Sarjojen pituudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zank
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Elikkä sarjojen pituuksista kysyttävää. Voimaa, lihaskasvua ja kestävyyttä etsiessä pitäisi ilmeisesti olla eripituisia sarjoja.

Kuinka pitkiä sarjoja pitäisi tehdä kuhunkin?

No heitänpä oman arvioni tähän...

- voimaan 0-4 toistoa, nollalla tarkoitan negatiivisia
- lihaskasvuun 4-12 toistoa
- kestävyyteen 10-1 000 000 toistoa

Mutta kyllä lihakset kasvaa, vahvistuu ja tulee kestävämmiksi kaikilla toistomäärillä. Eri päinoilla ja toistomäärillä voi vaikuttaa siihen, miten painottaa voiman, kestävyyden ja lihasmassan kasvua toisiinsa nähden.

itse teen pääliikkeet isommilla romuilla lyhyttä sarjaa kolme kpl.

Apuliikkeitä sitten pidempiä settejä tyylii 5x10-12

eikös ns. oikea lihaskasvu (myofibrillien kasvu) tapahdu juuri 1-5 välillä ja 5-10 täyttää lihakset glykogeenillä/nesteellä ? Näin olen ymmärtänyt wikipedian artikkelista.

eikös ns. oikea lihaskasvu (myofibrillien kasvu) tapahdu juuri 1-5 välillä ja 5-10 täyttää lihakset glykogeenillä/nesteellä ? Näin olen ymmärtänyt wikipedian artikkelista.

...these two forms of adaptations rarely occur completely independently of one another, one can experience a large increase in fluid with a slight increase in proteins, a large increase in proteins with a small increase in fluid, or a relatively balanced combination of the two.

Eli käytännössä on hyvin vaikeaa toteuttaa sarkoplastista kasvua ilman myofibrillien kasvua. Jos sitten toistoalue kasvaa erittäin suureksi, niin eivätkö lihassolut kasvaisi ja jakautuisi? Täysin epätieteellistä pohdintaa, mutta kävi vaan mielessä pikaluistelijoiden reidet.

2006-06-01.webp

Sivuhuomautuksena vielä, että ainakin mulle tulee aina päänsärkyä näistä toistomääräkeskusteluista. Sarjapituudet ilman tietoja sarjamääristä, liikkeistä ja intensiteetistä, niillä ne sarjat tehdään, eivät kerro mistään yhtikäs mitään. Sitten noobit lukevat, uskovat ja vääntävät löysiä kolmosia saadakseen voimaa, helppoja kymppejä saadaksen massaa ja kahdenkymmenen toiston sarjoja pinkeillä käsipainoilla saadakseen kestävyyttä, onnea vain matkaan mun puolestani.

katso liitettä 68762

Sivuhuomautuksena vielä, että ainakin mulle tulee aina päänsärkyä näistä toistomääräkeskusteluista. Sarjapituudet ilman tietoja sarjamääristä, liikkeistä ja intensiteetistä, niillä ne sarjat tehdään, eivät kerro mistään yhtikäs mitään. Sitten noobit lukevat, uskovat ja vääntävät löysiä kolmosia saadakseen voimaa, helppoja kymppejä saadaksen massaa ja kahdenkymmenen toiston sarjoja pinkeillä käsipainoilla saadakseen kestävyyttä, onnea vain matkaan mun puolestani.

Tarkoitus ei missään nimessä ole löysäillä.

Tahtoisin saada voimannosto tyylisiä tuloksia, siispä lyhyitä sarjoja alan tekemään raskailla painoilla. Onko jotain muuta olennaista treeniin liittyen, mitä pitäisi tietää? Mave, penkkaus ja kyykky ovat siis tavoitteena, treenaan kutakin eri päivinä ja käytän erilaisia liikkeitä tuloksien parantamiseen. Ravinto puoli otettu myös huomioon.

Tarkoitus ei missään nimessä ole löysäillä.

Kenelläpä olisi?

Tahtoisin saada voimannosto tyylisiä tuloksia, siispä lyhyitä sarjoja alan tekemään raskailla painoilla.

Nyt olisi sitten kiva tietää, mikä on tulostaso ja treenitausta tässä vaiheessa. Jos olet jo kohtuullisessa kunnossa ja aikasi treenannut niin anna mennä, jos taas salihommat ovat vielä lähellä alkupistettä niin liian lyhyillä sarjoilla ja raskailla painoilla et saa aikaan kuin loukkaantumisia ja liikkeisiin tekniikkavirheitä. Juuri tätä tarkoitin sillä, että pelkkien sarjapituuksien arpominen on turhaa ja pitäisi aina miettiä kokonaisuutta. En sano, etteikö sinulla voisi olla riittävät pohjat kovaankin voimatreeniin, mutta nyt se ei käy viesteistäsi ilmi ja olisi kyllä syytä käydä, jos järkeviä ja perusteltuja vastauksia haluaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt olisi sitten kiva tietää, mikä on tulostaso ja treenitausta tässä vaiheessa

Ikää 17 vuotta, pituus 180cm ja paino 75kg

Penkki: 87,5kg
Mave: 150kg
Kyykky: 130kg

Yleiskunto hyvä, käynyt 4 kertaa viikossa salilla viimeisen 5kk ajan. Ravinnossa katson että syön paljon proteiinia ja muutenkin perusterveellisesti.

Omakohtaisesta kokemuksesta itselle paras keino lihasmassan kerryttämiseksi ovat olleet sarjatoistot 3x 8-12. Numero-orientoitunut ei tietenkään tarvitse olla vaan, kuten aiempi kirjoittaja mainitsikin, kyse on intensiteetistä.

Voimatasojen kehittymisessä itsellä parhaiten ovat toimineet pyramidi ja maksimissaan kuuden toistot. Joidenkin mukaan kuudennen toiston jälkeen kysymys olisi jo lihaskestävyydestä, mutta en ole ottanut asioista niin tarkkaa selvyyttä.

Kestävyyden kehittämisessä voisi olettaa, että kysymykseen tulevat pitkät sarjat, mutta toisaalta minulla on se käsitys, että lihasten pitkäaikainen kestävyys kehittyy myös lyhyilläkin sarjoilla kiertoharjoittelun ja lyhyiden taukojen avulla. Korjatkaa toki, jos olen mehässä.

Sarjataukojen välisestä lepotauosta ehkä vielä sen verran, että itselle "lihaksen kuuntelu" on toiminut sekunttikellon tiirailua paremmin.

Ikää 17 vuotta, pituus 180cm ja paino 75kg

Penkki: 87,5kg
Mave: 150kg
Kyykky: 130kg

No tuolta pohjalta voi jo hyvinkin lähteä hakemaan välillä lyhyempiä sarjoja ja isompia rautoja. Sanoisin, että toistaiseksi treeni kannattaa silti pitää simppelinä, hifistelyohjelmille ei ole vielä tarvetta ja pidemmän päälle ei kannata juuttua vain niihin lyhyisiin sarjoihin vaan monipuolisuus ja peruskunnon ylläpitäminen tukevat myös sitä voiman kasvatusta.

Yleensä kymppejä, lisään rautaa kun tulee 12 toistoa täyteen. Vedossa sitten vähän lyhyempää, vitosia, kutosia jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom