Sarjojen määrä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli sellaista asiaa olen pohdiskellut, että kun teen sarjoja (12,10,10,8) niin vielä viimeisen sarjan jälkeen tuntuu siltä, että vielä menisi noita sarjoja enemmänkin. Tämä koskee melkeinpä kaikkia liikkeitä. Esim tänään hauiskääntöjä tangolla olisi tuntunut menevän vaikka kuinka monta kahdeksan sarjaa. Painoja pitäisi olla tarpeeksi, sillä viimeinen toisto on tosiaan raskas ja menee juuri ja juuri. Joten asiaan: Tarvitseeko sarjoja tehdä niin paljon kuin vain jaksaa, vai riittääko ne 3-4 sarjaa? Ajattelin kysyä kokeneemmilta mielipedettä, itse olen saanut jostain päähäni, että ei ole välttämättä pakko vetää kaikkia mehuja itsestään irti. Kehitystä on tullut ihan mukavasti naillä 3-4 sarjoilla, mutta voisiko sitä tulla enemmän jos tekisi "liikaa". :confused:

Im not quite following you?...

Jos viimeinen 8 toiston sarja menee juuri ja juuri, niin miten sen jälkeen voi vielä tuntua siltä, että sarjoja menee vaikka kuinka monta tahansa? Taisit ilmaista asian väärin... tai et yksinkertaisesti tiedä mitä haluat kysyä. Hauiksiahan jaksaa tietysti treenata loputtomiin jos toistojen aikana pidetään 30sec hengitystauot, ja tanko heilautetaan kauhean ähellyksen säestämänä ylös (jep, huvittavaa, mutta surullisen totta joidenkin :david: :en kohdalla).

"Yksisuuntainen pyramidi"-metodi on mielestäni hyvä perustreenifilosofia. 12, 10, 8, 6 ja pienemmille lihaksille 15,12,10,8. Neljä tämän kaltaista sarjaa toimii paljon paremmin joissain tapauksissa mm. käsille kuin esim. 2-3 sarjaa raskaita HC 8 toiston sarjoja. Ainakin "ei-niin-pitkälle-edenneiden" tapauksissa.

Kannattaa suhteuttaa aloituspainot ensimmäisiin sarjoihin niin, että viimeinen ja siis lyhyin sarja on tiukka.

jaskalle vinkki

Oletko kokeillut seuraavia ->

Käsipainoilla hauiskääntöjä (itse saan parhaan tuntuman)
Suoralla tangolla hauiskääntöjä
Hauiskääntöjä myötäotteella

Tiedän että meidän koulun salilla ei ole kunnollisia käsipainoja (siksi käynkin punttisalilla).

jaskatheman: voit sä reilusti tulla koulussa multakin kyselee, neuvon parhaani mukaan & emmä sua syö :thumbs:

mä voisin iskee tähän perään sit kysymyksen..

Eli himas vetelen joka toinen päivä tämmöst treenii

Punnerrukset: 8 hidast toistoo sit 15sek paussi ja sit uudet kahdeksan ja ton jaksan tehdä peräkanaa neljä tai viis kertaa, sit on pakko pitää parin kolmen minsan paussi (litkin vettä siin välis ja näin) Sit ruppeen taas väsäilees noit punnerruksii samal sarjal, jaksan just ja just kolme tommost kahdeksan sarjaa 15sek paussil.

Eli noit punnerrus-sarjoi tulee tehtyy 8 tai joskus 9, mut en jaksa vetää niit putkeen et siin on just se kahen kolmen minsan paussi välis, et onks siit silleen mitään hyötyy jos pitää sen parin kolmen minsan paussin ja sit taas jaksaa vetää vaan kolme sarjaa. Oon ymmärtäny et noin pitkii paussej ei kannatais pitää.. tai en tiiä :itku:

Ja sama nois vatsalihaksis (jalannostot) niit jaksaa kiskoo 15toistoo ja joku 5 sarjaa putkeen, niin et välis o 15-20sek paussi, sen jälkeen on taas pidettävä parin kolmen minsan paussi ja sit jaksan taas vetää pari kolme sarjaa. Miten ton paussin kans.. kannattaako mun sen jälkeen enää tota kolmee sarjaa tehä... ?

:kippis1: Cheers

Originally posted by jaskatheman
Eli sellaista asiaa olen pohdiskellut, että kun teen sarjoja (12,10,10,8) niin vielä viimeisen sarjan jälkeen tuntuu siltä, että vielä menisi noita sarjoja enemmänkin. Tämä koskee melkeinpä kaikkia liikkeitä. Esim tänään hauiskääntöjä tangolla olisi tuntunut menevän vaikka kuinka monta kahdeksan sarjaa. Painoja pitäisi olla tarpeeksi, sillä viimeinen toisto on tosiaan raskas ja menee juuri ja juuri. Joten asiaan: Tarvitseeko sarjoja tehdä niin paljon kuin vain jaksaa, vai riittääko ne 3-4 sarjaa? Ajattelin kysyä kokeneemmilta mielipedettä, itse olen saanut jostain päähäni, että ei ole välttämättä pakko vetää kaikkia mehuja itsestään irti. Kehitystä on tullut ihan mukavasti naillä 3-4 sarjoilla, mutta voisiko sitä tulla enemmän jos tekisi "liikaa". :confused:

Siis teetkö sinä lihasryhmälle yhden liikkeen ja sitä 3-4 sarjaa, jos näin on, niin voit ottaa mukaan toisen liikkeen ja tee niitä molempia vaikka 3 sarjaa.

Originally posted by goodolmob
mä voisin iskee tähän perään sit kysymyksen..

Eli himas vetelen joka toinen päivä tämmöst treenii

Punnerrukset: 8 hidast toistoo sit 15sek paussi ja sit uudet kahdeksan ja ton jaksan tehdä peräkanaa neljä tai viis kertaa, sit on pakko pitää parin kolmen minsan paussi (litkin vettä siin välis ja näin) Sit ruppeen taas väsäilees noit punnerruksii samal sarjal, jaksan just ja just kolme tommost kahdeksan sarjaa 15sek paussil.

Eli noit punnerrus-sarjoi tulee tehtyy 8 tai joskus 9, mut en jaksa vetää niit putkeen et siin on just se kahen kolmen minsan paussi välis, et onks siit silleen mitään hyötyy jos pitää sen parin kolmen minsan paussin ja sit taas jaksaa vetää vaan kolme sarjaa. Oon ymmärtäny et noin pitkii paussej ei kannatais pitää.. tai en tiiä :itku:

Ja sama nois vatsalihaksis (jalannostot) niit jaksaa kiskoo 15toistoo ja joku 5 sarjaa putkeen, niin et välis o 15-20sek paussi, sen jälkeen on taas pidettävä parin kolmen minsan paussi ja sit jaksan taas vetää pari kolme sarjaa. Miten ton paussin kans.. kannattaako mun sen jälkeen enää tota kolmee sarjaa tehä... ?

:kippis1: Cheers

mä voisin viel yhen kyssän heittää tähän. eli jos siin aamupäiväl vetää just tommosen kahdeksan sarjan ja illal ois viel fiiliksii kiskoo uudet viis kuus sarjaa, ni kannattaako? Vai onko se turhaa?

:david: ----> :blow:

Originally posted by goodolmob
mä voisin viel yhen kyssän heittää tähän. eli jos siin aamupäiväl vetää just tommosen kahdeksan sarjan ja illal ois viel fiiliksii kiskoo uudet viis kuus sarjaa, ni kannattaako? Vai onko se turhaa?

:david: ----> :blow:

Voit ihan hyvin tehdä myös illalla, jos tuntuu, että hyvin jaksaa ja pystyy palautumaan. Mielestäni voit punnertaa niin paljon kuin vain jaksaa, mutta kuitenkin palautuu. Tarkkaile kehitystäsi ja säädä treeniä sen ja kehon tunteen perusteella.

Taisin selittää asian vähän kehnosti
Eli liikkeitä on yksi pää liike + 1-2 apuliikettä per lihas.
Tarkoitin, että vaikka kahdeksas toisi viimeisessä sarjassa tuntuukin raskaalta, niin hetken päästä niitä menisi vielä lisää, ilman mitään väkisin äheltämistä. Ainakin hauiskäännöt mutka tangolla ovat sellaisia. Tosin teen sillä 3-4 sarjaa ja sen jalkeen ala taljalla viela 3 sarjaa. vaikka enemmänkin tuntuisi menevän.

Perimmäinen kysymykseni tarkoitus oli: Tarvitseeko sarjoja tehdä niin paljon kuin puhtaasti jaksaa, vai riittääkö vähenpikin.

No jos tästä ei saa mitään tolkkua niin olen ihan ritariässä...

Kuuraparralle: kyselen kyselen, mutta en minä aina kehtaa vaivata kummallisilla kysymyksilläni....

Originally posted by jaskatheman
Taisin selittää asian vähän kehnosti
Eli liikkeitä on yksi pää liike + 1-2 apuliikettä per lihas.
Tarkoitin, että vaikka kahdeksas toisi viimeisessä sarjassa tuntuukin raskaalta, niin hetken päästä niitä menisi vielä lisää, ilman mitään väkisin äheltämistä. Ainakin hauiskäännöt mutka tangolla ovat sellaisia. Tosin teen sillä 3-4 sarjaa ja sen jalkeen ala taljalla viela 3 sarjaa. vaikka enemmänkin tuntuisi menevän.

Perimmäinen kysymykseni tarkoitus oli: Tarvitseeko sarjoja tehdä niin paljon kuin puhtaasti jaksaa, vai riittääkö vähenpikin.

No jos tästä ei saa mitään tolkkua niin olen ihan ritariässä...

Kuuraparralle: kyselen kyselen, mutta en minä aina kehtaa vaivata kummallisilla kysymyksilläni....

No ei kait sitä mitään yhtä ainoaa mahdollisuutta ole muuttaa ohjelmaa. Harjoituskertojen väliä voi muuttaa, käyttää sarjoissa erikoistekniikoita ja muuta vastaavaa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos tosiaan jaksaa treenata enempi, niin se kannattaa. Kuuntele kehoasi ja tarkkaile kehitystä. Tärkeänä pidän myös harjoitusohjelmaan sisällytettyä suunnitelmallista vaihtelua, jottei keho totu harjoitukseen.

ok. kiitos vastauksista. Voisi tosiaankin muuttaa ohjelmaa, on viimeiset 4 kuukautta tullut melkolailla samalla ohjelmalla väännettyä:david: voisi lisätä painoja ja vähentää toistoja vaihteeksi. Ja kohtahan se kesäloma tulee, niin pääsee ''oikeille saleille'', eikä koulun salille. Kiitos vielä kerran :worship:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Perusreenissä,
teen ne sarjat niin että ensin menee teho ylös kunnes saavuttaa kovimman sarjan, joka on yleensä neljäs tai viides sarja, jonka jälkeen voi mennä alas tehossa - jos haluaa. Joskus pidän painot ihan samoina ja pidän lyhyitä taukoja. Jokaista miestä voi aina jollain keinolla väsyttää.

Sitten riippuu tietenkin tavoitteistasi että kuinka piippuun vedät itsesi. Itse en tee melkein ikinä failureen eli loppuun asti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom