Sijoitusasunto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jarek
  • Aloitettu Aloitettu
Jos mulla olis aikakone niin ostaisin Eforen osakkeita viime keväänä. Nousua reippaat 1000%. Itse en luota sijoitusrahastoihin, ennemmin itse tutustun firmoihin ja ostan osakkeita suoraan. Vaatii enemmän ajankäyttöä, mutta riskinhallinta on paremmin omissa näpeissä. Sijoitusrahastoista moni on pirusti perässä jopa indeksejä edelleen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heavy-rock sanoi:
Se nyt on vaan niin, ettei sitä oikeen ihmisestä päälle päin pysty sanomaan hoitaako hän asiansa vai ei. Esim tuttu on urakointihommissa pientalotyömailla. Sano et varmimpia maksajia on ne, kenellä on vähän tiukkaakin raha-asioissa, ne kun vähän joutuu miettimäänkin niitä. Taas ne ketkä ovat vähän äveriäämpejä unohtavat helpommin maksunsa (ilmankos rahaa on liiveis :) ). Toinen esimerkki on kaveri joka vuokrasi asuntoaan. Ensimmäinen vuokralainen oli nuorehko sälli, tais viettää normaalia nuorenmiehen elämää, ei ongelmia. Seuraava oli hieman vanhempi nainen jolla oli kaikki asiat ihan hyvin kunnossa ja ilmeisesti ihan hyvässä duunissa, tasi jäädä vuokria saamatta.

Tietty karsimalla saa todenäköisemmin hyvän vuokralaisen, mutta vain todennäköisesti.

Nyt jos ajatellaan tilannetta, että vaikka velkarahalla ostais sijoitusasunnon ja sää vuokrat maksamatta, niin sehän tekee äkkiä lähemmäs tonnin loven sijoittajan kuukausituloihin (kun pitää maksaa itse lyhennys + hoitovastike). Tässä jos on vielä oman asunnon lainat + vastikeet päällä, niin kyllä minä ainakin tarkkaan harkitsisin.

Muutenkin meilestäni noita laina-asioita kannattaa hoitaa niin, että laittaa lyhennyksiin esim 500 ja pitää lainanhoitotilillä kokoajan esim kuukauden tai kahden lyhennyksiä säästössä. Näin saa aika hyvin joustoa jos tulee jotain yllättävää rahanmenoa.

Kuinka sitten saa ylimääräsen tonnin jos on asuntovelatkin niskassa. Vaihtoehtoja on, hieman pidempi maksuaika ja jäävä erotus sivuun. Tai jos riittää rahkeissa niin ei muutakuin sivuun vaan. Esim jos saa 50€ kuussa sivuun, niin eihän siihen mene kuin vajaat puoltoista vuotta kuin on puskuri kasassa.

Myös omaisuuden karttuminen on sipeämpää tolla keinoin. No toi puskuriraha kannattaa aina pitää "saatavilla", mutta kun se on kasassa, niin laittaa rahaa sijoitusrahastoihin. Pitkän aikavälin tuotto-odotus sijoitusrahastolle on siinä 10% hujakoilla. Eli, samaan aikaan säästää ja maksaa lainaa.

Mitä hyötyä tossa sitten on verrattuna siihen, että maksaa lainaa 15 vuotta ja sen jälkeen säästää lyhennyssymmaa 5 vuotta. Mitä jää käteen, asunto ja säästöt.. ok.

Entäs kun otetaan lyhennys 20 vuotta, ja 20 vuotta kokoajan sivuun pieni osa, esim 100€. mitä on kahdenkymmenen vuoden päästä... yllätys yllätys Asunto ja ENEMMÄN säästöjä, koska ne ovat koko ajan kasvaneet korkoa ja vieläpä riskittömämmin.

Joku voip vaikka joutessaan vetää exeliin laskentamallit noille, mutta kun ottaa esim asuntolainaa, niin toi vaihtoehto kannattaa miettiä.

plaah... tulipas taas.. eikun :kippis1:

Pllääh... mutta mitkään laskurit ei riitä taas sille, että asuntojen arvo nousee koko ajan. aatteleppa mun sijotusasuntoni tuottoa, kun lasketaan arvonnousukin mukaan:

-97 ostettu kaksio. Maksoin 205 000 markkaa. Ollut koko ajan vuokralla, yht. 4 pariskunnalla. Vuokratulot 3000mk/kk keskimäärin. Ei remontintarvetta.

Nyt jos myyn, hinta noin 60 000 euroa.

Vaik pääomaveroa ja myyntiveron laskisi pois, niin vaikea löytää parempaa sijoituskohdetta. kuten sanoin, maalaisjärkeä mukaan.

Toki olen hajauttanut, rahaa on myös suorissa sijoituksissa, että myös eläkerahastossa.

gotto sanoi:
Jos en olisi köyhä opiskelija sitoisin ylimääräiset Alfred Bergin Venäjän rahastosalkkuun (nimeä en muista).
Parissa vuodessa tuotto jotain 300 %.

saattaa olla vielä nousua. mutta muista sijoittajan ykkössääntö:

kun muut myy, osta -kun muut ostaa, myy!

jarre55 sanoi:
saattaa olla vielä nousua. mutta muista sijoittajan ykkössääntö:

kun muut myy, osta -kun muut ostaa, myy!
Tää on muuten tosi hyvä sääntö, mutta kun valitettavasti osakkeita ei voi myydä ilman että joku samalla ostaa tai toisaalta ostaa ilman että joku toinen samalla myy. Jotenka tuo muitten tekemien ostojen ja myyntien suhde on aina 50-50. :eek:

Minulla kun tarjoituisi nyt mahdollisuus ostaa omistamani paritalon toinen puolikas, niin kinnostaisi tietää mitä kuluja vuokra-asunnosta voi vähentää verotuksessa ja voiko täysimääräisenä? Tonttivuokran, lämmityskulut ja remontti/ylläpito-kulut pystyn ilmesesti vähentämään täysimääräisenä, vai? Entä kuinka on lainankorot? Entä vakuutukset? Ja jos kulut ylittää sen pääomaveron 28%, niin saako loput vähentää ansiotuloverotuksessa?

Tiedä sitten onko 50-vuotias n. 100m2 puutalon puolikas niin hyvä sijoituskohde, mutta taustalla kun vaanii ajatus ottaa se toinen puolikaskin ainakin osittain omaan käyttöön joskus tulevaisuudessa. Sijainti on ainakin vuokraamisen kannalta ihanteellinen, sillä talo on n.3-4 km päässä Oulun keskustasta, rauhallisella ja suositulla asuinalueella.

gotto sanoi:
Jos en olisi köyhä opiskelija sitoisin ylimääräiset Alfred Bergin Venäjän rahastosalkkuun (nimeä en muista).
Parissa vuodessa tuotto jotain 300 %.

Itseäni ei ainakaan ton stali.. öh, siis putinin toimet venäjällä paljoa vakuuta. Napsitaan tosta vaan maan suurin yksityinen öljy-yhtiö valtion haltuun, media alkaa olemaan myös aika hyvin kremlin kontrollissa, ulkomainen pääoma pakenee maasta yms. Toki kukaanhan ei tiedä miten tuo loppujen lopuksi päättyy, mutta itse en varallisuudestani murto-osaa enempää tonne sijoittaisi.

Dopey sanoi:
ennemmin itse tutustun firmoihin ja ostan osakkeita suoraan. Vaatii enemmän ajankäyttöä, mutta riskinhallinta on paremmin omissa näpeissä.

Näin tekisin myös minä. Kovimmat voitot olen kuullut saatavan alkavien, tai jonkin aikaa toimineiden pienyritysten osakkeista. Näissä riskit on tietenkin huikeat, mutta henkilölle joka tuntee kohteet, on tälläisten osakkeiden ostaminen varmaankin reilusti kannattavinta.

Itse sijoittaisin kiinteistöihin pörssin tai rahastoyhtiön kautta. Parempi jättää likaiset työt ammattilaisille. :) Sijoitusasunto voi oikealla ajoituksella olla hyvä investointi, mutta itse hajautan suoraan kiinteistöihin vasta, kun salkun koko kasvaa riittävästi. Nykyisellä inflaatiotasolla asuntojen tarjoama inflaatiosuoja on menettänyt mielestäni merkityksensä. Sijoittamisessa pitkällä aikavälillä parhaiten toimi arvoyhtiöiden osakkeiden ostaminen ja osinkovirrasta nauttiminen. Verojakaan ei tarvitse maksaa, elleivät osinkotulot kasva erityisen suuriksi. Kannattaa lukea Seppo Saarion Miten sijoitan pörssiosakkeisiin -kirja, vaikka suorat osakesijoitukset eivät kiinnostaisi. Kirjassa on hyvää tekstiä eri sijoituskohteiden tuotoista ja niihin liittyvistä riskeistä.

kas-vain sanoi:
Paras sijoitus on rikas vaimo!

Tarkennuksena että rikas, mutta myös hyvin hyvin vanha ja sairas vaimo :D Näistä asunnoista tuli mieleen että tammikuun arvopaperi -lehdykässä oli taas näistä kämpistä juttua, ei tosin mitään uutta eikä mitään sellaista tietoa mitä mm. netissä ei olisi luettavissa...

Odotellaan vaan että korot vähän nousis niin johan rupeais nuorilla pareilla asunnot olemaan myynnissä :D

BS1 sanoi:
Odotellaan vaan että korot vähän nousis niin johan rupeais nuorilla pareilla asunnot olemaan myynnissä :D
Tämä oli kai läppä, mutta pakko puuttua. Tosi mulkku tyyppi olet, jos olet itse niin kultapossu että pitää oikein miettiä sijoittaisiko muutamaan asuntoon vai pistääkö osan hillosta osakkeisiin ja samaan aikaan toivot epäonnea niille köyhille joiden seuraavien 20-30 vuoden tulot on sidottu asuntovelan lyhennykseen.

:david:

Calle sanoi:
Itseäni ei ainakaan ton stali.. öh, siis putinin toimet venäjällä paljoa vakuuta. Napsitaan tosta vaan maan suurin yksityinen öljy-yhtiö valtion haltuun, media alkaa olemaan myös aika hyvin kremlin kontrollissa, ulkomainen pääoma pakenee maasta yms. Toki kukaanhan ei tiedä miten tuo loppujen lopuksi päättyy, mutta itse en varallisuudestani murto-osaa enempää tonne sijoittaisi.

Venäjän osakemarkkinat ovat melko riskialtista touhua. Jos Venäjän kasvupotentiaalista haluaa hyötyä, turvallisempi tapa voisi olla sijoittaa suomalaisiin yrityksiin jotka ovat laajentamassa toimintaansa Venäjälle.

D.Yates sanoi:
Tämä oli kai läppä, mutta pakko puuttua. Tosi mulkku tyyppi olet, jos olet itse niin kultapossu että pitää oikein miettiä sijoittaisiko muutamaan asuntoon vai pistääkö osan hillosta osakkeisiin ja samaan aikaan toivot epäonnea niille köyhille joiden seuraavien 20-30 vuoden tulot on sidottu asuntovelan lyhennykseen.

:david:
Parempi niille että joku ostaa sen asunnon kun että ne jää kasvattamaan velkaa. Moni on ottanut aikamoisen riskin kovalla asuntolainalla. En kyllä pitäisi sitä että varautuu nouseviin korkoihin mitenkään pahempana kun esim. vaahtosammuttimien tai airbagien myyminen. Ei muiden epäonnelle tarvitse nauraa, mutta on kyllä hyvä että joku sitäkin mahdollisuutta ajattelee.

Jasoni sanoi:
Minulla kun tarjoituisi nyt mahdollisuus ostaa omistamani paritalon toinen puolikas, niin kinnostaisi tietää mitä kuluja vuokra-asunnosta voi vähentää verotuksessa ja voiko täysimääräisenä? Tonttivuokran, lämmityskulut ja remontti/ylläpito-kulut pystyn ilmesesti vähentämään täysimääräisenä, vai? Entä kuinka on lainankorot? Entä vakuutukset? Ja jos kulut ylittää sen pääomaveron 28%, niin saako loput vähentää ansiotuloverotuksessa?

Menepä www.vero.fi ja kaiva sieltä veroilmoituksen lomake 7. Siitä näet mitä kaikkia kuluja pystyy vähentämään ja millä kaavalla. Vuokran ja kulujen erotus on sitten sitä pääomatuloa, josta maksetaan tuo 28%.

Siitä en ole varma voiko vähentää ansiotuloverotuksessa, jos homma menee miinukselle. Saattaapi hyvin olla. Edit: vai oliko se niin että voit vähentää tappiot muista pääomatuloista..?

Vuokran täytyy olla sellainen, että se kattaa kulut (yleisesti lyhennys&korot/kk). Vain voitoista maksetaan veroa.
Myyntivoiton veron voi välttää, jos jossain vaiheessa asuu kämpässä itse 2:n vuoden ajan.

Tarvitsee olla kirjoilla 2v yhtäjaksoisesti. Mutta voihan sitä vuokrata senkin ajan pimeästi ja itse asuu todellisuudessa muualla:D

Mutta voihan sitä vuokrata senkin ajan pimeästi..
Tai sitten kämpässä asuu alivuokralaisia....

Olen miettinyt, että sijoitusasunto olisi turvallinen ja tuottava vaihtoehto eläkesäästämiseen, jos sellaiseen vaan pääsee käsiksi.

Monissa uusissa asunnoissa tarvitsisi "vain" n20 000e lainaa ja loput asunnon hinnasta maksettaisiin vastikkeina. Korkeat kulut /kk ei haittaisi, jos löytäisi hyvän vuokralaisen maksamaan ne.
Pahin riski taitaa olla näissä vuokralaisissa.

Minä sitten hommasin sen sijoitusasunnon,vuokralainen oli valmiina.
Tähän mennessä yhtään vuokraa ei ole jäänyt saamatta,tosin vähintään joka toinen kuu joudutaan vuokran maksua vähän "lykkäämään" muutamalla päivällä.Wc-pöntön vuokralainen veti paskaksi melko pian,mutta maksoi korjaukset pienen viivyttelyn jälkeen.Ainakin yksi varoitus on tullut taloyhtiön toimesta,vähän rankempaa juhlintaa tms.
Jos nyt sille päälle satun että tyyppi täytyy sieltä pois kammeta niin eiköhän se puolen vuoden irtisanomisajalla onnistu...

demoni sanoi:
Vuokran täytyy olla sellainen, että se kattaa kulut (yleisesti lyhennys&korot/kk).

siis lyhennys+korot+vastike, että kaikki kulut tulee katettua.........

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom