Selkätreeni Selkä paskana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikko84
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ongelma on kun pitäis saada ryhti taas kuntoon (liikaa penkkiä?)
Ja muutenkin ylä-/alaselkä kuntoon.

Iso ongelma on sitten se kun tossa meni 2v. takaperin duunissa selkäranka vähän hajoamispisteeseen (lääkärit sano että "ei huolta") mutta musta tuntuu et se ei oo enään niin iskussa kun ennen ja senkin takia pitäis tehä paljon mv:tä että tukis hyvin selkärankaa. Mutta sitten taas ujostan aika paljon selkä liikkeitä ettei kuulu gräts tms. tuolta taka-alhaalta.

Joten oisko mitään hyviä vinkkejä miten tehdä mv ja millä sarjoilla / toistoilla nyt aluksi?

3 osasta vetelen (ma: jalat ke: rinta,olkapäät,ojentajat pe: selkä, hauis)a

Läpiveto voisi ainakin aluksi olla hyvä vaihtoehto. Menee taas WSB-saarnaksi,mutta jos salillasi on(tuskin) reverse hypers-kone on se myös varteenotettava vaihtoehto.Voihan maveakin tietenkin tehdä,mutta mielestäni sitä ei ole järkeä hieroa millään ihan hilupainoilla. Jos valitset maven niin joka toistoon hyvät paineet vatsaan,että selkä saa tukea.

reverse hypers-kone

Mikähän toi sitten on?

On meitin salilla semmonen vekotin mihin mennään makuulleen ja se vehje kipataan että mulla on pää massa ja jalat katossa, joku "selkää venyttävä" vehje

Maastaveto

Mulla vissiin vähän eri käsitys tuosta maastavedosta...Sitä on tullu kyllä väännettyä punttitreeneissä jo vuosia sitten, mut en mä sitä kyllä selälle ainakaan tietoisesti tehnyt...???

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Re: Maastaveto

Originally posted by MissFlightatten
Mulla vissiin vähän eri käsitys tuosta maastavedosta...Sitä on tullu kyllä väännettyä punttitreeneissä jo vuosia sitten, mut en mä sitä kyllä selälle ainakaan tietoisesti tehnyt...???

Maastavedossahan on mukana lähes koko kehon takaosa. Kapealla vedettäessä kyllä alaselkä joutuu tosi koville. Eihän se tietenkään mikään latsien levennysliike ole.

Olben kanssa samaa mieltä. Normaalia mastavetoa ei kannattane hieroa mitään 15 toiston sarjoja.
Eli tuo pull through, selän ojennus tai romanialainen veto voisivat olla hyviä liikkeitä sille selälle.

Laittakaas nyt vielä varmuudeksi kuvaa tuosta maastavedon suorituksesta..etten oo vahingossa ihan väärässä liikkeessä...-kiitos! :)

Voit tehdä Reverse Hyperin normaalissa selänojennuspenkissä. Käyt siihen vain toisin päin makaamaan (pää jalkojen suuntaan) ja nostat jalkopäätä.

Muista myös syvien vatsalihasten harjoittelu. Se parantaa ja ennalta ehkäisee selkävaivoja.

Joo, kiitos!

kyllä tuo muuten on näyttää tutulta, mut tiiäkkö, et ei me koskaan olla treeneissä maastavetoa tehty ihan noin, et jalat koukistetaan ihan kunnolla puolikyykkyyn! Liikettä ollaan tehty niin, et jaloissa pidetään kokoajan ihan pieni kulma, jalkaterät hieman sisään päin, ja päkiöiden alle vielä pienet(vaikka 2.5kg) kiekot, ja sit väännetäät ylös alas!...Tuntuma on siellä takareisissä!

jalkaterät hieman sisään päin

Itse en missään nimessä tietoisesti pitäisi jalkateriä sisäänpäin vaan ehdottomasti mieluummin ulospäin.

Ja pelkkänä ajatuksena tuntuu polvissa pahalta, jos jalkaterät osoittas sisäänpäin... :eek:

Re: Joo, kiitos!

kyllä tuo muuten on näyttää tutulta, mut tiiäkkö, et ei me koskaan olla treeneissä maastavetoa tehty ihan noin, et jalat koukistetaan ihan kunnolla puolikyykkyyn! Liikettä ollaan tehty niin, et jaloissa pidetään kokoajan ihan pieni kulma, jalkaterät hieman sisään päin, ja päkiöiden alle vielä pienet(vaikka 2.5kg) kiekot, ja sit väännetäät ylös alas!...Tuntuma on siellä takareisissä!

Eli tuo on siis suorin jaloin maastaveto, jos ymmärsin oikein. Miksi päkiöiden alle laitetaan levyt ?

Oikea maastavetohan on liikkeiden kuningas. Siinä kohoaa verenpaine kuin teinipojalla pippeli. Nenästä valuu verta ja sulkijalihas pettää. Kurkusta purkautuu eläimellistä örinää. Eli suosittelen lämpimästi kaikille.

Juu ei missään nimessä jalkateriä sisäänpäin! Hui, melkein jo sattuu polviin, kun moista edes ajattelee. :eek:

Nyrkkisääntönä aina jalkaterät ja polvet samaan suuntaan, eli jalat kapealla suoraan eteenpäin molemmat. Sumomavessa (jalat leveällä, kädet niiden väliin) sitten sekä jalkaterät että polvet sivuille päin.

Olette siis tehneet suorin jaloin (tai siis melkein suorin jaloin) maastanostoa. Sehän on tunnetusti loistava takareisiliike. Kokeilepa joskus tuota ns. perinteistä ja ehkä myös sumo tyylin maastanostoa. Jos ei muuta eroa ole, niin ainakin kärsii lastata enemmän rautaa tankoon. Esim. Mistress Krista suosittelee naisille jalat leveällä nostamista (ainakin usein, ei tietenkään 100% ajasta), miehiin nähden erilaisesta lantion rakenteesta johtuen. ;)

Alkup. kysyjälle vielä semmoista, että muista venyttely! Lihastasapainon hakeminen selkäreeni priorisoimalla on toki tärkeää, mutta myös kokonaisvaltainen ja järkevä venyttely auttaa varmasti ryhdin kohenemisessa.

Okei, okei....Se jalkaterät hieman sisäänpäin onnistuu kyllä siinä mavessa, jossa polvia ei koukisteta, mutta en kyllä itsekkään menisi tekemään tuota siinä liikkeessä, josta nyt oli lopulta kyse!!

Ja sitten, se, että laitetaan ne kiekot sinne päkiöiden alle, niin siihen voin/osaan sen verran vastata, että liike tuntuu enemmän siellä takaosissa, kun päkiät ovat kantapäitä hieman ylempänä.

Kyllä mä seuraavassa puntissa..taitaapi olla huomenna, niin kokeilen tuota maastavetoa, josta sain nyt infoa (että kiitosta vain kaikille:).

Ihan muuten vielä semmoinen kysymys, että mä kun olen niin kiintynyt tuohon ylävartalovoimaan, ja jalat jää kyllä aika vähäisiksi, niin mitä liikkeitä kannattaisi ylävartalopuntin yhteydessä tehdä jaloille??..muutama sellainen kokonaisvaltainen ja tehokas liike??..siis tangolla tehtäviä?
Jalkoja olen kyllä tehnyt silloin kun pystyin vielä hyppäämään loikkaa, mut ei jaksa vääntää jotain yhden jalan kyykkyä(vaikka hyvä liike onkin, mut olen kyllästynyt siihen)...ehkä tuo maastaveto + puolikyykky tangolla oli silleen ihan mukava paketti?..vai?...

Nyt tämä nainen lähtee koiran kanssa lenkille tuonne raikkaaseen syys- ilmaan! :)

..muutama sellainen kokonaisvaltainen ja tehokas liike??..siis tangolla tehtäviä?
Jalkakyykkyhän on kuningasliike jaloille, joten suosittelisin sitä. Jos se ei käy niin onhan sitten vielä mm. jalkaprässi ja askelkyykky.

Suositut

Back
Ylös Bottom