SI-nivelestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kösseli
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Nyt en ehdi linkkii perehtyä. Mutta mäkin luulen, että tuolta lihastoiminnan häiriöistä iso osa ongelmista selittyy. Juuri tuo syvien lihasten heikkous, anteriorpelvictilt ja eri lihasten väärä aikaiset aktivoitumiset. Varsinkin puntti-ihmisillä vahvat pinnalliset lihakset voivat herkästi alkaa tehdä syvien tukevien lihasten töitä vaikka niitä ei ole suunniteltu jatkuvaan jännitykseen. Eikä näiden pinnallisten lihasten kiinnityskohdatkaan ole tietenkään optimaalisia siihen työhön. Ehkä siellä si-nivelessäkin jotain voi olla, kun meneehän koko yläkropan massa kuitenkin pitkälti niiden päällä. Mutta ehkä silloinkin oireen syyt löytyy tuolta lihaspuolelta. Fasettiniveliäkin napsautellaan jollain jumitusidealla. Nekin napsautettavat fasetit ovat usein itseasiassa yliliikkuvia, johtuen niihin kiinnittyvien pikkulihasten huonosta tilasta.
No en varmaan ollutkaan sitten ihan hakoteillä. Eli periaatteessa SI-nivelen paikaltaan lähteminen olisi ennemminkin seuraus jostain muusta tekijästä, kuin että se vain itsestään lähtisi paikaltaan? :D Ei olisi vaikea kuvitella, että perus istumatyöläiselle tällainen ongelma kehittyy, kun ensiksi istutaan kaheksan tuntia töissä ja loppupäivä sohvalla. Kaipa tuollaisessa tapauksessa ajan mittaan kehkeytyy ongelmia ja pikkuhiljaa kroppa alkaa muistuttelemaan siitä tällaisina oireina...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tää kuva selittää pikkasen tuota tilannetta istumatyöläisillä. Haasteena on alaselän jännitys. Pakaroiden tukkoisuus. Sen jälkeen alkaa erektoreiden jännitys, mikä nousee monesti niska/hartia linjalle asti, kun Core pettää ja pää painuu eteenpäin. Lisäksi lonkankoukistajat on monesti tukossa, kun liike on vähäistä/vajaavaista ja kireys alkaa kasvamaan. Joko lihakset on liian venyttyneet taikka lyhentyneet monella osa-alueella. Hirveän paljon alaselän ongelmissa helpottaa, kun pakaroita hierotaan, koska hermottunut kontti säteilee helposti alaselkään. Se taas jännittää monesti nelipäiset lannelihakset ja nuo mainitsemani pitkät selkälihakset. Sitten vielä kaulan/pään alue. Siellä jännittyy sternot, scalenet ja levaattorit. Rintarangan alueella jännittyy useampi lihasryhmä. Epäkkäät koko alueelta on hyvin venyttyneet. Rompoidit jne. Kun nuo lihakset on jumpattu, niin voidaan puhua rangasta. Välilevy ongelmat säteilee erinomaisesti alaselässä joka suuntaan. Enemmän taikka vähemmän. Eli tässä on muutama asia, mitkä saattaa myös vaikuttaa tonne "si-nivel" ongelmaa myös. Ei näitä ole ihan Strömsöö selvittää. Diagnoosi annetaan monesti ihmiselle, kun jotain muuta odotetaan, kuin "en mä tiedä" vastausta.

810181816f24cc9782c35cb568eaba92.gif

Laitetaan omia kokemuksia SI-nivelestä. Nuorempana kivun takia käyty lääkärillä mutta eihän nämä arvauskeskukset osanneet/tienneet tehdä asialle mitään, kuten ei vieläkään. Jäsenkorjauksessa hoidettu aina paikoilleen. Nykyään harvemmin pois paikoilta, oireilee kipuna pakarassa ja peilin edessä näkee selvästi miten lantio/selkäranka kierossa. Syyksi löytyy itsellä polvet/kireys joka aiheuttaa virheasennon selkään/lantioon. Hieronnan yhteydessä laitetaan aina polvi tai molemmat paikoille ja jos tarve niin myös SI-nivel. Paikallinen hieroja/jäsenkorjaaja ottaa 30€/45min hieronta ja hintaan sisältyy jäsenkorjaus. Polvet yleinen syy SI-nivel vaivoihin, joten kannattaa nekin tarkistuttaa ja laittaa kuntoon.

Laitetaan omia kokemuksia SI-nivelestä. Nuorempana kivun takia käyty lääkärillä mutta eihän nämä arvauskeskukset osanneet/tienneet tehdä asialle mitään, kuten ei vieläkään. Jäsenkorjauksessa hoidettu aina paikoilleen. Nykyään harvemmin pois paikoilta, oireilee kipuna pakarassa ja peilin edessä näkee selvästi miten lantio/selkäranka kierossa. Syyksi löytyy itsellä polvet/kireys joka aiheuttaa virheasennon selkään/lantioon. Hieronnan yhteydessä laitetaan aina polvi tai molemmat paikoille ja jos tarve niin myös SI-nivel. Paikallinen hieroja/jäsenkorjaaja ottaa 30€/45min hieronta ja hintaan sisältyy jäsenkorjaus. Polvet yleinen syy SI-nivel vaivoihin, joten kannattaa nekin tarkistuttaa ja laittaa kuntoon.

Ompa nopea jäsenkorjaus! Omalla korjaajalla menee 1,5 tuntia koko kropan läpikäymiseen. Korjaus täytyy aloittaa jalkateristä asti, vaikka kyseessä olisikin SI-nivel. Kuten mainitsit, jopa nilkan tai polven virheasento voi aiheuttaa lantion virheasennon. Itellä on ollut toinen SI-nivel virheasennossa useamman vuoden, lukuunottamatta 2 viimestä, jollon oon käynyt pari kertaa vuodessa kalevalaisella jäsenkorjaajalla. Aluksi vei jopa 3 kertaa saada nivel pysymään uudessa oikeessa asennossa, nyt käyn ylläpitävästi pari kertaa vuodessa, vaikkei suurempia vaivoja olekkaan. Oli tosin kiva selvittää mistä monen vuoden alaselkäkipu johtui!

2015 syksyllä meni ekaa kertaa si-nivel ja sen jälkeen ollut selkä/lantio seudun vaivoja. Joitakin kertoja avattu naksauttajalla toi ja kivut lähtenyt aina. Kuitenkaan en ole saanut oikein kyykky/veto hommeleita kuosiin enään ton viimesimmän reissun jälkeen, tuntuu että kieroon menee aina noi liikkeet ja kiristää niin maanperusteellisesti lantiota ja vatkaa.

Fyssarillakin käynyt pari kertaa ja oli sitä mieltä että mulla on vaan niin heikot syvät vatsalihakset että siitä johtuu kaikki, kuulemma pienillä painoilla ja pitkiä toistoja pitäisi mun vaan tehdä.
Sanoi että isoissa nostoissa mulla pitää lihakset mutta arjen rutiineissa sitten pettää, se ei vaan selitä sitä miksei nyt kestä edes pienillä painoilla keskikroppa.. Ei oikein uskalla vetoja tehdä yli 150 romuilla kun tuntuu että ranka heittää jotain ihmeen ulilutterimutteria kokoajan . No tuleehan tehtyä tuntumalla kaikki!
Alkanut tekeen pakaroita aktivoivia liikkeitä nyt myös ja kivut helpottanut ainakin.

Jaahas, olihan tossa jo noin 3.5kk hyvää aikaa.

Nyt juhannuksen bussissa yms istumisten seurauksena on paikat niin lukossa ja SI oireet päällä.
Perjantaina onneks hieronta, runnoa selkää auki. Kyllä tähän joku ratkaisu pitäis keksiä, aika hyvin saanut itse pidettyä auki erilaisilla liikkeillä nyt vaan ei enään tunnu auttavan.. rutisee vaan muttei aukee kunnolla niinkun ennen.

Onko porukalla tullut si-nivel vaivan takia polvi niin kipeeksi että portaat sattuu ja ei pysty meneen kyykkyy.

Torstaina lekurille aika..

Täällä yksi ilmottautuu. Luulin, että olisi sinnikäs hyppääjän polvi, mutta osottautui hermosäryksi. Lantion virheasento ja lonkankoukistaja sen vuoksi superjumissa. Kipu oli siis polvijänteen alla. Polven nostot lisäsi helposti kipua ja ei portaita ylös/alas/kyykkyyn. Kipu lähti saman tien, kun tuli oikea diagnoosi ja hoito. Lonkankoukistajassa kumminkin vielä venyttelemistä, mutta onneksi on särky poissa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kävin kyllä ortopedin pakeilla ekaks ja tutkittiin ja todettiin polvi terveeksi. Sitä ennen kumminkin polveen ruiskutettiin terveyskeskuksessa puolenkymmentä injektiota.
Ortopedin jälkeen omt-fysioon/osteopaatille/hierojalle. Aika monimutkainen ongelma saada kuntoon, mikä minulla oli. Kumminkin omalla jumpalla tulee, mutta tarvitsee hyvät ohjeet. siinä tuli samalla 10 muuta ongelmaa kuntoon.

Hei. Olen tai siis olin aktiivinen salilla kävijä. Mulla alkoi kivut n.3,5kk sitten kun kannoin painavia säkkejä hartioilla niin YHTÄKKINEN todella kova oikean lonkan vihlonta alkoi.. kipu on miltei kokoaikaista välillä tuntuu alaselässä, välillä lonkassa ja nivusessa ja välillä säteilee ihan koko jalkaan pohkeeseen asti. Särkylääkkeet tai lihasrelaksantit ei juurikaan auta. Nukkumisesta ei tule välillä mitään.. Olen käynyt lääkärissä moneen kertaa ja kuvat otettu pelkästä lonkasta,niissä ei mitään näkynyt. Fysioterapeutilla kävin ja hän sanoi että jotain SI niveleen liittyvää on ja antoi ohjeita notkoselän hallitsemiseen. Sitten varasin kiropraktikolle ajan joka totesi että lantio virhe-asennossa, toinen jalka 2cm pidempi, selkäranka vinossa, selkä ja perse jumissa. Varattiin uusi aika parin viikon päähän. Kivut olivat naksauttelujen jälkeen huomattavasti lievempiä ja olin jo onneni kukkuloilla että jalka/selkä treenit voivat taas alkaa .. uusi aika kirolle koitti, lantionvirhe asento kuulemma palautunut hieman takaisin ja korjasi sen. Ei ole jalat enää eri pituiset mutta kivut ovat silti tulleet pahempana kuin koskaan takaisin lonkkaan/nivuseen/alaselkää. En tajunnut kirolta kysyä että liittyykö SI nivel tähän lantion virhe-asentoon jonka hän diagnosoi tai tähän vaivaani ylipäätään ? Oon aivan loppu kipujen ja treenitaukojen takia :( tsemppiä kaikille muille toivottavasti saatte itsenne kuntoon <3

Käyty lekurissa, tulehduskipulääke kuuri ja diagnoosiks juoksijan polvi.

Muistu taas mieleen miksi mua ei helpolla nykyään lääkäriin saa meneen, kuulemma levätä pitäis ja painoa pudottaa.
Ihan kuin en olis jo kokeillut noita panadol+burana settejä tarpeeks itse. Eikä muuten auta sitten tippaakaan ja tiedän että olisi hyvä saada ennemmin ongelma hoidettua kuin korjattua oireita, mutta oireiden helpottaminen nyt olisi ihan kiva sillä välin kun tän saa kuntoon.

Hei, lisäisin tähän, että mulla nuo relaxantit auttaa tosi hyvin tähän virheasennon aiheuttamiin lihaskipuihin. Aikoinaan oli välilevyn ongelmaakin, mut siihen ei nuo tabut auttaneet yhtään. Noita relaxantteja ei vaan viitsi nyt aina ottaa, kun niillä on kaikenlaisia sivuvaikutuksia.
Mulla tämä virheasennon korjaaminen on vienyt reippaasti yli vuoden.
Nytkin jos liikaa treenaa niin palautusvaiheessa viikon verran lihakset vetää kroppaa vinoon ja oireet palaavat. Tähän ongelmaan en ole löytänyt ratkaisua muuta kun odottaminen. Oisko se jokin lihasmuisti joka pitää korjaantua? Hitaasti kumminkin sekin korjaantuu, onneksi.
Jos jollain on tähän lihasmuistiin ja treenamiseen ratkaisua, niin kiitos etukäteen:))

On varmaan aikoinaan tullut reenattua kierossa asennossa ja nyt kumminkin olen panostanut oikeaan tasapainoiseen asentoon.
Tuo raskaan painon kanssa käveleminen vaatii kyllä lantiolta hyvää lihastukea. Sillä saan kyllä heti oireita jos en muista keskittyä ja aktivoida lihaksia.

Minulla tämän ongelman aiheutti vuosien huono askellus vasemmalla jalalla.

Tietty magneettikuviakin otettiin korvien välistä aina pakoputkeen asti.

Käyty lekurissa, tulehduskipulääke kuuri ja diagnoosiks juoksijan polvi.

Muistu taas mieleen miksi mua ei helpolla nykyään lääkäriin saa meneen, kuulemma levätä pitäis ja painoa pudottaa.
Ihan kuin en olis jo kokeillut noita panadol+burana settejä tarpeeks itse. Eikä muuten auta sitten tippaakaan ja tiedän että olisi hyvä saada ennemmin ongelma hoidettua kuin korjattua oireita, mutta oireiden helpottaminen nyt olisi ihan kiva sillä välin kun tän saa kuntoon.

Eilen vähän rasitin salilla jalkaa.. Boom! Polvi on taas tosi kipeä, ei voi olla juoksijan polvi..

Eilen vähän rasitin salilla jalkaa.. Boom! Polvi on taas tosi kipeä, ei voi olla juoksijan polvi..
Teetkö minkään asteista lihashuoltoa? Jos et, niin rullaa nyt ne reiden lihaskalvot ensin ennen, kuin rupeet epäilemään, mitään polvi ongelmia. Salilla käyvät möhkäleet aina vinkuu näistä samoista ongelmista. Ei vaan olla tarpeeksi reippaita tunnustamaan omaa laiskuutta lihashuollon suhteen.

Kävin kyllä ortopedin pakeilla ekaks ja tutkittiin ja todettiin polvi terveeksi. Sitä ennen kumminkin polveen ruiskutettiin terveyskeskuksessa puolenkymmentä injektiota.
Ortopedin jälkeen omt-fysioon/osteopaatille/hierojalle. Aika monimutkainen ongelma saada kuntoon, mikä minulla oli. Kumminkin omalla jumpalla tulee, mutta tarvitsee hyvät ohjeet. siinä tuli samalla 10 muuta ongelmaa kuntoon.

Pystytkö avaamaan millasia jumppaohjeita sait?

Zone-sarja -42%
Pystytkö avaamaan millasia jumppaohjeita sait?
Varmaan tärkein juttu on saada se syy kuntoon miksi virheasento on tullut. Ekaksi panostin tosi paljon aikaa ja vaivaa askelvirheen korjaamiseen.
Sekin jo vaatii ammattilaisen tutkimisen. Minulla oli tavallaan vasemmalla liian "varovainen" askel ja siitä syystä lantion tuki ei aktivoitunut.
Lantio kiertyi vasemmalta eteen ja tuli S-skolioosi. Eli ylävartalo oli tehnyt korjausliikkeen vastakkaiseen suuntaan.

Nyt kun sitä vartaloa jumppaa ja kiertää lantiosta oikeaan suuntaan, niin ylävartalo menee huonompaan suuntaan ja toisinpäin.
Tavallaan pitää lukita ylä tai alapuoli, kumpaa nyt sitten kiertää ja yrittää saada suoraan. Tätä on vähän vaikea selittää näin kirjoittamalla.
Muutaman kerran epähuomiossa meni väärinpäin ja sen kyllä vähän ajan päästä huomaa lisäntyneinä oireina
Tämä mielestäni oli paras jumppa, mutta selkäkippi ja rullaus myös auttoivat. Naksuttelin/aukaisin rankaa aina iltaisin eri konsteilla.
Vahvistavat liikkeet ei ainakaan itselle alussa oikeen sopineet, mutta täällä on varmaan ammattilaisia, jotka osaa valottaa näitä juttuja ja
onko jotakin kikkoja millä nopeuttaa toipumista.

Uskoisin, että kun syynkin korjaa, niin ajan mittaa vaiva tulee itsestäänkin kuntoon. Varmaan paljon jumpalla kumminkin voitetaan aikaa.
Useinhan nämä vaivat vaatii vuosia oireitten ilmaantumiseen. Korjauskin vie tuskastuttavan paljon aikaa, vaikka joka ilta jumppaileekin.
Kyllä se tietty kannustaa, kun huomaa oireitten hiljakseltaan helpottavan.

Si-nivel ei voi mennä paikoiltaan ilman jotain tapaturmaa kovaa kolausta tms. Syy vinoon rankaan ja hartioiden korkeuseroon, jalkojen pituuseroon on kireät lihakset. Lantiossa selässä jaloissa missä vaan. Itsellä meni 15v tajuta se ja liian myöhään opin venyttelemällä pitämään lantion suorassa. Nivelrikkoa tms ehtiny jo tulla toiseen polveen mikä oli aina rasituksen alla ja vastapuolen olkapäähän ja toisen yläselän lihakset pysyvästi jumissa. Jne. Liian myöhään tajus miten kuuluu venytellä.

Täällä yksi ilmottautuu. Luulin, että olisi sinnikäs hyppääjän polvi, mutta osottautui hermosäryksi. Lantion virheasento ja lonkankoukistaja sen vuoksi superjumissa. Kipu oli siis polvijänteen alla. Polven nostot lisäsi helposti kipua ja ei portaita ylös/alas/kyykkyyn. Kipu lähti saman tien, kun tuli oikea diagnoosi ja hoito. Lonkankoukistajassa kumminkin vielä venyttelemistä, mutta onneksi on särky poissa.
Mitä lonkankoukistajan venytyksiä teet? Voitko laittaa linkkiä kuvaa tms.

Back
Ylös Bottom