Sim-kortti autoihin

Bernerin on hyvä junailla näitä pikku projekteja ilman mitään huolta huomisesta kun on ilmoittanut ettei pyri jatkokaudelle. Voi sitten lentää takaisin Sveitsiin naureskelemaan. Hän kilpailutti aikoinaan puoleet ja oli jo lupautunut kokoomuksen riveihin, kunnes kepu lupasi ministeripaikan ilman mitään poliittista kokemusta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ettei tässä nyt vaan vois olla sellanen juttu et Bernerillä ois oma lehmä ojassa tän kanssa, kun se pitää kiireellä ajaa läpi ennen ku kausi loppuu?? Olisin kauhean hämmentynyt jos niin ei olisi.
 
En ymmarra miksi asioista pitaa tehda tarpeettoman monimutkaisia. Jos rahaa tarvii kerata tieverkoston yllapitoon niin miksi sita ei voi vaan suoraan lisata vuosittaiseen ajoneuvoveroon? Verolle niin bensa kuin sahkoautotkin. Ei tarvi kehitella mitaan himmeleita pyoritettavaksi ja kuluttamaan rahoja byrokratiaan.

Jos jollekin tienpalaselle oikeasti tarvitaan erikseen tullimaksua niin sen luulis onnistuvan rekisterikilvesta lukemalla ja autonomistajalle laskua peraan. Toki tuohon olisi kateva olla jonkinsortin pieni palvelu johon voi rekisteroitya ettei tarvi veivata paperilaskujen kanssa.
 
Itse kyllä kannatan täysin sellaista mallia missä Helsingin autoilijat maksaa ajelunsa kilometrimääräisesti ja muualla suomessa vaan naureskellaan.

:)
 
Jossain toisessa maassa ois jo pidemmän aikaa sitten viety koko eduskunta roskiksen kautta pihalle. Noista valtionomaisuuden myynneistä ei ole kertynyt oikeastaan, kuin vaan miinusta, että jos noista mukamas ei edes noi päättäneet poliitikot tai heidän lähipiiri ole hyötyneet niin sitten kyseessä on vain yksinkertaisesti sen verran typeriä ihmisiä, ettei niillä olisi millään tavalla syytä olla mukana missään päätöstä tekevissä instansseissa edes siivoamassa sitä konttoria.
 
En ymmarra miksi asioista pitaa tehda tarpeettoman monimutkaisia. Jos rahaa tarvii kerata tieverkoston yllapitoon niin miksi sita ei voi vaan suoraan lisata vuosittaiseen ajoneuvoveroon? Verolle niin bensa kuin sahkoautotkin. Ei tarvi kehitella mitaan himmeleita pyoritettavaksi ja kuluttamaan rahoja byrokratiaan.

Jos jollekin tienpalaselle oikeasti tarvitaan erikseen tullimaksua niin sen luulis onnistuvan rekisterikilvesta lukemalla ja autonomistajalle laskua peraan. Toki tuohon olisi kateva olla jonkinsortin pieni palvelu johon voi rekisteroitya ettei tarvi veivata paperilaskujen kanssa.

Jos nykyinen ja autovero kerättäisiin vuosittaisina ajoneuvoveroina, niin veron määrä kasvaisi aika suureksi. Jos vuosittain maksettaisiin keskimäärin pari tonnia ajoneuvoveroa, niin sillä olisi melkoisia vaikutuksia. Periaatteena se, että käyttäjä maksaa on pirusti parempi kuin se, että kaikki maksavat käytti palvelua tai ei.
 
Tietysti ikävää mutta jos mä päätän muuttaa jonnekin asumattomalle saarelle niin rakennetaanko mulle lossiyhteys sinne teidän rahoilla?

On oikeasti vaikea vetää rajaa siihen kuinka paljon yhteiskunnan pitää tukea korvessa asumista.
Tuon uutisen otsikon voisi muuttaa muotoon: "Kuka haluaa maksaa 28 000 euroa vuodessa siitä, että joku toinen voi asua saaressa ja käydä töissä Turussa tai onko yhteiskunnan syytä tukea maanviljelyharrastusta tarjoamalla lossimatkat saaressa sijaitseville pelloilla"?
 
Minua pelottaa yhtiöittämisessä se, että loppujen lopuksi joku kaipaa suosion takia hyvää välitilinpäätöstä ja silloin ulkomailta löytyy ostajilta rahaa enemmän kuin Suomesta ja taas osa infraa ja sen myötä rahaa valuu ulkomaisille sijoittajaryhmille. Kuten kävi TV-verkoille ja sähkönsiirtoverkoille. Infra pitäisi suojata perustuslailla ulkomaiselta omistajuudelta. Maa, vedet ja metsät myös.
 
Tietysti ikävää mutta jos mä päätän muuttaa jonnekin asumattomalle saarelle niin rakennetaanko mulle lossiyhteys sinne teidän rahoilla?

On oikeasti vaikea vetää rajaa siihen kuinka paljon yhteiskunnan pitää tukea korvessa asumista.

Valitettavasti tälläisiä esimerkkejäkin löytyy sisä-suomestakin. Alle 10 asukasta saaressa ja valtio maksaa lossin.

Turun saaristo kyllä ansaitsee ilmaisen lossiliikenteen. Vaatii aika paljon kanttia asua siellä päin ja kesäisin turistit pitävät alueen elinvoimaisena myös. Itsehän en ole Seinäjokea lähempänä Turkua käynyt, enkä koe tarpeelliseksi mennäkään.
 
Jos nykyinen ja autovero kerättäisiin vuosittaisina ajoneuvoveroina, niin veron määrä kasvaisi aika suureksi. Jos vuosittain maksettaisiin keskimäärin pari tonnia ajoneuvoveroa, niin sillä olisi melkoisia vaikutuksia. Periaatteena se, että käyttäjä maksaa on pirusti parempi kuin se, että kaikki maksavat käytti palvelua tai ei.

Meinasin avautua sulle jo aiemmin. Mutta älyätkö sinä, että suurin osa suomalaisista joutuu ajamaan 15 000+ kilometriä vuodessa pelkästään hengissä pysymiseen? Todellisuus kaupunkien ulkopuolella on hyvin erilaista. Siihen todellisuuteen ei lamat vaikuta. Maalla ihmiset ovat jo valmiiksi köyhiä.

Jorma Ollilan ehdotuksella laskin maksavani 5-6 tuhatta euroa vuodessa veroa, siitä hyvästä että käyn töissä. Tähän päälle tottakai polttoaineet, joka ei sekään ilmaista ole.

Jos et tiennyt autoista maksettavista maksuista, niin kaikki maksavat vuotuisen autoveron (joka on ollut väliaikainen jo 50-vuotta). Jos 200-400 € vuodessa on liikaa kaikkien muiden ajamiseen liittyvien kustannusten päälle, niin paree olla hankkimatta koko autoa. Kyllä ne todelliset käyttökulut on aina tullut siitä polttoaineen määrästä. Aivan vitun mielipuolista edes fantasioida toisesta kilometriperusteisesta verosta.

Edit. Ai niin, unohdin mainita Trafin. Trafin takia nykyiset kerätyt autoverot menevät aivan muualle kuin pitäisi. Sen organisaation pyörittämiseen menee aivan liikaa rahaa, ja valtion kassaan siirtyy vain hiluja kokonaispotista.
 
Meinasin avautua sulle jo aiemmin. Mutta älyätkö sinä, että suurin osa suomalaisista joutuu ajamaan 15 000+ kilometriä vuodessa pelkästään hengissä pysymiseen? Todellisuus kaupunkien ulkopuolella on hyvin erilaista. Siihen todellisuuteen ei lamat vaikuta. Maalla ihmiset ovat jo valmiiksi köyhiä.

Juuri tästä syystä gps-perusteinen tienkäyttömaksu on hyvä. Siinä pääkaupunkiseudulla kehää jurraava maksaa raskaasti ja maaseudun köyhä ei.
 
Edit. Ai niin, unohdin mainita Trafin. Trafin takia nykyiset kerätyt autoverot menevät aivan muualle kuin pitäisi. Sen organisaation pyörittämiseen menee aivan liikaa rahaa, ja valtion kassaan siirtyy vain hiluja kokonaispotista.

Trafin lehtiin päässyt veneveroehdotelma on melkoinen tekele. Verottaminen alkaa 52hv kohdalla ja maksimivero kolahtaa jossain 185 hv:n kohdalla. Alle 9m purkkarit käytännössä verottomia. Kysymys kuuluu, mitä sellaista 60 hv perämoottori tekee, mitä 50 hv perämoottori ei tee? Eivätkö alle 9 m purkkarit tarvitse väyliä? Helposti kuvittelisi, että laatijoilla on helvetisti alle 50 hv moottoreita ja pieniä purjeveneitä....
 
Verotusta ei ole enää pitkään aikaan ohjannut kustannus-, ekologisuus- tai vastaava perusteisuus vaan valtion loputon rahan tarve ja kateellisuus.
 
Meinasin avautua sulle jo aiemmin. Mutta älyätkö sinä, että suurin osa suomalaisista joutuu ajamaan 15 000+ kilometriä vuodessa pelkästään hengissä pysymiseen?

Jos et tiennyt autoista maksettavista maksuista, niin kaikki maksavat vuotuisen autoveron (joka on ollut väliaikainen jo 50-vuotta). Jos 200-400 € vuodessa on liikaa kaikkien muiden ajamiseen liittyvien kustannusten päälle, niin paree olla hankkimatta koko autoa. Kyllä ne todelliset käyttökulut on aina tullut siitä polttoaineen määrästä. Aivan vitun mielipuolista edes fantasioida toisesta kilometriperusteisesta verosta.

Edit. Ai niin, unohdin mainita Trafin. Trafin takia nykyiset kerätyt autoverot menevät aivan muualle kuin pitäisi. Sen organisaation pyörittämiseen menee aivan liikaa rahaa, ja valtion kassaan siirtyy vain hiluja kokonaispotista.

Olen autoilu-urani aloittanut paikasta, mistä katsoen lähin kauppa sijatsi 30 kilometrin päässä. Luulen älyäväni jotain liikkumisesta syrjäseuduilla. Tiedän kyllä jotain autoverostakin. Sitä en kylläkään tiedä, että mistä oikein avaudut minulle. Hyvä kuitenkin kun avauduit. Ehkä voit selittää hieman tarkemmin avautumisesi syytä.

Trafi kerää ajoneuvoveron ja syö kuormasta vajaan kuudesosan. Autoveron kerääminen siirtyy vuoden vaihtuessa Tullilta Verohallintoon. Tämäään ei ole kannanotto Trafin puolesta vaan ainoastaan tosiasioiden tunnustus.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon uutisen otsikon voisi muuttaa muotoon: "Kuka haluaa maksaa 28 000 euroa vuodessa siitä, että joku toinen voi asua saaressa ja käydä töissä Turussa tai onko yhteiskunnan syytä tukea maanviljelyharrastusta tarjoamalla lossimatkat saaressa sijaitseville pelloilla"?

Minusta artikkeli kertoo siitä, että tuolle yksityistetylle lossille saatiin esimerkillinen hinta-arvio perustuen ministeriön omaan esitykseen. Minusta tämä laskentakaava kertoo ministeriön esityksestä, että siinä ei ole mietitty saaressa asuvia ja sieltä työssäkäyviä vaan on ehkä lopetettu miettiminen tyytyväisenä siinä vaiheessa, kun on havaittu, että kyllä sillä lomamökin vuokraajalla on tähän varaa. Toki tällä hinnoittelulta sieltä saaristosta katoavat ne mantereella työssä käyvät. Sen jälkeen sieltä katoaa ehkä muutama muukin. Tuo artikkeli ei kerro sitä, että tuo hinta on faktisesti se hinta, millä valtio tällä hetkellä tukee jokaista sieltä töissä käyvää.

Minusta on vaarallinen suuntaus lähteä purkamaan tätä hyvinvointia laskemalla hintaa sille kuinka paljon jonkun toisen infran käyttäminen tulee maksamaan yksilötasolla, koska se helposti laajenee jonkun typerän lossin ohi tosiaan siihen tiestöön, rataverkkoon. Sitten tulee kunnallistekniikka ja mittaillaan jo rakennettujen vesijohtojen ja viemäreiden pituuksia. Lopuksi lasketaan terveydenhoitokuluja ja koulutukseen menevää rahaa. Tuollainen pakottaa elämään sellaista geneeristä elämää, että kaikki ollaan sitten niissä samoissa busseissa ja asutaan vierekkäin kerrostaloissa. Eniten minua vituttaa se, että ihmiset ovat niin saatanan nopeasti pistämässä hintalappua toisten ihmisten valinnoille silloin, kun ne eivät satu koskettamaan juuri itseä. Hallitus kannattaa monikulttuurisuutta, mutta haluaa tappaa kaikki suomalaisuuden eri vivahteet.
 
Hyvinvointia ei lisätä sulkemalla silmiä infran ja palveluiden hinnalta, vaan päinvastoin noin toimimalla romutetaan kykyä luoda hyvinvointita.
 
Tuollainen pakottaa elämään sellaista geneeristä elämää, että kaikki ollaan sitten niissä samoissa busseissa ja asutaan vierekkäin kerrostaloissa.
Eikä pakota. Tuo vain "pakottaa" siihen, että maksetaan itse omista valinnoista. On paljon maita, joissa ei ole Suomesta tuttua hallintohimmeliä tekemässä tulonsiirtoja, mutta silti ihmiset pystyvät elämään hyvin erilaista elämää. Joku voisi jopa väittää, että mahdollisuuksia on jopa Suomea enemmän. Ihan samalla tavalla Suomessakin voi asua omakotitalossa, vaikka se on kalliimpaa kuin kerrostalossa asuminen. Tai ajaa Mersulla, vaikka Kia on halvempi. Tai mennä lomamatkalla toiselle mantereelle, vaikka kotona pysyminen tulisi halvemmaksi. Tai... Elämä on valintoja.

Ihan samalla tavalla olisi perusteltua vaatia, että kotisuomeen lomalle jääviltä pitäisi kerätä veroa, jotta voitaisiin maksaa ulkomaille lähtevien matka. Nimittäin jos näin ei tehdä, niin "pakotetaan kaikki olemaan niissä samoissa paikoissa".

Eniten minua vituttaa se, että ihmiset ovat niin saatanan nopeasti pistämässä hintalappua toisten ihmisten valinnoille silloin, kun ne eivät satu koskettamaan juuri itseä. Hallitus kannattaa monikulttuurisuutta, mutta haluaa tappaa kaikki suomalaisuuden eri vivahteet.
Eniten minua vituttaa se, että 100 % lauseista, joissa päivitellään sitä, että asioille laitetaan hintalappu, tai kuinka raha ratkaisee, päättyy siihen, että vaaditaan muilta rahaa. Ja sanonpahan vain, että juuri puolustamasi tulonsiirtopolitiikka mahdollistaa juurikin mm. mainitsemasi monikulttuurisuustouhun. Ilman tulonsiirtopolitiikkaa ei ole mahdollista tukea itselleen tärkeitä hankkeita (tässä tapauksessa monikulttuurisuutta) muiden rahoilla.
 
Ei losseja kai kovin pitkään ole ollut ja ennenkin on ihmiset saaressa asuneet. Se että sieltä ei ole reissattu päivittäin johonkin hevonkuuseen ja takaisin voisi laittaa miettimään miksi niin pitäisi valtion rahoilla tehdä tänä päivänäkään.
 
Back
Ylös Bottom