Seitan - Miksi kasvissyöjät syövät lihankaltaisia tuotteita?

Ehkä oikea vastaus on siis, että kollegasi on idiootti.

Wikipedian mielestä seitan on "lihan kaltainen elintarvike", mutta en ymmärrä miksi tällaista rinnastusta tarvitaan. Jos nyt rinnastetaan, niin tofusta sanotaan että se on "soijamaidosta juoksettamalla tehty ruoka-aine". Mielestäni riittävä terminologia seitanille olisi "vehnägluteenista valmistettu elintarvike".

Mun Wikipedia kertoo näin:

"Seitan on vehnägluteenista valmistettu lihaa muistuttava elintarvike, jota etenkin kasvissyöjät käyttävät usein lihan tapaan ruoassa. Sillä on lihan kaltainen sitkeä ja kiinteä rakenne, korkea proteiinipitoisuus ja se on käsittelemättömänä lähes rasvatonta."

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun Wikipedia kertoo näin:

"Seitan on vehnägluteenista valmistettu lihaa muistuttava elintarvike, jota etenkin kasvissyöjät käyttävät usein lihan tapaan ruoassa. Sillä on lihan kaltainen sitkeä ja kiinteä rakenne, korkea proteiinipitoisuus ja se on käsittelemättömänä lähes rasvatonta."

Kyllä mä käsitän, kuvauksen mukaisesti sitä käytetään lihan tapaan ja se on koostumukseltaan lihankaltainen, mutta ei se silti ole lihaa. Mä en kritisoi tässä nyt sun lukutaitoa vaan sitä terminologiaa, että kun joku ei syö lihaa vaan jotakin muuta proteiinipitoista, siitä sanotaan että se on lihan korvike. Mä tiedän, että se on pieni semanttinen ero, mutta oikeasti aika iso kivi kengässä näissä keskusteluissa. Moni lihaa välttävä syö esimerkiksi tofua, tai jotain muuta proteiinipitoista niinsanotusti lihan sijasta (tai oikeammin valitsee sen annokseen suoraan, ei niin että ajattelisi että "nyt haluan spagettia ja jauhelihakastiketta, millähän korvaisin jauhelihan" vaan että "nyt haluan spagettia ja härkäpapukastiketta", esimerkiksi).

Olen edelleen sitä mieltä, että elintarvikkeita ei ole tarpeen naamioida toiseksi, mutta en nyt menisi niin pitkälle että jotain tiettyä koostumusta olevaa elintarviketta ei saisi valmistaa olematta kauhea pouseri. Halloumissa on samanlainen koostumus kuin joissa elävän olennon lihaa olevissa ruoissa, eikä se ole mikään ainokainen.

Toisaalta tässä on kyllä jollain tapaa vahvasti samaa fiilistä, mitä Pakkotoiston legendaarisessa "hiilariton pizza" threadissa. Eli kaadetaan rahkaa pannulle ja raejuustoa päälle. Paistetaan 6h 100 asteessa. Sitten syödään sitä paskaa lusikalla ja hoetaan "hyvää pitsaa hyvää pitsaa hyvää pitsaa..."

Ei ne reseptit ehkä ihan noin menneet, mutta tuo nyt jäi käsitykseksi :D

Toisaalta tässä on kyllä jollain tapaa vahvasti samaa fiilistä, mitä Pakkotoiston legendaarisessa "hiilariton pizza" threadissa. Eli kaadetaan rahkaa pannulle ja raejuustoa päälle. Paistetaan 6h 100 asteessa. Sitten syödään sitä paskaa lusikalla ja hoetaan "hyvää pitsaa hyvää pitsaa hyvää pitsaa..."

Ei ne reseptit ehkä ihan noin menneet, mutta tuo nyt jäi käsitykseksi :D
Paitsi että tämän threadin on aloittanut joku, jonka ruokavalioon kyseiset tuotteet eivät kuulu, ihmetelläkseen niitä jotka näitä syövät.

Tämä on itseasiassa aika yleinen ilmiö kasvisruokavalioon liittyen. Juuri koskaan niitä jotka kasvisruokaa syövät, ei kiinnosta pitää asiasta sen kummempaa mekkalaa tai tehdä siitä isoa numeroa. Mutta sitten joitakin ihmisiä tuntuu ihan mahdottomasti häiritsevän se, että joku muu on valinnut omasta poikkeavan ruokavalion. Siksi pitää aina tilaisuuden tullen ihmetellä ja kummastella sitä, josta tämä threadi on hyvä esimerkki. Kun se häiritsee vain niin valtavasti, että joku ihminen haluaa syödä sitä seitania, että pitää itse alkaa vaatia lihaporkkanoita ikään kuin kostoksi, tai jotain. Ihan kuin se olisi siltä kasvissyöjältä jotenkin pois, että threadin aloittaja alkaisi syödä lihaporkkanoita. Ei se kiinnostaisi ketään. Siinähän söisi.

Olen monesti ihmetellyt tätä nurinkurista tilannetta, että osaa niistä ihmisistä, jotka suhtautuvat näennäisen väliinpitämättömästi omaan ruokavalioonsa, syöden mitä huvittaa ilman sen kummempia eettisiä tai muitakaan pohdintoja, tuntuu vaivaavan aivan sairaalloinen kiinnostus muiden ihmisten ruokavalioita kohtaan.

Tämä on itseasiassa aika yleinen ilmiö kasvisruokavalioon liittyen. Juuri koskaan niitä jotka kasvisruokaa syövät, ei kiinnosta pitää asiasta sen kummempaa mekkalaa tai tehdä siitä isoa numeroa. Mutta sitten joitakin ihmisiä tuntuu ihan mahdottomasti häiritsevän se, että joku muu on valinnut omasta poikkeavan ruokavalion. Siksi pitää aina tilaisuuden tullen ihmetellä ja kummastella sitä, josta tämä threadi on hyvä esimerkki. Kun se häiritsee vain niin valtavasti, että joku ihminen haluaa syödä sitä seitania, että pitää itse alkaa vaatia lihaporkkanoita ikään kuin kostoksi, tai jotain. Ihan kuin se olisi siltä kasvissyöjältä jotenkin pois, että threadin aloittaja alkaisi syödä lihaporkkanoita. Ei se kiinnostaisi ketään. Siinähän söisi.

Tässä. Itse olin jokusen vuoden lakto-ovo-vegetaristina ja jumalauta kun välillä oli sellainen olo, että on loukannut jotain henkilökohtaisesti, kun kieltäytyy lihasta. Enkä nyt tarkoita kokkia tai juhlien järjestäjää vaan jotain random janaria, jolle oli vaan liian iso pala niellä se, että joku ei syö lihaa. Ja minä en aiheesta meteliä pitänyt, jokainen syököön miten haluaa.

Omat syyt oli aluksi vedonlyönti, kuukauden mittainen kasviskuuri jonka jälkeen oli erittäin paljon virkeämpi olo yms, johtuen ruokavalion monipuolistumisesta. Sitten aiheeseen tarkemmin tutustuessa myös näitä eettisen puolen juttuja. Lihaa aloin syömään riistasta ja itse kalastetusta kalasta siirtyen 'normaaliin' sekaravintoon.

Paitsi että tämän threadin on aloittanut joku, jonka ruokavalioon kyseiset tuotteet eivät kuulu, ihmetelläkseen niitä jotka näitä syövät.

Olen monesti ihmetellyt tätä nurinkurista tilannetta, että osaa niistä ihmisistä, jotka suhtautuvat näennäisen väliinpitämättömästi omaan ruokavalioonsa, syöden mitä huvittaa ilman sen kummempia eettisiä tai muitakaan pohdintoja, tuntuu vaivaavan aivan sairaalloinen kiinnostus muiden ihmisten ruokavalioita kohtaan.

Ehkä näin. Mutta tämähän ei ollut threadin pointti alkuunkaan. Kuten sanoin, yllättävän harva tuntuu tämän hiffaavan. Jos kysytään, miksi kasvis naamioidaan lihaksi, niin vastauksena tulee yleistä perustelua kasvissyönnistä ja tuohtumista koko asian mainitsemisesta. Herkkä aihe kuitenkin.

Syöminen on muutenkin käsittämättömän dogmaattista puuhaa. Itse en tykkää juoda mitään ruoan kanssa. Ellei tarjolla ole viiniä tai olutta. Tästä saan kuulla tasaisin väliajoin tyyliin
"Hei sä unohdit juomalasit!"
"Et sä tosiaan juo mitään???"
"Miten sä saat syötyä juomatta???"
"Minä tungen leivän purematta suuhuni ja kaadan maitoa päälle, että saan sen nieltyä. Miten ihmeessä sä voit niellä ilman maitoa???" :wtf:

Ehkä näin. Mutta tämähän ei ollut threadin pointti alkuunkaan. Kuten sanoin, yllättävän harva tuntuu tämän hiffaavan. Jos kysytään, miksi kasvis naamioidaan lihaksi, niin vastauksena tulee yleistä perustelua kasvissyönnistä ja tuohtumista koko asian mainitsemisesta. Herkkä aihe kuitenkin.

Joo, kovin herkkänä tuntuu muutama olevan vaikka heille on ihan sama mitä kukin syö eikä aihe edes kiinnosta. Muutenkin tämä koko kasvisruoka-asia taitaa olla sellainen, että siitä on kiva olla jotain mieltä ja tuohtua sinne tänne aina, kun on mahdollista. Ja minähän itse syön kasvisruokaa aika säännöllisesti, mutta tällaiseen tekolihaan törmäsin vasta äskettäin ja siksi ihmettelin mistä on kyse. Eikä yhtään vastausta ketjun otsikon kysymykseen ei vieläkään tullut. Tuskin tuleekaan.

Eikä yhtään vastausta ketjun otsikon kysymykseen ei vieläkään tullut. Tuskin tuleekaan.

Koska ne ovat terveellisiä ja maistuvat hyvältä. Riittääkö?

Edit: En siis tuosta seitanista tiedä kun en sitä ole syönyt. Tofustakaan en pidä. Toisaalta esim. quorn menee oikeen hyvin.

Jep, tuo Hiilariton pitsa oli suhteellisen hyvä vertauskuva. Ne, ketkä tekevät tuota hiilaritonta pitsaa, syövät sitä sen takia, koska siitä ei tule turhia hiilareita mutta syöjän tekee mieli pitsaa. Tajusitko? Diettaajat vetelevät vähempienergista ruokaa, koska se on heidän näkemyksensä heille sopivammasta ruuasta peruspitsan sijaan. Kasvissyöjät saattavat syödä seitania, koska heitä häiritsee lihan eettisyys vaikka mieli ehkä tekisikin lihaa. Kaikilla on omat elämänsä ja omat tapansa elää elämänsä, eikä se kuulu toisille. Kasvissyönti saattaa vaikuttaa monimutkaiselta mutta toisaalta se on kyllä ihan helvetin yksinkertainen juttu jos ei turhia pohdi. Ja tosissaan vastaukset oli jo siellä etusivulla.

Jep, tuo Hiilariton pitsa oli suhteellisen hyvä vertauskuva. Ne, ketkä tekevät tuota hiilaritonta pitsaa, syövät sitä sen takia, koska siitä ei tule turhia hiilareita mutta syöjän tekee mieli pitsaa. Tajusitko?

Kuka? Minä? En tajunnut. Tai tajusin, mutta silti en. Tekee mieli pitsaa, mutta ei voi syödä pitsaa, joten valmistaa jotain pitsan muotoista ja kutsuu sitä pitsaksi. Tai ei halua syödä lihaa, mutta valmistaa feikkiribsit, tökkii tikuista luita siihen ja mahdollisesti roiskii puolukkamehulla vielä aidonnäköiset veriroiskeet keittiönseinään. Jälkimmäinen oli oma ideani, saa käyttää mutta ei ole pakko.

Tai tykkää kaljan mausta mutta ei halua tulla huppeliin. Juo alkoholitonta tai ykköstä.

Tykkään oluen mausta mutta aina ei halua olut pöhnää...

Tää nyt liittyy puoliksi aiheeseen, kun syön lihaa ihan ''normaalisti'', mutta esimerkiksi soijarouhetta käytän välillä ruoanlaitossa, koska tykkään siitä ja se on edullista. Myöskin yliopiston ravintolassa on tarjolla välillä esim. quornia, mikä on mielestäni oikein hyvää, ainakin tuolla meillä yliopistolla. Se on vain harmillisen kallista vrt. soijarouheeseen, niin ei tule itselle ostettua. Eihän noissa ole yhtä hyvää aminohappokoostumusta kuin lihassa, mutta satunnaisesti syötynä tuskin on yhtään mitään väliä, kun ei kuitenkaan ole päälähde proteiinille.

Tai tykkää kaljan mausta mutta ei halua tulla huppeliin. Juo alkoholitonta tai ykköstä.

Tykkään oluen mausta mutta aina ei halua olut pöhnää...

Tai tykkää lihan mausta, mutta ei halua eettistä pöhnää.

Off-topiccina itsekin. Mutta mielestäni lihan syöminen on mennyt myös överiksi jo pidemmän aikaa. Normaali suomalainen läskipää kun grillaa, niin siinä on 600g lihaa ja 4 ruokalusikallista italiansalaattia. Ehkä kirskikkatomaatti tasapainottamassa lautasmallia. Hyvää on, vaikka vähän närästää eikä paska tule viikkoon.

Viisampi söisi aterialla yhden pihvin ja sen kanssa perunaa, porkkanaraastetta, salaattia jne. Todennäköisesti pattikin kasvaisi paremmin, jos söisi 10x15g proteiinia pitkin päivää kuin ahtaisi kerran illassa puolikkaan sian vatsan vääntäessä aamuyöhön asti.

Hinta tietty on ongelma. Juurekset eivät paljoa maksa, mutta tuore vihannes on meillä helvetin kallista. Miksei valtio alenna veroja niiden osalta? Halvinta mössöä tuntuisi olevan lihajalosteet (jotka itse asiassa ovat lihaksi naamioitua paskaa, joten käy threadin topicciin). Jotain mummonlihapullaa kilon pussi maksaa muutaman euron ja onhan siinä sitä proteiiniakin 6g/100g. 45% eläinperäistä ainetta - valmistajakaan ei oikeastaan tiedä mitä - ja perään vettä, jauhoa ja natriumglutamaattia.

Kuka? Minä? En tajunnut. Tai tajusin, mutta silti en. Tekee mieli pitsaa, mutta ei voi syödä pitsaa, joten valmistaa jotain pitsan muotoista ja kutsuu sitä pitsaksi. Tai ei halua syödä lihaa, mutta valmistaa feikkiribsit, tökkii tikuista luita siihen ja mahdollisesti roiskii puolukkamehulla vielä aidonnäköiset veriroiskeet keittiönseinään. Jälkimmäinen oli oma ideani, saa käyttää mutta ei ole pakko.

Todella typerää settiä. Jotkut helvetin puolukkaroiskeet... Huoh. Seitan nyt vain on yksi kasvisruokavaihtoehto muiden joukossa, onko se niin vaikeaa ymmärtää? Joku on vain keksinyt, että haluasi jouluna syödä jotakin kinkun kaltaista vegaanisen porkkanalaatikon kanssa ja on sitten kehitellyt seitanin. Se on juuri niin yksinkertaista kun tuossa itsekin kirjoitit tuosta pitsasta.Pointti nyt vain on se, että toiset tahtovat syödä lihaa ja toiset ei. Joitakin ihmisiä kiinnostaa tuotantoeläinten olot. Vaikka ne kuinka roiskisi sitä perhanan mehua seiniin( mikä on erittäin epätodennäköistä) ne ei siltikään syö oikeaa lihaa. En tajua, mikä tässä on niin vaikea käsittää.

Onko liha hyvää kasvissyöjien mielestä?

Todennäköisesti, koska muuten sen korvaamisessa lihan kaltaisilla tuotteilla ei olisi järkeä. Mitä enemmän muistuttaa lihaa, sen parempi.

Veikkaan, että mahdollisimman paljon lihaa muistuttava tekoliha on hyvää, mutta sillä ei tietenkään ole mitään tekemistä lihan kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom