Selkätreenin yleisin virhe - menee hauiksille + treenaatko lihasta vai liikettä ?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Saa kyllä suoritustekniikat olla aika päin persettä jos pitää kulmasoutua yhtenä parhaimmista hauisliikkeistä.:confused:

Vaikkei se hauislihas olekaan liikkeen pääasiallinen suorittaja, niin kyllä tuollaisissa raskaissa moninivelliikkeissä ne avustavassakin roolissa olevat lihasryhmät saavat melkoisesti kuormitusta osakseen.

Sä oot kyllä hassu tapaus. Onko ylätalja, alatalja ja ristitalja nykyään ”taljahifistelyä”?:david:

Kajakki?

Hohhoijaa olipa taas hieno argumentti.
Kulmasoutu ja leuanveto (lisäpainoilla) ovat itse asiassa parhaimpien hauisliikkeiden joukossa, jos et sattunut tietämään. Hauis saa muutenkin sen verran paljon epäsuoraa rasitusta erilaisista vetovariaatioista, ettei siihen päälle tartte paljoa ylimääräistä veivausta enää tehdä.

Edit. Sun mielestä varmaan pystypunnerruskin on pelkästään olkapääliike?
Itellä ei ainakaan mikään muu liike ota hauiksiin. kun itse hauisliikkeet tai ainakaan en tunne sitä :D. Ennen kyllä ylätalja otti, mutta kun laitto tekniikan kuntoon, niin ei enään tunnnu hauiksissa sekään liike. Pystypunnerrus kyllä kieltämättä ottaa joskus ojentajiin, mutta sekin kyllä yleensä isommilla painoilla joten sekin johtuu todennäköisesti siitä, kun tekniikka alkaa pettää?

Itellä ei ainakaan mikään muu liike ota hauiksiin. kun itse hauisliikkeet tai ainakaan en tunne sitä :D. Ennen kyllä ylätalja otti, mutta kun laitto tekniikan kuntoon, niin ei enään tunnnu hauiksissa sekään liike. Pystypunnerrus kyllä kieltämättä ottaa joskus ojentajiin, mutta sekin kyllä yleensä isommilla painoilla joten sekin johtuu todennäköisesti siitä, kun tekniikka alkaa pettää?

Oot sä melkoinen velho, jos kykenet punnerrusliikkeissä täysin eliminoimaan ojentajien työn...just sayin'

Ja sä oot melkoinen velho, jos aiemmin mainitut selkäliikkeet on sulle tehokkaampi hauisliike kuin mikään varsinainen hauisliike. Just sayin' myöskin...

Missä kohtaa mä sanoin, että ne on just mulle parhaita? Just sayin'
Mutta sovitaan nyt sun mieliksi, että parhaiten ne hauikset saa kasvamaan tekemällä tuhannen toiston käsitreenejä ja 8h arm workoutteja.

Vaikkei se hauislihas olekaan liikkeen pääasiallinen suorittaja, niin kyllä tuollaisissa raskaissa moninivelliikkeissä ne avustavassakin roolissa olevat lihasryhmät saavat melkoisesti kuormitusta osakseen.

Mä luulen, että kukaan ei yritäkään kiistä sitä, etteivätkö esim. hauikset rasittuisi leuoissa, tai ojentajat pystärissä. Kysymys bodauksen kannalta on varmaan se, saavatko ne hauikset leuoista riittävän suuren ärsykkeen kasvaakseen. Mekaaninen kuorma leuoissa on isompi, kuin missään suorassa hauisliikkeessä. Ongelma tässä onkin se, että mekaaninen kuorma on niin iso, että sitä ei voi liikuttaa ensisijaisesti supistamalla hauiksia.

Suurin osa kehonpainon ( ja lisurin ) liikkeelle saamiseen vaadittavasta voimasta tuotetaan latseilla, hauikset osallistuvat kyllä liikeketjuun, mutta ne eivät ole ratkaisevassa roolissa liikkeen onnistumisen kannalta. Hauiskäännössä homma menee toisinpäin: yläselkä stabiloi liikettä, ja hauikset ovat pääsuorittajat, jotka myös feilaavat ennen selkää, eikä toisinpäin.

Missä kohtaa mä sanoin, että ne on just mulle parhaita? Just sayin'
Mutta sovitaan nyt sun mieliksi, että parhaiten ne hauikset saa kasvamaan tekemällä tuhannen toiston käsitreenejä ja 8h arm workoutteja.
Teen hauiksia 2–3 liikettä viikossa. Selkätreeniä en saa hauiksille edes yrittämällä.

Älä höpötä. Munakas, sä treenaat väärin jos sun hauikset ottaa isoa osumaa selktäreeenissä, sori nyt vain. Ei voi mitään, oot väärässä. Katoppa tästä miten se tehdään kun me hakataan eka Vertin kanssa kädet loppuun ja tehdään perään kova selkätreeni. Mites selität ton? Suurin osa treenaa päin vittua ja sitten ne leikkii jotain tietäjiä treenissä.

Kajakki?

Edelleen jos sulla on suoritustekniikat kunnossa niin et sä kulmasoutua hauiksilla tee. Se että saisit sen jollain paskalla suoritustekniikalla avustavaksi lihasryhmäksi mukaan niin ei muuta sitä liikettä yhdeksi parhaimmista hauisliikkeiksi. Samalla logiikalla voisit ryskätä paskalla tekniikalla penkkiä ja kehua sitä yhdeksi parhaimmista etuolkaliikkeistä.:rolleyes:

Niin ja vastaisitko siihen esittämääni kysymykseen etkä sekottaisi jotain kajakki juttuja tähän.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En tiedä kuinka hyvä liike leuanveto on bodausmielessä hauiksille, mutta olen nähnyt tutkimustuloksen jossa suurin lihasaktivaatio hauiksille saatiin nimenomaan vastaoteleuoissa. Se on selvää, että 'tuntuma' hauiksiin saadaan paremmin jollain eristävällä liikkeellä.
Varmasti taas paras 'tuntuma' vaikkapa etureisille saadaan reisiojennuksessa, mutta onko se silloin paras liike reisien kasvatukseen? Tuskin.

Edelleen jos sulla on suoritustekniikat kunnossa niin et sä kulmasoutua hauiksilla tee. Se että saisit sen jollain paskalla suoritustekniikalla avustavaksi lihasryhmäksi mukaan niin ei muuta sitä liikettä yhdeksi parhaimmista hauisliikkeiksi. Samalla logiikalla voisit ryskätä paskalla tekniikalla penkkiä ja kehua sitä yhdeksi parhaimmista etuolkaliikkeistä.

Nojoo ehkä tuo kulmasoutu oli hivenen liioiteltu, mutta pointti oli kuitenkin, että jos olet helvetin vahva esim. kulmasoudussa/mavessa/lisäpainoleuoissa, niin sulla hyvin epätodennäköisesti on pienet hauikset. Joojoo poikkeuksia on, sitä on ihan turha tuoda esille.
Se, että joku liike ei suoranaisesti harjoita jotain tiettyä pientä lihasryhmää, ei poissulje sitä faktaa, että myös siellä pienessä avustavassa lihaksessa tapahtuu aktivaatiota.

Ja kuinka vahvat hauikset mulla pitää olla kun otin 180x6 kulmasoutua? Ei, mulla on vahva selkä ja sillä mä sen tein.

En väitä, etteikö sulla olisi vahva selkä, mutta sulla tuskin on ihan heikot hauiksetkaan. Vai se aktivaatio olisi selässä kuinka hyvä tahansa, niin sitä hauista on mahdotonta kokonaan eliminoida siitä liikeketjusta.
Saako hauiksia kasvamaan myös jollain pumppailujutuilla? No saa varmasti, mutta pointti oli, että siitä on aika hyviä todisteita, että se voima tietyissä isommissa liikkeissä monissa tapauksissa korreloi aika hyvin myös hauisten koon kanssa.

Jokainenhan sen tiettä, että muutkin lihakset on mukana jos vaikka selkää tehdään tai ainakin toivon näin, mutta ei ne ''väärät'' lihakset pidä väsyä.
Ja kyllä MUNAKAS, saan tehtyä rinnan ja olkapäät aikalailla, niin ettei ojentajissa tunnu juuri ollenkaan. Ne on mukana kyllä näitä lihasryhmiä tehdessä, muttei väsy!!

Onhan se just aloittelijoilla kova sana kun lähdetään leukoja yms rykimään. Todella hyvin hauiskin kehittyy siinä mutta rajathan tuossakin tulee vastaan jossain vaiheessa.

Selkää sitä ennen itekkin "väänsi eniten hauiksella" tai järkevämmin sanottuna hauiksissa + forkuissa paine sarjojen jälkeen. Ihme venkoilua kunnes oppi toisin.

Eikö tää homma nyt lähtenyt siitä, kun Munakas totesi, että isoilla perusliikkeillä saa hyvän kropan? Kai nyt jokainen tajuaa, että hauiskäännöt kehittää hauiksia lähtökohtaisesti paremmin kuin maastaveto. Sitä nyt tuskin kukaan kieltää, etteikö isoja perusliikkeitä suosiva voi saada hyvää kroppaa. En ymmärrä, miten tää taas lähti tällaiseksi vänkäämiseksi.

Nojoo ehkä tuo kulmasoutu oli hivenen liioiteltu, mutta pointti oli kuitenkin, että jos olet helvetin vahva esim. kulmasoudussa/mavessa/lisäpainoleuoissa, niin sulla hyvin epätodennäköisesti on pienet hauikset. Joojoo poikkeuksia on, sitä on ihan turha tuoda esille.

Tämä yhtälö on muuten väärinpäin. Ne tyypit nimenomaan ovat poikkeuksia, jotka pystyvät saamaan haiksiin kokoa, ilman että edes trenavaat nittä suoraan. Hahaa, käytän itseäni esimerkkinä: helvetin vahva en ole ollut koskaan, mutta vuoteen 2014 mennessä olin mavettanut 210kgx5, vetänyt leukoja 40kgx4 ( omapaino 95-97kg ) ja kulmasoutanut 100kg:llä suht siistiä sarjaa. Hauikset olivat tuolloin massiiviset 37-38cm hyvänä päivänä. Nykyään painan 90-92kg, eli 5kg vähemmän, mutta kädet ovat 40-41cm. Sain ne kasvamaan ( vähän ) tekemällä tosi paljon suoraa käsitreeniä + lisäpainodippiä. Eli oliko dipit ratkaisevassa asemassa, vai pumppaus, ei voi tietää. Mutta poin remains, ei ne kädet millään selkätreenillä kasvaneet ( mun kohadalla ).

Se, että joku liike ei suoranaisesti harjoita jotain tiettyä pientä lihasryhmää, ei poissulje sitä faktaa, että myös siellä pienessä avustavassa lihaksessa tapahtuu aktivaatiota.

Huoh...välillä tuntuu turhauttavalta selittää ja toistaa moneen kertaan sulle yksinkertaisia juttuja. Se että avustavassa lihaksessa tapahtuu aktivaatiota, ei tee siitä ”yhdestä parhaimmista liikkeistä” verrattuna sille lihasryhmälle tehtävä eristetty liike.

Vielä kolmannellakaan kerralla et näköjään vastannut kysymykseen. Yritetään nyt vielä kerran...onko sinun mielestäsi tosiaan ylätalja, alatalja ja ristikkäistalja ”taljahifistelyitä”?

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom