Halloumissa on samanlainen koostumus kuin joissa elävän olennon lihaa olevissa ruoissa, eikä se ole mikään ainokainen.
Näin halloumin ystävänä joudun hämmästymään. Minkä lihan koostumusta halloumi muistuttaa?
Tämä on itseasiassa aika yleinen ilmiö kasvisruokavalioon liittyen. Juuri koskaan niitä jotka kasvisruokaa syövät, ei kiinnosta pitää asiasta sen kummempaa mekkalaa tai tehdä siitä isoa numeroa.
Tämähän oli kokemukseesi perustuva näkemys aiheesta, ei fakta. Minä en syö useimpien kasvissyöjätuttujeni seurassa lihaa, koska yleensä siitä pitää keskustella. Ei se mua häiritse, että syödään kasvisruokaa, joten ei tuo käännytystarve sinällään ole ongelma. Ei toki koske kaikkia kasvissyöjiä, mutta en nyt ymmärrä miksi juuri he olisivat niin homogeeninen porukka, että yhdessä tuumin olisivat päättäneet käyttäytyä tietyllä tavalla ruokailun suhteen.
Tästä tuli mieleen, että voisiko taustalla olla halu ylläpitää ruokaan liittyvää traditiota? Esimerkiksi joulukinkulla on kulttuurissa paljon muitakin merkityksiä, kuin olla pala sianruhoa. Soijaribsit tuntuu todella oudolta, mutta voisiko niillä olla jenkkien grillikulttuurissa joulukinkuntapainen asema? Oma kasvinsyöjäni syö soijanakkeja nuotion äärellä, kun haluaa osallistua makkaranpaistoon muun porukan mukana. Siinä ei ole kyse salaisesta sianhimosta vaan yhteisöllisyydestä.
Hyvä pointti, ja varmasti tämä on monilla taustalla. Mun hämmästelyn aihetta vois verrata vaikka siihen, että minä en mitenkään saisi syötyä tiettyjen eläinten lihaa, vaikka lihaa syönkin. Kysymys ei sinällään ole siitä ettenkö pitäisi lihasta tai ettei lihaa tekisi mieli, vaan siitä, että mun päässäni lemmikiksi tulkittujen eläinten syöminen on vaan niiiiin väärin. (Ja kyllä, ymmärrän miksi tätä eläinten jaottelua syötäviin ja ei-syötäviin voidaan pitää älyttömänä.) Tuo on tietysti vaan mun oma kokemus, mutta siksi mun on hankala ymmärtää, miten esimerkiksi joulukinkkuperinteen epäeettisenä kokeva haluaa perinnettä kunnioittaakseen kuitenkin syödä jotain sianruhonnäköistä. Tietenkään kenenkään ei tarvitse tätä käytäntöä lopettaa vain siksi, että minä en käsitä miten se mielikuva ei häiritse ruokahalua.
Sanon nyt varmuuden vuoksi vielä kerran, että mun mielestä lihan asemesta/tilalla ravitsemuksellisista syistä syötävissä ei ole mitään ihmeellistä. Lihaa korvaaviksi niitä ehkä sanotaan siksi, että useimmat kai siirtyvät kasvissyöntiin jossain vaiheessa elämäänsä, eivät ole sitä lapsesta lähtien, tulevaisuudessa ehkä tämäkin muuttuu. Myöhemmässä vaiheessa kasvissyöjäksi ryhtyvänhän yleensä täytyy korvata aiemmin syöty liha jollain muulla.