Ajattelin kertoa kokemuksistani:
Mulla on ollut moooonta vuotta ongelmana rajut selluliitit reisissä ja jopa pohkeissa - noh, pahimmillaan sitä oli jopa käsivarsissa
Painoa ei ole missään vaiheessa ollut kovin huimasti liikaa, mutta minulla rasva tuntuu kasaantuvan erityisesti reisiin ja pohkeisiin (miksi ei edes takapuoleen?!?). Kyseessä siis sellainen kunnon röpelöinen appelsiini-iho, jota ei tarvitse mitenkään puristella jotta sen voi todeta. Etenkin sisäreisien profiili oli hyvin muhkurainen ja uimahalliin/rannalle meneminen hävetti. Mitä kaunistelemaan - en ole käyttänyt shortsejakaan viimeiseen kolmeen kesään... Näytin vaatteet päällä ihan hyvältä, joidenkin mukaan jopa hoikalta ja sainkin paljon ihmettelyä/epäuskoa niiltä, joille uskalsin tämän henkisen ongelmani paljastaa. Läheisemmät ystävät totesivat tosin omin silmin, että ongelma ei ollut korvieni välissä.
Olin PT-vetoisella dieetillä viime syksynä. Painonpudotus ei ollut huima, vaan reilu 6 kg. Ruokavaliota siivottiin todella kovalla kädellä. Nyt käytännössä kaikki nopeat/tyhjät hiilarit (erit. lisätty sokeri) ovat poissa ruokavaliosta treenin jälkeistä hiilarilisää lukuunottamatta. Olinkin varsinainen hiilaripossu ennen tuota vaikka olin yrittänyt useita kertoja siivota ruokavaliota itse. Paino putosi terveellisesti noin 500 g viikkovauhtia, mutta puolessa välissä dieettiä meinasi usko loppua, kun selluliitti tuntui vain pahenevan. Yritin uskotella itselleni, että se korostuu rasvakudoksen sulaessa ja sen "pitää pahentua ennen kuin se paranee".
Varsinaisen dieetin loputtua viime joulukuun alussa selluliittitilanne oli ihan järkyttävä. Hyvä, että kehtasin näyttäytyä edes omalle miehelle ilman pitkiähousuja. PT-valmennuksen jälkeen jatkoin kuitenkin puhtaasti syömistä hieman suuremmilla annoksilla ylläpitäen ja siirryin dieetin hilavitkutus-treenistä vetämään kropan kolmesti viikossa läpi perusliikkein volyymitreeni-ajatuksella. Tämän lisäksi kävelin salimatkat ja tein satunnaisesti lisänä lyhyttä HIIT-treeniä.
Hämmennyin noin pari viikkoa sitten. Kirjaimellisesti silmäni avautuivat ja hämmästelin jalkojani: kuhmuraisena lepotilassa näkyvä selluliitti on kadonnut ja lihaksen muodot alkavat hahmottua reisissä ja pohkeissa. Rasvaa on ja selluliittiakin löytyy (luonnollisesti), mutta sen löytämiseksi pitää puristella. Rasvaa on dieetin jälkeisestä tullut hieman lisääkin, mutta se on "tervettä" naisvartalon rasvaa, ei sellua. Olen oikeasti nyt tämän parin viikon aikana vilpittömästi hämmästellyt tuloksia (aina miehen huvittuneisuuteen ja myöhemmin jopa tylsistymiseen saakka).
Uskaltaisikohan tässä ruveta uhkarohkeaksi selluliitin uuden pahenemisen kannalta ja ottaa pientä kevyttä dieettiä ennen kesää ja laittaa Nanzu kunnon biitsi-kuntoon...? Se olisikin ensimmäinen kerta sitten reiluun 10 vuoteen, kun voisi tuntea olevansa
seksikäs bikineissä...
Mutta siis viestini on (omakehu-järkytyksen lisäksi
), että puhdas ruokavalio ja sopiva liikunta tekee oikeasti ihmeitä selluliitille. Eikä kannata heti pelästyä, jos dieetillä sellut tuntuvat vain lisääntyvän. Tsemppiä kaikille ongelma-siskoille!