Selittämätön huimaus, kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Snowbe
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on ollut huimausta enemmän tai vähemmän viimeiset 2v. Ensin oli vaan sellasta, että nopeasti ylös noustessa maailma keikkui, eli hyvänlaatuista asentohuimausta. Sitten tuli istuessa(ja seistessä) tuntemuksia, että kaatuu eteen päin tai että toinen jalka uppoaa lattiaan. Nuo tuntemukset tosin kestivät vain sekunnin.
Jossain vaiheessa alkoi tulemaan kognitiivisia oireita, kuten se, että tuntuu kuin olisi humalassa ja olo on sekava, vaikka ei oo mitään vetänyt. Englanninkielinen termi tuolle on brainfog. Tuosta seurasi lähinnä keskittymisvaikeuksia ja hitaampi reagointiaika. Nyt onkin sitten viimeviikkoina ruvennut olemaan sumuinen olo lähes päivittäin ja olo vielä kestää monesti useita tunteja. On myös sellainen fiilis, että meinaa taju mennä ja huippaa ihan istuessakin. Lääkärit tutkivat koko ajan, viimeksi on katsottu sydänkäyrä, verenkuva, korvat, silmät, refleksit, sekä tehty erilaisia neurologisia testejä, mutta eivät ole ainakaan vielä löytäneet mitään fysiologista vikaa..
Alkaa pikkuhiljaa käydä meinaa olo sietämättömäksi ja seuraava tutkimuskin on vasta kuukauden päästä, kerta kardiologi laitto tutkimukseen mitä ei työterveys korvaa.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Omia arvauksia aiheuttajalle on:
-Havaitsemani sydämen lisälyönnit, sekä matala alapaine(60, olen 188 pitkä) ja matala leposyke (alle 50) Kardiologi tosin tykkäsi, ettei tuo huimaus ole sydänperäistä..
-Joku ravintoaine-epätasapaino elimistössä
-Niskajumi(vaikka sitäkään ei lääkärin mukaan ole..)
-Joku tasapainoelimiä koskeva ongelma
-40kg painonpudotus, vaikka en tiedä miten se vaikuttaisi..
-Paniikkihäiriö

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun yhdellä ystävällä oli kans nuorena tollasta selittämätöntä huimausta ja sillä löydettiin silloin Menieren tauti.

Mun yhdellä ystävällä oli kans nuorena tollasta selittämätöntä huimausta ja sillä löydettiin silloin Menieren tauti.

Voisi olla sekin periaatteessa, kai ne tutkii korvat jossain vaiheessa röntgenillä, magneettikuvauksella tms. jos ei ala löytymään.

e. "Tauti alkaa käytännössä aina vain toispuoleisena" tollasta en oo kyl todennu. Eikä oo ollu kuulo-ongelmia.

Mitä harrastelet ? Meinaan että itsellä tulee huono olo, jos istuu paljon tietokoneella. Sun viestimäärän perusteella taidat istuskella koneella aika paljon.

Salitreenii, jujutsuu, uintii, pyöräilyy, kävelylenkeil tulee käytyy. Sit kalastusta tulee kans.. Noista liikuntaharrastuksista, ku niitä varmaan hait.

Niinno lääkäri viimeks viikko sitten totesi, ettei tunnu olevan niska-hartiaseudun jumeja..

Mitä harrastelet ? Meinaan että itsellä tulee huono olo, jos istuu paljon tietokoneella. Sun viestimäärän perusteella taidat istuskella koneella aika paljon.

Melko epäoleellista mutta Snowbe on statistiikan mukaan ollu rekisteröityneenä jo vuodesta 2005 että eipä tuo paljoa tunnu istuskelevan :rolleyes:

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Omia arvauksia aiheuttajalle on:
-Havaitsemani sydämen lisälyönnit, sekä matala alapaine(60, olen 188 pitkä) ja matala leposyke (alle 50) Kardiologi tosin tykkäsi, ettei tuo huimaus ole sydänperäistä..
-Paniikkihäiriö

Samanlaisia oireita tulee joka päivä, tuntuu että jalat lähtee alta jne jne. Ylläolevat "aiheuttajat" omistan:

- Sydämen rytmihäiriöihin sydänlääkätys käynnissä hautaan asti.
- Paniikkihäiriöt ovat enemmän muuttuneet sosiaalisten tilanteiden pelkäämiseksi, mutta aikasemmin kärsin pahoista paniikkihäiriöistä.

Kai sitä itekkin voisi jossakin vaiheessa mennä lääkäriin, jos ei oireet hellitä.

Kuulostaa osittain ainakin nuo oireet samalta, kuin itsellä jokunen vuosi sitten. Diagnoosina silloin juurikin tuo asentohuimaus. Muista enää saatiinko sitä tarkennettua mikä kaarikäytävä sitä sakkaa keräsi. Ei kai. Alkoi noilla lyhkäisillä nykäisyillä kun muutti asentoa tai käänsi päätä sopivasti. Pidemmän päälle tosiaan alkoi tulla pysyvämmäksi tuo pyöriminen. Ja sitten huono olo, kun koko ajan pyörii. Pahimmat päivät meni ihan sängyssä maatessa, kun pienikin liikkuminen alkoi oksettaa. Parempina päivinä sai hoiputtua humalaisen oloisena ihmisten ilmoillakin naureskelemassa itselleen.

Asentohoidoilla ne sitten lähti. Eli niitä erikoisempia makuultaan istualleen nousuja ja mitä niitä nyt oli. Netistäkin ohjeita löytyi jostain ja lääkärillä oli jotain materiaalia. Piti joku fysio-aikakin saada jollenkin henkilölle, joka olisi noita osannut näyttää. Mutta kerkesi mennä vaiva ohi, olla muutaman kuukauden parempana, tulla takaisin ja mennä uudelleen ohi ennen kuin siitä ajasta mitään kuului...

Mitään muuta hoitoa tuohon ei ole. Eikä ennaltaehkäisyäkään kuulemma. Eli uusii, jos on uusiakseen ja toivottavasti asentohoidolla paranee. Vähän hölmö olo siinä keikkuessa tulee, mutta jos tuosta vaiva on kiinni, niin kyllä sitä aika uskonnollisen tarkkaan ohjeiden mukaan keikkuu mielellään.

E: Tuolla ainakin jotain. Mutta kai nämä olet jo parin vuoden aikana ehtinyt löytää... http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/bppv.htm

Paniikkihäiriötä oisin äkkiseltään veikannut.

Sloth, pitää kokeilla noita eri juttuja joskus ajan kanssa. Kiitoksia! Lääkärin kanssa vois keskustella aiheesta lisää ylihuomenna.

Dueno, mulle on tulos semmonen sydämen vuorokausiseuranta. Kardiologi tykkäs ettei tää oo sydänperäistä, mutta mun mielenrauhan takia tutkitaan, jotta paljonko on lisälyöntejä ja kuin matalalla se verenpaine käy.

En tiedä oletko törmännyt golfari Riikka Hakkaraisen tapaukseen, tuosta lehdistötiedotteesta löytyy tietoa: http://www.riikkaontour.fi/pdf/riikan_press_09.pdf

Tulipa luettua juu. Vähän lisää vaihtoehtoja :P Ehkä tää selvii viimestään asiantuntija-avulla :)

Huimaus ja pään jumittaminen voi hyvin johtua eri asioista. Huimaukselle loogisin syy on verenpaine.

Nukutko miten paljon, mikä on yleinen vireystila ja syötkö miten hyvin.

Onko lisäksi myös väsymystä? Mullekin nimittäin tuli mieleen vähän sama kuin TroynPaluulla, tosin vähän yleisempänä ilmiönä eli adrenal fatiguena (lisämunuaisten uupumus, jenkeissä tunnetumpi kuin täällä). Käytännössä kuitenkin kyse on samantyyppisestä jutusta kuin ylikunnossa, tila ei vain välttämättä ole liian treenaamisen seurausta vaan stressin (jonka voi siis aiheuttaa esim. liian vähäinen tai puutteellinen ravinto, henkinen paine, myös liika liikunta, altistuminen homeelle, yliherkkyyttä aiheuttaville aineille jne.). Stressihormonien tuotanto ei siis toimi normaalisti, ja alhainen verenpaine, tykytykset, huimaus ja brainfog ovat tosi yleisiä tänkaltaisissa hormonitoiminnan epätasapainoissa.

Mikä työ/koulu ja onko stressiä?

Verikuva onko otettu? EDIT: tuolla se olikin. Oliko mikää arvo poskellaan? Tulehdusarvot esim?

ylikunto vois olla aika kovasti paikallaan, koska oot pitänyt oikeasti taukoa viimeksi treeneistä?

Mulla lähti huimaukset ku lisäsin ruokavalioon enemmän suolaa. Verenpaineet oli luokkaa 55-60/110-120. Myös hierojalla käynti auttoi, koska niskan jumiutuminen aiheuttaa voimakasta huimausta, vaikka niskat ei vielä välttämättä tuntuskaan kovin "kipeiltä".

Lekuri tykkäs ettei oo ylikuntoa. Nukun 7½-9h. Mutta joo, kuulostaa fiksulta tuo adrenal fatigue. Kuukauden oon just pitäny taukoo treeneistä ko olin kipeenä. Vois vaikka ottaa yhteyttä johonkin personal traineriin, jotta sais ruokailut paremmiksi. Syön sellasta keskimäärin 2500kcal päivä, painan 120 ja urheilen normaaliviikkoina 5h raskasta ja 7h kevyempää liikuntaa.

e. juttelin yhen personal trainerin kanssa, ja hän sanoi, että laittas mut syömään 3700 kcal päivässä ja kattois mitä käy painolle, tarvittaessa 200kcal vähennettäs keskiarvoa viikossa. Verenkuvassa ei ollut mikään pielessä, lekurikin ihmetteli et miten mun painolla voi olla noinkin hyvät arvot. Kaliumvajetta arvelin jossain vaiheessa syyksi, mutta ei ollut sekään. Sen oireita on mm. lihasten nykiminen, silmissä sumeneminen, sellanen fiilis että menee taju ja sydämen lisälyönnit.

e2. on stressiä musta riippumattomista syistä.. Lähinnä liikunnalla oon stressiä tähän asti purkanu, mut nyt ku oli kipeenä ei toki voinut liikkua. Liikuntaa ei pitäs olla liikaa, ku nukun kuitenkin ja teen kans kevyttä palauttavaa treeniä, kuten kävelylenkkejä. Mut toi ruokapuoli voi olla, et pitäs yksinkertasesti vaa syödä enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom