Sienestys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Uwish: -Kokeile ainakin kaalikääryleisiin ja -laatikkoon lihan lisäksi, sopii oikein hyvin.

Kiitos muistutuksesta! Talvella laitoinkin tosiaan kaalilaatikkoon ohraryyniä ja sieniä, en jaksa väkertää useinkaan kääryleitä. Helppoa ja hyvää.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Otetaan vastaan vinkkejä, mihin kaikkialle sitä voi lykätä, kun perinteiset kastikkeet, piirakat, keitot ja munakkaat tulee pian korvista.

mikään ei ole koskaan maistunu niinhyvältä kun kalareissulla loppu eväät niin pahasi kesken ettei ollu kun puuroa ja pottumuusi -jauhetta, ja löyty sitten sattumalta vitusti korvasieniä ja yheltä mettäkämpältä riisiä minkä ohi satuttiin kulkemaan - heitettiin korvasienet ryöppäämisen jälkeen riisin sekaan ja suolaa joukkoon. voi herranjumala sitä makua.. :drool: olispa ollu vielä voita... huoh..

tässä vaiheessa oli siis kalaa syöty jo senverran että tuli jo korvista ulos ne harrit ja tammukat. tuo sieniateria maistui niin jumalaiselta, että!"

en jaksanu vielä tehdä sitä korvasienipizzaa, ehkä huomenna :)

Kantarelleja, torvisieniä, rouskua, sil.. ei ku kärp.. siis lampaankääpä löyty, oli hyvää! Nii ja suppilovahveroita kans. Korvasieniä myös nähty.

Perheeni on aina ollut kova sienestämään, mutta itse en ole koskaan oikein saanut lähdettyä. Mieli on tehnyt, mutta aina se on jäänyt pienimuotoisen hirvikärpäskammoni takia. Nyt mulla on kuitenkin koira, jonka kanssa on pakko rymytä metsässä tasaiseen tahtiin, joten ehkä nyt sitten. :)

Hyvin sopii sienet ja jauheliha yhteen, laitan usein jauhelihakastikkeeseenkin puolet tattia tai muuta metsäsientä. Ja lihapulliin. Hitto, pitäis saada toi pakastin tyhjäksi viime sadon sienistä, kun alkaa jo uutta pukata. Otetaan vastaan vinkkejä, mihin kaikkialle sitä voi lykätä, kun perinteiset kastikkeet, piirakat, keitot ja munakkaat tulee pian korvista.

No nythän on suomalaiset tomaatit parhaimmillaan niin suosittelen kokeilemaan sienillä täytettyjä tomaatteja. Paista sieniä sipulin kanssa pannulla, lisää maustettua tuorejuustoa, timjamia, suolaa ja mustapippuria. Täytä tomaatit, kuorruta juustoraasteella ja nakkaa uuniin 200 astetta 15-20min.

Kyllähän sitä sieniä pitää kerätä, varsinkin syksyisin, tullut melkeimpä perinteeksi :D Sieniä tunnistan itse suht hyvin (pienestä asti tykännyt sienestää ja lueskella sienikirjoja). Tulisi vaan kunnon saderintama piipahtamaan täällä tampereella päin niin voisi jopa toivoa elokuulle hyvää sienisatoa!

Ja nyt kun on tullut vihdoinkin se sieniaika, niin onko monikin käynyt jo keräämässä? Onko löytynyt kanttarellia tai herkkutattia? Jos, niin mistä päin Suomea ja minkälaisista maastoista? Ammuin eilissä aamuna kasan kyyhkyjä ja yritin nyt illalla käydä etsimässä niiden kaveriksi kanttarellejä, mutta laihoin tuloksin. Vanhat vakiopaikat oli ihan tyhjiä. Ei ollut kangasmaastossa sen enempää, kuin rehevässä sekametsässäkään. Kaveri keskisuomesta soitteli toissailtana, ja kehui keränneensä jo hyvän matkaa yli 20 litraa.

Zone-sarja -42%
Viikonloppuna olis tarkotus mennä kanttarellejä kattomaan. Niitä on kuulopuheiden mukaan tosi mukavasti. Useamman soosin olen jo syönyt tänä kesänä (ekan kanttarellikastikkeen jo heinäkuun puolessa välissä). Oikeeseen kermaan tehtynä tuota on todella vaikeaa saada pilalle. Järjettömän hyvää tavaraa. Olen muuten vakavasti sitä mieltä, että jos vaivalla kerätyn sienisoosin ainekset haluaa pilata niin laittaa siihen jotain helvetin kevyt kermaa.

Kyllä sitä melkein joka vuosi on pari kertaa tullut käytyä koukkimassa, joskus paremmalla onnella ja joskus huonommalla. Tietyt vakkaripaikat on jo itselle muodostunut. Toivottavasti hirvikärpäsiä ei olis kamalasti, kele.

Paikkana Varsinais-Suomi ja kangasmetsä/sekametsä/saariston saaret (mihin kaikki ei hokaa tai pääse menemään:))

Voin tuossa alkuviikosta laittaa tarkemman raportin miten kävi.

Tänään alkaa sopivasti lomat. Ehtii hyvästi sienimetsäänkin! Tavoitteena saada lähinnä kanttarelleja sekä esim. tatteja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Moni täällä tuntuisi tykkäävän sienistä, muttei viitsi poimia..Itsellä on toisinpäin: varsinkin tatteja keräilisi ihan mielikseen, mutta syömisen kanssa on heikompaa. Oon koettanu opetella, mutta kun ei vaan tunnu uppoavan. Maku voisi paistettuna ollakin ihan kohtuullinen, mutta se limainen suutuntuma tökkii. Pitäisi varmaan hakata niin pieniksi paloiksi, ettei suu huomaa..kertokaas joku hyvä ja helppo resepti tällaisesta ongelmasta kärsivälle?
Jonkin verran on joskus tullut tatteja kerättyä myyntiin hyvinä vuosina, mutta huonommilla reissuilla iskee ongelma, kun ei ole oikein myytäväksi asti eikä itsekään tule syötyä.

Pitäisi kyllä taas yrittää tänä vuonna, on se vaan niin hyvää hyötyliikuntaa ja olishan ne sienet terveellistä lähiruokaa. Hirvikärpäsistä ei ole haittaa, kun on tottunut..yksittäisiä kärpäsiä tuskin huomaa, kun niitä on joskus metsällä kävellessä ollut niin paljon, ettei yhdellä kädellä ole kunnolla ehtinyt nyppiä pois sitä mukaa kun niitä on niskaan ja kasvoille kopsahdellut. :wtf:

Toivottavasti ei ollut samoja "herkkusieniä" mitkä jokunen vuosi sitten vei porukkaa sairaalaan :D.

Sepi, pilko pieniks ja laita vaikka lihapullien sekaan, noin luulis menevän ja toimii hyvänä materiaalina tuolla taikinan seassa.

Juu, ja en sitten kerennyt mettään ollenkaan. tuli odottamattomia hommia eteen möksällä, kele.. Viikonloput on niin täynnä, että mahtaako tässä keretä ollenkaan enää :(

Mä olen nyt käynyt muutaman kerran sienestämässä. :) Ostin oikein pärekorinkin. Olen löytänyt kangashaperoa, punahaperoa, keltahaperoa, kangasrouskuja, pari hassua kantarellia, punikkitatteja ja kehnäsieniä. Olen tarkistuttanut kaikki äidilläni, etten vahingossa lähde paistelemaan mitään seitikkejä. :D

Alkaa pikkuhiljaa täällä idässäkin olemaan herkkutatteja. Ensimmäinen keräysreissu onkin tehty ja osa saaliista syötykin jo kastikkeen muodossa. Uuni on vielä täynnä kuivumassa olevia tatteja ja jääkaapissa vielä muutamaan kastikkeeseen ainekset. Jos sitä seuraavaan saaliin vaikka möis pois, ja sit taas muutaman satsin kuivattelis niin että talven selviäis. On nää vaan kyllä jumalaista herkkua. Ja muistakaakin tehdä se kastike oikeella voilla ja kermalla, on nimittäin hiukan eri tavaraa kun noilla vähä-rasvaisilla tehtynä.

Eikun vaan hyviä sienestys reissuja kaikille!

Joo, nyt alkaa tosiaan itäsuomessakin tatteja olla. Kanttarelleja ei meidän maastoissa ole missään.

Pienestä kuumeesta huolimatta aion taas kohta lähteä rymyämään mettään. Katotaan mitä saan saaliiksi.

Pienestä kuumeesta huolimatta aion taas kohta lähteä rymyämään mettään. Katotaan mitä saan saaliiksi.

Kantarelleja, torvisieniä, orakasta, tatteja, lampäänkääpää ja noin 8 pientä suppilovahveroa :)
Kantarelleja ja torvisieniä enimmäkseen.
...ja muutaman rouskun otin talteen jos vaikka suolais ne.

Pistäkääs ehdoituksia suolasienisalaatista. Itteltä on toi mennyt vähän niin kuin kokonaan ohi. Hyvältä maistuu oikein tehtynä mutta, sen ensimmäisen ja viimeisen kerran tehneenä en kyllä onnistunut sinne päinkään. Haperoita ja rouskuja oli sienet tarkempia lajeja en enää muista.

E: vois sitä hiukan koittaa reseptiä oma-aloitteisuus. kookkeli tietää. Olen mitä ilmeisimmin liottanut suolasieniä liian vähän koska maku oli melko suolainen :jahas:

Kanttarellejä tulee poimittua äidin kanssa, ei kuulemma uskalla mennä yksin kun pelkää karhuja. Mustahan olisi ihan helvetisti apua karhua vastaan. Tai tietty niin että karhu jää mässäilemään mun sisälmyksillä niin pääsee äippä luikkiin pakoon. On mulla kyllä mukana OC henkisenä tukena jos oikeesti tulisi mesikämmen päälle. No nyt meni vähän offtopiciksi. Kanttarellien poimintahan on vähän kuin aarteen etsintää, kun löytää kunnon apajan niin ai-jai!:dance: Ja niistä mestoistahan ei muille puhuta vaan suut pysyy supussa:evil:

Back
Ylös Bottom