Selkään lisää leveyttä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Viivi
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt olisi tarkoitus saada lisää leveyttä selkään.
Antakaas parhaat liikkeet joilla saa siivet kasvamaan.

itte oon ainaki viime aikoina tehny paljo erilaisia soutuja.omassa selkäohjelmassa pyöritän pitkälti näitä liikkeitä:kulmasoutu,1-käden kulmasoutu,t-kulmasoutu,alatalja,1-käden alatalja,mave,ylätalja leveällä tai kapealla otteella,selkäpenkki,hyvää huomenta. Itellä tosiaan leveyttä oon viime aikoina saanu hyvin erilaisilla souduilla,oon pyrkiny vaihtelemaan toistomääriä ja harjoituskulmia mahd. paljo et saa lihasta ärsytettyä mahd. monesta kulmasta.

Eikös soudut tuo paksuutta ja vedot leveyttä?

Leuanvetoja vaan kehiin eri leveyksillä.

No näin mäkin olen kuullut että leuanveto ja ylätaljat olis leveysliikkeitä ja soudut ja alatalja paksuus mutta tiedä noista, eiköhän sitä leveyttä souduillakin tule jos lihakset kasvaa.

Jep, Dr. Franco Columbu kehotti aikonaan tekemään leuanvetoja,leuanvetoja ja lisää leuanvetoja...ja johan kohta pojat lentää niillä siivillä

Itse olen voimanostaja ja selälle teen lähinnä vetoa, leukoja ja alataljasoutua. Paksuutta ja leveyttä tulee noinkin yksinkertaisella treenillä kohtuu hyvin.

Näytetään tähän nyt tämmöinen voimamiehen epäonnistunut pose. Puhelimella otettu.

nipa_selka_mu.jpg

En_osaa_posettaa.jpg

Toi leuanveto on naiselle aika hankalaa.
Leveellä myötäotteella olen koittanut repiä, mutta ei tätä ruhoa ylös saa kuin sen kerran ja siihen jää, meillä ei salilla sellaista leuanveto konetta ole joten se on jäänyt sitten tekemättä.

Ylätaljaa tulee tehtyä, mutta kai sitä muutakin pitäisi tehdä.

Olisko kulmasoudusta tangolla apua jos tekis oikein leveellä otteella ?

Kulmasoutu leveellä ottaa siiven ulkoreunoihinkin, mutta miellän sen melkein enemmän takaolkaliikkeeksi. Vois verrata penkillä istuen etukenossa tehtävään käsipainosoutuun.

Edit. Ota ylätaljaa eri otteilla ja leveyksillä ja alataljassa leveellä, mikäli leuanveto ei onnistu.

Jep, kulmasoutu leveellä on varmaan tosiaan ihan hyvä. Ylätaljaakin voi vaihteluksi tehdä vähän takakenossa rintaan jolloin asento on jostain tavallisen ylätaljan ja leveän kulmasoudun välimailta.

Viivi sanoi:
Leveellä myötäotteella olen koittanut repiä, mutta ei tätä ruhoa ylös saa kuin sen kerran ja siihen jää, meillä ei salilla sellaista leuanveto konetta ole joten se on jäänyt sitten tekemättä.

Ylätaljaa tulee tehtyä, mutta kai sitä muutakin pitäisi tehdä.

Olisko kulmasoudusta tangolla apua jos tekis oikein leveellä otteella ?

Viivi, selkä treenissä on oleellista oppia sellainen juttu että leveillä otteilla liikkeet kohdistuu lähes pelkästään selän yläosiin, lapojen seudun lihaksiin.

Todellista kokoa selkään kuitenkin saa paljon paremmin kapeilla otteilla niin souduissa tangolla kuin taljoissakin. Kapeammalla otteella saat aina paremman tuntuman latseihin kuin leveällä otteella. Ellei latseja saa kasvamaan ei selkä tule koskaan näyttämään leveämmältä tai isommalta.

colemanni sanoi:
Todellista kokoa selkään kuitenkin saa paljon paremmin kapeilla otteilla niin souduissa tangolla kuin taljoissakin. Kapeammalla otteella saat aina paremman tuntuman latseihin kuin leveällä otteella. Ellei latseja saa kasvamaan ei selkä tule koskaan näyttämään leveämmältä tai isommalta.

Onko esim. ylätaljassa parempi ottaa ns. leuanveto-otteella vai esim. sillä v-kahvalla?

Itsellä tulee aika paljon vaihdeltua näitä otteita ylätaljassa. Väillä v-kahvaa ja joskus taas lapiokahvalla ja kaikkea siltä väliltä. Mutta jos tällä otteella on suuri merkitys, niin täytyy painottaa nuo treenit tuohon kapeampaan otteeseen.

leuanvedot ja ylätalja erilaisilla kahvoilla, vipuvarsikone tuntuisi eniten ottavan niihin mandariineihin jotka kasvaa kainaloiden kohdalla

Timba79 sanoi:
Onko esim. ylätaljassa parempi ottaa ns. leuanveto-otteella vai esim. sillä v-kahvalla?

Minä olen vedellyt ylätaljaa viime aikoina pelkästään v-kahvalla. Syynä tähän se, että jotenkin saan vaan liikkeen kohdistumaan paremmin selkään kapealla otteella. Olen kyllä miettinyt, että pitäisiköhän sitä kiskoa välillä leveämmälläkin, vaikka kapea tuntuukin paremmalta?

colemanni sanoi:
Viivi, selkä treenissä on oleellista oppia sellainen juttu että leveillä otteilla liikkeet kohdistuu lähes pelkästään selän yläosiin, lapojen seudun lihaksiin.

Onkohan se niinkään. Tein viime vuonna hurjasti alataljasoutua kapealla otteella ("v-kahvalla") ja koska liike eteni niin hyvää tahtia, en viitsinyt liikettä puoleen vuoteen vaihtaa. Pattia tuli kivasti nimenomaan hartioihin, mutta latseihin ei tippaakaan. Se ryhtyi lopulta vaivaamaan ja olen nyt koittanut tehdä ylätaljaa eteen ja taakse leveällä otteella, t-tankosoutua yms. mutta latseihin ei saa kiusallakaan rasituksen tunnetta eivätkä ne myöskään kasva.
Tietysti on todennäköisintä että teen jotain vaan säännönmukaisesti väärin koko ajan.

Pakko avautua tästä, että soudut tuo paksuutta, ja vedot leveyttä. Nimittäin asiahan ei ole näin jos latseista puhutaan. Molemmat liikkeet ottaa latseihin, mutta kuten tiedetään, lihashan vain supistuu, eikä välitä siitä millä liikkeellä sitä treenataan, niin silloin ne latsitkin kasvaa ihan joka suuntaan yhtä paljon liikkeestä huolimatta. Selän paksuus kuitenkin tulee suurimmaksi osaksi epäkkäistä, ja sen takia kaikissa selkäliikkeissä olisi tärkeää vetää ne lavat yhteen. Tässäkään ei suuren suurta eroa ole veto ja soutuliikkeiden välillä. Jos selkään tosiaan haluaa paksuutta, niin mave on IMO paras liike siihen.

Viivi sanoi:
Ehkä, muttei mahdotonta. Kitinät hiiteen ja leukoja vetämään! :evil: Oma emäntäni aloitteli viime kesänä leukoja vetämään, sai silloin kolme epäpuhdasta toistoa, nyt kahdeksan puhdasta ja on kovasti sitä mieltä, että selkään on tullut leveyttä tuona aikana hyvin.

Tuossapa erinomainen artikkeli asiasta:
http://www.stumptuous.com/learning_pullups.html

Jos olet jo jonkun aikaa reenannut, kannattanee aloittaa suoraan negatiivisista toistoista (eli step 3 artikkelissa), uskon, että onnistuu. Siitä joko step 4 tai suoraan 5. Tosin jos yksikin ns. tavallinen leuka menee, niin eiköhän leuanvetoa pysty reenaamaan aivan hyvin ja kehitys on nopeaa. :)

Ja unohda pumppi ja tuntuma, lue sen sijaan tuolta hyviä vinkkejä (jto :worship: ):http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=26468&highlight=leuanveto

leukoja vaan ja aika kapealla otteella niin menee tuntuma hyvin selkään kainaloiden alle ja taakse, ja jos ei jaksa leukoja niin samaa liikettä ylätaljassa.

e: ja rinnalleveto voittaa mennen tullen olankohautukset, jos haluaa massaa "yläepäkkäisiin", niin r-vetoa vaan tekemään

jos ei leukoja tule, niin negatiivisena tekee. eli hyppää vaikka vähän apua tai treenikamu auttaa ylös, itse laskee hitaasti alas. leveä ote siis! tän päälle vaikka ylätaljaa sitten.

tavallisia leukoja kyllä menee kapealla otteella muutamia, mutta liike kohdistuu lähinnä käsiin ( luulenkohan vaan )
Täytyy koittaa tuota jalat penkillä systeemiä leveällä, ja negatiivista niin jos se auttaisi.
Treeniä takana kyllä jo viitisen vuotta, ja lavallakin on tullut piipahdettua, mutta tuo heikko kohta selkä täytyis saada valtavaan kasvuun, kehitystä on kyllä tapahtunutkin, mutta vielä olisi matkaa siihen unelma selkään.
Eiköhän näistä vinkeistä jo jotain saa aikaiseksi.
Kiitos ja kumarrus !

Back
Ylös Bottom