Silloin minua sattui...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt vasta bongasin tänkin viestiketjun.

Oma Top 3:

1. Solisluun katkeaminen (siis kokonaan poikki). Tuli harrastettua about 7 vuotta lumilautailuu aktiivisesti ja kerranpa olin tekemässä erästä trikkii, joka meni vähän persiilleen ja siitä pää edellä jäiseen rinteeseen (korkeelta). Tällin jälkeen ihmettelin vähän outoo oloo, mut laskin kuitenkin alas. Alhaalla sit tajunta vähän heikkeni kivun ansiosta ja lekuriin ja leikkaukseen...

2. Poskionteloiden pukteeraus. 45min kestänyt puudutus epäonnistui täysin (lue: ei puutunut yhtään) ja senhän huomasin vasta toimenpiteen aikana. Toinen hoitaja piti koko ajan kiinni kropasta, oli kuulemma ollut varma että lähtee taju. Oli sen jotenkin pupillien koosta tiiraillut. Koski se joo...

3. Polven "tärähdys". Armeijassa pelattiin futista semmosella kentällä, minne ois voin maastoutuu piiloon vastustajalta (vähän kärjistetty). Siinä sitten juoksentelin ja seurasin katseella ilmapalloo. Tuli sit kuoppa vastaan ja tottakai varasin just sen kuopan kohdalla olleelle jalalle. Tuli polveen sellainen (en osaa kuvailla hyvin) "tärähdys", kun siis luulin astuvani tasaiselle maalle, mutta astuinkin kuoppaan. Voin vieläkin sieluni silmin kokea sen kivun...Tulee ihan kylmät väreet.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sillon sattu kun otin joskus ala-asteella pesäpallon ripsillä kiinni.

ja sillon kun olin ulkona kusella, siihen ilmesty yhtäkkiä ampiainen.. oli turvotusta. :rolleyes:

Pullopoika sanoi:
ja sillon kun olin ulkona kusella, siihen ilmesty yhtäkkiä ampiainen.. oli turvotusta. :rolleyes:

"Hyvä luoja, poista kipu, mutta jätä turvotus!"

:D

Kesä ja kassit. Hyppäsin polkupyörän selkään ja jotakin polvien tasolla roikkuvaa jäi väliin. Mikään murtuma, ei siis mikään vedä vertoja tuolle. Ainakin 10 minuuttia piti maassa vaikeroida.

Toinen herkkutapaus sattui intissä kun peukalo jäi kivikautisen kuorma-auton oven väliin, siis saranapuolelta. En saanut ovea auki pariinkymmeneen sekuntiin auki. Kohtuullisen pitkiä sekunteja.

Itelle ei mitään kovin pahaa oo sattunu, mutta tässä pari ehkä kivuliainta. :)

Oltiin koulun kanssa joskus yläasteella Himoksella laskettelemassa/lautailemassa ja kun päivä läheni loppua, niin päätin vielä lopuksi koittaa sieltä isoimmasta hyppyristä vähän kovemmilla vauhdeilla, kuin normaalisti (olin lumilaudalla laskemassa). Noh heti hyppyrin nokalla ilmaan lähdettäessä lauta jotenkin luiskahti pois alta ja olin ilmassa semmoisessa asennossa, että jalat oli pään yläpuolella ja selkä maahan päin ja laskeuduin sitten alas selälteen/niskoilteen.

Silmissä pimeni vaan, kun pamahti maahan ja henkeä ei saanut vähään aikaan eikä pystynyt liikkumaan vähään aikaan. Niskat olivat sitten noin kaksi viikkoa kipeänä niin, että aina kun halusi katsoa esim vasemmalle, niin piti koko ruumista
kääntää, koska pään kääntäminen ei onnistunut. :)

Toinen tapaus oli sitten joskus nuorempana, kun olin tulossa kaverilta pyörällä kotiin siinä matkalla on semmonen iiiiso alamäki josta aina vedettiin tsygillä täysillä ja siellä yhessä kohtaa on semmonen pieni hyppyri tien reunassa, josta aina kotiin tullessa piti hypätä. :)

Noh tulin sitten normaaliin tapaan täysiä polkien ja hyppäsin siitä hyppyristä ja eturengas päätti sitten irrota ilmassa. :eek: Tuntui aika mukavalta kun tuli alas ja lensi saman tien pyörän stongan yli asfalttiin ja pyörä lens päälle. Paita meni sitten ihan riekaleiksi ja mukavat haavat käsiin ja pyörä meni aika solmuun, mutta ei mitään vakavempaa. :)

Kävin hammaslääkärissä eka kertaa kymmeneen vuoteen ja vähän laitettiin puudutustakin. Ihmettelin itsekin, että miten se voi tuntua niin vitun pahalta. Lääkärin mukaan "Ei se voi sattua siihen, ku sitten sen pitäis sattua tähänkin.", ja koitti jotain toista paikkaa. Kysyin siltä, että luuleeko se, että mä fuulaan?
Joo hammaslääkäärikäynnistä valittaminen, joo neitiä ehkä. Vitut, sitten on!
On varmaan mulla ollut pahempiakin kipuja, joskus meni alaselkä aika pahaksi, ja päähän on lyöty ja potkittu aika paljon, joskus muurautunut silmä umpeen kun on juossut suoraan vastustajan takakäteen, eikä hetkeen muista
missä on ja on ollut pakko puskea lähelle kun jalat ei enää kanna - tai voi tulla nukkumatti seuraavasta - , ilmat menny useesti mahasta, murtunut on ainakin oikea ranne (tyhmyyttäni en sitä aluksi tajunnut, vaan treenasin murtuneella teipatulla kädellä ju-jutsun alkeiskurssin ja kävin nyrkkeilytreeneissä treenaamassa vahvasti teipatuin käsin), joskus kuristettu taju pois (se ei itseasiassa tunnu kovin pahalta, sitä vaan sumenee ja vajoaa jonnekin, ja herättyään ihmettelee, että mitä nyt?), munillekin tullut joskus jotain (tosin harvemmin), mutta silti tulee ekana mieleen tuo hammaslääkärikäynti, joka ei hammaslääkärin mukaan edes pitänyt tuntua miltään.

Kun nyt kerran hammaslääkäristä oli puhe...

Itelle kävi siellä paljon puhutussa armeijan lääkärissä kehnosti. Siinä makasin hoitotuolililla ja hampaan paikkaus oli operaationa. Siinä se "ammattimies" puudutteli ja poraili. Kun tuli paikkauksen vuoro, niin siinä vähän ihmettelin kun se tunki niin paljon tavaraa suuhun. Kieli oli kohtuullisen puuduksissa, mutta silti ihmettelin vähän kielen päällä ollutta tunnetta.Ikään kuin joku osa olisi "varastoituna" sen päälle. Vähän ajan päästä havahduin oksennusrefleksiin ja ikävään ylimääräisen osan tunteeseen kurkussa. Siinä sitten kesken operaation riuhdoin itseni ylös sieltä ja aloin kakimaan viereiseen roskikseen. Vertahan sieltä tuli ja kurkussa tunne, että nyt tuli syötyä joku instrumentti. Vähän aikaa siinä yskin verta ja yritin oksentaa, mutta eipä se enää sieltä ulos tullut.

Parasta koko hommassa oli, että tämä "ammattimies" väitti kivenkovaan ettei sinne muka mitään osaa ollut mennyt. Kävin siinä vaiheessa jo aika kuumana ja syke oli varmaan sen 150. Vähän ajan päästä hoitaja kuitenkin tunnusti varovasti, että "tästähän kyllä taitaakin puuttua yksi osa". Osa oli sellainen 12mm kokoinen prikka, joka oli katkaistu yhdestä kohtaa ja siitä sojoitti kaksi terävää piikkiä.

No taksilla siitä sairaalaan ja luojan kiitos tämä osa ei ollut repinyt muuta, kuin kurkunpään. Luonnollista reittiä se sieltä sitten tuli pois.

Paikkaus jäi siis kesken ja menin kyllä suosiolla yksityiselle paikkauttamaan hampaan loppuun vaikka tämä "ammattimies" olisi sen halunnutkin paikata.

Tästä sain kuulla jokusen kerran lyhyen, mutta loistottoman armeijaurani aikana...

Flea sanoi:
No taksilla siitä sairaalaan ja luojan kiitos tämä osa ei ollut repinyt muuta, kuin kurkunpään. Luonnollista reittiä se sieltä sitten tuli pois.
...

Tästä tuli kyllä aikas friikki olo. Miten se voi sillä tavalla mokata,e ttä suunnilleen koko hammas lähtee irti? Argh. :curs:

esni sanoi:
Tästä tuli kyllä aikas friikki olo. Miten se voi sillä tavalla mokata,e ttä suunnilleen koko hammas lähtee irti? Argh. :curs:

Oon miettiny ja en oo keksiny muuta selitystä, kun sen, että se on vaan unohtanut sen osan siihen kielen päälle ja siitä on luonnollisten refleksien avulla valunut kurkkuun ja siitä ruokatorveen. Trust me...ei tuntunut mitenkään miellyttävältä.

Joskus hernekeppinä kannoin sellaista raskasta ovea alas kerrostalon ullakolta. Ajattelin, että saan siitä mainion välioven, kun tuppasi olemaan vähän levoton talo. Se oli sellainen oikein tuhti vanhanajan sisäovi suoraan sotavuosilta, täyttä tavaraa eikä mitään lastulevypaskaa. No, ovi ei mahtunut hissiin (eipä tietenkään niin), joten se piti limboilla alas rappusten kautta. Jotenkin siinä sitten astuin vähän harhaan ja seuraava tapahtumasarja oli väistämätön: -> nilkka nyrjähti -> kaaduin selälleni kivirappuihin -> takaraivo kumahti askelmaan -> ovi kaatui päälle. Hirveä rytinä ja pauke, kun ovi liukui vielä rappusia pitkin alas ja törmäsi seinään. Katselin siinä vähän aikaa tähtiä ja odottelin, että joku mummeli tulee valittamaan metelistä. Mutta kuin ihmeen kaupalla kukaan ei tullut paikalle. Kun loppujen lopuksi sain sitten raahattua oven kämppääni, se oli saranoiltaan ja malliltaan vääränlainen eikä siis täyttänyt sille langettamaani tehtävää.

Välillä koettelee ihmislasta. :david:

Kesällä tässä pelailtiin jalkapalloo serkun kanssa ja olin siinä sitten molarina. Serkku ampu aika kovasti, yritin saada palloo kiinni ja eikä tietysti onnistunu. Noh eikun suoraan vaan kasseille, siinä sitten huilailtiin 10 min maassa selällään. Serkku nauro vieressä. :D prkl että koski.

Pikkupoikana laskin mäkeä pyörällä ilman käsiä.. sitten päätin laittaa jalat ohjaustangolle että ohjaan niillä! -seurauksena kauheet asvaltti-ihottumat jalkoihin ja käsiin. Tosin olen vieläkin aika "onnettomuusaltis" ihminen. Sen voi kertoa muunmuassa 50tikkiä naaman ja kaulanseudulle mitkä sain :D

Edit: Naama siis aika palasina autokolarista ja poskenläpi tulleista lasinsiruista. Mutta aika hyvin ne sen sai korjattua. Mun veljelle tuli 120 tikkiä ympäri kehoa :eek:

ojuni sanoi:
Pikkupoikana laskin mäkeä pyörällä ilman käsiä.. sitten päätin laittaa jalat ohjaustangolle että ohjaan niillä! -seurauksena kauheet asvaltti-ihottumat jalkoihin ja käsiin. Tosin olen vieläkin aika "onnettomuusaltis" ihminen. Sen voi kertoa muunmuassa 50tikkiä naaman ja kaulanseudulle mitkä sain :D

Edit: Naama siis aika palasina autokolarista ja poskenläpi tulleista lasinsiruista. Mutta aika hyvin ne sen sai korjattua. Mun veljelle tuli 120 tikkiä ympäri kehoa :eek:

Mulla on melkein samanlainen kokemus. 8-vuotiaana ohjaustangon yli johonkin soraiseen ojaan naamalleen. Kaverini, joka oli mukana sanoi, että naamani on kuin jostain elokuvasta. Naama aivan veressä ja piti käydä poistamassa soraa ihon alta. Vieläkin on yksi arpi naamassa tästä :) .

Olkapääremontti oli aika kivulias kokemus. Tulin lumilaudalla isosta boksista olkapää edellä alas, ehkä noin 4 metrin korkeudelta. Sillon sattu jo aika paljon. Kun heräsin leikkauksesta, tuntui siltä, kuin olisi työnnetty moraa olkanievelen sisälle. Puudutusaineen ja ennen leikkausta annettujen viiden eri kipulääkkeen vaikutus siis lakkasi. Kohta tuli täti ja tökkäs suoraan suoneen jotain kipulääkettä, jota sitten annettiin puolen tunnin välein puolille öin asti. Leikkaus oli joskus klo 14.

Hammaslääkärissä on myös ollut mukavaa. Lohkes yks hammas, jota sitten menin korjauttamaan. Se oli tulehtunu ja menny muutenki niin huonoon kuntoon, että pääsin juurihoitoon. Aluksi porattiin ilman puudutusta, kävi kohtuu kipeää. Sitten lekuri totes, että pistetään poika juurihoitoon. En suosittele.

Sinänsä aika jännä tuo hammasjuttu, että mulla ei oo paikattu muita hampaita kertaakaan ja ne on kaikin puolin tosi hyvässä kunnossa. 1 mätä sattui joukkoon.

Mike sanoi:
Tosin en usko että on pahempi kipu kuin synnytyskipu.

Kyllä mä luulen ettei synnytys ole pahinta. Sillä klitoris puuduttaa synnytyksessä ja saahan ne siellä ilokaasua yms.

hyvin pieneks jääny mun kivut...
1.Hammaslohkes kokonaan irti jää reeneissä
2.Vasen polvikierukka pamahti
3.Vasempaan silmäkulmaan 8 tikkiä nuorempana

kaikkee pientä mutta ei mitään yli voimaista...

Urheilessa tapahtuneita:

1. Jalka kahdesta kohdasta poikki(sekä sääri että pohjeluu) kiekkopelissä.

2. Nenän toinen laita kokonaan irti vastustajan kiekkomailasta (olin lämärin edessä).

3. Korkeushyppypatian ylihyppy. korkeutta oli 170cm ja niskat edellä alas patian sivulta. En tosin muista koko päivästä yhtään mitään mutta uskon että on sattunu. Ainaki aamulla sattu.

4. Peukalon paikaltaan meno jalkapallossa.

5. Polvilumpion paikaltaan meno jääkiekossa.

Ja paljon tikkeja sun muita pikkuvammoja..

nuorena poikana ajoin mopolla kaverin kans ja minä ajelin eellä.. no siinä sit ohitetaan jotain pikkulasta nii eiköhän se siinä saa päähäsä justa ku olin ohittamassa et meenpä toiselle puolelle tietä, minä siinä sitte lyön jarrut lukkoon ja komiasti sarvien yli muutaman metrin päähän kyynärpää eellä asfalttiin ja kaveri täräyttää vielä mopolla selkään....... siiinä oli melko lähellä etten :itku:

pesäpallomailalla reiteen
kirveestä jalkaterään
kyynärpäästä otsaan - 11 tikkiä, sattui yllättävän paljon
naula kämmenestä läpi
useita palovammoja (5dl kiehuvaa vettä reiteen yms)
potkuja munille/muualle
lukemattomia lyhyempiä ja pidempiä ilmalentoja joista laskeutumisia mitä erilaisimmissa asennoissa, ennätyksenä pituussuunnassa 11m ja korkeutta tommonen 2.5m (pituus mitattu, korkeus arvio) josta olkapää edellä maahan

En mä jaksa noita listata, mua on paikkailtu ja tikattu (myös puuduttamatta) enemmän ku jaksan laskea. Mutta nää oli vaan tommosia normaalijuttuja. Noista "normaaleista" kivuliain oli varmaan lämmittely sen jälkeen kun meinasin paleltua hengiltä - suihku on tehokas ja nopee mutta hemmetin kivulias.

Se mikä oikeesti sattuu on migreeni. Silloin sitä vaan makaa ja toivoo et se joskus loppuis. Kaikki mitä tekee vaan pahentaa sitä. Pahinta kaikista on se jos sattuu oksentaan kohtauksen aikana, silloin valuu kyynelet silmistä ja alkaa olla hemmetin vaikeaa pysyä hiljaa.

Oli muuten hienoja kysymyksiä silloin kun viimein kävin ton migreenin takia lääkärissä. "Paheneeko se jos harrastaa jotain liikuntaa kohtauksen aikana". Katoin vähän aikaa hiljaa sitä lääkäriä ja sanoin sit et jos istumaan nouseminen tai konttaaminen/käveleminen lasketaan liikunnaksi niin kyllä, sen rankempaa ei tulis mieleenkään kokeilla.

Ja kyllä, oon aika säälittävä näky sillon kun migreeni iskee. Onneksi lääkkeet vie pahimman terän siitä.

Erään toisen harrastuksen parissa olkapää sijoiltaan oikein kunnolla. Siis tämä olkapään hajoaminen ei tehnyt kipeää ollenkaan, jos sitä vertaa siihen tuskaan mitä käden laittaminen takaisin oikeaan kohtaan aiheutti. 45min ja kaksi (joista toinen varsin raamikas äijä) mieslääkäriä vääntää ja kääntää kättä. Voi saatana sitä kipua, ei mitään järkeä. Mutta ilman ko. tapahtumaa en varmaan salille olisi koskaan eksynytkään, kuntoutuksesta se tämäkin innostus saliin lähti liikkeelle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom