Sim-kortti autoihin

Talouselämältä loistava artikkeli aiheesta: http://www.talouselama.fi/uutiset/o...i-innosta-autoilijaa-eika-sijoittajaa-6609959

Tässä muutamia pointteja, jotka tuota kannattavien kanttaa huomioida.
1. EU on määritellyt polttoaineiden minimiverot, joten esim. dieselin verotus ei voi paljoa laskea. Näiden hinnat voivat laskea ehkä 20% jos sitäkään.
2. Järjestelmän ylläpito tulisi maksamaan noin miljardi euroa vuodessa. Eli n. 200 euroa per moottoriajoneuvo. Tämä perustuu ylläolevan artikkelin Saksasta saatuihin kokemuksiin.
3. Talouselämän artikkelin mukaan kilometri henkilöautolla tulisi maksamaan n. 10 senttiä.
4. Itse laitteisto tulisi maksamaan n. 1000 euroa per ajoneuvo. Tähän sisältyy siis GPS vastaanotin, ajotietojen tallennus ja lähetys väylän ylläpitäjälle, sekä se että kys. laitteen pitäisi asentaa ammattilainen.

Eli jos henkilö X omistaa auton, jolla on käyttöikää 5 vuotta / 100000 kilometriä jäljellä, niin hänelle tulee ylimääräisiä maksuja itse seurantalaitteesta (1000 eur), kilometrimaksut (10 000 eur) ja polttoaine vero laskisi ehkä 20%. Polttoaineveron lasku 8 litran keskikulutuksella tarkoittaisi n. 2300 euron säästöä. Eli uudessa järjestelmässä esimerkkihenkilö maksaisi 5 vuodessa 8700 euroa ylimääräisiä maksuja. Suuri osa näistäkin maksuista menisi turhan järjestelmän ylläpitoon ja katoaisi tehottomaan julkiseen sektoriin, kun valtio saisi lisää rahaa.

Ja jos joku tulee sanomaan että autoilijoilta pitäisi kerätä enemmän rahaa niin kannattaa lukea tämä kohta erittäin tarkkaan Talouselämän artikkelista "Autoilijat maksavat kaikkiaan auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveroja sekä vastaavia arvonlisäveroja liki 8 miljardia euroa vuodessa. Kaikkiin väyliin valtio käyttää reilut 1,5 miljardia euroa. Teiden osuus jää alle miljardiin.". Eli autoilijat maksavat jo nyt 8 kertaa enemmän kuin heidän käyttämiin teihin laitetaan rahaa!!!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jäi nyt vielä hieman auki että joutuuko autoilija jumalauta itse maksamaan tuon lähes tonnin kulun laitteen asentamisesta?

Kyllä tässä maassa on aika paljon niitä joilla auto on pakollinen esim. työssä käymisessä ja rahat riittää nippa nappa elämiseen, niin tuo tonni on aika kova lovi lompakossa.
Itse lyön perkele lyijyä rakkineen ympärille ja sanon että "eipä se paska toimi".. Tehkää kaikki sama. Ei varmaan ota signaalia mihinkään parin millin lyijylevyn läpi mistä saa ostaa ihan rautakaupasta. Kiusa se on pienikin kiusa.
 
Jäi nyt vielä hieman auki että joutuuko autoilija jumalauta itse maksamaan tuon lähes tonnin kulun laitteen asentamisesta?

Kukapa muukaan tuo maksaisi? Nähdäkseni vaihtoehdot ovat, että
a) kaikkien autonomistajien pitää käydä ostamassa vehje kaupasta ja asennuttaa se autoon => autoilija maksaa.
b) autoihin lisätään pakolliseksi vakiovarusteeksi tuollainen systeemi, jonka seurauksena autojen hinta nousee tonnilla => autoilija maksaa.
c) verovaroilla kustannetaan jokaiseen autoon tonnin systeemi (en usko). Mikäli näin käy, niin koska veronmaksajista suurin osa lienee autoilijoita, niin lopputulos on se, että => autoilija maksaa.

Kyllä tässä maassa on aika paljon niitä joilla auto on pakollinen esim. työssä käymisessä ja rahat riittää nippa nappa elämiseen, niin tuo tonni on aika kova lovi lompakossa.

Mikäli näin käy, niin varmaan saadaan A-studioon joku keskusteluilta, jossa Li Anderson syyttää työnantajia ahneudesta, kun eivät maksa sellaista palkkaa, että ~50 % veroasteella ihmisillä olisi varaa maksaa hallituksen valvontaleluista. Eli ongelma ei ole valvontasysteemi, vaan ahneet yrittäjät ;)
 
Eikös sen pitänyt olla pahemman luokan foliohattuilua, kun epäili sitä, että tällaista järjestelmää voidaan käyttää ihmisten kyttäämiseen? Noh, lienee taas seuraavalla kerralla.
 
Hesarissa oli ihan hyvä kirjoitus aiheesta: http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005039618.html

Artikkelissa käytettiin esimerkkihenkilöä nimeltään Nieminen. Lopussa oli mielestäni erinomainen pointti: "Kysymys saattaa tuntua etäiseltä, mutta on tulevien vuosikymmenien keskeisimpiä: Omistaako valtavan Niemisestä syntyvän tietomassan valtio, yritys vai Nieminen itse?"

Olisikin mielenkiintoista kuulla perusteita, joiden mukaan yksityishenkilöistä syntyvän tiedon omistaisi joku muu taho kuin henkilö itse. Toki henkilöllä on oikeus myydä tuo oikeus, myydä tietojaan tai antaa muiden (esim. sairaalan) käyttää niitä, mutta lähtökohtaisesti tuon yksityistietojen tulisi olla yksityisomaisuutta.
 
Berneri sanoo nyt että kenenkään ei ole pakko ottaa mustaa laatikoa autoonsa, mutta silloin ei saa samoja palveluita kuin muut. Puhui mm. Navigaattori ym. palveluista. Eli nyt aletaan kiristämään autoilija ottamaan se?
 
Jos autoilijoita pitää vielä entisestään rokottaa, niin tietullit käyttöön Keski-Euroopan ja Norjan tyyliin. Samalla pitää sitten rakentaa moottoritiet isoimpien kaupunkien välille, esim. Nelostien voisi päivittää nykyisestä kylätiestä tälle vuosituhannelle vähintään Helsinki-Rovaniemi välille. Maksan ilomielin tienkäytöstä, jos saan ajaa 130 km/h kesät talvet eikä mopoautot ja traktorit pyöri jaloissa.

Mikäli GPS-seuranta otetaan käyttöön, ihan salettiin seuraava askel on, että poliisi saa pääsyn järjestelmän keräämiin tietoihin, ja esim. yhdessä ohituksessa parin sekunnin ylinopeudesta tulee virkakirje postilaatikkoon. Isoveli valvoo, ja kaikilla on kivaa.

Seuraavaksi sitten mikrosiru ihmisiin. Kenenkään ei ole pakko ottaa sitä, mutta et voi maksaa safkasta kaupassa josset ota.
Tuleepahan halvaksi kaupassa käynti.
 
Seuraavaksi sitten mikrosiru ihmisiin. Kenenkään ei ole pakko ottaa sitä, mutta et voi maksaa safkasta kaupassa josset ota.

Tai sitten vain otetaan mallia Kiinasta: http://www.independent.co.uk/news/w...lance-big-data-score-censorship-a7375221.html
Jopa vannoutuneimmat demarit yleensä kavahtavat ajatusta niskaan laitettavasti sirusta tai viivakoodista, mutta leppoinen someprofiili varmaan menisi kivuttomammin läpi. Kukapa ei haluaisi olla isänmaan ystävä?
 
Lähemmäs tonnia alkais olla vuosimaksu. No ei ole sentään uutta autoa pihassa, mutta jos autovero poistuu niin vois harkita...
 
Montakohan alle kolmen tonnin autoa Suomessakin nyt on, joiden arvo käytännössä nollautuu jos tuo mustalaatikko tulisi (ei siis nyt olekkaan onneksi tulossa). Tuskin Bernerin mersun hinnassa ihan hirveesti on väliä laittaa tonnin kapinetta kiinni, mutta suurimmalla osalla autoista ton hinta on 10-70% auton hinnasta.
 
Back
Ylös Bottom