Siivouskeskustelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Meillä on hommat jotenkin perseellään. Siivoaminen, tiskaaminen, pyykkääminen ym. ovat perheen yhteisiä asioita. Mutta sitten jostain tulee vielä "miestenhommat". Kaikki mitä ulkona pitää tehdä. Autojen hoito, huolto jne. WTF? Eli taloudessa on yhteiset työt ja sitten sen päälle meikän työt. Asiasta ei voi keskustella, koska "näin on". Sama kuin ratakiskon kanssa väittelisi.

Sitte kun siivotaan, niin meikä yleensä aloittaa ensimmäisenä. Ja työskentelen huomattavasti vaimoa nopeammin. Heti kun saan oman puoliskon työstä tehtyä, aletaan pyytämään apua. Eli ensin teen omat hommat, sen päälle vielä puolet vaimon hommista.

Siivooja olisi kyllä kova sana. Joskus prkl palkkaan semmoisen. Tai 18v pitkäsäärisen ranskalaisen aupairin. Naispuolisen jos mahdollista.

Näin se menee meilläkin. Ja yleensä mä ensin alan vihjaillakin että pitää siivota jne. Ja sitten viellä päälle se että minun mielestä toisen osapuolen työnlaatu viellä on heikompaa kuin itseni. No juuri noiden syiden takia sitten aina ehdotankin että otetaan vähän olutta ja jatketaan sitten siivouksen jälkeen viihteelle, joten saa pahimman vituksen pois.
Tämän threadin takia olen itsekin jo katsellut siivouspalveluita mutta niin kun niissä ei ole ollut viellä oikein mahdollista valkata sitä siivoojaa siten että olisi pitkäsäärinen,hieman isotissinen ja vähäpukeinen siivooja:)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Miten jotkut jaksaa siivota kerran viikossa? Uskomatonta. Ei onnistuisi minulta, ei ehdi kämppä edes likaantua sen verran että maksaisi vaivan. :D

Siivoilen satunnaisesti silloin kun siivottavaa on, tai kun kamelin selkä katkeaa sotkun ansiosta. Perusteellisemmat siivoukset olen ulkoistanut pikkusiskolleni, joka tulee siivoamaan mun kämpän korvausta vastaan ja tekee samalla mulle ruuat valmiiksi. :)

edittii.. lisätään vielä, että aloin vihata siivousta erityisesti sen jälkeen kun jouduin opiskeluaikoina olosuhteiden pakosta tekemään kyseistä hommaa työkseni. Ehkä vielä joskus pääsen traumaattisista muistoistani eroon, sopii toivoa.

Meillä on hommat jotenkin perseellään. Siivoaminen, tiskaaminen, pyykkääminen ym. ovat perheen yhteisiä asioita. Mutta sitten jostain tulee vielä "miestenhommat". Kaikki mitä ulkona pitää tehdä. Autojen hoito, huolto jne. WTF? Eli taloudessa on yhteiset työt ja sitten sen päälle meikän työt. Asiasta ei voi keskustella, koska "näin on". Sama kuin ratakiskon kanssa väittelisi.

Useinhan voi olla myös niin, että nainen ei yksinkertaisesti osaa huoltaa autoa, korjata pihajuttuja jne. Leipooko vaimosi? Tai laittaako ruokaa? Silittääkö? Pesee pyykkiä ja laskostelee vaatteet? Järjestelee? Hoitaa tiskit ja pitää keittiön puhtaana? Lajittelee lehdet ja roskat? Käy kaupassa?

Eihän ne ainoat työ ole siivous ja ulkohommat! Meillä asiat menevät niin, että yhdessä siivotaan, minä useimmiten aina perusteellisemmin ja enemmän (imuroin, pesen vessan ja pyyhin lattiat, poikaystävä pyyhkii pölyt ja vie roskat ja lehdet). Tällainen operaatio siis kerran viikossa. Parin viikoin välein pienet matot ulos ja kerran kuussa petivaatteet ja muutkin matot. Ikkunat keväällä ja syksyllä, ja minä pesen ne. Suursiivous sitten erikseen, jossa pestään kaikki lattiasta kattoon :D
Itse tykkään pitää kodin puhtaana, olen oppinut sen jo lapsena, ja toki olen nipompi siisteydestä kuin tuo toinen puolisko. En kuitenkaan valita, aika hyvin se tekee kun pyydetään ja sovitaan ja joskus kiireisinä viikkoina siivoaa jopa oma-alotteisesti, jos mulla on kuuden päivän kouluviikko.

Ja ihan mielellääni ainakin meillä mies näpräilee kodinkoneiden kanssa ja huoltaa pyörät. Mä sitten leivon, laitan ruoan, pesen pyykkiä ja silitän jne.

Useinhan voi olla myös niin, että nainen ei yksinkertaisesti osaa huoltaa autoa, korjata pihajuttuja jne. Leipooko vaimosi? Tai laittaako ruokaa? Silittääkö? Pesee pyykkiä ja laskostelee vaatteet? Järjestelee? Hoitaa tiskit ja pitää keittiön puhtaana? Lajittelee lehdet ja roskat? Käy kaupassa?

Ei kun nuo ovat niitä yhteisiä hommia joihin koko perheen pitää osallistua. Tai siis tämä on se syy miksi minä joudun ne tekemään :D Mutta ehdotappa esim. nurmikon leikkuuta tai halkojen hakemista liiteristä...

Verottajan pitäisi suosia thaivaimojen maahantuontia :D:whip:

Itsellä kämppä näyttää kämppä tasan samalta parin tunnin päästä kuin ennen suursiivousta.

Itsellä kämppä näyttää kämppä tasan samalta parin tunnin päästä kuin ennen suursiivousta.

Vähän sama vika meilläkin. Tuo kohta 2 vuotias täystuho pitää siitä huolen, että kämppä on sekasin taas hetki siivoamisen jälkeen.

No tietenkään esim. imurointi ei ole turhaa, paskaa sitä hukkuisi parissa viikossa jos ei imuria ulkoiluta välissä ollenkaan.

Mutta sittenkun vaimo palaa työelämään, niin harkitaa kyllä ihan vakavasti jotain siivouspalvelua 1-2 kertaa kuukaudessa. Ei huvita vapaa-aikaa uhrata niinkin vastenmieliseen asiaan kuin siivoamiseen. Joku muu saa munpuolesta pestä lattiat ja vessat, sitä imuria mä voin ulkoiluttaa kerran viikkoon sen reilun puoli tuntia. ;)

Mistäs tollaseen hintaan saa, normaalisti Suomessa tuntilaskutus on tota luokkaa?

Tossahan tulee jo työtä 15-20 tuntia kuukaudessa, tuntiliksaks tulee jotain alle 2e.

Asusteletko jossain lämpöisemmissä maissa?

Ei mitenkään erityisen lämpimässä, mutta riittävän kaukana Suomesta kuitenkin.

Mie asun isän kanssa ja kyllä meillä on kotityöjako hyvin samanlainen kuin joillain parisuhteesa elävillä ;) Elkää kuvitelko mitään... Mie siis laitan pöperöt pöytään ja pesen pyykit (näihin hommiin ei isää yksinkertaisesti voi laittaa), isä hoitaa tekniset hommat ja vie roskat. Kumpikin siivoaa joskus, jos jaksaa. Yleensä ei :D Pyykin pesu täytyy kyllä nyt opettaa isälle, kun muutan puolen vuoden päästä pois kotoa. Tällä hetkellä en anna edes opetella, koska siellä pitäis pestä miunkin vaatteet enkä halua suuttua herralle siitä että se pienentää / venyttää / värjää / rikkoo ne.

Toinen iso kysymys on ruuan laittaminen. Siis miun isä on varmasti maailman uusavuttomin ihminen... Kun hankittiin mikro kesällä 2006 (kyllä, sitä ennen olimme täysin mikrottomia), niin isä yritti paistaa pullia mikrossa.... Että jos joku tietää hyviä vinkkejä täysin uusavuttoman (kasvissyöjä- ja terveysfanaatikkomiehen) ihmisen opastamiseen keittiössä niin ne ovat erittäin tervetulleita!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ei oo todellista :D:D:D:D:D

miten sun ISÄ ei muka osaa pestä pyykkiä? sehän on varmaa yli neljäkymppinen, luulisi sen nyt ehtineen ehkä opetella peseen pyykit itse. Tai laittamaan ruokaa. Johan ne opetetaan koulussa. Itselle on opetettu noin 8 vuotiaana perusruoanlaitot, ku olin aina yksin kotona tokaluokkalaisesta eteenpäin, ja meidän äitille piti aina laittaa ruoat, jos se sattu olemaan kotona, ku se yksinkertasesti vihaa ihan helvetisti ruoanlaittoa. Pyykinpesun se opetti mulle joskus 10-11 vuotiaana, että sitte isona osaa, ku kotitaloustunnilla tulee, ja ku muuttaa, kuulemma vielä ol sitä mieltä että naisiin tekee vaikutuksen;) en siit tiiä, ku en oo koskaa avoliitossa ollu.. sen aika näyttää, mitä sanoo tuleva parempi puolisko, jos itse omatoimisesti pistää pyykkikoneen käyntii.

Laita se vaa tekemään eri ruokia ja pesemään omia vaatteitaan, neuvo samalla, ja sitte vähänaikaa tarkkaile et oppi on menny päähä?

Mut ku pitäis iteki syyä ruokaa mitä se sit laittais ;)

Ei, ihan totta, tää ei osaa. Kotoa kun muutti omassa nuoruudessaan pois niin sai melkein heti naisen. Ja silloin kun mun porukat asui yhdessä niin äitini ei laskenut ketään (edes miuta) pesemään pyykkiä tai tekemään mitään muutakaan. Kieltämättä teen ite hieman samalla tavalla, mutta uskon että äkkiä tuokin oppii kun on pakko. Itekin opin silloin kun porukat muutti erilleen ja jonkun oli pestävä pyykit ja tehtävä ruuat. Siperia opettaa...

Kieltämättä perseellään, ja kenties aika yleinenkin tuollainen, hmm, vinksahtanut tilanne. Ennen muinoin (maaseudulla) työnjako oli selkeämpi. Rakennemuutoksen jälkeen miehillä - ja naisillakin - on ollut vähän hakemista tuon oman työn suhteen. Itse ajattelen, että ei ole miesten tai naisten töitä siinä mielessä, etteikö nainen voisi tehdä miehen töitä ja mies naisen (jos osaa...). Silti on ihan mahdollista ikään kuin jakaa työt tai vaihtoehtoisesti tehdä kaikki yhdessä. Meillä tämä on toiminut ihmeen hyvin. Olen jeesannut autohommissa sen minkä olen voinut. Siivoaminen lankeaa minulle helpommin, mutta mulla on enemmän aikaa ja vähemmän palkkatyötä. Ja mä haluan tehdä pihatyöt!!1!

Ei muuten varmasti osaa minunkaan isäni pestä pyykkiä. Ehkä juuri ja juuri osaa perunat keittää. Mutta ei osaa äitikään varmaan lisätä autoon öljyä tai lasinpesunestettä. Ne onkin maalaisia.

Tämän threadin(kin) innoittamana siivosin eilen ihan vähän, sen minkä ehdin. Huomenna voisin koettaa imuroida, sitten en taas kahteen viikkoon ehtinekään.

Niin juu, ja se miun piti vielä mainita, että ihan mielelläni teen kotihommia, koska isä elättää miut. Jos mie oisin myös kantamassa rahaa tähän talouteen, niin ilman muuta vaatisin ukkoa imurin varteen paljon useammin.

Onko kokemuksia tai kerrottavaa noista mikrokuituliinoista ja mopeista? Lähteekö tällaisella mikrokuitumopilla lika paremmin
tehomoppi1.jpg

kuin karvalakkimallin lankamopilla
lankmo-h.jpg

Zone-sarja -42%
Meillä siivotaan kerran viikossa.Yleensä Lauantaina.Silloin imuroidaan,pestään kylppäri ja pyyhitään pölyt huonekaluista.Tiskit tiskataan kun loppuu astiat.Suurempi siivous tehdään n.kolme kertaa vuodessa.Tampataan jopa matot ja pestään lattia.Moppia tulee heiluteltua silloin hanakasti.Imurina toimii mutamia vuosia vanha Electrolux-pölynimuri,pieni ja näppärä laite.
Joskus saan jopa innostuksen puuskia siivotessani(Ei tapahdu kovin usein).Mutta onhan se kiva,kun kädenjälki näkyy heti ja pääsee ihastelemaan aikaansaannostaan.Enimmäkseen siivoaminen on kuitenkin pakonsanelemaa.

Siivouksessa jos jossakin tulee olemaan ongelmia. Ja paljon :D

Siinä vaiheessa, kun vasta rakennettiin, aattelin vakavissani, että jos palkkais jonkun vaikka edes kerran kahdessa viikossa siivoamaan, mutta nyt ei kyllä ole mitään tarvetta. Tavotteena oli sisustaa niin, että siivoaminen on mahdollisimman vaivatonta, eikä esillä ole pikku esineitä, kirjoja tms.

Ja minäkin liityn niiden ihmettelijöiden joukkoon, ketkä kummastelivat, että miten tuommoiseen viikkosiivoukseen saa kulutettua jopa 6 tuntia? Mulla menee yleensä reilu pari tuntia koko hommaan. Tosin teen siivouksen aina niin, että oon itekseni kotona, jolloin ei oo ketään tiellä häiritsemässä. Poppi soimaan ja menoks.

Kerran viikossa lattiapintojen ja mattojen imurointi, johon kuuluu myös lattialistojen päälliset, keittiössä laatkoiden mahdollisen murusten imurointi, sekä esim. tiettyjen korkeiden kaappien päälliset. Lattioiden pesu (tai nihkeäpyyhintä taitaa olla oikeampi termi nykyisin), vessojen pesut, hanojen kiillotus ;), kylppärin pesu, sekä saunan lattian pesu ja kiukaan kiillotus..

Peili- ja lasipintojen pyyhkiminen ja pölyjen pyyhkiminen käytännössä kaikkialta, minne sen vaan voi kuvitella laskeutuvan.

Ovien, ovenkahvojen pyyhkiminen, samoin kuin kaikki silmiin osuvat tahrat.

Keittiötä ei oikeastaan tarvitse edes erikseen erityisesti siivouspäivänä kuurata, koska joka päivä tulee pyyhittyä tasot ja ovet ja hanan pyyhkäisen aina samalla kun laitan tiskirätin käytön jälkeen kuivumaan. Nykyisin on kyllä niin laadukkaita siivousvälineitä, että nehän nyt melkein siivoavat itsestään.

Pyykkiä pestään pari koneellista kerralla ja oikeastaan ainoa asia, mikä jää roikkumaan on vaatteiden viikkaus kaappiin. Jostain syystä se on vaan niin vastenmielistä.

Tavaroita ei tarvitse erikseen alkaa järjestelemään, eikä kolailemaan lattioita tyhjäksi, kun vaatii, että jokainen korjaa aina iltaisin omat romppeensa paikoilleen. Helpottaa kaikkien eloa.

Ja minäkin liityn niiden ihmettelijöiden joukkoon, ketkä kummastelivat, että miten tuommoiseen viikkosiivoukseen saa kulutettua jopa 6 tuntia

Itse käytin juuri viikonloppuna neljä keskeytymätöntä tuntia siivoukseen. Suurin osa ajasta menee siihen, että saa kerättyä paperiroskat, kartonkiroskat, vaatteet ja tavarat pois lattialta/pöydiltä, saa lajiteltua ne niin ettei taloyhtiöltä tule noottia väärin lajitelluista roskista ja lopulta saa raahattua 2-4 kpl 150 litran jätesäkkiä n. 100 metrin päähän taloyhtiön roskapisteeseen. Sitten vasta saa imuroinnin ja pölypyyhinnän käyntiin ja se meneekin nopeasti. :)

Onko kokemuksia tai kerrottavaa noista mikrokuituliinoista ja mopeista? Lähteekö tällaisella mikrokuitumopilla lika paremmin
tehomoppi1.jpg

kuin karvalakkimallin lankamopilla
lankmo-h.jpg
Itse olen huomannut parhaaksi mikrokuituisen liinan, jonka laitan siis lastan päälle kun pesen lattioita...Itse olen sikäli siivousfriikki, että en voi sietää sitä, jos toinen esim. jättää kaikki vaatteet lojumaan lattialle tms...Pyrin siivoamaan kämpän ainakin kerran viikossa, ja vessan täytyy olla aina kiiltävän puhdas:D Onneksi en ole itse kova sotkemaan, joten kämppä pysyy hyvin kuosissa;)

Back
Ylös Bottom