Sarjat ja toistot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jgfeu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minulla on liha haussa. Perusresepti tuntuu olevan kolme sarjaa, 8 - 12 toistoa ja kerran viikossa. Lihasryhmien jako eri viikonpäiville vaihtelee ohjelmittain. Tunnetusti treenatessaan ihminen väsyy toisto toistolta. Omassa mielikuvituksessani kolme sarjaa voidaan tehdä esimerkiksi seuraavasti:

i) Pidetään painot ja toistot vakioina. Tällöin ensimmäinen sarja on kevyt, ja vasta viimeinen "vedetään loppuun".

ii) Pidetään painot vakiona, ja vähennetään toistoja sarjasta seuraavaan. Kolmessa sarjassa toistoja tehtäisiin esimerkiksi 12, 10 ja 8. Tällöin jokainen sarja "vedetetään loppuun".

iii) Vähennetään painoja sarjasta seuraavaan, ja pidetään toistot vakiona. Kolmessa sarjassa painot olisivat esimerkiksi 50, 45 ja 40 kg. Myös tällöin jokainen sarja "vedetään loppuun".

Mutta mikä tapa on tehokkain?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Originally posted by jgfeu
iii) Vähennetään painoja sarjasta seuraavaan, ja pidetään toistot vakiona. Kolmessa sarjassa painot olisivat esimerkiksi 50, 45 ja 40 kg. Myös tällöin jokainen sarja "vedetään loppuun".

Mutta mikä tapa on tehokkain?
Mielipidekysymys. Itse tykkään tehdä tällä kolmosvaihtoehdolla.

jos massaa hankitaan nyt lyhyillä (1 min) palautuksilla, on totta että voimat hupenevat pikku hiljaa, mutta jos palautukset ovat suht. pitkiä (3 min) niin ei niitä painoja ja toistomääriä tarvi periaattees edes muttaa

Tulee käytettyä usein 2 ja 3 tapaa.. 3 toimii loistavasti esim. vinopenkissä kässäreillä ja 2 on tullut testailtua esim. etukyykyssä, mutta kannattaa vaihdella noiden kaikkien välillä, että ei tuu aina samanlaista vääntöä tosta treenaamisesta :D

Vielä olis mukava tietää kuinka paljon pitää olla kovia sarjoja/liike/lihasryhmä. Mutta kai nuokin riippuu treenityylistä yms.

Neljäs tapa:
nostetaan painoja joka sarjassa. Esim. 40, 45, 50 ja toistot 12, 10, 8. Täst miä piän.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by janne321
ja viides tapa että painot aina samat ja sitte tehdään vaan vähemmän toistoja jos ja kun ei jaksa enään.
Juuri näin. Mun mielestä paras tapa.

ja viides tapa että painot aina samat ja sitte tehdään vaan vähemmän toistoja jos ja kun ei jaksa enään.

Juuri tällälailla matalalla profililla, se on voittajan tie! :D
Sillon tietää, että on antanut kaikkensa.:joulu1:

ite teen samanlailla kuin Jkk, nostan painoja loppuakohti ja aina tehdään niin paljon kuin menee, esim. 12,10,8.
Vähentää loukkaantumisriskiäkin tuollainen kun pienemmillä aloittelee ja lämmittää siten ensin lihaksia.

Originally posted by jgfeu
ii) Pidetään painot vakiona, ja vähennetään toistoja sarjasta seuraavaan. Kolmessa sarjassa toistoja tehtäisiin esimerkiksi 12, 10 ja 8. Tällöin jokainen sarja "vedetetään loppuun".

Eikös nämä nyt ole samoja asioita :david:. Itse käytän yleensä tätä tapaa.

Originally posted by MKS
Kappas. Niinpäs olikin.

Ite tykkään kans tehdä tuolla tavalla. Tosin viime treenissä tein poikkeuksia. Ensin huolellinen lämmittety penkkiä varten. Sitten 2 sarjaa loivaa vinopenkkiä. Ensimmäisessä kovassa sarjassa 10 toistoa. Sitten painoa pois ja tokassa sarjassa 15 toistoa. Sama juttu jyrkemmässä vinopenkissä; ekassa sarjassa 8 toistoa, painoa vähän pois ja joku 13 tuli seuraavassa sarjassa.

Originally posted by MKS

eikös tuossa ole eroa. Ymmärsin että "kunnes ei jaksa enää" tarkoittaa että sarjoja jatketaan kunnes ei nouse enää yhtään. Eli siis viimeisenä tehdään 1-2 kahden toiston sarja. Tai voi tuon lukea kahdella tavalla.

Kysymys: Itse olen tehnyt kohdan 1 mukaan (kaveri neuvoi). Kukaan teistä ei ole vielä suositellut sitä. Onko se teistä selkeästi tehottomin tapa?

Originally posted by tuukkis2
Kysymys: Itse olen tehnyt kohdan 1 mukaan (kaveri neuvoi). Kukaan teistä ei ole vielä suositellut sitä. Onko se teistä selkeästi tehottomin tapa?
Se 1-vaihtoehto on voiman hankinnassa näistä vaihtoehdoista tehokkain.

Taitaa tulla ajoittain käytettyä noita kaikkia mainittuja vaikka haenkin treenistä voimaa. Sitten vaikkapa tuo Miken 2*6-systeemi jonka itse teen 3*6 on tuon 1 ja 2 risteytys. Pyritään tekemään 1 vaihtoehdon mukaan, käytännössä suurin osa treeninkerroista menee 2 vaihtoehdolle.
Pitäisikö käydä läpi tässä threadissa että millä tyylillä haetaan mitäkin? Tuo 3 taitaa olla lähinnä body-tyylistä jolla ei haeta voimaa niinkään vaan lihaskasvua?

Zone-sarja -42%
Originally posted by Jkk
Neljäs tapa:
nostetaan painoja joka sarjassa. Esim. 40, 45, 50 ja toistot 12, 10, 8. Täst miä piän.

tämä on todella hyvä,toimii varsinki penkissä ja hartialiikkeissä.:5:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom