Selittämätön huimaus, kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Snowbe
  • Aloitettu Aloitettu
Lääkäri vaa huvittu mun heitosta, että josko ois tosta adrenal fatiguesta kyse ja laitto mut neurologille ja sieltä kuulemma korvalääkärille..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lääkäri vaa huvittu mun heitosta, että josko ois tosta adrenal fatiguesta kyse ja laitto mut neurologille ja sieltä kuulemma korvalääkärille..

No se nyt ei ole mikään ihme. Lääkärit harvemmin tarkastelevat asioita mitenkään kokonaisuuden kannalta tai yleensäkään hoitavat ihmisiä terveys-sairaus -akselin perusteella, vaan diagnoosien perusteella. Suomessa ei tuota lisämunuaisten uupumista tunneta ja monissa muissakin sairauksissa viitearvojen sisällä tapahtuvat "sairautta lähenevät" tilat jäävät aina huomiotta. Lisäksi yleislääkäri eivät ymmärrä hölkäsen pöläystä endokrinologiasta. Kannattaa tietysti käydä läpi nuo neurologit ja korvalääkärit, sillä syy saattaa hyvin olla siellä. Jos ei mitään löydy, niin tutkii sitten asiaa enemmän ja menee vaikka taitavalle endokrinologille tai mittauttaa ne stressihormoniarvot MDD-klinikalla.

No se nyt ei ole mikään ihme. Lääkärit harvemmin tarkastelevat asioita mitenkään kokonaisuuden kannalta tai yleensäkään hoitavat ihmisiä terveys-sairaus -akselin perusteella, vaan diagnoosien perusteella. Suomessa ei tuota lisämunuaisten uupumista tunneta ja monissa muissakin sairauksissa viitearvojen sisällä tapahtuvat "sairautta lähenevät" tilat jäävät aina huomiotta. Lisäksi yleislääkäri eivät ymmärrä hölkäsen pöläystä endokrinologiasta. Kannattaa tietysti käydä läpi nuo neurologit ja korvalääkärit, sillä syy saattaa hyvin olla siellä. Jos ei mitään löydy, niin tutkii sitten asiaa enemmän ja menee vaikka taitavalle endokrinologille tai mittauttaa ne stressihormoniarvot MDD-klinikalla.

Huoh, tuo "adrenal fatigue" ei todellakaan ole mikään yleinen tieteellisesti hyväksytty diagnoosi muissakaan maissa, siis jos oikeasta lääketieteestä puhutaan. Vakuuttavaa tutkimusdataa ei ole. Vaihtoehtolääkinnässä ja muissa ihmisten kusetusmuodoissa sitten ilmeisesti jotenkin pinnalla.

Huoh, tuo "adrenal fatigue" ei todellakaan ole mikään yleinen tieteellisesti hyväksytty diagnoosi muissakaan maissa, siis jos oikeasta lääketieteestä puhutaan. Vakuuttavaa tutkimusdataa ei ole. Vaihtoehtolääkinnässä ja muissa ihmisten kusetusmuodoissa sitten ilmeisesti jotenkin pinnalla.

Hienoa, että joku tänä päivänä vielä jaksaa uskoa länsimaisen lääketieteen rehellisyyteen.. :thumbs: Oikeassa kuitenkin olet noiden ensimmäisten suhteen. Vaan niinhän se on, että ihminen etsii keinoja tervehtyäkseen. Jos lääkäri ei niitä löydä (monissa asioissa löytää, monissa ei), yleensä etsitään muualta. Mitäänhän ei kokeilemalla menetä, ja kukin uskoo mihin haluaa.

Snowbe ootko huomannu tai joku läheinen huomannu, että olis ns. silmävärvettä eli silmät liikkuu puolelta toiselle ja kaikki näyttää sen takia pyörivän?

itselläni on melkein kaikki oireet joita sinullakin mutta tuo silmien liike lisäks. ollut jo vuodesta -98. lääkärit aluks epäili, että olis kivuton migreeni, mut ei ainakaa migreeni lääkkeet auttanu. no sitten tutkiskelin nettiä ja löysin "hyvänlaatuinen asentohuimaus" ja oireet sopi ku nenä päähän. kävin fysioterapeutilla kesällä ja sano, että olis hyvänlaatusta asentohuimausta... sain asentohoito -ohjeet ja niitä tein pari viikko joka päivä, jonka jälkeen ei oo kyllä huimausta pahemmin ollu, paitsi välillä pientä ja sillonki ku tekee asennot ni yleensä helpottaa... menieren tauti suljettiin pois tutkimuksilla ja sillä, että se ei ala 8-vuotiaana :)

Juotko kahvia? Itellä kahvi aiheuttaa paniikkikohtauksia ja nyt uusimpana on tullut semmosia kohtauksia et meinaa taju lähteä ja huippaa sen jälkeen noin 5 min. Sillon kun olen pitempiä aikoja juomatta niin näitä kohtauksia ei ole tullut ollenkaan, joten olen lopettanut kahvin juonnin lähes kokonaan.

Mulla auttoi elämäni ensimmäiseen ja toivottavasti viimeiseen huimauskohtaukseen pelkkä hieronta ja OMT-fysioterapia (eli nikamalukot aukaistiin). Tosin sitä ennen tutkittiin magneettikuvauksella pää ja niska ettei esim. ole mitään verisuontan ahtaumaa kaulavaltimoissa tai mitään erikoista tasapainoelimissä. Hintaa tuli joku 600€, mutta ainakin on nyt selvitetty ettei pääkopassa ole mitään muutakaan poikkeavaa (esim. kasvaimet jne). Eli jos asia vaivaa ja röntgenissä ei mitään selviä kuten ei yleensä tälläisissä tapauksissa selviä, kun mahdolliset vaivat ovat "pehmytkudosperäisiä" niin suosittelen sitä magneettikuvausta.

Ei ole silmänvärvettä. En juo kahvia juuri ollenkaan. Tuntuis loogiselta joku tollanen stressin/alisyömisen/treenin seurauksena syntynyt fyysinen(ja henkinen) ylikunto.

Katotaan nyt sit kai mitä neurologi ja korvalääkäri, sekä mahdollinen sisätautilääkäri sanovat.. Alotan kuitenkin siitä, että laitan ruokavalion ensiks nollakaloreille ja sitten vähentelen siitä varovasti, pitänee sopia jonkun personal trainerin kanssa.

Tuo sinun vaiva nyt kuulostaisi astetta väkevämmältä, mutta itsellä tuo huimaus tuntuu menevän aika käsi kädessä niskan kanssa näin ainakin luulen. Pahimmillaan oli sellainen fiilis, että kun yritti lukea - meni rivit sekasin ja silmät ei osanneet kunnolla tarkentaa. Kävellessä tuntui tosiaan kuin olisi pienessä kännissä ja joutu keskittymään oikein että kävelee suorassa. Välillä paikallaan istuessa tuntu että maailma kaatuu tai heiluu kuin laivassa olisi, todella epämukavaa.

Mulla ei niskat ole koskaan ollut mitenkään kipeät tai perinteisesti jumissa, mutta kun painaa sormella tuonne niskan yläosaan siihen "sivukuoppaan" jossa niskalihas liittyy kalloon niin voi pojat että tekee nannaa.

Neurologi sanoi että nuo "kiinnityskohdat" jollain tavalla "kovettuvat" kun istuskelee paljon tietokoneella, ja sitten verenkierto päähän häiriintyy. Minulla oli niin jumissa ne, että pään asentokin oli toispuoleinen eli pidin päätä hieman vinossa, neurologi huomasi asian vaikka itse en. Ja siis tuolloinkaan ei niskaa särkenyt tai juminut sen kummemmin muualta, alhaalta tai hartioista.

Kävin sitten muutaman kerran fysioterapeutilla perinpohjasessa niskan ja hartioiden hieronnassa ja taisi jotain ultraäänilaitettakin käyttää - se ehkä alkoi pikkuhiljaa hieman auttamaan mutta ajan myötä tuo olotila poistui itsestään suurimmaksi osaksi sitten.

Nykyäänkin jos salilla tekee vaikkapa olankohautuksia ja sen jälkeen päästää niskan jumiin, tai nukkuu lyhyitä yöunia - heti tuntee että pienessä "hiprakassa" ollaan taas ja muutamaksi sekunniksi tuohon auttaa yleensä ihan kun itse runnoo sormilla tuota niskaa että veri hieman kiertää paremmin. Rentoutuminen ja kunnon unet -> Tekee poikaa.

Oletko Snowbe löytänyt apua huimauskohtauksiin?
En tiedä oletko törmännyt golfari Riikka Hakkaraisen tapaukseen, tuosta lehdistötiedotteesta löytyy tietoa: http://www.riikkaontour.fi/pdf/riikan_press_09.pdf
Tuli tämä ketju mieleen kun viime viikolla oli Ilta-Sanomissa Riikka Hakkaraisesta juttua ja siinä kerrottiin, että Riikan huimauskohtaukset johtuivat loppujen lopuksi purentaviasta.

Ei oo täydellisiä apuja vielä löytynyt. Työfyssari löys pientä jumia niskasta(pari astetta huonompi liikkuvuus muutamaan suuntaan) ja antoi hoito-ohjeita, mutta ei voi tietää auttaako noi vai ei. Nyt on viikon verran venytelty ja kontrollikäynti on sovittu heinäkuulle. Sumunen olo on lähtenyt jo aikoja sitten pois, mutta edelleen on sellasia hetkellisiä tuntemuksia jatkuvasti. Jotain sen tyylistä, että tuntuu kaatuvansa johonkin suuntaan tai näkökenttä jotenkin kiertyy hetken aikaa.

Hammaslekurilla tuun vielä käymään ihan rutiinitarkastuksessa, joten mahdolliset purentaviat saa siellä pois. Ei mulla mitkään lihakset kuitenkaan kipeenä oo.

e. Todella paljon parempi olo on kuitenkin tuohon joulukuuhun verraten.

Ei oo täydellisiä apuja vielä löytynyt. Työfyssari löys pientä jumia niskasta(pari astetta huonompi liikkuvuus muutamaan suuntaan) ja antoi hoito-ohjeita, mutta ei voi tietää auttaako noi vai ei. Nyt on viikon verran venytelty ja kontrollikäynti on sovittu heinäkuulle. Sumunen olo on lähtenyt jo aikoja sitten pois, mutta edelleen on sellasia hetkellisiä tuntemuksia jatkuvasti. Jotain sen tyylistä, että tuntuu kaatuvansa johonkin suuntaan tai näkökenttä jotenkin kiertyy hetken aikaa.

Hammaslekurilla tuun vielä käymään ihan rutiinitarkastuksessa, joten mahdolliset purentaviat saa siellä pois. Ei mulla mitkään lihakset kuitenkaan kipeenä oo.

e. Todella paljon parempi olo on kuitenkin tuohon joulukuuhun verraten.

Käy ihmeessä OMT-fyssarilla joka voi oikeasti tehdä jotain tuolle niskalle. Se, että on kiertovajausta on on aika varmasti merkki nikamalukosta, joka voi aiheuttaa paikallista lihaskramppia ja sitä myöten verenkierron häiriintymistä. Itsellä hävisi kerrasta OMT-käsittelyn jälkeen huimaus.

Käy ihmeessä OMT-fyssarilla joka voi oikeasti tehdä jotain tuolle niskalle. Se, että on kiertovajausta on on aika varmasti merkki nikamalukosta, joka voi aiheuttaa paikallista lihaskramppia ja sitä myöten verenkierron häiriintymistä. Itsellä hävisi kerrasta OMT-käsittelyn jälkeen huimaus.

oon samaa mieltä tästä. mulla oli tuos pari vuotta sitte jatkuvaa huimaamista ja lääkäris juostiin miljoona kertaa tuloksetta (väitti se lekuri myös ettei ole paikat jumissa, vaikka olikin kivikovat lihat). Menin eräälle nikamanniksauttajalle ni voíla loppu ne huimaukset. Nykyään jos huimaa ni heittäydyn piikkimatolle tai pyydän jonkun hieromaan selkää/niskaa ni helpottaa.

Nostetaan tätä ylös. Elikkä itsellä alkoi kanssa huimaus tuossa alkukesästä. Treeneihin tuli tauko niin viikko siitä alkoi huimaamaan. Nyt tätä on jatkunut jo 2 kuukautta. Verenkuvat otettu jne. ainoastaan kalium oli matalalla mutta vielä viitearvoissa. Niskat on usein jumissa ja itselläkin tuntuu että pää olisi aavistuksen sivulle kiertynyt. Mutta oudointa tässä on että tänäänkin tuntuu että niskat ei ole jumissa mutta eilen oli kovat hartiatreeni, niin nyt on huimannut koko päivän. Kunnallisella todettiin vaan että tule syksyllä omalle lääkärille kun ei kerta verikokeissa mitään löytynyt. Sanoin että vaikea olla edes töissä tai ajaa autoa, niin sain lakonisen vastauksen että päivystykseen jos menee pahaksi. Sitten menin perjantaina diacoriin jossa lekuri teki perusneurologisia testejä ja ainoastaa viivaa pitkin kävely oli aavistuksen huojuvaa mikä yllätti itsenikin. Epäili myös niskaperäistä jännitystä johon lisää sirdaludia. Tänään otettiin varulta borrelioosivasta-aineet ja CRP tulehdusarvot (joita kunnallinen ei edes ottanut!). Toki voi olla stressistä ja paniikkihäiriötyyppisestä asiasta kyse. Aika paljon asiat sekaisin nyt ja toki miettii kaikkia aivokasvaimesta lähtien. Osteopaatilla kahdesti käyneenä, ei ole ollut juurikaan apua. Vaikka yläselkä rentoutuu niin huimaus palaa seuraavana päivänä.

Oudointa tässä on että edes tuoppi olutta niin huimaus lähtee todella nopeasti, tuntuu että on enemmänkin korvien välissä mutta huimaus tulee vaikka ei ajattele mitään negatiivista tai stressaa, yhtä-äkkiä havahtuu että jopas huimaa taas.

Itselleni tuli noin viikko sitten kova huimauskohtaus pian heräämisen jälkeen, joka pelästytti todella paljon. Huimaukseen liittyi näön lievä samentuminen ja myös jonkinasteista koordiaation heikkenemistä. Tarkkaavaisuuskyky oli todella nollissa, esim. pelkäsin henkeni edestä ylittää katua vilkkaassa liikenteessä, autolla en olisi edes kuvitellut lähteväni liikkeelle. Pelästyin jopa juoneeni itselleni jonkun aivovamman, koska ennen oireiden ilmaantumista olin parina päivänä ottanut reippaasti olutta, mutta se nyt oli (?) pelkkää luulotautisuutta. Olotila tuntui jotenkin epätodelliselta, unenomaiselta, aivan kuin olis kunnon lääketokkurassa tai humalassa, mutta ilman hilpeyden tunnetta.

Nyttemmin olo on helpottanut sen verran, että nämä huimauskohtaukset tulevat vain ajoittain ja menevät sitten ohi. Huimaukseen liittyy tunnusomaisena näkökyvyn "puuroutuminen" ja tarkkaavaisuuden aleneminen. Itse huomasin myös sen, että kun ottaa hieman alkoholia, tuntuu kuin olotila muuttuisi normaalimmaksi. Eli pikkukännissä olo normalisoituu, kun vesiselvänä tuntee olevansa humalassa.

EDIT. Otin myös pari päivää sairaslomaa töistä, koska pelkäsin olevani turvallisuusriski itselleni tai muille tuon tarkkaavaisuuden alenemisen ja pään sumeuden vuoksi. Lääkäri epäili vaan helteitä tuon aiheuttajaksi ja kehotti runsaan juomisen lisäksi syömään myös riittävän suolaista.

Mulla tulee usein johtuen matalasta verensokerista, tosin eipä nyt bulkilla hirveemmin oo tullu :D Joskus siis kun nousee sängystä äkkiseltään, niin sumenee ihan kokonaan ja romahtaa takaisin sänkyyn..

"40 kilon painonpudotus"

Itsellä kun jokunen vuosi sitten tiputin n. 10 kiloa seurasi siitä korvaputken vajaatoiminta. Korvalääkäri osasi kertoa että suuri painonpudotus vähentää myös rasvakerrosta korvaputken ympäriltä. Rasva putken ympärillä helpottaa korvan paineentasauksessa. Itselläni oli tukkoutuneisuuden tunnetta ja ininää, tosin luin paljon radikaalimpia oireita ja kertomuksia netistä. Vaivan nimi oli Tuba Aperta tai jotain sinne päin.

Pointtina oli että vaikka omat oireeni ei vastaa sinun oireitasi ei silti kannata vähätellä painonpudotuksen merkitystä, varsinkin kun se on noin suuri.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom