Sikainfluenssavirus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja guarts
  • Aloitettu Aloitettu
Muija raskaana nyt 40+4 ja otti tuon rokotteen kolme päivää sitten. Pistokohta meni vähän araksi noin 5h piston jälkeen ja illlalla sillä oli kuulemma jotenkin levoton olo. Siinäpä ne oireet. muuta ei ole ilmaantunut ja olo on nyt ihan normaali.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näin on. Lisäksi pitää muistaa, että tehokkaalla rokotuskampanjalla vähennetään myös viruksen muuntautumismahdollisuuksia ;) Voisko ninnininni kertoa, mihin perustuu pelkosi viruksen muuntautumisesta ("kuulitko joltain" vai "luitko netistä")? Kauanko H1N1 on kiertänyt maapalloa ja monessako ihmisessä poikennut matkansa varrella? Montako ratkaisevasti muuntunutta muotoa on lopputuloksena?
Ensinnäkään mää en mitään pelkää. Tämän aamun uutisissa oli jo ihan tarpeeksi. Lie netissä uusimmat uutiset, kun harvemmin pääsee mihinkään maailman johtavaan labraan haastattelemaan huippututkijoita. Vai onko jollakin täällä kulkulupa sinne?

Lähteenä toimii avokki joka on empolla harjoittelussa.. joka kylläkin vastustaa rokotetta.. ei kai avokki nyt valehtele :D

Sun muijalta tulee kyllä huonoimmat uutiset, mitä oon mistään kuullu! :D Täällä Oulussa on kans pyörinyt rokotukset koko viikon mutta toistaiseksi en ole kuullut mitään vastaavaa. Tunnen myös henkilökohtaisesti kourallisen rokotettuja ihmisiä, joilla ei ole ollut pientä jomotusta pahempia oireita. Mihin muuten avokkisi perustaa tuon rokotevastaisuutensa?

Muutenkin olen saanut enemmän asiallista, tieteeseen perustuvaa ja järkevistä lähteistä hankittua tietoa rokotteen puolesta kuin vastaan. Useimmat vastaan olevat perustavat argumenttinsa oletuksiin ja varsin epämääräisiin lähteisiin. Olen nyt jo pari päivää ollut sitä mieltä, että rokotteen otan. Luultavasti otankin. Rokotuspäivät Vantaalla on 10.11.-12.11.

Tämäpä se onkin tärkeä pointti. Rokotteiden vastustaminen on joillekin ihmisille hurmoshenkinen vakaumus, kuten vaikkapa homeopatia, UFO-teoriat ja astrologia. Merkittävä osa tästä on peräisin 90-luvun loppupuolella Briteissä velloneesta kohusta, jonka mukaan rokotteet aiheuttaisivat autismia. Tämä on moneen kertaan kumottu mutta jättänyt jälkensä monien huolestuneiden ihmisten takaraivoon. Tässä linkki HS:n yhteenvetoon aiheesta.

Jos en olisi riskiryhmää, haluaisin ehdottomasti sairastaa taudin itse.

Eikö sua ollenkaan harmittaisi maata korkeassa kuumeessa viikon verran? Entäpä jos samalla tartuttaisit joitakin riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä siinä sivussa? On totta, että kyllä siitä taudista selviää mutta onhan siitä aina ylimääräistä vaivaa.

Ensinnäkään mää en mitään pelkää.

Ota sitte rokote! :evil:

Tämän aamun uutisissa oli jo ihan tarpeeksi. Lie netissä uusimmat uutiset, kun harvemmin pääsee mihinkään maailman johtavaan labraan haastattelemaan huippututkijoita. Vai onko jollakin täällä kulkulupa sinne?

Mitäs kamaluuksia nyt on ollut uutisissa? Miksi tässä pitäis mennä huippulabroihin huippututkijoita haastattelemaan? Kuuluvatko he Illuminatiin ja panttaavat jotain elintärkeää informaatiota? Pääsevätkö rokotusfobiabloggarit haastattelemaan heitä?

Kokkolan sairaalassa on tullut hoitoon useita pieniä lapsia, jotka oksentelee. He ovat saaneet rokotteen eilen tai toissapäivänä.

Lähteenä toimii avokki joka on empolla harjoittelussa.. joka kylläkin vastustaa rokotetta.. ei kai avokki nyt valehtele :D

En ole ikinä kuullut rokotteen sivareissa oksentelua..

No onneksi pienillä lapsilla ei olekkaan muita mahdollisia syitä oksenteluun kuin se rokote. Eiku hetkinen, lapsihan voi oksennella noin 359871 ei syystä.

edit: Samoin verioksentelu on niin yleistä, että kun riittävästi jengiä piikitetään, niin joku alkaa seuraavana päivänä väkisinkin oksentamaan verta, ilman että rokotteella on mitään tekemistä asian kanssa.

Kun tämän piikin haittavaikutuksista panikoidaan niin täysillä niin tässä yhden toisen rokotteen haittavaikutuslista.. Kuka uskaltaa ottaa?

Pharmaca Fennica sanoi:
Infektiot
Melko harvinaiset: ylähengitystieinfektio, nuha

Aineenvaihdunta ja ravitsemus
Yleiset: ruokahaluttomuus

Psyykkiset häiriöt
Hyvin yleiset: ärtyneisyys

Hermosto
Hyvin yleiset: päänsärky
Yleiset: uneliaisuus
Melko harvinaiset: huimaus
Harvinaiset: heikentynyt tuntoherkkyys, tuntoharha

Ruoansulatuselimistö
Yleiset: Ruoansulatuskanavan oireet (kuten ripuli, pahoinvointi, oksentelu)

Iho ja ihonalainen kudos
Melko harvinaiset: ihottuma
Harvinaiset: kutina

Luusto, lihakset ja sidekudos
Melko harvinaiset: lihaskipu, luuston ja lihaksiston jäykkyys

Yleisoireet ja antopaikassa todettavat haitat
Hyvin yleiset: injektiokohdan kipu ja punoitus, väsymys
Yleiset: turvotus, huonovointisuus, kuume (37,5 ºC tai korkeampi), injektiokohdan reaktio (kovettuma)
Melko harvinaiset: influenssankaltainen tauti
Harvinaiset: vilunväristykset

Immuunijärjestelmä
Anafylaksi, allerginen reaktio anafylaktoidinen reaktio mukaan lukien, seerumitaudin kaltainen tila

Hermosto
Kouristukset

Verisuonisto
Verisuonitulehdus

Iho ja ihonalainen kudos
Angioneuroottinen edeema, urtikaria, erythema multiforme

Luusto, lihakset ja sidekudos
Nivelkipu

Hyvin yleisinä luokiteltiin >10% ilmaantuneet, yleisinä 1-10% ilmaantuneet haitat.. Veikkaan että aika monelle täällä on tuokin piikki lyöty.

Ihanaa, meillä alkoi näköjään täysi painostus ja hiillostus, ilmeisesti ne ketkä ei ota, on myös kaikille kollegoille tilivelvollisia syistä, miksi ei rokotetta halua.
No, on tässä pari tuntia aikaa pohtia, ottaako piikki ihan vaan jotta saisi olla esim rauhassa.. :jahas:

Paletaani: Mä en sitä halua. Mä olen perusteluni perustellut jo sivuja sitten, enkä koe että tarvitsisi kovin yksityiskohtaisesti täällä kenellekään mitään syitäni kertoa.

Itse aion ottaa rokotteen, jos saan. En tiedä saanko kun olen kolmikymppinen ja perusterve eli en kuulu riskiryhmään. Pojalleni joka on 1v2kk vanha niin otan sen heti kun annetaan.

Ihanaa, meillä alkoi näköjään täysi painostus ja hiillostus, ilmeisesti ne ketkä ei ota, on myös kaikille kollegoille tilivelvollisia syistä, miksi ei rokotetta halua.

Jepu, muista että et ole tilivelvollinen kenellekkään siellä töissä omista yksityisasioistasi, vaikka ne kuinka hiillostaisi.

No, on tässä pari tuntia aikaa pohtia, ottaako piikki ihan vaan jotta saisi olla esim rauhassa.. :jahas:

Paletaani: Mä en sitä halua. Mä olen perusteluni perustellut jo sivuja sitten, enkä koe että tarvitsisi kovin yksityiskohtaisesti täällä kenellekään mitään syitäni kertoa.

No jos sulla on henkilökohtainen syy olla ottamatta, nimenomaan hyvä sellainen niin ymmärrän yskän. Mikset sano kollegoillesi sitä sun syytä? Jos on hyvä syy niin luulis että kyselijät hiljenee? Jos sulla ei ole mitään kummempaa syytä niin kyllä minäkin jotain perustetta vaatisin jos oisin sun työkaveri, nimenomaan sen takia sinä olet käsittääkseni hoitoalalla töissä?

Itseäni vituttaa suunnattomasti nämä hoitohenkilökuntaan kuuluvat jotka eivät rokotetta ota "ihan vaan sen takia kun ei halua" ja näin riskeeraavat sitten riskiryhmäläisiä joille se tauti voi ihan oikeasti olla vaarallinen.

No jos sulla on henkilökohtainen syy olla ottamatta, nimenomaan hyvä sellainen niin ymmärrän yskän. Mikset sano kollegoillesi sitä sun syytä? Jos on hyvä syy niin luulis että kyselijät hiljenee? Jos sulla ei ole mitään kummempaa syytä niin kyllä minäkin jotain perustetta vaatisin jos oisin sun työkaveri, nimenomaan sen takia sinä olet käsittääkseni hoitoalalla töissä?

Itseäni vituttaa suunnattomasti nämä hoitohenkilökuntaan kuuluvat jotka eivät rokotetta ota "ihan vaan sen takia kun ei halua" ja näin riskeeraavat sitten riskiryhmäläisiä joille se tauti voi ihan oikeasti olla vaarallinen.

Siis kyllä mun työkaverit tietää etten ota ja miksen ota. Ne tietää varsin hyvin ja niillä ei ongelmaa olekaan. Ilmeisesti mun esimiehellä kuitenkin on, ja noista lähimmistä muista tiimeistä en tiedä, mutta ei mua oikeasti kiinnosta niiden mielipide.
Mä tiedän, etten ole tilivelvollinen kenellekään, mutta jos tästä nyt joku iso haloo nousee, en todellakaan jaksa sellasta.

Niin kauan kun hoitoalalla rokoite ei ole pakollinen, ei siihen imo ole kenelläkään varaa kitistä jos joku ei ota, oli ne itse kunkin syyt sitten minkälaisia tahansa.

Siis kyllä mun työkaverit tietää etten ota ja miksen ota. Ne tietää varsin hyvin ja niillä ei ongelmaa olekaan. Ilmeisesti mun esimiehellä kuitenkin on, ja noista lähimmistä muista tiimeistä en tiedä, mutta ei mua oikeasti kiinnosta niiden mielipide.
Mä tiedän, etten ole tilivelvollinen kenellekään, mutta jos tästä nyt joku iso haloo nousee, en todellakaan jaksa sellasta.

Niin kauan kun hoitoalalla rokoite ei ole pakollinen, ei siihen imo ole kenelläkään varaa kitistä jos joku ei ota, oli ne itse kunkin syyt sitten minkälaisia tahansa.

Kyllä mun mielestä esim. keuhkosairaan lapsen vanhemmilla on varaa kitistä näistä asioista vaikka kuinka paljon jos paljon lääkärissä joutuvat ramppaamaan.

Ite en tästä niin hirmuisesti vauhkoa. Pikkasen ihmetyttää ja mietityttää se, että miksi Suomessa ei rokoteta alle 6kk:n ikäisten lähimpiä hoitajia (eli esim. äitejä), koska alle puolivuotiaalle ei tätä rokotetta anneta. Jenkkilässä rokotusjärjestys menee muutoin ilmeisesti suht samalla tavalla kuin Suomessa, paitsi että alle puolivuotiaiden lähimmät hoitajat rokotetaan ensimmäisten joukossa.

"the committee recommended that the following groups receive the vaccine before others: pregnant women, people who live with or care for children younger than 6 months of age, health care and emergency medical services personnel with direct patient contact, children 6 months through 4 years of age, and children 5 through 18 years of age who have chronic medical conditions."
http://www.cdc.gov/h1n1flu/vaccination/public/vaccination_qa_pub.htm

edit. Soitin mielenkiinnosta tuonne THL:n sikainfluenssa puhelimeen ja varmistivat tosiaan sen, että tilanne on meidän tapauksessa siinä mielessä heikko, että minua ei (luonnollisesti) ole raskaana ollessa rokotettu, eikä rokoteta nytkään, eikä vauvaakaan rokoteta. Eli vauvalla ei ole rokotteen antamaa suojaa tautia vastaan. (Ilmeisesti alle 6:kk:n ikäiselle rokote on liian raju tms.)

Ja vaikka saisinkin rokotteen nyt, niin se luonnollisesti suojaisi ainoastaan minua, kun en pysty imettämään vauvan maitoallergian vuoksi. Tosin enpähän sitten tartuttaisi vauvaa, kun en (ehkä) sairastuisi.. että näin.

Ensiviikolla pitäisi käydä hakemassa rokote. Ainakin meillä kaikki ottavat sen. Itse esimiehenä en pakota ketään mutta olen sitä mieltä että samalla voisi jäädä kotiin palkattomalle. Asiakkaat kun kuuluvat riskiryhmään.

Joulukuussa meillä rokotetaan koulussa. En ole yhtään varma, että pitäisikö rokotusta ottaa. Sikainfluenssa on kuitenki helpommin tarttuva ja näin myös on suurempi riski saada se.

Vaihtoehtoina:

1. En ota rokotetta; sairastun ja saatan kuolla. Jos en kuole, niin saatan saada jälkitauteja (munuaiset paskaksi yms.) tai sitten selviän ilman mitään ja saan suojan kantaa vastaan.

2. Otan rokotteen; rokote aiheuttaa jotakin minulle esim. kasvaa käsi otsasta. Suurempi mahdollisuus kuitenki selvitä ilman haittavaikutuksia?

Tässä tapauksessa hyväksyisin esimiehen, joka pakottaisi alemman henkilön ottamaan rokotteen.
Paperilla pakottaminen ei onnistuisi, käytännössä voisi ainakin tehdä työmaaolot sangen vittumaisiksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom