Sikainfluenssavirus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja guarts
  • Aloitettu Aloitettu
On se nyt perkele että ensin kaikki hakee jotain turhaa kausi infulenssa rokotetta mutta sitten sikainfulenssa rokotte jota on ostettu kymmenillä miljoonilla ei kelpaa. Eikö sitä nyt voi ymmärtää että vaikka epidemia ei itselle ole hengenvaarallinen niin aina voi olla kanssa ihmisiä joille se voi olla.

Sairaaloissa ainakin pitäisi olla oikeus lomauttaa, vapauttaa työtehtävistä tai jotain muuta vastaavaa henkilöt jotka rokoitetta ei ota.

Itse en ainakaan haluaisi lääkäriä joka on tekemisissä ihmisten kanssa joilla voi olla sikainfulenssa mutta ei ole ottanut rokotetta joten voi levittää sen minulle...

Edit: ai niin, tämä viesti ei ole kenellekkään täällä suunnattu vaan noin yleisesti ja itse inhoan yli kaiken sikainfulenssa vöyhötystä mutta kun se rokote nyt on hankittu niin eikö sen voisi sen kummemmin vouhottamatta ottaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli sit pitäis kaikkie lääkäreitte, hoitajien jnejnejnejnejnejnejne ottaa normaaliin flunssaan rokote, mihin kuolee viel enemmän porukkaa suomessa ku nöhnöhnuhaan...jos ei taho rokotetta ottaa ni ei ota, mikä siinä on niin vaikeeta ymmärtää, toimii sit millä alalla tahansa.

Itse kävin sitten ottamassa sen rokotteen.
Mä olen kotihoidossa duunissa ja kaikki meidän asiakkaat tulee saamaan omat rokotteensa, mutta on olemassa mahdollisuus, että tulen hetken aikaa tekemään hommia myös pitkäaikaisosastolla lähitulevaisuudessa ja sinne en halua tautia itse viedä. (Ja niinkuin olen sanonutkin, jos olisin esim terveyskeskuksen puolella duunissa, olisin mennyt heti maanantaina piikille)
Tämä mahdollisuus selvisi vasta, joten se oli ihan pätevä syy miettiä asiaa uudelleen. Siltikään en ajatuksesta tykännyt ja mua kyrsii edelleen se koko painostusjupakka.

Sivareina atm lähinnä vain heikohko olo ja armottoman kipeä käsi. Rokotteesta on viitisen tuntia aikaa että katotaan mitä tässä illan mittaan vielä tulee.

Kokkolan sairaalassa on tullut hoitoon useita pieniä lapsia, jotka oksentelee. He ovat saaneet rokotteen eilen tai toissapäivänä.

En ole ikinä kuullut rokotteen sivareissa oksentelua..

Voi olla sivuoire...tai sitten ei. Pari päivää sitten oli joku terveydenhuollon pomo televisiossa kertomassa rokotteesta. Sanoi että rokottamisen jälkeen elimistöltä menee 2-3 viikkoa ennen kuin on vasta-aineet tautia vastaan olemassa. On siis mahdollista, että nuo lapset ovat vaikka saaneet sikainfluenssan rokottamisen jälkeen.

attachment.php

Liitteet

• swineflu_.jpg
    swineflu_.jpg
    882,2 KB · Katsottu: 1 096
Pitäiskö sun mielestä kyseisten ihmisten myös ottaa kaikki muutkin rokotteet, joilla suojaudutaan mahdollisilta tartuntataudeilta? Niitähän lyötyy varmasti aika iso läjä, voipi käsi olla kipeä pitkän aikaa.

No kyllähän ne ovat ottaneetkin kaikki Suomessa olevat tartuntatauti rokotteet ;) ...niinku varmaan sinäkin jo pentuna perseeseen.

Itse olen työpaikassa, jossa melko monta on jo rokotettu. Varmaan noin 80 prosentilla käsi menee kipeäksi, ehkä 10 prosenttia saa kuumeen ja heikon olon. Lisäksi olen kuullut yksittäisistä tapauksista, että taju on meinannut lähteä ja oksenteluakin on ollut. Hyöty lienee kuitenkin keskimäärin suurempi kuin haitat.

Itsekin otan rokotteen ensi viikolla (jos saan). Tarkoitushan on rokottaa kaikki sairaalassa työskentelevät, mutta tietyille ammattiryhmille ei ole vielä minkäänlaista aikataulua tiedossa, vaikka sairastuneita työkavereitakin jo on. Kohta aletaan olla siinä pisteessä, ettei rokotteen ottamisesta ole enää hyötyä. Ensimmäinen rokotehan antaa n. 90 prosentin suojan viikon-parin viiveellä. Tilanne kuitenkin alkaa levitä käsiin eli sairastuneita tulee koko ajan lisää. Sairaalaan saatujen rokotteiden määrään nähden rokotettujen määrä on mielestäni liian pieni (n. 10 prosenttia). Ei luulisi kauan menevän, kun ihmiset kävelevät jonossa rokotettavaksi kuten armeijassa. Ei nyt ole enää aikaa odotella vaan nyt pitäisi rokottaa kaikki, joille rokotetta riittää.

Itse olen työpaikassa, jossa melko monta on jo rokotettu. Varmaan noin 80 prosentilla käsi menee kipeäksi, ehkä 10 prosenttia saa kuumeen ja heikon olon. Lisäksi olen kuullut yksittäisistä tapauksista, että taju on meinannut lähteä ja oksenteluakin on ollut. Hyöty lienee kuitenkin keskimäärin suurempi kuin haitat.

Nimenomaan. Rokotetta pelkäävät ihmiset tuntuvat vaativan siltä aivan epärealistisia asioita. Heidän mielestään jokaisen rokotteen tulisi olla 100% turvallinen ja 100% tehokas ennen kun se kannattaa ottaa. Tällaisiin lukemiin ei käytännössä ole koskaan mahdollista päästä - missään lääkevalmisteessa. Heiltä unohtuu myös tuo big picture eli se, että rokotteen teho on suoraan verrannollinen rokotettujen ihmisten määrään. Rokotuskampanjalla pyritään kohti laumaimmuniteettia, joka suojaa myös rokottamattomia yksilöitä.

Kohta aletaan olla siinä pisteessä, ettei rokotteen ottamisesta ole enää hyötyä. Ensimmäinen rokotehan antaa n. 90 prosentin suojan viikon-parin viiveellä. Tilanne kuitenkin alkaa levitä käsiin eli sairastuneita tulee koko ajan lisää. Sairaalaan saatujen rokotteiden määrään nähden rokotettujen määrä on mielestäni liian pieni (n. 10 prosenttia). Ei luulisi kauan menevän, kun ihmiset kävelevät jonossa rokotettavaksi kuten armeijassa. Ei nyt ole enää aikaa odotella vaan nyt pitäisi rokottaa kaikki, joille rokotetta riittää.

No ei tässä sentään ihan noin huonossa tilanteessa vielä olla. Tärkeintä on nyt ensimmäisten vaiheiden aikana saada rokotettua sairaanhoitohenkilöstö ja pahimmissa riskiryhmissä olevat. Sairaanhoitohenkilöstö nimenomaan sen vuoksi, että heidän kauttaan (sairaaloissa ja kotihoidossa) virus pääsee parhaiten leviämään koska he ovat jatkuvasti tekemisissä sairaiden sekä (toistaiseksi) terveiden ihmisten kanssa. Me loput voidaan toistaiseksi huolehtia vain riittävästä D-vitamiinin saannista ja hyvästä käsihygieniasta :)

Miksi alle puolivuotiasta lasta ei rokoteta mutta raskaana olevat naiset rokotetaan?

Varmasti syitä on monia mutta yhtenä varmasti se, että lapsi on aika hyvässä turvassa äitinsä kohdussa. Rokotteen suhteen äidin elimistö toimii ikään kuin "suodattimena" ottaen vastaan aiheutetun immuunivasteen ja siirtäen vasta-aineet istukan kautta lapselle. Tässä tilanteessa taidetaan pelata varman päälle.

Sairaaloissa ainakin pitäisi olla oikeus lomauttaa, vapauttaa työtehtävistä tai jotain muuta vastaavaa henkilöt jotka rokoitetta ei ota.

Itse en ainakaan haluaisi lääkäriä joka on tekemisissä ihmisten kanssa joilla voi olla sikainfulenssa mutta ei ole ottanut rokotetta joten voi levittää sen minulle...

Mites sitten jos esimerkiks lääkärillä sattuu olemaan sellanen lääkeaineallergia, että ei voi ottaa rokotetta? Sitten vaan annettas puolenvuoden lomautus siitä hyvästä, että on allerginen jollekkin? Kuulostaa aika oikeudenmukaiselta..

Edit: Enkä ymmärrä, miten jollain esimiehellä voisi olla oikeus pakottaa joku ottamaan rokote. Kuitenkin on edelleen miljoona todennäkösempää syytä kuolla kuin sikainfluenssa. Enemmän kuolee jengiä perus flunssaanki eikä siitäkään meuhkata. Ehkä sitten vois olla jotain pakotteita, jos tautiin kuolemisen todennäkösyydet olis oikeesti korkeat.

Edit: Enkä ymmärrä, miten jollain esimiehellä voisi olla oikeus pakottaa joku ottamaan rokote. Kuitenkin on edelleen miljoona todennäkösempää syytä kuolla kuin sikainfluenssa. Enemmän kuolee jengiä perus flunssaanki eikä siitäkään meuhkata. Ehkä sitten vois olla jotain pakotteita, jos tautiin kuolemisen todennäkösyydet olis oikeesti korkeat.

On toki miljoona todennäköisempää syytä kuolla kuin sikainfluenssa. Useimmille niistä ei voi tehdä mitään, kun taas possunuhalle voi. Eikä tässä tosiaan kovin montaa ihmistä ole KUOLEMASSA, vaan tarkoitus on myös säästää yhteiskunnan varoja. Näin laman kourissa ei ole varaa menettää merkittävää osaa työikäisistä ihmisistä sairaslomille ;)

Tosiasia on myös se, että tästä on meuhkattu aivan liikaa. Senkin toisaalta ymmärtää, sillä kyllähän se alkuvaiheessa näytti siltä että virus olisi huomattavasti vaarallisempi. Lisäksi on raflaavaa puhua sellaisesta taudista joka on tehnyt loikkauksen eläimestä ihmiseen.

Sikainfluenssan morbiditeetti on hyvin laaja, eli se leviää hyvin herkästi. Tämä tapahtuu vielä normaalien kausi-influenssojen kanssa samaan aikaan, joten onhan se ihan perusteltua ettei vain seistä tumput suorina ja katsota kun porukka lakoaa sängynpohjille. Lisäksi tässä pitää ottaa huomioon se riskiryhmien suojelu, sillä he ovat juuri niitä joilla on jopa pieni kuolemanvaara.

Olisiko sun mielestä sitten parempi ettei tehtäis asialle mitään?

Olisiko sun mielestä sitten parempi ettei tehtäis asialle mitään?

Ei tietenkään. Kyllä mä sen ymmärrän, että alussa näytti tauti paljon pahemmalta ja tehtiin oikein kun varauduttiin pandemiaan, sillä eihän noista taudeista koskaan voi tietää, miten tulee etenemään. Ja kerran on rokotteet jo saatu, niin kyllä niitä tietysti pitää jakaakkin. Mutta silti oon sitä mieltä, että se on toistaseks jokaisen oma asia ottaako rokotteen vai ei.

Mutta silti oon sitä mieltä, että se on toistaseks jokaisen oma asia ottaako rokotteen vai ei.

On toki mutta jos ilmaiseksi tarjotaan rokotetta niin mielestäni kieltäytymiseen pitää olla todella hyvä syy. Siihen ei siis kelpaa "ku en vaan halua/viitsi", salaliittoepäilyt tai pelko tappavista sivuvaikutuksista. Kuten sanoin, rokotteen teho riippuu suoraan rokotettavien ihmisten määrästä ja siksi jokaisella yksilölläkin on oma panoksensa viruksen leviämisessä.

Tässä on tietysti myös aste-eroja sillä erakkona asuvalla etätyö-koodarilla tuskin on samanlaista mahdollisuutta levittää virusta kuin vaikkapa perheellisellä sairaanhoitajalla.

Mites sitten jos esimerkiks lääkärillä sattuu olemaan sellanen lääkeaineallergia, että ei voi ottaa rokotetta? Sitten vaan annettas puolenvuoden lomautus siitä hyvästä, että on allerginen jollekkin? Kuulostaa aika oikeudenmukaiselta..

Voi jeesus.

Ei edes jaksais vastata että mitäs jos jollakin on pätevä syy kieltäytyä. Ehkäpä sitten on ihan oikeutettua kieltäytyä... En muista kuulleeni että kaikki ovat allergisia tällä lääkkeelle...

En kyllä ymmärrä mistä tällaisia periaatteen vastarannan kiiskejä oikeen ilmestyy...

Ymmärrän kyllä että verotus on perseestä ja sitä on mukava vastustaa, Suomessa on pimeä ja kylmä ja ihmisetkin on vittumaisia. Kaikesta tuosta valittaminen on suotavaa... Mutta jos nyt hyvää hyvyyttä on hankittu rokote ettei pahempaa epidemiaa tulisi niin siitä saatana alkaa itku. Kun käsikin voi olla pipi rokotuskohdalta...

Toivottavasti seuraavan kerran kun joku epidemia tulee niin laitetaan sille vaikka 500 euron tai tonnin piikkihinta. (Ainiin, eiköhän sitten ala itku siitä kun elintärkeää rokotetta ei tarjota ilmatteeksi...)

Voi elämä, mikä siinä on vaikeeta ymmärtää, jos ei ihminen taho rokotetta ni sillon se ei taho, oli se sit vaikka ilmanen ja hyvää hyvyyttää, tässä maassa ihmisellä on oikeus päättää mitä se itteensä ottaa ennenku se kirjataan lakiin.

Voi elämä, mikä siinä on vaikeeta ymmärtää, jos ei ihminen taho rokotetta ni sillon se ei taho, oli se sit vaikka ilmanen ja hyvää hyvyyttää, tässä maassa ihmisellä on oikeus päättää mitä se itteensä ottaa ennenku se kirjataan lakiin.

Joo ja sitten kun se "ei taho" perustuis edes johonkin faktaan eikä pelkkään Suomi24 itseopiskeluun... Ja muut saa olla vaikka tahtomattakin mutta hoitohenkilökunnalla ei tätä vapaaehtois -mahdollisuutta mielestäni ole.

Ja minkä takia muuten ihmiset ottaa ihan vapaaehtoisesti esim. keltakuume -rokotuksen kun lähtevät jonnekkin kauemmas.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom