Seitan - Miksi kasvissyöjät syövät lihankaltaisia tuotteita?

Todennäköisesti, koska muuten sen korvaamisessa lihan kaltaisilla tuotteilla ei olisi järkeä. Mitä enemmän muistuttaa lihaa, sen parempi.
aika perus lihansyöjien putkiaivokommentti :D ei seitania tai tofua muinaiset aasialaiskansat kehittäneet miksikään lihan korvikkeeksi. Tai kukaan alkanut tappaa eläimiä seitanin korvikkeeksi. Mutta ne nyt sattuu olemaan rakenteeltaan aika vastaavia, ja molemmat proteiininlähteitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kyse ole pelkästään siitä, että kasvissyöjät pitäisivät lihan mausta mukamas, harvat pitävät. Tämä paljon puhuttu seitan on mitä ilmeisemmin syntynyt nimenomaa tuosta joulusta. Haluttu jokin suolainen kasvisversio, jonka kanssa voi vedellä niitä laatikoita. Tai mitä voi leikellä siivuiksi ja heittää leivän päälle. Minä en himoitse enää lihaa, itseasiassa ajatus lihan syömisestä lähennä pistää yökkimään, mutta voisin hyvin maistaa leipää, jonka päällä on viipale seitania. Himoitsenko siis jotenkin alitajuisesti lihaa? "no selvästi kun kerta syöt jotain feikkikinkkua". Ei, minä en näe asiaa näin. Seitan on ihan samanlainen kasvisruoka, mitä muutkin kasvisperäisistä raaka-aineista tehdyt ruuat.

aika perus lihansyöjien putkiaivokommentti :D ei seitania tai tofua muinaiset aasialaiskansat kehittäneet miksikään lihan korvikkeeksi. Tai kukaan alkanut tappaa eläimiä seitanin korvikkeeksi. Mutta ne nyt sattuu olemaan rakenteeltaan aika vastaavia
En mä niin väittänytkään. Siksihän niistä kai tykätään kun ne muistuttaa lihaa.

Entä jos joku ei ole koskaan maistanut lihaa mutta silti tykkää seitanista? Miksei siitä voi tykätä ihan sellaisenaan? Siitä tykätään siksi että se on hyvää.
En mäkään juo kaakaota siksi että se on vähän saman väristä kuin kahvi, vaan siksi että se on hyvää

Entä jos joku ei ole koskaan maistanut lihaa mutta silti tykkää seitanista? Miksei siitä voi tykätä ihan sellaisenaan? Siitä tykätään siksi että se on hyvää.
En mäkään juo kaakaota siksi että se on vähän saman väristä kuin kahvi, vaan siksi että se on hyvää

Tai vähän niinkuin joku random neitsyt. Tykkää runkkaamisesta siksi, kun se tuntuu hyvältä.

korealaisissa ruuissa on aika usein lihaa ja tofua samassa sopassa, tuskin sitä on sinne lihan korvikkeeksi laitettu :D vittuku ei oo varaa laittaa pelkkää biiffiä niin laitetaan tätä feikkishittiä sekaan, ei kukaan huomaa

korealaisissa ruuissa on aika usein lihaa ja tofua samassa sopassa, tuskin sitä on sinne lihan korvikkeeksi laitettu :D vittuku ei oo varaa laittaa pelkkää biiffiä niin laitetaan tätä feikkishittiä sekaan, ei kukaan huomaa

Tuosta en olisi niin varma ;) Mexicossa ja köyhemmissä etelävaltioissa USA:n puolella lisätään papuja pataan, juurikin siksi kun ei ole varaa pistää tarpeeksi biffiä. Toisaalla taas sitten chilipadan resepteissä ei ole ollenkaan papuja, kun ei ole tarvinnut... on ollut niitä nautoja yllin kyllin.

Koreasta en osaa sanoa, toki voi olla että tofu-lihaseos on niille se juttu. Mutta Kiinan reissulta muistan että tuntui ruoissa olevan lihaa lähinnä mausteeksi ja pala siellä, toinen täällä, kasviksia suurin osa massasta kuitenkin.

Noh... Muistaakseni ainakin Tapiolassa sijaitseva ruokapaikka EL TORO jatkaa jauhelihapihvejään myös soijalla. En muuten ymmärrä miksi jotku hehkuttaa kyseistä paikkaa, IMO aika keskinkertanen paikka.

Onko kukaan käynyt syömässä Döner Harjun seitan kebua? Pakko käydä testaamassa, raportoin tänne.

Sylvi ottaa suuhunsa vain elävää lihaa. Kasvissyöntiä jo kaksikymmentä vuotta!

Tuosta en olisi niin varma ;) Mexicossa ja köyhemmissä etelävaltioissa USA:n puolella lisätään papuja pataan, juurikin siksi kun ei ole varaa pistää tarpeeksi biffiä. Toisaalla taas sitten chilipadan resepteissä ei ole ollenkaan papuja, kun ei ole tarvinnut... on ollut niitä nautoja yllin kyllin.

Koreasta en osaa sanoa, toki voi olla että tofu-lihaseos on niille se juttu. Mutta Kiinan reissulta muistan että tuntui ruoissa olevan lihaa lähinnä mausteeksi ja pala siellä, toinen täällä, kasviksia suurin osa massasta kuitenkin.
kyllä sitä on ihan hienoissa ja kalliissa ravintoloissakin, ei sitä siellä siksi ole että se on halpaa

aika perus lihansyöjien putkiaivokommentti :D ei seitania tai tofua muinaiset aasialaiskansat kehittäneet miksikään lihan korvikkeeksi. Tai kukaan alkanut tappaa eläimiä seitanin korvikkeeksi. Mutta ne nyt sattuu olemaan rakenteeltaan aika vastaavia, ja molemmat proteiininlähteitä.

Mitä on seitan?

"Historiaa

Buddhalaiset munkit alkoivat kehittää kasviskeittiötä Kiinassa 1000-luvulla. Munkit etsivät vaihtoehtoja lihalle, ja löysivät tofun ja seitanin. Tofu tehtiin soijapavun proteiinista, ja seitan vehnän proteiinista. Kiinalaiset kutsuvat seitania nimillä ”Mien Ching” tai ”Buddhan ruoka”. Kiinasta tämä kasviperäinen lihankorvike matkusti eri puolille Aasiaa buddhalaisuuden mukana. Japanissa alettiin tehdä seitania niin, että vehnägluteenia keitettiin soijan, kombun (merilevä) ja inkiväärin kanssa. 60-luvulla ruokalajia alettiin kutsua seitaniksi, ”vehnäksi, joka on keitetty soijassa”.

Miksi syödä seitania?

Seitan on mainio lihan korvike. Seitan on terveellistä, varsinkin jos vertaa lihaan. (Nykypäivän tehotuotettu liha sisältää isoja määriä antibiootteja ja hormoneja, jotka eivät ole eläimille, ihmisille eikä luonnolle terveellisiä.) Seitan on myös todella edullista ruokaa."

Halloumissa on samanlainen koostumus kuin joissa elävän olennon lihaa olevissa ruoissa, eikä se ole mikään ainokainen.
Näin halloumin ystävänä joudun hämmästymään. Minkä lihan koostumusta halloumi muistuttaa?

Tämä on itseasiassa aika yleinen ilmiö kasvisruokavalioon liittyen. Juuri koskaan niitä jotka kasvisruokaa syövät, ei kiinnosta pitää asiasta sen kummempaa mekkalaa tai tehdä siitä isoa numeroa.
Tämähän oli kokemukseesi perustuva näkemys aiheesta, ei fakta. Minä en syö useimpien kasvissyöjätuttujeni seurassa lihaa, koska yleensä siitä pitää keskustella. Ei se mua häiritse, että syödään kasvisruokaa, joten ei tuo käännytystarve sinällään ole ongelma. Ei toki koske kaikkia kasvissyöjiä, mutta en nyt ymmärrä miksi juuri he olisivat niin homogeeninen porukka, että yhdessä tuumin olisivat päättäneet käyttäytyä tietyllä tavalla ruokailun suhteen.
Tästä tuli mieleen, että voisiko taustalla olla halu ylläpitää ruokaan liittyvää traditiota? Esimerkiksi joulukinkulla on kulttuurissa paljon muitakin merkityksiä, kuin olla pala sianruhoa. Soijaribsit tuntuu todella oudolta, mutta voisiko niillä olla jenkkien grillikulttuurissa joulukinkuntapainen asema? Oma kasvinsyöjäni syö soijanakkeja nuotion äärellä, kun haluaa osallistua makkaranpaistoon muun porukan mukana. Siinä ei ole kyse salaisesta sianhimosta vaan yhteisöllisyydestä.
Hyvä pointti, ja varmasti tämä on monilla taustalla. Mun hämmästelyn aihetta vois verrata vaikka siihen, että minä en mitenkään saisi syötyä tiettyjen eläinten lihaa, vaikka lihaa syönkin. Kysymys ei sinällään ole siitä ettenkö pitäisi lihasta tai ettei lihaa tekisi mieli, vaan siitä, että mun päässäni lemmikiksi tulkittujen eläinten syöminen on vaan niiiiin väärin. (Ja kyllä, ymmärrän miksi tätä eläinten jaottelua syötäviin ja ei-syötäviin voidaan pitää älyttömänä.) Tuo on tietysti vaan mun oma kokemus, mutta siksi mun on hankala ymmärtää, miten esimerkiksi joulukinkkuperinteen epäeettisenä kokeva haluaa perinnettä kunnioittaakseen kuitenkin syödä jotain sianruhonnäköistä. Tietenkään kenenkään ei tarvitse tätä käytäntöä lopettaa vain siksi, että minä en käsitä miten se mielikuva ei häiritse ruokahalua.

Sanon nyt varmuuden vuoksi vielä kerran, että mun mielestä lihan asemesta/tilalla ravitsemuksellisista syistä syötävissä ei ole mitään ihmeellistä. Lihaa korvaaviksi niitä ehkä sanotaan siksi, että useimmat kai siirtyvät kasvissyöntiin jossain vaiheessa elämäänsä, eivät ole sitä lapsesta lähtien, tulevaisuudessa ehkä tämäkin muuttuu. Myöhemmässä vaiheessa kasvissyöjäksi ryhtyvänhän yleensä täytyy korvata aiemmin syöty liha jollain muulla.

Näin halloumin ystävänä joudun hämmästymään. Minkä lihan koostumusta halloumi muistuttaa?

Mä oon joskus syönyt jotain antilooppia tms. joka muistutti elävästi pehmeähköä halloumia. Tuskin tää nyt on kovin olennaista kuitenkaan, soijarouhekastikekin saattaa muistuttaa pilalle keitettyä halvasta jauhelihasta tehtyä soosia koostumukseltaan. Pointti oli lähinnä siinä että joku saattaa aina joskus muistuttaa jotakin eikä se ole välttämättä syy syödä sitä. Esim. ymmärrän, että jos joku on vaikka allerginen maidolle niin se korvaa makaronilaatikosta maidon kaurajuomalla tai jollain liemellä, mutta näissä liha vs. kasvis keskusteluissa on monella olettamuksena, että kasvisruokaa syövä haluaa syödä jotain liharuokaa mutta ei voi vaan kääntää reseptin päässään joksikin korvausruoaksi, vaikka todennäköisesti se kasvisruokailija himoitsee alunperinkin sitä kasvisruokaansa.

Mä tunnen muuten yhden aikuisen, joka ei ole koskaan syönyt lihaa, edes lapsena. Mitähän sen tekee mieli? Salettiin pihviä.

Miksihän lesbot käyttävät strap-oneja, salaa himoitsevat munaa. Persereikä - Miksi homot himoitsevat salaa pimppiä

On kyllä paska topic, vittuako se ketään koskettaa :D :david:

Miksihän lesbot käyttävät strap-oneja, salaa himoitsevat munaa. Persereikä - Miksi homot himoitsevat salaa pimppiä

On kyllä paska topic, vittuako se ketään koskettaa :D :david:

Vittuako ketään mikään koskettaa, orava?

Joskus söin soijasuikaleita. En tiedä miksi. Keitin ne lihaliemessä. Tein niistä jotain "kana"wokkia. Enpä ole syönyt toiste.

Joskus söin possunsuikaleita. En tiedä miksi. Keitin ne maidossa. Tein niistä jotain "kala"keittoa. Enpä ole syönyt toiste.

Kai sen silti ääneen voi sanoa, että soijasuikaileista kokkaaminen vaatii tekijältään edes jonkun tason skilssejä, koska soija sellaisenaan kypsennettynä suolan kanssa nyt välttämättä ei niin hääviltä maistu? Eikä mikään ruoka-aine kai välttämättä ole huono vain sen takia, että sille joutuu jotain tekemään. Tähän toki joku saa tulla vastaamaan ettei marinoidaanhan lihojakin, mutta itse kyllä näkisin isojakin eroja tuossa ominaismakusektorissa.

Ps. Maidossa haudutettu possu on hyvää, voin tulla Ultimecialle syömään.

Vaatii se, ja muutenkin moni vegeruoka vaatii kohtalaisen paljon valmisteluja (toki ei kaikki). Esim. viipaloitu ja sellaisenaan paistettu tofu on kohtalaisen kuvottavaa, ja montaa asiaa täytyy liottaa tuntitolkulla ennen kuin päästään edes maustamiseen (ei sillä, etteikö esim. moni vähän huonompi liha olisi kaameaa sellaisenaan verrattuna hyvään lihaan). Huppe on kuitenkin hyvä kokki noin muuten, veikkaan että taitoa löytyisi kyllä valmistaa mitä tahansa ruoka-ainetta hyvin jos mielenkiintoa on. Pakkohan ei oo syödä yhtään mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom