Silloin minua sattui...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
jamaan sanoi:
toinen mikä oli ihme ettei sattunut oli kun pienempänä liukastuin märällä kalliolla ja lensin suoraan legot edellä maahan kalliolle suu auki hehe. onneks vaan yksi etuhammas katkes ja on nytten puoliksi muovia..

Sama operaatio suoritettu kuopiossa neulamäen ala-asteen pihassa, kylläkin märän kallion sijaan työkaluna oli jäinen kallio......Tapahtui 7-vuotiaana ja lopputuloksena on juurihoidettu kuollut hammas suussa.

Kohtalotoveri. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jamaan sanoi:
toinen mikä oli ihme ettei sattunut oli kun pienempänä liukastuin märällä kalliolla ja lensin suoraan legot edellä maahan kalliolle suu auki hehe. onneks vaan yksi etuhammas katkes ja on nytten puoliksi muovia..
Mullaki on toinen etuhammas puoliksi muovia :D

Pikkuveli huitaisi jääkiekkomailalla joskus pienenä :evil:

Oujee, vihdoinkin löyty paikka missä voi jakaa kokemuksia hampaiden telomisesta ja särystä. :) Pitää vielä kysyä että miten hyvin on pysynyt se muovihammas kiinni? mulla esm. irtosi se kun söin omenaa. Mutta mulla muutenkin aina pari kertaa vuodessa lohkee joku 1/3 osa hampaista kun vaikka syön jotain mässyä. Hampaat hauraat kuin mitkä.. Venailen sitä päivää että kaikki hampaat on niin mäsänä että saan tekarit niin on hammashuolet ohi. :D

Työkaveri kerto seuraavaa joka on saattanut hieman sattua. Jossain hämeen alueella metallialan yrityksessä miehellä oli mennyt vähän huonosti ja teki sitten itsemurhan jollain metalliprässillä, oli laittanu vaan pään väliin ja leuat yhteen. No eihän ne leuat yhteen ehtinyt ennen kun henki lähti ja se pää nyt oli siellä jumissa leukojen välissä. Vaimolta oli sitten kysytty että voidaanko ajaa leuat yhteen asti ettei tarvi purkaa koko laitetta, oli antanu kuulemma luvan.

Itelle isoin kipu on ollu ton umpparileikkauksen jälkikivut, eli ei paljon mitään.

Onkai noita sattunut.. pari sormea auton oven väliin. Kun ei sitä kerrasta opi ;) ja vielä samana päivänä.
Jyväskylässä ollessani tipuin suihkulähteeseen.. no ei se sattunut kun kömmin vedestä pois.. sen jälkeen kun huomasin että luu näkyy polvesta ja pirusti verta valuu niin alko vasta sattumaan.. ööh :D
Kaikenlaisia pieniä haavereita, onneksi ei mtn kovin suurta ja vakavaa ole sattunut.

jamaan sanoi:
Pitää vielä kysyä että miten hyvin on pysynyt se muovihammas kiinni?
Mulla on pysyny hyvin kiinni, vaikka silloin sanottiin, että saattaa lähteä helpostikin irti. Siitä nyt on kuitenkin aikaa jotain 10 vuotta.. Tais olla vielä niin, että tän muovin piti olla väliaikainen ja sitte joskus piti laittaa joku *enmuistamikäpaikka* tilalle. Alkuperäinen on ja pysyy :rock:

Multa poistettiin viisuden hammas, ja se dentisti oli vissiin joku juuri valmistunut ja otteissaan vielä hieman epävarma. Sanoi, että ien pitää leikata ja alkoi puuduttamaan. Se laittoi kaksi piikkiä ja molemmat siten, että osui vissiin johonkin hermoon ja muutenkin väärin, niin että semmonen kiva rutina kuului päässä. Tässä vaihessa luulin, että taju lähtee. Puudutusainetta se laittoi tietysti liian vähän eikä uskonut vaan oli liikenteessä "lääkäri on aina oikeassa"-asenteella. Alkoi sitten leikkaamaan ientä auki ja se sattui ihan helvetisti. Sitten se tappeli 20 minuuttia vielä, että sai hampaan irti, kun vaikutti ettei voimat riitäny sen repimiseen.

Tästä viisastuneena menin yksityiselle poistattamaan toisen hampaan, kun oli vakuutus niin ei joutunu maksamaan niin paljon. Se sanoi röntgen kuvia katsoessaan, ettei kumpaakaa olisi tarvinnut poistaa, tai varsinkaan leikata, mutta kun kerran olet täällä niin voin ottaa sen toisenkin jos haluat. Tällä kertaa puudutusainetta tuli niin paljon, ettei edes päälaella ollut pitkään aikaan tuntoa ollenkaan, ja vaikka se oli semmonen pikkunen nainen, niin se kiskas sen hampaan parissa minuutissa irti siitä , kun tuoliin istuin.

Upinniemen hampilääkäri intissä ei ollut kovin mukava, mutta Pansiossa oli todella hyvä. Ainoan kerran siellä on minulla poistettu hammaskivi semmosella hiomakoneella, kun muuten muualla se on raavittu semmosella piikillä. Ei se piikkikkään satu, mutta se tunne on inhottavampi, kuin neluan työntäminen lumpion alle.

Hiihhih hihihih... mä täällä hervottomana hihittelen puolihysteeristä hihitystä, kun nää on niin kauheeta luettavaa... joka kerta sävähtää semmonen pieni sähköiskun tapanen kropan läpi, kun eläydyn näihin posteihin... hyrrrr.. ja kylmiä väreitä.

Mun täytyy kyllä valitettavasti sanoa, että kohdalle ei oo toistaiseksi osunut mitään semmosta kipua, mikä olis mainitsemisen arvoinen. Kai mulla on kipukynnys aika korkea tai jotain. Synnytyskin meni leikkurissa yhdessä hujauksessa, joten silläkään ei pääse "retostelemaan" - damned.

Muistan ikuisesti sen yläasteen liikunnan tunnin kun pelasimme pesäpalloa ja koittakaas arvata kenet nakitettiin sieppariksi. Noh luokan kovin lyöjä vuorossa ja aurinko paistaa suoraan silmiini, yritän siinä vedet silmissä katsella että mistä sen pallon pitäisi tulla. Pallo sitten nappaa maasta kimmokkeen ja suoraan kiveksille, tämä poika tippuu maahan, oksentaa ja itkee. Voin sanoa että itku tuossa tilanteessa ei ollut häpeä, se kipu oli infernaalinen, kaveritkaan eivät kehdanneet edes kuittailla, saattoivat hyvinkin arvata kuinka paljon tuo sattui.
Tuon jälkeen olen inhonnut pesäpalloa, onneksi paikat vielä toimivat tuollaisen iskunkin jälkeen :hyper:

suortti sanoi:
:offtopic:
Ei helvetti toihan on kidutusta! Hammalääkäri sano, et jos mun viisauden hampaat ei mahu tulee suuhun ni ne voi nyt leikata nää puoliks puhjenneet tai sit voin oottaa et ne kasvaa kokonaa ja ne poistetaa intissä. Alkaa toi ensimmäinen vaihtoehto kuulostamaan vähän paremmalta.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä: Otata ne pois ennenkuin juurtuvat kunnolla. Omani eivät mahtuneet suuhun ja kun sitä tarpeeksi kauan ihmeteltiin, ne päätettiin sitten repiä pois. No onneksi puudutus sentään oli kohdallaan. Mutta kipeä oli suu seuraavan viikon. Siis kipeä isolla K:lla.

tiny_tinman sanoi:
Muistan ikuisesti sen yläasteen liikunnan tunnin kun pelasimme pesäpalloa ja koittakaas arvata kenet nakitettiin sieppariksi. Noh luokan kovin lyöjä vuorossa ja aurinko paistaa suoraan silmiini, yritän siinä vedet silmissä katsella että mistä sen pallon pitäisi tulla. Pallo sitten nappaa maasta kimmokkeen ja suoraan kiveksille, tämä poika tippuu maahan, oksentaa ja itkee. Voin sanoa että itku tuossa tilanteessa ei ollut häpeä, se kipu oli infernaalinen, kaveritkaan eivät kehdanneet edes kuittailla, saattoivat hyvinkin arvata kuinka paljon tuo sattui.
Tuon jälkeen olen inhonnut pesäpalloa, onneksi paikat vielä toimivat tuollaisen iskunkin jälkeen :hyper:

Juu, mullaki on pahoja kokemuksia pesäpallosta. Luokan kovin tyyppi lyömässä ja mä olin etukentällä. Se tyyppi löi ihan kiitettävän kovaa ja pallo tulee laakana suoraan mua kohti, räpylä eteen ja pallo kimpoaa räpylän kautta suoraan mua kurkkuun. Tuli pärskittyä ja haukottua henkeä jonkun verran, onneksi ei käyny pahemmin. Kurkku oli "hieman" kipeä pitkän aikaa, ja lisäksi se näytti siltä että norsu ois imeny fritsun mulle. Tuosta tapauksesta jäi mieletön pallopelko, ei meinaa uskaltaa olla edes jaliksessa maalissa.

Itse sain kanssa pompun kautta pesäpallon kurkkuun, ei se kivalta tunnu ei...

Gyrmy sanoi:
Kokemuksen syvällä rintaäänellä: Otata ne pois ennenkuin juurtuvat kunnolla. Omani eivät mahtuneet suuhun ja kun sitä tarpeeksi kauan ihmeteltiin, ne päätettiin sitten repiä pois. No onneksi puudutus sentään oli kohdallaan. Mutta kipeä oli suu seuraavan viikon. Siis kipeä isolla K:lla.

Kannattaa tietty poistaa jos ne ei mahdu sinne, mutta nykyään on ihme pakkomielle olla poistamassa niitä vaikka ne ei ongelmallisia oliskaan.

Mullakin alkoi joskus 16-vuotiaana puskee viisarit esiin ja nyt ne on "täysikasvuiset" ja ihan hyvin on mahtuneet. Leukaluustahan tää on tietty kiinni.

Tässäpä nopeasti oiva ohjeistus suuriin ja semi-suuriin naarmuihin: Kännipäissään puukkohippasilla saadut vekit "paranevat" polttamalla haavat umpeen samantien sytkärillä. Puudutuksen mentyä ohi seuraavana aamuna voi todeta kuinka tämä villlinlännen vinkki ei toimikaan aina käytännössä ihan satanolla vaan tuloksena on mätänevä sormi joka vaatii amputoinnin :david:

Eilen astuin eräissä kotibileissä rikkoutuneen lasin päälle, tarkemmin sanottuna sen lasin kannan päälle joka oli ilmeisesti jäänyt pystyyn. Siinä sitten koko painolla astuin sen päälle ja sehän uppos johonkin luuhun asti. Aluksi aattelin, että potkaisin jalkani vaan johonkin, mutta kun istuin alas ja otin sukan pois niin huomasin että olin tehnyt verivanaa polulleni. Sukan kun sai jalasta niin samassa hässäkässä olikin sellanen lammikko lämmintä verta vuotanu siihen missä istun. Siitä sitten lähdettiin sairaalaan tikattavaksi. Laittoivat puudutuspiikin siihen haavaan ja se kävi HELVETIN kipeää. Ikinä ei mikään ole sattunu niin paljon kuin se. Kaikki muut puudutuspiikit on ollu piisovkeik tähän asti ja kipeintä on käyny vaan kun se neula on menny sinä 0.01 sekunnissa sen ihon läpi ja siinä kaikki. Nyt se kipu vaan jatku ja jatku kun ne pumppas sitä ainetta siihen haavaan ja sen lähialueille. Kivan tuntonen vielä se aine kun tunsi miten ne pisti sen suoraan siihen haavaan :evil: :itku:

maximillian sanoi:
Kannattaa tietty poistaa jos ne ei mahdu sinne, mutta nykyään on ihme pakkomielle olla poistamassa niitä vaikka ne ei ongelmallisia oliskaan.

Niinpä, minullakin ovat ehdotelleet hammaslääkärissä lähes joka käynnillä jotain viisaudenhampaiden poistoon liittyvää. Koskaan eivät vaan ole osanneet asiaa perustella "ne voivat myöhemmin aiheuttaa ongelmia"-mantraa paremmin.

Onko ihmisille alkanut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana kasvaa ongelmallisia hampaita, miksi laji on pärjännyt viisaudenhampaidensa kanssa mainiosti tuhansia vuosia?

Samanlaista haihatusta kuin esinahkojen ja nielurisojen järjestelmällinen silpominen kaikilta aikoinaan, sanon ma. Ongelmatapaukset tietty sitten erikseen.

Kirvelyä.

Sain muksuna lahjakkaasti halkaistua kieleni keskeltä noin 1,5cm pituudelta pituussuunassa. Oli siis aikas käärme olo. Kieli jäi juostessa hampaiden väliin, kun sain oman polveni leukaan ja kieli repesi rytäkässä keskeltä. (Älkää kysyky miten onnistuin, olin vilkas lapsi...)

Joka tapauksessa kieli puudutettiin sumuttamalla siihen vekkiin puudutus ainetta. Se kirveli aivan sattanasti!

Kielestä muuten tulee aika kiitettävästi verta jos se halkeaa.

Vahaus intiimeiltä alueilta. Kokeilin eilen. Mikä pahinta ne ei ees irronnut kunnolla. Muutaman kerran kykenin kokeilemaan uudelleen repäisyä mutta sitten piti lopettaa.

Tää nyt in ihan lastenleikkiä moniin muihin verrattuna ja itelläkin ois pahemman kuuloisia juttuja kerrotava mutta tää oli ehkä itelle kivuliain.

Joskus junnujalkapalloa pelatessa juoksin vastustajan maalivahtia päin ja ollessani n. 3m päässä maalivahti juoksee vastaan ja lataa vastapalloon niin paljon kuin lähtee suoraan nokkaan. Siitä sitten jonkunlaisella takaperipuolivoltilla niskoilleen. Joskunnäiköinen aivotärähdyshän tuosta tais tulla ja nokasta verta aivan mielettömästi.

Yleisurheiluaikoina tehtiin pellehyppyjä korkeushyppypatjalle. Otin kunnon vauhdit ja hyppäsin vatsalleni. Vauhti oli turhan kova ja menin saman tien ympäri asti. Niskaan sattui ihan helvetisti! Siinä sitä oltiin naama valkosena, itkukaan ei siinä paniikissa jostain syystä tullut.

Mä kuulun niihin, joilla lähtee taju, kun sattuu...

Ala-asteella pyörin niissä katosta roikkuvissa renkaissa ja kainalossa naksahti. Pääsin renkaista alas ihan kunnialla, mutta ensimmäisen askeleen jälkeen kaaduin naama edellä lattiaan... Hampaat tuli huulesta läpi ja muisti meni hetkeksi.

Pari vuotta sitten yksin kotona. Olin kärsinyt koko päivän helvetillisestä migraanistä... En tiedä liittyykö seuraava siihen, mutta alkoi sattua vatsaan ihan helvetisti, en tiedä mistä krampista oli kyse... Korvissa humisi ja tajusin, et nyt ois parempi mennä makaamaan. Olin matkalla makkariin, kun taju lähti ja iskin leukani eteisen pöytään. Heräsin verilammikosta ja siitä noustessa meinasin pyörtyä vielä uudestaan... Soitto veljelle, joka kuskasi sairaalaan tikattavaksi... tuloksena 14 tikkiä ja mukava arpi... Onneksi leuan alle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom