SAS:in lentokoneissa vikoja - lentopelkoa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Liittynyt
1.6.2004
Viestejä
16 123
Ikä
48
Viimeaikoina on aika paljon ollut ongelmia ja tässä viikon aikana on SASin koneita 2 kpl käytännössä tipahtanut maahan kun ovat joutuneet tekemään pakkolaskun.

Nyt tuo lentokonetyyppi on lentokiellossa (DASH-8) toistaiseksi. Itsellä on moisella konetyypillä lento Köpikseen tuossa kohta puoleen, saa nähdä miten käy :wtf:

Alla SASin virallinen tiedote:
http://www.sas.dk/da/Om-SAS-Danmark...Scandinavian-Airlines-flight-SK2748/?vst=true

Sekä Hesarin uutisointia aiheesta:
http://www.hs.fi/tulosta/1135230227595

Uutisointia on myös "vähätelty" esim. siten että tuossa mainitaan tuon lentävän vain Tampereelta ja Turusta Köpikseen vaikka itsellä on lippu kädessä jossa lukee saman koneen lento Helsingistä Köpikseen...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No juu, tuo ei kyllä lisää luottamusta lentämisen turvallisuuteen. Joskus teini-ikäisenä en vielä kärsinyt lentopelosta lainkaan, tehtiin perheen kanssa paljon ulkomaanmatkoja lentäen, ja oli ihan turvallinen olo. Nykyään kun pitää käydä kisamatkoilla lentäen, niin täytyy myöntää, että hieman kasvot kalpeina menee kaikki nousut ja laskut:(. Halpalentoyhtiöiden pilottien ammattitaito arveluttaa teknisten ongelmien ohella. Muutaman viikon päästä lento Bulgariaan (Czech Airlines CSA). Välilasku Prahassa molempiin suuntiin, eli viikon sisään 4 nousua ja 4 laskua:eek:
 
Niin kauan kuin päivän lehdessä on enemmän uutisia kuolonkolareista, tulen matkustamaan lentäen sen enempiä asioita miettimättä. Suorastaan vituttaa kaikki mielipidekyselyt jokaisen lentokoneisiin liittyvän DRAMAATTISEN uutisen jälkeen ("Pelkäätkö nyt lentää?!"). Ei nyt suoranaisesti aloittajalle tämä, vaan yleisesti.

E.
--tässä viikon aikana on SASin koneita 2 kpl käytännössä tipahtanut maahan kun ovat joutuneet tekemään pakkolaskun.

Mitä tämä tarkoittaa? Koneet tippuivat maahan, mutta tekivätkin pakkolaskun..?
 
Pakko myöntää että meikäläistä ahdistaa suuresti istua siellä putkessa kilometrien korkuudessa. Ei se ole ihmisen paikka.

Harvemmin tarvii onneks lennellä, ja nekin matkat valitaan huolella ilman välilaskuja + pienemmät harakiri-airlinet jätetään suosiolla väliin.
 
Lentokone on yleensä ottaen mielestäni kaikista ihmisen keksimistä vehkeistä luonnottomin, vittu sellanen tölkki lentää taivaalla. Ymmärrän ja hyväksyn esim. aikamatkailunkin paremmin.



:)
 
Ja kaikesta tästä hypetyksestä huolimatta ovat silti huomattavasti autoilua turvallisempaa matkustamista. Kukaan ei tunnu kuitenkaan tuota pelkäävän? Ja käsittääkseni lentokoneiden suunnitteluun panostetaan sen verran, että vaikka se moottori tai laskuteline sattuisikin hajoamaan niin koneen saa silti tuotua maahan niin ettei ihmisiä kuole vammoihinsa. Muutenkin noiden laitteistojen testaaminen on hieman eri tasolla kuin tavallisten autojen katsastukset. Itse pidän ainakin lentämistä edelleen turvallisempana kuin autoilua.
 
Finnairinkin koneesta oli moottori hajonnut ilmassa oikein rytinällä aivan äskettäin.
Joo, tuo unohtui mainita tuosta, sehän oli kait ihan "räjähtänyt" ilmassa se moottori ja ihmiset itkeneet koko laskun ajan.

Eipä tässä mitään, itse olen aina pelännyt lentämisessä nousua ja laskua aivan kauheasti, nuo onnettomuudet ja läheltäpiti tilanteet eivät kyllä ainakaan auta asiaan.
 
kyllä itseasiassa huolestuttaa noi uutiset vaikkakaan en mä pelkää lentämistä, mutta ei se paljoa vakuuta varsinkaan jos ruvetaan lentää toiselle puolelle palloa jos koneet alkaa sammumaan. toisaalta noita koneita on tuolla taivaalla niiin saatanasti kokoajan että eihän toi nyt mikään suuri todennäköisyys ole sattua.
 
Ehei, koskaan ole jostain syystä edes pelottanu. Matkustellu oon aivan karmeen paljon, aivan kauheen pitkiä lentoja yleensä eikä koskaan mitään pelkoja ollu, suht turvallista imo.

Ansaitsen varmaan ::thoughestguyinthisplanet-awardin?
 
Ehei, koskaan ole jostain syystä edes pelottanu. Matkustellu oon aivan karmeen paljon, aivan kauheen pitkiä lentoja yleensä eikä koskaan mitään pelkoja ollu, suht turvallista imo.

Ansaitsen varmaan ::thoughestguyinthisplanet-awardin?
En minäkään vielä tuossa iässä:D. Niillä "karmeen pitkillä lennoilla" onkin käytössä sellaset laivat, ettei niissä paljon edes muista olevansa ilmassa. Kokeilepa joskus halpisyhtiön (ja kyllä Finnairkin käyttää) pikku propellikonetta, tuntuu vähän erilaiselta persieen alla:whip: Benji-hyppykin on suht turvallista imo. Silti vois hiukan pelottaa.
 
En minäkään vielä tuossa iässä:D. Niillä "karmeen pitkillä lennoilla" onkin käytössä sellaset laivat, ettei niissä paljon edes muista olevansa ilmassa. Kokeilepa joskus halpisyhtiön (ja kyllä Finnairkin käyttää) pikku propellikonetta, tuntuu vähän erilaiselta persieen alla:whip: Benji-hyppykin on suht turvallista imo. Silti vois hiukan pelottaa.

Niissähän sitä tunnelmaa vasta onkin! Ei noissa nykykoneissa ehdi edes huomaamaan, niin ollaan jo ilmassa, mutta ne potkurikoneet vasta ovatkin elämys. Hirveä meteli ja tärinä ja eikun menoksi. :)

Adrenaliini virtaa ja loma alkaa jo lentokoneessa. :rock:

E. On varmaan itsestäänselvyys, että paras paikka on se ikkunapaikka siiven paikkeilla niin, että näkee moottorin.
 
Eipä mitään ihmeempiä pelkoja, vaikka työkseni lennäkin paljon ja vielä SASilla ja tuota TRE-CPH väliä. Jotenkin on ollut aina sellainen fiilis lentämisen suhteen, että se nyt on kuitenkin tilastollisesti hyvin turvallinen tapa matkustaa, ja jos se huono mäihä sattuu kohdalle niin sille ei voi mitään.

Ainoa mikä on alkanut huolestuttaa on se, että lentoyhtiöiden yleisessä palveluissa tapahtunut selkeä laatutason huononeminen (lentäen matkustaminen on ihan suoraa vittuilua nykyään jos et kuulu johonkin kultapossukerhoon) siirtyy myös tuonne tekniselle puolelle ja että sitä puolta ei valvota riittävän hyvin viranomaisten puolelta. Eli että nuo turvallisuustilastot eivät enää pidäkään paikkaansa.
 
Itsellä ei kyllä ole minkään moista lentopelkoa. Johtuneekohan siitä että viimestä vuotta viedään lentokoneasentajan opintoja, ja tullut itse jotain noille koneille tehtyä.

Lentokoneissahan on aina varajärjestelmä, jos jokin pettää otetaan toinen järjestelmä käyttöön. Suurimmissa koneissa on vielä varavarajärjestelmäkin. Mitä sitä nyt pelätä jos paineet suihkuturbiinista menee ja lavan pätkää lentää. Kyllä sillä koneella pitää saada tehtyä jopa nousu, vaikka yksi moottori olisi poissa pelistä. Vaikka olisihan se ihan jees, jos koneeseen tulee painekato 10km, korvat poksahtaa, kaikki kosteus muuttuu jääks ja 20sek aikaa vetää naamari ennen kun pyörtyy :D
 
20sek aikaa vetää naamari ennen kun pyörtyy :D
Noi naamarit on mua aina ihmetyttänyt kun ne on niin heppoisia. Ilmeisesti niillä on tarkoitus kuitenkin nostaa vain ihan hapen osapainetta normaalille tasolle? Yksi tuttu tosin heitti joskus puolitosissaan läppää, että happinaamarit ja vyöt on vain sitä varten, että matkustajat saadaan rauhallisen mukavaan happinarkoosiin ennen tuhoa ja vyöt taas siksi, että ruumiit pysyvät istuimissa kiinni tunnistusta varten. :D
 
Noi naamarit on mua aina ihmetyttänyt kun ne on niin heppoisia. Ilmeisesti niillä on tarkoitus kuitenkin nostaa vain ihan hapen osapainetta normaalille tasolle? Yksi tuttu tosin heitti joskus puolitosissaan läppää, että happinaamarit ja vyöt on vain sitä varten, että matkustajat saadaan rauhallisen mukavaan happinarkoosiin ennen tuhoa ja vyöt taas siksi, että ruumiit pysyvät istuimissa kiinni tunnistusta varten. :D


Etsä oo kattonu Fight club -leffaa? "Oxygen gets you high!"
 
Etsä oo kattonu Fight club -leffaa? "Oxygen gets you high!"

tuo on sinäänsä ihan fiksua. jos asiat on niin pahasti että meinaa rysähtää, niin ei sitä omalla panikoinnilla ja stressaamisella voi yhtään estää. parempi sit vaikka lähteä iloisin mielin.

muttajoo, nykyisten lentokoneiden toimintavarmuus on kyllä sillä tasolla, että suurempi todennäköisyys vaikka tippua kotona jakkaralta, murtaa kallo ja heittää lusikka nurkkaan.

uusissa matkustajavehkeissä taitaa olla tärkeimmät hydrauliikkapiirit yms hyvin redundanttisia eli saa yli puolet venttiileistä hajota yhtä aikaa ja sitä ei huomaa muualta kuin ohjaamon varoitusvalosta/vast.

huolestuttavaa tuossa on se, jos huoltoja on laiminlyöty. koska niiden huoltojen ansiosta käytössä olleiden lentokoneiden toimintavarmuus on niin hyvä kun se on.
 
Joo, tuo unohtui mainita tuosta, sehän oli kait ihan "räjähtänyt" ilmassa se moottori ja ihmiset itkeneet koko laskun ajan.

Itkuista en tiedä mitään mutta tuskin se moottori nyt ihan "räjähtänyt" oli kun oli ollut käynnissä koko lennon ajan. Ja tosiaan lasku olisi onnistunut myös yhdellä moottorilla.

Itse en ole ikinä pelännyt lentämistä eli voin vain kuvitella miltä lentopelko tuntuu. Täällä on myös juttua lentopelosta, varsinkin Kedun postit kannattaa lukea. Tosin fobiaan ei välttämättä järkipuhe auta. Finnairin nettisivujen mukaan on arvioitu, että 7 % ihmisistä ei suostu lentämään lainkaan ja 20 % kärsii lennon aikana jonkinasteisesta lentopelosta. En tiennytkään että se on noin yleinen ongelma.
 
Nyt ei oo pariin vuoteen tullu lennettyä, mutta seuraavan kerran kun koittaa lentopäivä, niin otan saletisti pienet tujut ennen depardurea.

Aina kun pukkaa turbulenssia, isken kynnet penkkiin. Inhoan niitä niin vitusti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom