Tuohon Helie:n ja abinen keskusteluun on pakko sanoa pieni sananen... Eli tuohon kommenttiin kassien kolauttamisesta vs. tuntien jopa päivien synnytyskivut...
abine sanoi:
Totta, mutta kyllä ne voi jopa päivän arat olla, ja se tunne on sanoin kuvaamaton...
Totta kyllä, uskon... Mutta ei se synnytys siihen lopu, kun lapsi on ulkona. Meinaan voi olla naisillakin paikat arat, ja pidempään kuin päivän. Nimimerkillä esikoisen jälkeen istuin pari viikkoa lasten uimarenkaan päällä...
Ja toinen lainaus:
Tätä mä en oo koskaan ymmärtäny. Kun sen muksun saa sieltä leikkauksellakin ulos, niin minkä takia pitää kiduttaa itteään?
Paristakin syystä. Alatiesynnytys on lapselle parempi tapa syntyä kuin keisarinleikkaus. Toisekseen, leikkauksella lapsi on nopeasti ulkona, mutta se on kuitenkin suuri vatsan alueen leikkaus, monta kudoskerrosta avattava jne.Joten paraneminen on hankalampaa ja kivuliaampaa kuin alatiesynnytyksestä. Ei ne leikkaushaavat itsestään häviä tuosta noin vaan.
Ja pakkohan tässä on sitten naisena heittää tähän omaksi kokemukseksi synnytys. On nimittäin ollut kivuliainta mitä olen kokenut, mutta myös antoisinta. (sekopää?) Varsinkin kun olen viitannut kintaalla kipulääkkeille, koska ne mahdollisesti hidastavat synnytystä, ja muutenkin, olen ajatellut selvitä siihen asti kun siltä tuntuu ilman. Esikoisella lähes loppuun asti ja toisella ihan koko homman. Välillä tuntui, että joku leikkaa mua kahtia muutaman minuutin välein, puristin äristen sängyn metallilaitaa luokille ja murisin miehelle jos lopetti hetkeksikään alaselkäni hieromisen. Se on vaan jännä, miten sen kivun kokemus unohtuu...
Mutta ei se kumminkaan ole ollut pahinta, se lapsen ulospunnertaminen. Repeytymien ompeleminen on ollut sitä, ja ekalla lapsella episiotomian ompeleminen (välilihan leikkaus eli leikataan haava "sinne"). Varsinkin tässä tokassa synnytyksessä repeytymien ompelu oli yhtä helvettiä. Kätilö laittoi puudutusta, mutta ilmeisesti liian vähän. Mä yritin selittää, että lisää sitä ainetta sinne, mutta hänen mielestään sitä oli tarpeeksi... Niin hän sitten tutkaili tilannetta, paineli alapäätä ja kokeili missä on haavoja. Ja ompeli sitten ne kiinni. Liian pienellä puudutemäärällä. Älkää kokeilko kotona. Siinä kun tovi sitä tehtiin, niin meinasi taju lähteä.