Sienestys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Sienivuosi 2012 aloitettu !

Palasimme juuri Sipoonkorvesta, autoja Knutarintien varrella kovasti. Rouskuja ei löytynyt, haperoita jonkin verran, mutta muut kerääjät ovat varmasti keränneet sienet kulkiessaan.

Löysimme ruskeita orakkaita, vaaleitakin orakkaita ja kanttarelleja :) Kanttarellit löysin sattumalta poislähtiessäme tien varresta, 50*50 senttimetrin pläntillä monta kourallista :dance:

Sipoonkorpi on hyvää sienestysmaata heti itä-Helsingin vieressä, mutta metsässä väkeä kuin Stockalla. Mutta sieniä löytyi silti.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ensimmäinen herkkutattini - ikinä !

Parempi puolisko siivosi sienet, kun käväisin kaupassa. Takaisin tullessa hän kertoi: "Olet löytänyt yhden herkkutatinkin."

Hiemanko olen ylpeä, ensimmäinen herkkutattini koskaan :rock: nyt olen oikea sienestäjä

Nyt vaaleat ja ruskeat orakkaat sekä tuo herkkutatti kävivät pannulla ja lepäävät vatsassani eilisen moussakan ja oluen kanssa. Om nom nom !

Luulen että mullakin eksyi yksi pieni ja lähes täydellinen herkkutattiyksilö marjanpoimintareissulta kotiin. Lisäksi löytyi eräältä mättähältä torvisienijemma.

Korkataanpa tähän ketjuun sienivuosi 2013! Edellisvuonna viestejä tuli kokonaiset 3 kpl :)

Herkkutatteja tuntuu olevan nyt kovin paljon, ja tänään pitäis lähtee ihan asioikseen niitä puolukoiden lisäksi etsimään. Aiemmin oon kerännyt oikeastaan vain haaparouskuja, karvarouskuja ja lampaankääpiä. Jospa sitä saisi säilöttyä kuivattuna ja suolattuna jonkinmoiset satsit talvenkin varalle!

Herkkutatteja, kehnäsieniä, punikkitatteja ja mustatorvisieniä kerätty pakastimeen lokero täyteen. Helvetin hyvä sienisyksy ainakin täällä keskisessä suomessa.

Muutaman kanttarellin olen löytänyt. Reippaan viikon päästä alan sitten vähän tiuhempaan liikkumaan metsässä ja toivottavasti ainakin suppiksia löytyisi. Pitää varmaan ruveta vähän tutustumaan noihin tatteihin kun ovat käsittääkseni aika helppoja tunnistaa ja herkullisia. Tiedä sitten ovatko jo parin viikon päästä menneen talven lumia.

Pikkukeikan kävin, puolukoiden lisäksi silmäilin sieniä ja olihan niitä tatteja. Aika paljon mennyt jo matoisiksi mutta saipahan pannulle asti maistiaisia. Pikkuneitin kanssa niitä makusteltiin. Pitää varmaan huomenissa käydä pitempi lenkki, vaimo oli lenkillä käydessä bongannut hyvän sienipaikan.

Sienikausi loppumassa, sateita tullut, mutta nyt jo kylmää ja sitä ennen kuivaa, joten mitenköhän tässä tänä vuonna lainkaan ?

Pari kertaa olen täällä etelärannikolla metsässä kuikuillut, mutta huonoin tuloksin, koivuvahveroita aikanaan, sitten tervarouskuja ja yli-ikäisiä lampaankääpiä (suuri sääli se yli-ikäisyys :( ).

Suppilovahveroita pitäisi kokeilla viela, lokakuun sieniä kun ovat, mutta noinkohaan niidenkään kanssa onnistuu tänä vuonna.

Suppilovahveroita on pohjois-karjalassakin taas parin huonomman syksyn jälkeen verraten runsaasti. Jonkun verran on tullut kerättyä ja kohta lähen lasten kanssa keräämään lisää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Helvetin hyvä sienisyksy ainakin täällä keskisessä suomessa.
Varsinais-suomessa asiat on toisin. viime syksynä ei tarvinnut ku tontin reunalle mennä ja sai ämpärikaupalla kantarellejä ja suppiksia, tänä syksynä sato on kutistunut muutamaan hikiseen litraan :/ ja nekin löytääkseen on saanut rämpiä metsissä useempaan kertaan...

Zone-sarja -42%
On kyllä turun ympäristössä nyt huonot sienikelit. Muutama hassu kantarelli tullut vastaan. Suppikset on kyllä vielä piilossa tai niitä ei tulekaan. Olisko vinkkejä mistä suunnasta kannattaisi kysellä? :)

On kyllä turun ympäristössä nyt huonot sienikelit. Muutama hassu kantarelli tullut vastaan. Suppikset on kyllä vielä piilossa tai niitä ei tulekaan. Olisko vinkkejä mistä suunnasta kannattaisi kysellä? :)

No mä oon käyny nousiaisissa/vahdolla ja sit sauvo/kemiö akselilla.

Nyt kyl kuulin villejä huhuja että siinä länsikeskuksen metsikössä (metsäkylän hevostallien vieressä) olis ollut mukavasti suppiksia.
Ite en kyl enää jaksa vaivutua mihenkään.

Ootteko käyny sienessä? Kävin katsastamassa viime syksyn paikkoja ja ei näkyny tatteja... aika helkkarin kuivaa on ollut. Saisi vähän kelit muuttua jos vielä meinaa satoa tälle vuotta jostain saada.

Onkos Turun seudulla ollut punkkeja kiusaamassa? Niitä on meinaan sisäsaaristosta lähtien aika helvetisti. Iljettäviä otuksia.

Kanttarellit lienee jo menetetty? Vai pukkaako uutta satoa sateiden jälkeen. Ainakin p-seudulla on ollut niin kuivanoloista ettei oikein minkäänlaisia sieniä on näköpiirissä. Tietty suppiksilla voi olla vielä mahkuja.

Eilen tuli kerättyä sangollinen rouskuja, tatteja ja lampaankääpää. Tatteja enimmäkseen. Olisi pitänyt vähän aikaisemmin aloittaa sienestys, nyt ei oo enää sateita ennustettu...

Ei taida olla pakkiksella kovin ahkeria sienestäjiä..? Monta sangollista olen jo kerännyt, rouskuja pääasiassa. Jääkaappi täynnä sienisalaattia ja sienipiirakkaa...

Lasten kanssa käytiin viikolla vähän mettää samoilemassa ja jokunen herkkutatti tarttui mukaan. Ei oikein rouskuja näkynyt. Omaan valikoimaan on yleensä kuulunut rouskut (piirakat) ja keittoon kanttarelli, suppilovahvero ja mustatorvisieni. Tateista niin suuresti välitä mutta kun niitä oli ja nuorempi poika niistä tykkää niin iltapalaksi vähän maisteltavaa. Tai onhan nekin ihan hyviä, muttei niin että säilömään alkaisin.

Back
Ylös Bottom