Seiti dinner

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja irongirl
  • Aloitettu Aloitettu
Moi,
millainen on sinun seitibravuurisi, eli saako siitä maukasta millään jos ei käytetä voita/kermaa?

Löysin searchilla yhden reseptin:

"Myös tumma pasta ja seiti on nopea kokata, eli:
Vettä,pastaa,seitiä,pakasteparsakaalta ym. muita vihanneksia kattilaan (kyllä kaikki kerralla!!) anna kiehua n.20min kansi päällä. Kaada vedet pois ja kippaa eväspurkkiin ja ketsuppia reilusti päälle." - phy73

Toinen vaihtoehto ehkä että laittaa uunivuokaan ja päälle herkkusieniä ja tomaattimurskaa + mausteita ja sitruunamehua ja keittelisi perunat oheen.

Liekö vielä muita herkullisia vaihtoehtoja jos nyt alkaisi ihan tosissaan seitilinjalle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by irongirl
Moi,
millainen on sinun seitibravuurisi, eli saako siitä maukasta millään jos ei käytetä voita/kermaa?

Tää nyt ei oo _minun_ seitibravuuri, mutta tyttöystävä tekee loistavaa seljankaa (=venäläinen kalakeitto). Rasvaa ei ole nimeksikään, eli on huomattavasti terveellisempää kuin suomalainen kalakeitto, jonka pinta on yleensä keltaisenaan rasvaa...

Ohje

Tuon ohjeen mukaan pitäisi käyttää lohta (venäläiset käyttää itse esim. kiiskeä (!?), mutta seiti käy vallan mainiosti.

Nii ja joukkoon voi vielä heittää herkkusieniä, jos niistä sattuu tykkäämään.

Voi ja smetana kannattaa varmaan jättää pois, jos varoo linjojaan :rolleyes: Maun pitäisi silti olla OK, ainakin mun parempi puolisko tekee sen seljankan kokonaan ilman rasvaa ja liemikuutioita.

Mun seitibravuuri oli tänä kesänä se, kun söin 2 viikkoa putkeen paistettua seitiä. Hyvää oli, mutta kämppä haisee vielä 2kk:n päästäkin paistetulle kalalle!

Resepti: Seitiä, sitruunapippuria ja aromisuolaa. Paista ja anna hautua suljetussa kämpässä kaikki ikkunat ja ovet kiinni. Nauti ja huomaa hajun pinttyneen sohvaan, verhoihin, mattoihin, sänkyyn...

Originally posted by irongirl

Toinen vaihtoehto ehkä että laittaa uunivuokaan ja päälle herkkusieniä ja tomaattimurskaa + mausteita ja sitruunamehua ja keittelisi perunat oheen.

Mä oon tehny just tuolla lailla ja hyvää tulee. Sit oon laittanu vihanneksia sen mukaan mitä jääkaapista/pakastimesta on löytynyt.

tai siten tällainen:
sulata seitä mikrossa pikkusen(saa suurimpia vesiä pois)
kannatta vähän puristaa sitä vettä pois. Ja paista fisu kokonaisena tai paloina
keitä riisä tai makarooneja
yhdistä lopuksi kaikki pannuun ja lisää vaikka tomaatti ja anna hetken aikaa olla. Ja syö. Jos on pikkusen kuivan olosta niin laita vaikka ketsuppia joukkoon :D

Mun herkku valmistuu siten että uunivuokaan vaan seitikökkö suoraan pakastimesta ja lisäksi jotain vihannesta, yleensä laitan jonkun wokkisatsin. Sitten maustettua munamaitoa (valkuaiset+maito) päälle ja uuniin hautumaan 45min ->
Eikä tarvii kun odotella niin valmista tulee... :hmmm:

seitiä+kaupasta saatavaa valmis-kalakastiketta. Ei tarvii kuin uunissa muheuttaa. NAM!

Haisee...

Tähän semmonen kysymys, että mikä olis paras tapa valmistaa seiti ettei se haisis sitä kahta viikkoa...? :D
Meillä kun on vielä sellainen ihana tilanne täällä opiskelija-asunnossa, että ei oo kunnon liesituulettimia. Eli ne ei vedä juuri ollenkaan (ei saa erikseen päälle ja pois). Ei uskalla alkaa kokeilemaan kun sitten saa pestä koko vaatekaapin sisällönkin ennenku meinaa ulos mennä...
Ja pitäis olla dieettikamaa!

Oma seiti-"bravuurini" on paistaa se mikrossa ihan pelkältään ja puolessa välissä paistamista painella haarukalla mössöksi. Kun seiti on sitten kypsynyt ja jäähtynyt, niin lisään siihen sopivasti rypsiöljyä sekaan, että saan tarvittavat rasvat siihen mukaan ja syön sellaisenaan. Valmistus siis ilman mausteita tms. Ja ainakin vielä on seiti uponnut ihan hyvin, saa nähdä sitten, kuinka kauan tätä jaksaa syödä ;).

Ensin sulatusta mikrossa ja sitten pannulle.
Pannulla pilko sei pieniksi paloiksi ja sitruuna- vai viherpippuria ? sekaan (meen aina sekaisin no mut se jota etiketissä mainostetaan kalan kanssa käytettäväksi.)

Käristelet makusi mukaan ite pidän eniten hyvin paistetuista.

Noi paistetut sei'hiutaleet' sitten vaikka ruispastan sekaan... hyvää on, kun kelpaa perheessämme muillekkin kuin minulle.

Pyörittele sulanut seiti ensin kananmunanvalkuaisessa (ja jos ei vehnäjauho säikäytä, niin vehnäjauhossa tai korppujauhossa)
Tuikkaa levylle ja päälle sitruunaa ja kalamaustetta.

Oliivi öljyä reilusti pannulle, kuumennetaan ei kuitenkaan liian kuumaksi. Runsaasti valkosipulia öljyyn ja jäinen kalanpala. Paistetaan miedolla lämmöllä - vakosipuli ei saa ruskettua. Suolaa. Voi maustaa lisäksi esim. hunajalla. Hyvää ja helppoa.

Pastakastike seitistä:

Pilko ja kuullota sipuli. Lisää pannulle tölkki tomaattimurskaa ja purkki ruokakermaa. (Jos haluaa tosi kevyttä, niin voi lorauttaa vettä tai vaikka rasvatonta maitoa.) Suurusteeksi vettä + vehnäjauhoja. Sekaan kuutioitu sei, kalaliemikuutio, ripaus pippuria ja reilusti oreganoa. Lisäksi pastaa. Hyvää on!

Itse tein tänään tällaisen sei aterian ja oli tosi jees!
Mummonperunamuusi tai felixin valmispottumuusin kanssa.
sein päälle suolaa, sitruunapippuri ja pakastepinaattii murskattuna päälle, sitten lorautat vielä kevyt ruokakerman päälle
sei uuniin 200C 20-30min
kevyt ruokakermassa ei ollut kuin 10% rasvaa ja syödesä et kumminkaan kaikkea kermalientä ota, eli muutama ruokalusikallinen kostukkeeksi ja mauksi, se ei paljoo rasvaa/kaloreita sisällä.
nami,nami

sein voi valmistaa monella eri tavalla ja vaikka sei sinänsä on erittäin mauton ja vähärasvainen kala niin mausteita käyttämällä siihen saa jotain makua.

esim:paneroimalla sei palat,sitruuna pippurilla,tabaskolla,suolalla maustetuilla ruis-korppujauhoseoksella ja paremman vielä saa jos käyttää palat kananmunassa tuota ennen,paistetaan pannulla päälle laitetaan maun mukaan sulatejuustoa ja sitruunaa.

sei kastike:kuullotetaan hienonnettu punasipuli/purjo kevyesti pannulla,tölkki chilillä maustettua(muutkin käy maun mukaan tietty) tomaatti murskaa sekaan sekä seit,annetaan kiehahtaa kevyesti hetki ja lopuksi loraus kevyt kermaa ja kevytsulate juustoa,suurustetaan tarvittaessa vehnäjauholla,mausteita maun mukaan,mutta tuoreet yrtit käyvät parhaiten:basilika,oregano ja tilli.

uunissa,seiperuna paistos:nopeimmin tän tekee käyttämällä valmiita pakaste peruna suikaleita mutta tosimies viipaloi perunat itse pieniksi käyttäen tehosekoittimen viipaloijaa,ruskista sipuli ja lado sipulit ja perunat sekaisin vuan pohjalle,valkosipulia maun mukaan joukkoon sekä sulatejuustoa,suolaa musta ja valkopippuria sekaan myös,päälle laitetaan hienottu sei ja sen päälle puristettua sitruunaa ja sitruuna pippuria ja suolaa,lopuksi kaadetaan maitoa sen verran että perunat ja sei peittyvät osittain.220c n.35min/sen verta että perunat ovat kunnolla kypsiä.

helppo ja nopea kylmä kastike seille ja muille kaloille: purkki kevyt kermaviiliä,sekaan tilliä,ruohosipulia ja basilikaa ja t-lusikallinen sinappia,maustetaan kevyesti sitruunapippurilla ja suolalla,seos jääkaappiin vetäytymään n.puoleksi tunniksi ennen ruokailua.

Paras mielestäni juuri tuo kananmunassa, korppujauhoissa ja mausteissa kierittely, jonka jälkeen oliiviöljyssä paisto. Kyytipojaksi pakastevihanneksia.

Hajuton vaihtoehto: jäiset seitifileet maustetaan sitruunapippurilla ja sitruunamehulla, laitetaan folioon kera sipulin ja tomaatin ja sitten uuniin hautumaan.

Helppo ja herkullinen kalaruoka on laittaa uunivuokaan peruna-sipulisekoitusta tms. päälle mustapippuria, suolaa ja tilliä sekä ruoka cremeä. Perunoiden päälle maustettu lohifilee ja uuniin.

Ei varmaan mikään mullistava tieto, mutta kokeilin tylsään tonnikalamakaroonimössöön lihaliemikuutiota. Oli tavallaan jännää syödä täyteläisen liharuuan makuista kalaruokaa.

Toimii varmaan myös seitin kanssa, pakasteseitihän on sellaisenaan aika mautonta.

kekexx! kuka sitä ruokaa maun vuoksi syö :whip:

Asiaan.

-Seitiä paketti
-Kermaviiliä purkki
- sitruunapippuria, joo just sen verran.
- tilliä, vielä vähän.

sekoita pippuri ja tilli kermaviiliin tasaiseksi.
seiti laitetaan vuokaan peitetään kermaviilikastikkeella ja uuniin
n.+200 astetta kypsäksi.

On helppo ja hyvää. :kippis1:

minä paistan 200g seitiä pannulla, pilkon paloiksi, maustan sitruunapippurilla. sitten pilkon pari tomaattia, reilusti kurkkua, paprikaa ja lehtisalaattia. sekoitan ne seidin kanssa ja siinä on herkullista salaattia. pari ruokalusikallista rypsiöljyä vielä niin tulee hyvä ateria dieetille

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom