Sienestys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Pistäkääs ehdoituksia suolasienisalaatista. Itteltä on toi mennyt vähän niin kuin kokonaan ohi. Hyvältä maistuu oikein tehtynä mutta, sen ensimmäisen ja viimeisen kerran tehneenä en kyllä onnistunut sinne päinkään. Haperoita ja rouskuja oli sienet tarkempia lajeja en enää muista.

E: vois sitä hiukan koittaa reseptiä oma-aloitteisuus. kookkeli tietää. Olen mitä ilmeisimmin liottanut suolasieniä liian vähän koska maku oli melko suolainen :jahas:

Kannattaa tosiaan liottaa ainakin yön yli sieniä.
Mä teen pelkistä rouskuista salaatin jossa on raakaa sipulia, rouskuja, kermavaahtoa ja ehkä hieman mustapippuria.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Toivottavasti ei ollut samoja "herkkusieniä" mitkä jokunen vuosi sitten vei porukkaa sairaalaan :D.

Sepi, pilko pieniks ja laita vaikka lihapullien sekaan, noin luulis menevän ja toimii hyvänä materiaalina tuolla taikinan seassa.

Juu, ja en sitten kerennyt mettään ollenkaan. tuli odottamattomia hommia eteen möksällä, kele.. Viikonloput on niin täynnä, että mahtaako tässä keretä ollenkaan enää :(

Muutama tatti tarttui metsästä mukaan, niin tekaistiin kermainen kastike niistä sipulin kera. Pieneksi hakkasin sipulit ja tatit, niin ei takellellut kurkussa..Kuulemma oli oikein herkkua, mutta ei tuo oma suu ihan sitä mieltä edelleenkään ollut. Seuraavat tatit sitten silppuna murekkeeseen tms, kanttarelleja voisi kokeilla kastikkeessa jos sattuu löytymään. Sieniä kyllä tuntuu löytyvän, kaveri oli vasta vienyt myyntiin vajaa 10 kg ykkösluokan tattia.

Mä en kyllä tykkää sienistä, mutta olen ajatellut opetella tykkäämään. Tarttis vaan vähän harjoitella niiden syömistä vaikka alkuun jonkun kermaisen sieniruoan kanssa. Voin mä kohteliaisuudesta laittaa sieniruokaa suuhuni, mutta en oikein pidä siitä sienen mausta.

Ovatko kanttarelli ja tatti ne parhaimmat, joista kannattaa aloitella harjoittelemaan?

Sienestäminen on mukavaa, mutta en mä yksinään niitä lähtis keräämään. Tarttis olla joku sienestyskaveri, jolle kerätä niitä. Pakkismiitti sienimetsään...? :D

Kanttarelli ja mustatorvisieni on parhaasta päästä eikä niissä ole matoja. Lisäksi helppoja tunnistaa.

Rouskut, nojoo, syöhän niitä pakosta, mutta monesti matoisia ja limaisia ja vaatii jo ehkä enemmän tunnistustaitoja.

Itsehän en sieniä poimi mutta emäntä senkin edestä...

Töissä ainakin tulee ryöpättyä suolasienet muutamaan otteeseen, ennen kun ne salaattiin eksyy... Ja siitä sitten prässiin valumaan yöksi.. :P

Voisin kanssa kokeilla tuota smetanaa kerman sijasta.

Kyllähän sitä nuo yleisimmät sienet tunnistaa kun on lapsena väkisin sienimetsälle pakotettu, mutta jotenkin en vaan yleensä saa aikaiseksi niitä keräillä kun eivät mitenkään erityistä herkkuani ole. Tänä vuonna vaan näyttää olevan ainakin tattien osalta sen verran hyvä vuosi, että herkkutatit hyppivät väkisin syliin metsäreissulla. Tuollaisessa vanhassa, synkähkössä kuusimetsässä ainakin nuo omat tattini näyttivät tällä kertaa kasvavan. Broileri-tattilasagneen päätyivät ja aika hyvää on!

Jokunen vuos takaperin löyty tommonen oulunseudulta... Älytön munkki ettei ollut madonsyömä. Sienestys roks!
IMG_2115.webp
IMG_2110.webp

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen gratinoinut tälläjoskus kuhaa, oli kuulemma hyvää:

HERKKUSIENI-JULIENNE

1-1,5 litraa tuoreita herkkusieniä (tai tatteja)
2 rkl voita tai öljyä
1 tl suolaa
3/4 valkopippuria
2 sipulia
3 valkosipulinkynttä
1 nippu persiljaa
2 dl smetanaa
1-2 tl vehnäjauhoja
1-2 dl juustoraastetta

1) Paista suikaloituja sieniä paistinpannussa, jotta niistä haihtuu ylimääräinen neste
2) Lisää rasva, hienonnetut valkosipulinkynnet, silputtu sipuli sekä mausteet sienien joukkoon pannulle ja jatka paistamista vielä hetki
3) Ripottele päälle vehnäjauhot ja sekoita hyvin.
Lisää sitten smetana pieninä nokareina. Hienonna persilja ja ripottele se hautuvan ruuan joukkoon
4) Kaada sienimuhennos uuninkestävään tarjoiluastiaan, ripottele pinnalle juustoraastetta ja kuorruta nopeasti uunissa ennen tarjoilua (10-15 minuuttia, 225 astetta)

(Sienimuhennos sopii hyvin lisukkeeksi, blinien täytteeksi tai esimerkiksi kuhan tai muun kalan gratinoimiseen. Lisäksi kalan päälle sienimuhennoksen alle voi laittaa kovaksi keitettyä ja veitsellä hakattua kananmunaa.)

Olen gratinoinut tälläjoskus kuhaa, oli kuulemma hyvää:

HERKKUSIENI-JULIENNE

1-1,5 litraa tuoreita herkkusieniä (tai tatteja)
2 rkl voita tai öljyä
1 tl suolaa
3/4 valkopippuria
2 sipulia
3 valkosipulinkynttä
1 nippu persiljaa
2 dl smetanaa
1-2 tl vehnäjauhoja
1-2 dl juustoraastetta

1) Paista suikaloituja sieniä paistinpannussa, jotta niistä haihtuu ylimääräinen neste
2) Lisää rasva, hienonnetut valkosipulinkynnet, silputtu sipuli sekä mausteet sienien joukkoon pannulle ja jatka paistamista vielä hetki
3) Ripottele päälle vehnäjauhot ja sekoita hyvin.
Lisää sitten smetana pieninä nokareina. Hienonna persilja ja ripottele se hautuvan ruuan joukkoon
4) Kaada sienimuhennos uuninkestävään tarjoiluastiaan, ripottele pinnalle juustoraastetta ja kuorruta nopeasti uunissa ennen tarjoilua (10-15 minuuttia, 225 astetta)

(Sienimuhennos sopii hyvin lisukkeeksi, blinien täytteeksi tai esimerkiksi kuhan tai muun kalan gratinoimiseen. Lisäksi kalan päälle sienimuhennoksen alle voi laittaa kovaksi keitettyä ja veitsellä hakattua kananmunaa.)

Kuulostaa hyvältä. Pitääkin kokeilla tässä joskus.

Kerrankin pääsi kunnon sienimetsään. Lapsuuteni muistot sienestämisestä ovat suunnilleen luokkaa viisi kanttarellia ja pieni kivitatti. Nyt löytyi lähes 20 litraa eri vahveroja, suurimmaksi osaksi suppilovahveroja. Enempää ei kerennyt sateelta poimia. Pitäisi opetella enemmän lajeja, varsinkin noita rouskuja ja haperoja. Niitä kun näytti olevan todella paljon, mutta kun ei erota toisistaan niin ei. Harmikseni en löytänyt ainuttakaan kivitattia tällä kertaa.

Lintumetsällä törmäsin kanttarelleihin (lintuja ei näkynyt). Piti oikein netistä katsoa olivatko kanttarelleja kun olivat niin isoja.

Hyvin näyttäisi nyt sieniä löytyvän, enimmäkseen suppilovahveroita, mutta myös lampaankääpää ja orakkaita poimitaan.

Samalla tulee bongattua pakurikääpiä:

pakurii.webp

pakur.webp

Suppilovahveroa tulee todella reilusti. Ja sitä mie kerään paljon. Kanttarelleja en ole nähnyt oikeastaan missään, vaikka olen elokuun kahdennenkymmenennen päivän jälkeen ollut melkein joka päivä metässä.

Mutta mikä vittu on pakurikääpä!?!

Joka sunnuntai koitetaan perheen kanssa keretä, suppiksia haetaan mutta aina sitä jokunen kanttareli ja musta torvisieni mukaan tarttuu. Miinuksena koiran tallomat sienet, koska vielä 9 vuoden jälkeenkin sen pitää tulla pällistelemään että vittuako nuo tuossa kyykkii...

Joo, hyvä sienivuosi menossa. Ekalla reissulla tutussa metsässä oli oikeastaan kaikkea, tateista suppilovahveroihin, eli kesäkauden ja loppusyksyn sienet yhtäaikaa poimittavina. Metsässä on ollut lampaankääpää n kerran vuodessa, mutta nyt todella runsaasti, taisin kerätä ämpärillisen. Samaten mustavahakkaita tuli runsaasti, vaikka niitä ei ole aiempien vuosien aikana esiintynyt oikeastaan ollenkaan. Suppiksia viitisen litraa, eli paljonkohan niitä vielä ehtii loppusyksyn mittaan tulla :)

Viime sunnuntaina, tokalla kerralla, tuli tutustuttua Sipoonkorven kansallispuistoon pääkaupunkiseudulla tai miksi tuota kutsuukaan. Autoja tien varressa todella runsaasti, joten sienestäminen on kuuminta hottia :) Etsimme oman metsänpätkämme, joku toinenkin oli kolunnut samaa nurkkaa: hieman suppiksia täyttämään munakkaan ja paljon haapasieniä, joita sitten poimimme. Olivat sopivan isoja ja suurin osa toukattomia, ja vaikka nuo ovatkin kai rouskuja, niistä teki oikein hyvän sienikastikkeen.

Innostuin tänä vuonna sienimetsälle ja olikin mukavaa puuhaa. Sienten mausta olen aina pitänyt mutta harvoin on tullut metsään lähdettyä. Mustatorvisienistä haaveilin ja haaveeksi jäi. Suppiloita löytyi sentään jonkun verran, pari pientä herkkutattia, joista toinen täynnä matoja ja suuri esiintymä lampaankääpää, josta otin pari maistiaisiksi. Rouskuja oli hieman mutta en jaksanut alkaa niitä tunnistelemaan, vaikka taskukokoinen kirja olikin mukana. Mustavahakasesiintymä oli pääosin matojen valloittama. Vaaleaorakasta jääkaappi jo täynnä ja lähinnä siitä syystä suurin osa ihan kelpo sienistä jäi metsään. Noita suppiloita yritän kuivatella mutta saa nähdä onnistuuko ihan lehden päällä huoneenlämmössä.

Anonymity kyseli hyvistä sienistä, niin itse suosittelisin jotain muuta kuin suppiloita tai kanttarelleja. Molemmathan ovat suht vahvoja aromiltaan ja jos sienten mausta ei hirveästi pidä, voi joku miedompi, kuten vaaleorakas, olla parempi. Maistamassani mustavahakkaassa taas oli selkeästi makea vivahde, eikä kovin voimakas maku. Toki nämä ovat vaikeampia löydettäviä kuin suppilot tai kanttarellit.

Marraskuu lopuillaan, joten nosto :)

Suppilovahveroita tuli sitten todella paljon, enemmän kuin kotiin jaksoi kantaa. Viimeisellä käväisykerralla (lokakuun loppupuolella) kori ja ämpäri täyteen tunnissa ja maa jäi vielä noita täyteen.

Paras sienivuosi mulle ikinä.

Zone-sarja -42%
Back
Ylös Bottom