Saunomiskeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä nämä kerrostalojen sähkösaunat on semmosia ihmisgrillejä ettei niitä voi edes saunaksi sanoa. Nyt tosin omassa asunnossa sauna joten voi säätää tuota lämpötilaa eikä tarvi istua siinä 110asteisessa hikikopissa missä ei voi edes hengittää...

Näissäkin se isoin ongelma yleensä on, että ne saunat on suurimmalta osin tyhjiltään. Iso kiuas ja et voi säätää mitään, niin grilli on valmis. Varmasti tuollainensenkin itse lämmitettynä saisi kohtuulliseksi. Meillä ainakin kerrostalossa huomasi, että jos se saunavuoro on sieltä loppupäästä, niin sauna on sellainen pätsi ettei istumaan kärsi. Taasen nämä "lenkkisaunat" joissa kiuas ei ole ehtinyt tunteja lämmetä, oli ihan kivoja. siis miehet vs naiset saunat. Käytiin paljonkin parin naapurin kanssa miestenvuorolla saunassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin ja tst saa sitten järkätä Pakkis-saunojille kimppasaunat. :)
Sovittu, kunhan aika on kypsä. Kyllä tuohon saunaan muutama pakkis-kylpijä sopii. Arvelin, jotta laitan tuohon savusaunan viereen vielä tulevana keväänä tavallisen puusaunankin.

Mua hieman epäilyttää josko tuo kiuas (Aito 24VS) riittää tuohon meidän saunaan (6m2/12m3).
No speksien mukaan kiuas on 12-24m3 saunoihin, mutta kun tuo sauna tuntuu niin pirun suurelta.

No, vielä menee aikansa jotta pääsee koittamaan. Pari viikkoa minimissään kun laatat kuivuvat.

Mua hieman epäilyttää josko tuo kiuas (Aito 24VS) riittää tuohon meidän saunaan (6m2/12m3).
No speksien mukaan kiuas on 12-24m3 saunoihin, mutta kun tuo sauna tuntuu niin pirun suurelta.

No, vielä menee aikansa jotta pääsee koittamaan. Pari viikkoa minimissään kun laatat kuivuvat.

Just eilen tuli saunottua tuollaisella "uudenmallisella" Aito-kiukaalla ja se huono piirre siinä on, että sitäkin pitää olla koko ajan lämmittämässä. Sama piirre tietenkin kaikissa kiukaissa missä kiviä ei ole enempää. Jos saunoo pitkään, niin pitää osata ja muistaa lisätä sopiva määrä puita pesään tasaisin väliajoin. Vaatii myös taitoa ettei sauna ja kiuas mene liian kuumiksi. Tai toisinpäin, eli kiukaasta eii irtoa löylyä. Eilen kiukaasta oli juuri sammunut tuli ja vettä kiukaalle heitettäessä ei pihaustakaan. Siihen loppui saunominen. Tämän takia itse ostaisin paremmin lämpöä varaavamman kiukaan. Varsinkin jos saunoo pidempään. Muuten kys. kiuas on mielestäni asiallinen.

Osta Huppe Tatpar.

http://www.tatpar.ee/fin_sauna.html

Ei siis ole todellakaan pakko olla verkkokiuas, mutta noihin menee paljon kiviä ja ainkin tuo oma kestää paiskia löylyä reilusti. Tulipesäkin kohtuu iso, joten puita ei tartte olla 5 minuutin välein lisäämässä.

Toki jatkuvalämmitteinen on jatkuvalämmitteinen. Eli tottakai sitä pitää polttaa koko ajan tai sitten loppuu saunominen. Ja kuumaksi menee helposti jos lämmittelee turhan pitään ennen saunomisen aloittamista. Saunottaessa ei enää niin kovin helposti mene kuumaksi jos nyt ei ihan pesän täydeltä puita mätä.

Just eilen tuli saunottua tuollaisella "uudenmallisella" Aito-kiukaalla ja se huono piirre siinä on, että sitäkin pitää olla koko ajan lämmittämässä. Sama piirre tietenkin kaikissa kiukaissa missä kiviä ei ole enempää. Jos saunoo pitkään, niin pitää osata ja muistaa lisätä sopiva määrä puita pesään tasaisin väliajoin. Vaatii myös taitoa ettei sauna ja kiuas mene liian kuumiksi. Tai toisinpäin, eli kiukaasta eii irtoa löylyä. Eilen kiukaasta oli juuri sammunut tuli ja vettä kiukaalle heitettäessä ei pihaustakaan. Siihen loppui saunominen. Tämän takia itse ostaisin paremmin lämpöä varaavamman kiukaan. Varsinkin jos saunoo pidempään. Muuten kys. kiuas on mielestäni asiallinen.

En tiedä miten ihmiset ovat ennen saunoneet, siis tarkoitan ennen noita 360kg Ikikiukaita ja niiden kopioita. Mitä mökillä tulee saunottua tavallisella 40 vuotta vanhalla narvilla niin helppo sillä on mielestäni saunoa, aivan niin pitkään kuin huvittaa ja hyvin lämmittää isonkin saunan + järkyttävän määrän vettä kyljessä. Nyt kun muistelen niin puitahan sinne koko ajan viskellään pesään, mutta se menee tottumuksesta/rutiinilla.

Vielä toisaalta ehtisi vaihtamaan Ikiin.

Nyt pitäisi saada mielipiteitä. Hinnalla ei ole mitään merkitystä tässä tapauksessa, kunhan nyt parilla tonnilla lähtee. Itse arvostan myös sitä miten pienellä määrällä puita kiuas/sauna lämpiää. Tavallinen Iki syö mielestäni puita aika reippaasti. Entäs Iki Kivi?

kivi_iki.jpg

http://www.ikikiuas.fi/kivi.htm

Tuota rakennetta kun tutkii niin hämmästyttävän hieno Iki peruskiukaan rakenne on pistetty vielä astetta paremmaksi:
http://www.ikikiuas.fi/asennusohjeet/kivi-iki_ohjeet.pdf

Huomaa käppyrä hormi joka kiertää verkon sisällä.

Ikikiukaassa on muuten se miinus että sillä saunaa ei saa kuumaksi. Siis oikeasti kuumaksi, sellaiselle joka tykkää saunoa vaikka 120 asteen saunassa.

Sauna on kyllä niin tärkeä osa taloa, ellei tärkein, jotta jännittää aivan mielettömästi mimmoinen tuosta tulee. Lähes KAIKKI ovat nauraneet ja ilkkuneet minun ilmanvaihtoratkaisulleni, eli 110mm painovoimaiselle ilmanvaihdolle suoraan ulkoa. Itse uskon että tuo on tähän mennessä paras ratkaisu minkä olen tehnyt koko talossa. Mitähän tuo pelkkä sauna on kustantanut töineen ja tarpeineen. Ei varmasti 20.000 euroa riitä. Aika hurja summa pienestä kopista.

Ilmanvaihdon tein suoraan tästä kuvasta:

paino_raikas2.jpg
http://saunavesa.fi/ilmanvaihto.php

Aion ostaa myös tuon saunaveskuttimen. En sen toiminnan vuoksi vaan Innon Marko Paanasen sanoin: Conversation starteriksi. Eli keskustelunherättäjäksi. Tuosta varmasti puhutaan :)

Sitten on tietenkin esim. Aurinkokiuas 300:
http://www.aurinkokiuas.fi/kiukaat/puukiukaat/aurinkokiuas-300/

Hinta noin 1500 euroa ja kiviä 300kg.

E
Lähes KAIKKI ovat nauraneet ja ilkkuneet minun ilmanvaihtoratkaisulleni, eli 110mm painovoimaiselle ilmanvaihdolle suoraan ulkoa. Itse uskon että tuo on tähän mennessä paras ratkaisu minkä olen tehnyt koko talossa. Mitähän tuo pelkkä sauna on kustantanut töineen ja tarpeineen. Ei varmasti 20.000 euroa riitä. Aika hurja summa pienestä kopista.

Omaan taloon oli rakennettu sisällä olevan sähkökiukaan päälle 110mm säädettävä venttiili suoraan ulkoa. Äärimmäisen hyvä ratkaisu!
Varsinkin talvella kun saunoo niin saa löylyn kosteutta säädettyä venttiilillä kun ulkoa sekoittuu pakkasilmaa suoraan kiukaasta nousevaan höyryyn.

Puukiuas tarvitsee oikeasti reilusti happea. Pihasaunassa on puukiuas ja pieni sauna niin parhaat löylyt saa kun lämmittää saunan ja saunoo ikkuna hieman raollaan. Muuten tulee liian kuiva ja kuuma vaikkei sauna todellakaan ole mikään tiivis ja kiukaan vieressä on tuuletusreikä. Myös kivien määrällä tavallisessa kiukaassa pystyy hieman löylyjä säätämään.

Mielestäni Iki-kiuas syö huomattavasti vähemmän klapia kuin mitä vanha kiuas aikanaan. Eristys on toki nyt parempi, mutta sama sauna muuten. Kaksi pesällistä poltan ennen kuin menen löylyihin ja kesken ei tartte enää puita lisätä, ellei sitten kovin pitkään sauno. Pesun tai suihkun jälkeen laitan yleensä vielä kolme klapia palamaan. Kun talossa on muutenkin painovoimainen ilmanvaihto, vetää saunasta tuleva lämmin ilma tehokkaasti kosteuden pihalle viereisen suihkutilan katosta. Itselle saunan korvausilma tulee saunan seinän läpi lattian alla kiukaan eteen. Putkena on 75 viemäriputki, joka näyttäisi riittävän hyvin kun putkella ei pituutta juuri ole. Putken päälle ajattelin laittaa automaattisesti lämpötilan mukaan avautuvan ja sulkeutuvan Velco-venttiilin. En nähnyt järkeväksi viritellä sitä kiukaan päälle. Kiuas tarttee kuitenkin palamiseen niin paljon ilmaa, joten ajattelin että parempi kierto saadan kun kiuas vetää ilmaa palaessaan lattiasta ylöspäin. Kiukaan päällä on lisäksi säädettävä venttiili poistoilmalle. Tuo venttiili kannattaa pitää kiinni lämmittämisen aikana, koska muuten selvästi huomaa että sauna lämpenee hitaammin. Itsellä on keskikokoinen ikkuna saunassa, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi avata sitä saunomisen aikana. Kertonee siitä, että ilmanvaihto on kunnossa.

sauna5.jpg

Hitto toi sun seinä on upea. En raaski kyllä sijoittaa stonestiin, ostin jo säkin karkeaa antiikkilaastia.

Jeah, taas kävin saunassa itsekseni ja olipas taas mukavaa. Ulkonakin huomattavasti viimekertaista mukavampi keli. Tähtitaivas taas ja tyyni ilma. Kivaa oli käydä jäähylläkin. Yritin naapuria saada kaveriksi saunaan, ei päässyt. Joutuu yksin saunomaan ja olutta juomaan.

Jeah, taas kävin saunassa itsekseni ja olipas taas mukavaa. Ulkonakin huomattavasti viimekertaista mukavampi keli. Tähtitaivas taas ja tyyni ilma. Kivaa oli käydä jäähylläkin. Yritin naapuria saada kaveriksi saunaan, ei päässyt. Joutuu yksin saunomaan ja olutta juomaan.

on se raskasta!! :lol2:

Tää ilmanvaiho on asia, mikä itseä kiinnostaa ihan tavattomasti. En tiedä saunoista, lvi:stä tai teknisistä asioista mitään, mutta oma kokemus on, että ilmanvaihdot on kaupunki- ja sähkösaunoissa lähes järjestään päin vittua. Siitä tulee sitten sellainen olo, että ilmassa on "hiilidioksidia" ja tulee semmoinen semikipeä päänsärky. Ei tunnu mukavalta ja rentoutuneelta vaan tuntuu epämukavalta ja ahdistuneelta. Usein tohon liittyy se, että sauna on jotenkin rutikuiva, eikä hiki tunnu irtoavan millään.

Mulla on esim. kaksi kaveria, jotka periaatteessa ymmärtävät jotakin rakentamiseen liittyvistä asioista ja fysiikasta. Tai siis ainakin enemmän kuin minä. Molemmat sulkee saunaan mennessä sen katon rajassa olevan pyöreäkantisen räppänän, että "lämpö ei karkaa" ja avaa sen saunomisen lopussa, että "sauna kuivuu". What? Onko oikeesti näin?

Mökin puusaunassa pystyyn oleen aika hyvin, koska ulkoa tulee lauteiden alle about 7cm leveä putki, ja kiuas ymmärtääkseni palaessaan toimii "moottorina" ja vetää raitista ilmaa sisään.

Eli jos tämä mun "tunne" siitä, että kavereilla (suomalaisilla?) ei keskimäärin ole tajua saunan ilmanvaihdon rakentamisesta/teknisistä periaatteista, niin arvostaisin aivan saatanasti ja kiitollisesti, jos joku (vaikka sinä) selittäisi perusperiaatteet. Haluaisin päästä humanistina vittuilemaan kaikille mukatietäville besserwisser saunaeksperttikavereilleni, jotka aina vittuilee mulle, että en tajua teknisistä asioista mitään. Eli kosto on tässä pyynnössä mulla motiivina.

Loistava tunnelma, loistavat löylyt. Puusaunassa saunomiseen liittyy myös rauhoittavat äänet: kiehuvan veden porina ja kaikki puiden palamiseen liittyvät äänet.
Kerran assiksen mökkisaunassa käyneenä voin kyllä allekirjoittaa.:thumbs:

Parhaat löylykokemukset itsellä on kotipaikan kertalämmitteisestä puusaunasta ja porukoiden mökkisaunasta, joka on jatkuvalämmitteinen (eka, jonka olen itse oppinut alusta saakka lämmittämään). Myös edesmenneen papan sauna, joka oli läpinokinen ja vanha, on jäänyt mieleen. Saunanlämmitysprosessilla ja äänillä on tosiaan kokemukseen suuri vaikutus, kuten täälläkin on sanottu. Mutta parasta on ylipäätään se tunne, kun väsyneenä ja viluisena pääsee lämpimään saunaan, oli se sauna mikä tahansa. Siinä kyllä sielu ja ruumis lepäävät! Näin saunattomassa kerrostaloasunnossa vuosia asuneena mikä tahansa sauna siis käy, kunhan sellainen vain on. Nyt onneksi viimein on edessä muutto omaan rivariin, jossa viimeinkin on se kauan kaivattu oma, ikkunallinen sauna..! Parasta olisi vielä, että pääsisi saunasta talvella lumeen viilentymään, mutta rivarissa se ei taida ihan onnistua.

Edit: Tuoksut on kanssa tärkeät. Mökkisaunassa puun, kostean räsymaton, palavien halkojen ja järviveden tuoksu.. No, kaikki tietää.

Tää ilmanvaiho on asia, mikä itseä kiinnostaa ihan tavattomasti. En tiedä saunoista, lvi:stä tai teknisistä asioista mitään, mutta oma kokemus on, että ilmanvaihdot on kaupunki- ja sähkösaunoissa lähes järjestään päin vittua. Siitä tulee sitten sellainen olo, että ilmassa on "hiilidioksidia" ja tulee semmoinen semikipeä päänsärky. Ei tunnu mukavalta ja rentoutuneelta vaan tuntuu epämukavalta ja ahdistuneelta. Usein tohon liittyy se, että sauna on jotenkin rutikuiva, eikä hiki tunnu irtoavan millään.

Mulla on esim. kaksi kaveria, jotka periaatteessa ymmärtävät jotakin rakentamiseen liittyvistä asioista ja fysiikasta. Tai siis ainakin enemmän kuin minä. Molemmat sulkee saunaan mennessä sen katon rajassa olevan pyöreäkantisen räppänän, että "lämpö ei karkaa" ja avaa sen saunomisen lopussa, että "sauna kuivuu". What? Onko oikeesti näin?

Mökin puusaunassa pystyyn oleen aika hyvin, koska ulkoa tulee lauteiden alle about 7cm leveä putki, ja kiuas ymmärtääkseni palaessaan toimii "moottorina" ja vetää raitista ilmaa sisään.

Eli jos tämä mun "tunne" siitä, että kavereilla (suomalaisilla?) ei keskimäärin ole tajua saunan ilmanvaihdon rakentamisesta/teknisistä periaatteista, niin arvostaisin aivan saatanasti ja kiitollisesti, jos joku (vaikka sinä) selittäisi perusperiaatteet. Haluaisin päästä humanistina vittuilemaan kaikille mukatietäville besserwisser saunaeksperttikavereilleni, jotka aina vittuilee mulle, että en tajua teknisistä asioista mitään. Eli kosto on tässä pyynnössä mulla motiivina.

No jos ylhäällä oleva poistoräppänä on auki kun saunotaan, aiheuttaa se sen että ilma ei kierrä lainkaan vaan ilma poistuu samantien sieltä räppänästä happeineen ja lämpöineen. Eli kaverisi ovat teoreettisesti oikeassa, ilmeisesti kuitenkin heidän saunansa ilmavaihto ei silti pelaa oikein, kuten ei 90% muidenkaan saunoista.

Oma tietämykseni perustuu puhtaasti lukemaani, mutta kunhan nyt jossain välissä saa tuon saunan valmiiksi, voin kertoa tiesinkö väärin vai arvasinko oikein. Hyviä lähteitä ilmavaihtoa koskien ovat tuo edellä linkittämäni saunavesa sekä toki Saunasite, jossa tästä eteenpäin kannattaa alkaa lueskelemaan ainakin viisi seuraavaa sivua:
http://www.saunasite.com/index-fi/ilmastoi.htm

Vastaanpa minäkin omiani, vaikka Huppe jo ehtikin.

Eli jos se kattoventtiili on poisto, niin se on syytäkin sulkea. Saunassa saunomisen aikana poisto tulisi olla lauteiden alle, mahdollisimman lähellä lattiaa. Katolla oleva poisto vie tosiaan lämmöt ja löylyt. Katossa tai kiukaan takana seinässä tulisi olla korvausilmaventtiili, joka sitten avataan kun aletaan saunomaan tai puukiukaan kanssa jo pesää sytyttäessä jotta se palaminen saa ilmaa tarpeeksi.

Itsellä siis tulee saunaan raitista ilmaa sekä ulkoa painovoimaisesti että koneellisesti. Koneellisen venttiiliin ei pidä edes koskea, milloinkaan. Se on säädetty tuolleen kuin se on. Eikä myöskään siihen lauteiden alla, lähellä lattiaa olevaan, poistoon pidä koskea. Itse pidän sitä koneellisen poiston venttiiliä katossa pikkuisin auki siihen asti kun aletaan saunoa. Tuo vie lämmitysvaiheessa turhan kuumuuden pois...eli siis jakaa sen kätevästi muualle taloon näin lämmityskaudella. Sitten kun saunon tuo kiinni ja raitisilmaventtiiliä (siis sitä painovoimaisesti toimivaa suoraan ulkoa ilmaa tuovaa) auki ja saunassa riittää happea ja kosteutta.

Eli tuossa kaverin tapauksessa paha sanoa tekeekö oikein vai väärin kun ei tiedä mikä venttiili se on mitä se säätää. Mutta jos se on koneellinen poisto niin periaatteessa oikein. Mutta jos sitten poistoa ei ole muualla, niin takuuvarmasti loppuu kohta happi saunasta. Tällaisissa tapauksissa olisi syytä olla se ikkuna jonka kautta saunan voi tuulettaa välillä.

Kosketteko muuten IV koneen säätöihin saunomisen aikana? Mä en ole todennut siitä mitään vastaavaa hyötyä. Kun tuon manuaalisen venttiilin kanssa voi säädellä miten tykkää. Tietty jos isompi porukka saunoo pidempään, lienee järkevä löydä koneeseen kierroksia, jotta ilma varmasti vaihtuu. Joskus kun lapset kunnolla läträä saunan ja pesuhuoneen märäksi, laitan reilusti puuta kiukaan alle löylyttelyn loputtua ja iv koneen puolen tunnin tehostusojelman päälle. Kuivuu muuten mestat pikkusen hätäseen noin.

Jos kiukaassa on kaksi vastusta ja toinen on rikki= ei lämpene ollenkaan, niin:
a) uskaltaako kiuasta käyttää ollenkaan
b) pitääkö kiuas joka tapauksessa vaihtaa vai vaihdetaanko sieltä vain vastus
c) millainen riski on, että toinenkin vastus hajoaa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom