Sarjojen vetäminen loppuun

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%

TheGreatOne

Banned
Niin, tuossa varustesotaketjussa fullpower toteaa Ahaa. Tämäkö on avain kehitykseen? Pitääkin vissiin ruveta keviästi pummppailemaan ja humppailemaan jos ne kovat maksimit sieltä löytys. kommenttiin, joka kuului kukaan viisas voimailija ei vedä ultrakovaa sarjaa, koska yhtään sarjaa ei kannata vetää tappiloppuun asti.

Tästä harjoittelun intensiteetistä on keskusteltu varmasti aikaisemminkin, mutta nostetaan tätä taas esille. Eli mitä mieltä voimanosto-osion voimaharjoittelijat ovat asiasta? Nyt ei sitten ole kysymys kehonrakennuksesta, jossa pätevät ja jossa käytössä olevat harjoitusmetodit ja -ohjelmat ovat vähän erilaiset kuin voimanostossa.

Eli kannattaako sarjat vetää loppuun asti hampaat irvessä silmät verille ja naama verenpurkaumia täyteen sen sijaan, että jättää maksimisuorituksen tärkeimpään hetkeen eli kisalavalle? Vai kannattaako jokainen sarja vetää epäonnistumiseen asti ja varmuuden vuoksi ottaa vielä tähän päälle vielä muutama pakotettu toisto?

Ite olen tätä mieltä;
Pakkotoistoja ei koskaan. Niillä ei voima kartu ja vetävät hermoston todella juntturaan. Apuliikkeissä yleensä ainakin toistopari varastoon, mutta viimeistään tekniikan hajotessa on lopetettava, ei epännistumiseen saakka.

Pääliikkeissä voi ottaa joskus loppuun asti (jos ohjelma sitä vaatii) ja epäonnistuakkin toistossa välillä. Esim. prosenttiohjelmassa saattaa olla sarjoja jotka eivät mene läpi tai ovat aivan maksimisarjoja. Ei se aivan loppuun asti vetäminen kuitenkaan ole mikään edellytys kehitykselle. Itse paransin aikoinaan kyykkytulostani 25 kiloa 8 viikossa tekemättä yhtään todella tiukkaa sarjaa. Siinä oli tosin mukana aloittelijan kehitystä. Pääliikkeissä yli 5 toiston sarjat kannattaisi mielestäni pitää melko harvassa. Itse en ole about vuoteen ottanut pääliikkeissä yli 5 toistoa. Tekeekö niillä pidemmillä sarjoilla pääliikkeissä juuri mitään? Massaahan niillä saa kerättyä, mutta sen voi hoitaa WSB-tyyliin apuliikkeilläkin.

Force sanoi:
Tekeekö niillä pidemmillä sarjoilla pääliikkeissä juuri mitään? Massaahan niillä saa kerättyä, mutta sen voi hoitaa WSB-tyyliin apuliikkeilläkin.

Millä tavalla massa lisääntyy? Lisääntyykö se:
a) todella pitkillä sarjoilla 12-20 toistoa
b) pitkillä sarjoilla 10-12 toistoa
c) keskipitkillä sarjoilla 8-10 toistoa
d) lyhyillä sarjoilla 4-6 toistoa
e) "maksimisarjoilla" 1-3 toistoa?

Vaikuttaako palautuksen pituus massan kertymiseen:
a) kyllä
b) ei

Karwoski aikanaan sanoi osuvan satiirisesti, että jos kevyellä treenillä pääsisi huipulle, niin kohtahan täällä olisi joka jannu maailmanmestaritasoa.

Lihas kasvaa, kun sille antaa erilaisia ärsykkeitä. Erilaisia stimulaatioita. Joskus harvoin voi olla jopa pakkotoistot kohdallaan.

(ja taas pitää muistaa se, että mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi sellaisenaan toiselle)

Pari mietettä asiaan liittyen:

-Treeni voi olla kovaa vaikkei sarjoja teekkään loppuun asti.

-Kovaa treenaaminen on helppoa. Fiksusti treenaaminen ei aina ole.

-Treenaamistaan voi koventaa loputtomasti. Se ei vaan aina (yleensä) johda parhaimpaan lopputulokseen.

-En laske kehonrakennusta voimailuksi, koska siinä pääasiallinen tarkoitus ei ole nostaa enemmän tai kantaa pidemmälle tms. Siinä ei kilpailla suorituskyvyssä.

Millä tavalla massa lisääntyy?

Yhdessä melko tuoreessa T-nationin jutussa kerrottiin, että natulle parhaimpia massanlisäysmetodeja olisi lyhyet 1-5 toiston sarjat raskaissa pääliikkeissä, kuten kyykky, penkki ja veto ja näiden lisäksi painonnoston liikkeet ja niiden variaatiot. Valitettavasti nyt minulla ei ole aikaa tarkistaa asiaa ja etsiä juttua.

N.O.Kummonen sanoi:
Pari mietettä asiaan liittyen:

-Treeni voi olla kovaa vaikkei sarjoja teekkään loppuun asti.

-Kovaa treenaaminen on helppoa. Fiksusti treenaaminen ei aina ole.

-Treenaamistaan voi koventaa loputtomasti. Se ei vaan aina (yleensä) johda parhaimpaan lopputulokseen.

-En laske kehonrakennusta voimailuksi, koska siinä pääasiallinen tarkoitus ei ole nostaa enemmän tai kantaa pidemmälle tms. Siinä ei kilpailla suorituskyvyssä.

Yhdessä melko tuoreessa T-nationin jutussa kerrottiin, että natulle parhaimpia massanlisäysmetodeja olisi lyhyet 1-5 toiston sarjat raskaissa pääliikkeissä, kuten kyykky, penkki ja veto ja näiden lisäksi painonnoston liikkeet ja niiden variaatiot. Valitettavasti nyt minulla ei ole aikaa tarkistaa asiaa ja etsiä juttua.

Itse laskisin kehonrakennuksen voimailuksi. Punteilla siinäkin reenataan. Ja vahvoja ovat bodaritkin... No, makuasia.

Niin siis rytmitys, muutos ja superkompensaatio ovat ne kehittymisen avaimet niin bodiksessa kuin voima/nopeuslajeissa. Painotus ja metodit kuitenkin vaihtelevat eri lajeissa. Mutta kuitenkin kaikissa kehitykseen vaaditaan TYÖTÄ, mutta kuitenkin menemättä ylikuntoon, jolloin kuvioihin tulee reenin rytmitys=> palautuminen ja muutos=>uudet ärsykkeet. Ja välillä työ on tehtävävä hampaat irvessä loppuun ja välillä työstä käy mielen malttaminen, kun tarttis pitää se nopeus/palautteluosio, ja reeni kuitenkin kulkee ku vimmattu. Perussääntönä kuitenkin: mitä herkempi=nopeampi, laji sen tarkemmin tarvii harkita ns. loppuun saakka-sarjoja. Esim. 100m juoksija/ painonnostaja ei voi kovin usein kilpailukaudella vetää hermostoa/lihaksia ihan finaaliin, herkkyys ja nopeus katoaa, mutta bodarille herkyys on toissijainen, kunhan lihaksisto vain saa tarpeeksi ravintoa ja pysytään anabolisella alueella viikkotasolla. Kuitenkin molemmat sekä finnalisarjat sekä ns. työsarjat kuuluvat kehittyvän voimailijan harjoitusohjelmaan.

jarre55 sanoi:
Itse laskisin kehonrakennuksen voimailuksi. Punteilla siinäkin reenataan. Ja vahvoja ovat bodaritkin... No, makuasia.
Täysin samaa mieltä ja kyllä kehonrakennuksessakin pyritään rautamäärien nostamiseen, tuskin Colemanillakaan olisi sellaista hanskaa jos se ois aina veivannu hauista tangolla 30kg eli kyllä kehonrakentajatkin pyrkii tekeen sarjat mahdollisimman isoilla painoilla saadakseen maksimaalisen ärsykkeen lihakseen. Tottakai treeni metodit poikkeaa voimanostosta mutta ei kehonrakentajat todellakaan "välttele" isoja rautoja, toki poikkeuksiakin on, mutta jos puhutaan Pro ukoista niin kyllä siellä liikutellaan karmeita rautoja.

mielestäni; voimanosto = nimi lajille, johon kehonrakennus ei kuulu, huolimatta siitä nostetaanko siinä treenipainojen määrää vai ei. Lihasmassan lisäämiseenhän kehonrakennuksessa pyritään, ei voiman. samoin kuin ei voimamieskisatkaan (vain yksi esimerkki) kuulu mielestäni tämän nimen alle, vaikkakin paremmin sopivat kategoriaan.

alkuperäiseen kysymykseen; eikös lihasmassan lisääminen ole parhainta nousujohteisella ja vaihtelevalla treenillä. esim 'normaalia' kehonrakennustreeniä (pidempiä sarjoja, puhdas tekniikka) suurin osa vuodesta ja joskus harvemmin yksi voimakausi jolloin nostetaan tuloksia ja tämän kautta treenipainoja taas kehonrakennuskausille, jolloin lihakset saisivat taas enemmän ärsykettä... tuolla tyylillä lähtisin itse lihoja keräämään, jos tälläinen tarkoitus olisi. kehonrakennuksessa voisi tehdä enemmän sarjoja loppuun asti, voimanostossa en ainakaan itse tee sarjoja loppuun asti oikeastaan koskaan.

nelkku sanoi:
. Lihasmassan lisäämiseenhän kehonrakennuksessa pyritään, ei voiman. .
Kulkevat kyllä lähes käsikädessä eli kun pystyt tekeen sarjoja isommilla panoilla(eli voimataso kehittyy) saat paremman kasvuärsykkeen lihakselle ja näin ollen sillä on paremmat edelletykset kehittyä kuin jos aina hinkattaisiin sillä samalla painolla.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mun mielestä kannattaa tehä aina niin kovaa ku pystyy ja mahdollisimman isoilla painoilla eikä suoritusten tartte olla niin puhtaitakaan. Mun kehitys tyssäsi ja tein aina samoilla painoilla mut heti ku lisäsin vaan lisää painoa niin heti alko kehitys kulkemaan taas eteenpäin :D

jöntykkä sanoi:
Mun mielestä kannattaa tehä aina niin kovaa ku pystyy ja mahdollisimman isoilla painoilla eikä suoritusten tartte olla niin puhtaitakaan. Mun kehitys tyssäsi ja tein aina samoilla painoilla mut heti ku lisäsin vaan lisää painoa niin heti alko kehitys kulkemaan taas eteenpäin :D

Jos treenaaminen olisi niin helppoa, että aina vaan laitetaan lisää painoa treeni toisensa jälkeen, niin kaikki tekisivät 800 kiloa kolmessa lajissa. Nousujohteisuus on toki kaiken ydin.

itte teen hyvin harvoin liikkeet failureen asti. joskus tietenkin pitää testata todellinen voimataso eli haetaan se maksimi ykkönen/kakkonen jne hampaat irvessä. ittellä ainakin vetää paikat tukkoon silloin, jos on saanut hyvät hermotukset piikattua esiin ja tulee esim vedossa failure, niin eipä kulje veto vähään aikaan.

jotkut kyllä näköjään pystyvät reenaamaan aina failureen saakka ja siltikin kehittyvät voimallisesti. mutta jos tappiin asti vedetyllä reenillä tulee hyvin tulosta niin eikö meidän kaikkien pitäisi penkata 250 kiloa ja kyykätä lähemmäs 400 kiloa... :david:

jotkut kyllä näköjään pystyvät reenaamaan aina failureen saakka ja siltikin kehittyvät voimallisesti. mutta jos tappiin asti vedetyllä reenillä tulee hyvin tulosta niin eikö meidän kaikkien pitäisi penkata 250 kiloa ja kyykätä lähemmäs 400 kiloa... :david:[/QUOTE]

No tuo veto ei kyllä nouse mut mainitsemasi penkkitulos kyllä nousee ja aina oon treenannu tuolla metodilla et täysillä joka treeni eli kyllä se ainaki joilleki sopii.

siis kyykky...vissiin väsyttää :hyper:

jöntykkä sanoi:
No tuo veto ei kyllä nouse mut mainitsemasi penkkitulos kyllä nousee ja aina oon treenannu tuolla metodilla et täysillä joka treeni eli kyllä se ainaki joilleki sopii.

siis kyykky...vissiin väsyttää :hyper:

Minkälaisella systeemillä sitten oikein treenailet?

Force sanoi:
Minkälaisella systeemillä sitten oikein treenailet?

Oon keskittyny jo viimeset 15v pelkkään penkkiin ja ohjelma menee lyhykäisyydessään näin..oletetaan että kisat on 6kk päässä, 2kk 3x6 penkkiä+apuliikkeet, 2kk 3x4, 2kk 3x2..ja treeni kerran viikossa, sit viimenen treenin keveemmin ja sit vaan kisoihin. Kaikki liikkeet loppuunasti mut ei pakkotoistoja. Sit jos mulla on uus paita niin sillä pitää sit ottaa muutama nosto et tietää miten se toimii ja mitä voi laittaa aloitukseen.

En oo mikään asiantuntija, mutta voin kertoa miten mulle on käynyt kun oon tehnyt "sarjat loppuun asti". Esimerkkinä tästä olkoon penkkipunnerus. Treenasin tossa vuodenvaihteen tienoilla suht kovaa. Penkistä tuli tehty alkuun kovia, pidempiä sarjoja: paras taisi olla 10x120kg. Siitä sitten pikkuhiljaa painoa lisää: 125x8, 130x7, 135x6, 140x5. Kaikki paitsi viimeisin oli loppuun asti tehtyjä. Mutta sitten kun piti alkaa hakeen sitä ykköstä alkoivat ongelmat: Tein vielä 145x3, mutta aika surkeella tyylillä. Kyynärpäät ja olkapäät meni aika huonoon happeen, ei oikeesti vaan pystynyt jatkamaan. Luulen että homma löi yli. Mä oon aina kehittynyt hyvin niillä loppuun asti tehdyillä sarjoilla. Nimittäin niissä sarjoissa. Ykköstä haettaessa ne vie mut ojasta allikkoon.

Ilman kovia reenejä ei kukaan kehity. Jos kisoihin valmistutaan niin viimeinen jaksohan on herkistelyä ja se ei todellakaan ole se kovin reeni jakso. Mutta joka tapauksessa teinpähän 8-10 toistoa vaikka peruskunto kaudella, vedän jakson viimesen reenin täysillä tappiin asti. Missään en tee pakkotoistoja,negatiivisia enkä jätä sarjaa epäonnistuneeseen toistoon. Ilman kovia treenejä ei kehity ja se on fakta. Sama muillakin kausilla kun teen vitosia,kolmosia,ykkösiä. Se on selvä että koko ajan ei voi reenata kovasti mutta kovasti pitää kuitenkin reenata että kehittys ja muut reenit olla sitä kovaa reeniä pohjustavaa reeniä"valmistautumista". Tää on mun mielipide joku voi olla erimieltä.

nelkku sanoi:
mielestäni; voimanosto = nimi lajille, johon kehonrakennus ei kuulu, huolimatta siitä nostetaanko siinä treenipainojen määrää vai ei. QUOTE]

Eikun nyt puhuttiin siitä , onko kehonrakennus VOIMAILUA, ei voimanostoa.

Ja vielä, kun puhutaan kehonrakennuksesta, usein tulee mieleen vain Pro-tason kehonrakentajat. Ja unohdetaan se suuri määrä kehonrakentajia, jotka eivät kilpaile vaan tavoittelevat esim. isompaa lihasmassaa. Treenaavat kehoa rakentaen, nostavat puntteja. Isojakin rautoja.

Jos tämä kehonrakennus ei ole voimailua, niin mitä sitten? Yleisurheilua vai balettiako?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom