Sauna + lihakset

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
PItkästä aikaa sain aikaseks kunnon tissitreenin,ja lihakset on tietenkin prkleen kipeet.
Saunassa sitten yritin venytellä ja muutenkin hiukan hieroa lihaksia, jotta vähän helpottais kipu. Paskat. Nyt ku lihakset kylmeni, ne on entistäki kipeemmät..
Onkos joku muu huomannut samanmoista tapahtuvan?'
Mistä vois johtua?

edit- kipu ei ole vain hiukan lisääntynyt, vaan tuntuu ettei kädet liiku ollenkaan.. ihan jumissa :down:

syö lisää, se auttaa.

kannattaa kokeilla hieroa itseään julkisissa saunoissa. ei varmasti lievitä kipua. :joulu1:

Kun meikäläinen erehtyy saunaan, niin seuraavana päivänä ollaan totella jumissa. En tajua, mikä siinä on, vaikka olen yrittänyt poistaa ongelmaa juomalla ja/tai syömällä riittävästi. Ainakaan kokemusteni pohjalta en suosittele saunaa palautumiseen. Lihaskivut ei taida lähteä millään muulla kuin koventamalla tasaisesti työkapasiteettia eli kuntoa. Siten niitä ei pääse edes syntymään.:)

Originally posted by Baarikello
Lihaskivut ei taida lähteä millään muulla kuin koventamalla tasaisesti työkapasiteettia eli kuntoa. Siten niitä ei pääse edes syntymään.:)

Ehkäpä selitys onkin tässä. Itse olen huomannut saman reaktion esim. venyttelyn kanssa. Eli kun on ollut kova treenijakso, eivätkä lihakset ole oikein kipeytyneet, niin eiköhän venyttelyn(tai saunan) jälkeen tule lihakset kipeäksi, kuin olisi treenin tehnyt. Eli lihaskivut tulevat tavallaan "jäljessä" ja ilmenevät vasta sitten, kun kunnolla panostetaan rentoutumiseen.

Tällaista on oma kokemukseni osoittanut, en sitten tiedä mistä moinen ilmiö johtuu.:)

Sauna mulla ei varsinaisesti ole lihaksia kipeäksi tehnyt tai ainakaan en ole osannut yhdistää lihaskipua siihen. Mulla on lähes poikkeuksetta kovasta treenistä lihakset melko kipeänä päivän tai parin päästä, mutta sitten kun treenaa kovaa ja alkaa väliviikko, niin vetää todella jumiin. Huomasin tuon taas kerran tässä joulun alla, kun aloitin kevyen viikon täksi viikoksi. Mikään paikka ei käänny mihinkään suuntaan, nyt alkaa jo vähän helpottaa, kun muistaa venytellä.

tää nyt voi olla jenkkien omia juttujakin, mutta muistan lukeneeni jostain ikivanhasta m&f lehdestä, että kunnon sauna 2-3h kuluttua reenistä pitäis itseasiassa auttaa palautumiseen...tosin löylyä ei tulis heittää juurikaan, koska koko homma perustuu omaan hikoiluun...(jos saunan kosteusprosentti on 100% niin hikeä ei pääse haihtumaan iholta...) itte on joskus tullu ihan piruuttaan kokeiltua, en tosin oo venyttelly saunassa, mutta ihan rento olo on ollut sen jälkeen...en tiedä onko suurta apua ollut mutta ei kyllä voi sanoa haittaakaan olleen(mikä nyt voi tosin johtua löysistä reeneistäkin...)

Originally posted by training_addict
tää nyt voi olla jenkkien omia juttujakin, mutta muistan lukeneeni jostain ikivanhasta m&f lehdestä, että kunnon sauna 2-3h kuluttua reenistä pitäis itseasiassa auttaa palautumiseen...

Näin se minunkin mielestä toimii. Eli heti treenin jälkeen sauna ei ole kovin suositeltavaa, mutta parin kolmen tunnin päästä kevyt saunominen saattaa nopeuttaa palautumista.

Originally posted by andor
Näin se minunkin mielestä toimii. Eli heti treenin jälkeen sauna ei ole kovin suositeltavaa, mutta parin kolmen tunnin päästä kevyt saunominen saattaa nopeuttaa palautumista.
Siis näinhän sen pitäisi toimia:

Jos menet saunaan lihakset pääsevät lämpimään ja kuona-aineet pääsevät kulkemaan verenkierron mukana.

Eikö kuulosta järkevältä/loogiselta, ellei jopa uskottavalta?

Originally posted by NoPain=NoGain

Jos menet saunaan lihakset pääsevät lämpimään ja kuona-aineet pääsevät kulkemaan verenkierron mukana.

Mistähän kuona-aineista mahtaa olla kysymys?

Originally posted by IronMind
Mistähän kuona-aineista mahtaa olla kysymys?
Kuona-aine, eli se kun lihakset tuntuu kipeeltä. Maitohappo. Okei, tää nyt pätee siihen seuraavaan päivään treenistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu, eiköhän se sauna palauta. Ei kuitenkaan kannata saunoa, jos haluaa olla seuraavana päivänä kovassa iskussa. Saunassa oleilu kuulemma laittaa lihakset löysiksi. Näin oltiin sanottu YU:n nuorten EM kisoihin osallistuneille viime kesänä.

Originally posted by NP_NG
Kuona-aine, eli se kun lihakset tuntuu kipeeltä. Maitohappo. Okei, tää nyt pätee siihen seuraavaan päivään treenistä.

Täältä:

Delayed onset muscle soreness (DOMS) is not a new phenomenon; research investigating the cause of delayed onset muscle soreness (DOMS) dates back to the early 1900s and several theories have been put forward to explain the underlying cause. Probably one of the most popular explanations is the accumulation of lactic acid in the muscles. Popular yes, correct, no. Blood and muscle lactate levels typically return to normal values after 30-60 minutes of recovery.

Jep, näin sen ajattelisin. Mutta sielä saunassa on turhaa rämpätä niitä munia kovinkaan kauaa. Iskee vain turha neste vaje ja palautuminen hidastuu. Joskus tulee käytyä pari/kolma kertaa saunomisen yhteydessä jääkylmässä suihkussa. Ihanasti laittaa veren kiertämään ja palautuminen nopeutuu. Kylmistä suihkuistahan nyt on puhuttu monia kertoja palautumisen nopeuttajana. :thumbs:

Originally posted by Timppa
Jep, näin sen ajattelisin. Mutta sielä saunassa on turhaa rämpätä niitä munia kovinkaan kauaa. Iskee vain turha neste vaje ja palautuminen hidastuu. Joskus tulee käytyä pari/kolma kertaa saunomisen yhteydessä jääkylmässä suihkussa. Ihanasti laittaa veren kiertämään ja palautuminen nopeutuu. Kylmistä suihkuistahan nyt on puhuttu monia kertoja palautumisen nopeuttajana. :thumbs:
juu mä kanssa lisäisin sen kylmän suihkun siihen. mä yleensä otan haaleita/viileitä suihkuja ihan senki takia, kun joskus tulee vähän paha olo. ei mullakaan saunassa mene ku 30min. siis koko saunareissu, eli peseytyminen + muut.

niin ja mun mielestä saunassa kannattaa myös venytellä kun lihakset lämpimiä.. siis ei mitään spagaateja ylimmällä lauteella, vaan jotain yläselän ja muitten venytyksiä. mä tykkään!

niin ja mun mielestä saunassa kannattaa myös venytellä kun lihakset lämpimiä.. siis ei mitään spagaateja ylimmällä lauteella, vaan jotain yläselän ja muitten venytyksiä. mä tykkään!

Minä muistelisin joskus kuulleeni ihan tällaisena harjoittelun perusasiana, että koskaan ei pitäisi luottaa ns. passiiviseen lämmittelyyn(sauna, linimentit, yms.), vaan lämmitellä/verrytellä aina paikat aktiivisesti (kevyt liikunta) luovutus-/käyttökuntoon. Hieman vaikuttaisi, että saunan suurin vaikutus on pitkälti ihon pintaverenkierron vilkastuttaminen ja itse lihas säilyisi edelleen kylmänä, joten en ihan vähässä kummassa saunassa venyttelisi. Pintaverenkierron ja palautumisen suhdetta tarkastellen olisi siis suunnilleen sama dipata itsensä treenin jälkeen vanhaan kunnon revähdysvoiteeseen eli linimenttiin. Saunan palautumisvaikutus tullee löylyttelyn aikaansaaman mahdollisen rentoutumisen kautta, jos se nimittäin ajaa ohitse saunan muuten aiheuttamasta rasituksesta (esim. nestevaje).

Tuosta aikaisemmin laittamastani linkistä löytyi vielä lisää ohjeita DOMS:iin:

Therefore to avoid delayed onset muscle soreness (DOMS), try the following:

(a) Perform a general warm up (5 mins, cycling, jogging etc).
(b) Perform specific dynamic mobility exercises for 15-20 minutes.
(c) When starting an exercise programme, avoid movements that entail strenuous eccentric muscle action (downhill running, plyometrics, etc).
(d) Gradually increase the intensity and duration of exercise.
(e) Complete additional bouts of the exercise that originally caused delayed onset muscle soreness (DOMS) - for instance, if DOMS was sustained during downhill running, additional downhill running within one to six weeks will help alleviate the problem).

:eek:

Liittyen tuohon 2-3h reenin jälkeen saunomiseen:

Ihmettelen vaan mitä tuona 2-3tunnin aikana tulisi sitten tehdä? Sama juttu ruokailussa joka olisi kuuleman mukaan maksimaalisessa hyödyssä 2 tunnin jälkeen reenistä?

Pilluralliako siinä hikisenä 2tuntia ajetaan salin jälkeen? :david:

Originally posted by Mäntti

Saunassa sitten yritin venytellä ja muutenkin hiukan hieroa lihaksia, jotta vähän helpottais kipu. Paskat. Nyt ku lihakset kylmeni, ne on entistäki kipeemmät..

Jos menee saunaan niin ei varmaan kannata siellä alkaa venytteleen lihaksia.Valmentaja totes kerran:rolleyes:

Itse käyn joka ainut kerta treenin jälkeen saunassa eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta siihen onko kipeämpi jälkeenpäin.Siitä alkaa mun palautuminen.Yleensäkään en ymmärrä kuka alkaa venytellä heti treenin jälkeen noin nopeasti.En usko siihen ,että lihas olisi saanut ravintoa ollakseen valmis venytykseen.Tuskin mikään palautusjuoma noin nopeasti tehoaa.Itse venyttelen vasta aikaisintaan saman päivän iltana ollakseni varma siitä,että lihas saa energiaa tms. ollakseen valmis venyteltäväksi.Energiaahan kuluu venyteltäessä lihaksen aina pistäessä hieman vastaan.Saunan jälkeen kylmään suihkuun.
Itselläni tämä on toiminut ja en ole tarvinnut pistää rahaa hierojaan pitkään aikaan.

Re: Re: Sauna + lihakset

Originally posted by Manta
Jos menee saunaan niin ei varmaan kannata siellä alkaa venytteleen lihaksia.Valmentaja totes kerran:rolleyes:
en ihan tarkoittanut että venytelläänn tosta vaan. tietenkin siihen kuuluu pieni verryttely. ette sattuneet sitä ajattelemaan. mä teen niin ku oon tehny jo pari vuotta..

Re: Re: Re: Sauna + lihakset

en ihan tarkoittanut että venytelläänn tosta vaan. tietenkin siihen kuuluu pieni verryttely. ette sattuneet sitä ajattelemaan. mä teen niin ku oon tehny jo pari vuotta..

No, totta kai siihen pieni verryttely kuuluu. Miten me ei sitä taas tajuttu tai niinku ajateltu. Ottaa kato vähän kuntopyörää ennen kuin hyppää sinne linimenttipataan venyttelemään. Oujee.:rolleyes: :jälkiälykkö: :silkkinykytys:

Suositut

Back
Ylös Bottom