kerätä enemmän rahaa niin kannattaa lukea tämä kohta erittäin tarkkaan Talouselämän artikkelista "Autoilijat maksavat kaikkiaan auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveroja sekä vastaavia arvonlisäveroja liki 8 miljardia euroa vuodessa. Kaikkiin väyliin valtio käyttää reilut 1,5 miljardia euroa. Teiden osuus jää alle miljardiin.". Eli autoilijat maksavat jo nyt 8 kertaa enemmän kuin heidän käyttämiin teihin laitetaan rahaa!!!
Tässä muutamia pointteja, jotka tuota kannattavien kanttaa huomioida.
1. EU on määritellyt polttoaineiden minimiverot, joten esim. dieselin verotus ei voi paljoa laskea. Näiden hinnat voivat laskea ehkä 20% jos sitäkään.
2. Järjestelmän ylläpito tulisi maksamaan noin miljardi euroa vuodessa. Eli n. 200 euroa per moottoriajoneuvo. Tämä perustuu ylläolevan artikkelin Saksasta saatuihin kokemuksiin.
3. Talouselämän artikkelin mukaan kilometri henkilöautolla tulisi maksamaan n. 10 senttiä.
4. Itse laitteisto tulisi maksamaan n. 1000 euroa per ajoneuvo. Tähän sisältyy siis GPS vastaanotin, ajotietojen tallennus ja lähetys väylän ylläpitäjälle, sekä se että kys. laitteen pitäisi asentaa ammattilainen.
Eli jos henkilö X omistaa auton, jolla on käyttöikää 5 vuotta / 100000 kilometriä jäljellä, niin hänelle tulee ylimääräisiä maksuja itse seurantalaitteesta (1000 eur), kilometrimaksut (10 000 eur) ja polttoaine vero laskisi ehkä 20%. Polttoaineveron lasku 8 litran keskikulutuksella tarkoittaisi n. 2300 euron säästöä. Eli uudessa järjestelmässä esimerkkihenkilö maksaisi 5 vuodessa 8700 euroa ylimääräisiä maksuja. Suuri osa näistäkin maksuista menisi turhan järjestelmän ylläpitoon ja katoaisi tehottomaan julkiseen sektoriin, kun valtio saisi lisää rahaa.
Ja jos joku tulee sanomaan että autoilijoilta pitäisi kerätä enemmän rahaa niin kannattaa lukea tämä kohta erittäin tarkkaan Talouselämän artikkelista "Autoilijat maksavat kaikkiaan auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveroja sekä vastaavia arvonlisäveroja liki 8 miljardia euroa vuodessa. Kaikkiin väyliin valtio käyttää reilut 1,5 miljardia euroa. Teiden osuus jää alle miljardiin.". Eli autoilijat maksavat jo nyt 8 kertaa enemmän kuin heidän käyttämiin teihin laitetaan rahaa!!!