Sarjapainot pelottaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sumo
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
No varmasti on, mutta ne onkin treenannu vuosia ;) Mä oon tällanen läski nörtti joka yrittää päästä kuntoon (yrittäny jo kohta 2 vuotta :david: ), joten vertailukohta on hieman eri

Noin lyhyen peruskuntokauden jälkeen en lisäisi painoa ollenkaan ennekuin homma on stabiililla pohjalla. Ota vaikka vanha saksalainen viisaus (10*10) käyttöön muutamaksi kuukaudeksi kunnes (keski)kroppa on valmis ottamaan vastaan suuremmat haasteet. Jos jo nyt pelottaa, miksi isompia painoja tulisi edes havitella? Tuolla tyylillä käy juhaa varmasti leukaan.

No voi herran jumalani jpm:n nimeä huutaen, mitä vittua!? ;=))
Kuule joillain ne sarjapainot ovat 2-3kertaa enemmän, joten elä ole kovin hädissäsi!
Järkevää treeniä koko tukilihaksistolle, niin ei hätiä tule kyllä vielä ainakaan moniiin moniiin kymmenniin kiloihin sarjapainoissa =))) :kippis1:

Olipa taas sulta järkevää neuvoa.

Juu, vedät lavat taakse kun menet tangon alle. Muodostuu sinne yläselkään sellainen tyyny missä tangon on hyvä olla. Älä laita tankoa niskanikamien päälle. Ei mitään pehmusteita! :whip:

Jos tavoitteena on voiman hankinta ja koko kropan tukilihaksiston kehittäminen niin miksi pitäisi käyttää vyötä? Saman tuen antaa, ellei paremmankin, hyvin treenattu keskivartalon lihaksisto. Joo joo, vyötä käyttämällä saa enemmän kiloja ylös mutta ellei keskikroppa oo samalla tasolla jalkojen kanssa niin jalkojen voimin voi hajottaa helposti selkänsä. Hinkkaa vaan niitä vatsoja ja mavea niin ei vyötä tarvii!

Juu, vedät lavat taakse kun menet tangon alle. Muodostuu sinne yläselkään sellainen tyyny missä tangon on hyvä olla. Älä laita tankoa niskanikamien päälle. Ei mitään pehmusteita! :whip:

Jos tavoitteena on voiman hankinta ja koko kropan tukilihaksiston kehittäminen niin miksi pitäisi käyttää vyötä? Saman tuen antaa, ellei paremmankin, hyvin treenattu keskivartalon lihaksisto. Joo joo, vyötä käyttämällä saa enemmän kiloja ylös mutta ellei keskikroppa oo samalla tasolla jalkojen kanssa niin jalkojen voimin voi hajottaa helposti selkänsä. Hinkkaa vaan niitä vatsoja ja mavea niin ei vyötä tarvii!

Onko toi ei mitään pehmusteita joku ego juttu vai :whip: läppä? Ja eiköhän toi tukilihasto vahvistu monipuolisella treenillä vaikka vyötä kayttäisi. Kuinka monella on oikeesti isot painot, vyöttä?

Onko toi ei mitään pehmusteita joku ego juttu vai :whip: läppä?

Allekirjoittaneelle ei ainakaan kumpikaan, vaan ilman pehmustetta tanko tuntuu yksinkertaisesti tukevammalta "kyydissä".

Ja eiköhän toi tukilihasto vahvistu monipuolisella treenillä vaikka vyötä kayttäisi.

Ei itse asiassa vahvistu. Kyykyt ja maastanostot variaatioineen, ilman vyötä tehtynä, antavat keskivartalon korsetille sellaista "pitoa", jota ei millään vatsavänkytyksillä tai selänojennuksilla saa.

Mitä taas tulee oikeasti ISOIHIN painoihin, niin toki niissä voi vyötä käyttää, mutta IMO ei ole järjen hiventäkään siinä, että sitä vyötä kiskotaan kireälle jo lämmittelyvaiheessa (eikä ollut edes kärjistys, tällaistakin näkee).

EDIT: Tässä hieman perusteita vyöttömyydelle:

http://www.chekinstitute.com/articles.cfm?select=16
http://www.chekinstitute.com/articles.cfm?select=17

Minäkin tässä taas palailin salille kesätauon jälkeen. Eka viikko nyt takana. Ei oo kovin isoja painoja uskaltanu laittaa näin alkuun. Pitää taas hieman tekniikkaa hakee ja totutella treeniin. Ojentajat vieläki aivan jumissa maanantain jäliltä. Parissa viikossahan sitä onneksi tottuu ja sit voi alkaa lisäillä painoja.

Saman tuen antaa, ellei paremmankin, hyvin treenattu keskivartalon lihaksisto. Joo joo, vyötä käyttämällä saa enemmän kiloja ylös mutta ellei keskikroppa oo samalla tasolla jalkojen kanssa niin jalkojen voimin voi hajottaa helposti selkänsä.

täysintotaalisenabsoluuttisen samaa mieltä!

PS: ei vyöllä tee mitään, jos ei kilpaile.

Komppaan Gillyannea,vyön liian innokas käyttö lisäkilojen toivossa ei välttämättä ole hyvä asia.Itse olin joskus aikalailla naimisissa vyön kanssa ja romujen kasvaessa selkä vihoitteli välillä oikein kunnolla.Vyön käytön vähentäminen todella auttoi selkäongelmiin!
Veto ja kyykky ilman vyötä ovat todellakin erinomaisia kohentamaan keskivartalon lihaksia.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
....
mutta IMO ei ole järjen hiventäkään siinä, että sitä vyötä kiskotaan kireälle jo lämmittelyvaiheessa (eikä ollut edes kärjistys, tällaistakin näkee)....

Jos näin kärjistetysti asiaan kommentoit, niin huomauttanen, että jos on esimerkiksi jokin vamman jälkitila, saattaa vyö olla erittäin hyvä. Myös silloin jos on jotain rakenteellisia "vikoja" (mikä sitten on taas vika/virhe on aika hankala määrittää) rangassa tms. niin saattaa vyö olla tietyissä liikkeissä jälleen erittäin hyvä ratkaisu.
Kuitenkin pitää muistaa, että sitä tukilihaksistoa voi vahvistaa muillakin liikkeillä ja esimerkiksi kyykky todellakin ottaa tukilihaksiin myös vyön kanssa.
Mutta olen kuitenkin samaa mieltä, ettei lämmittelypainoilla vyötä kannata käyttää, ainakaan joka treenissä..

Edit: Me ollaan taidettu tästä aiheesta kinata ennenkin :D mut toki ei pidä heti luovuttaa ;)

Lampunjalka, meinasinkin jo editoida, että vammat ja toipilasvaihe toki erikseen, tarkoitin itse terveselkäisiä ihmisiä. :piis:

Lampunjalka, meinasinkin jo editoida, että vammat ja toipilasvaihe toki erikseen, tarkoitin itse terveselkäisiä ihmisiä. :piis:

Joo kyllähän mä sen arvasinkin, mut on vaan niin kiva... =)

Mutta pitkälti toi on kanssa kovin yksilöllistä, jotkut tekee lämppärit ilman vyötä, toiset taas tekee kokonaisen treenin ilman vyötä ja taas seuraavalla kerralla lämppäreistä lähtien vyön kanssa :) tämmöstä kaikkea kummallista oon huomannut.

edit: joko se olis edes hieman oikein kirjoitettu... :S

Allekirjoittaneelle ei ainakaan kumpikaan, vaan ilman pehmustetta tanko tuntuu yksinkertaisesti tukevammalta "kyydissä".

Justiinsa näin. Se tanko ei vaan oikein istu sinne lapojen päälle jos pehmuste on mukana paksuntamassa. Pehmusteella tehtynä tanko ei pysy paikallaan -> tanko vääntää sarjan loppupuolella olkapäitä. Ilman pehmustetta tanko pysyy paikallaan -> ei ongelmia. Pehmusteella myöskin tangon paikka tulee ylemmäs kuin pehmusteetta, mihin ei oo hirveän hyvä juttu tottua - useimmilla kun tanko on liian ylhäällä jo valmiiksi. :thumbs:

Loukkaantumisesta kuntouttautuessa voi sitten miettiä että olisko syytä alottaa uusi nousu alempaa ja ilman vyötä kuin isommilla painoilla ja vyöllä... tietysti jos joku paikka on selässä pysyvästi hajalla tai rautamäärät kovimmissa sarjoissa liikkuu korkealla niin vyö on ehdoton.

Onko siis väärin käyttää maastavedossa vyötä? Tein sitä pitkästä aikaa ja alaselkä on erittäin rasittunut. Kyllä se on ainakin alaselkään ottanut. Nyt kun en ole kyykkyä pystynyt tekemään pitkään aikaan jalkavamman ansiosta, niin jätän vyön pois. Saattaa parantaa meikäläisen ryhtiä, toivottavasti.

Marjakarhu, tukilihaksiston eli nk. korsetin vahvistamisessa ei suinkaan ole kyse pelkästä "alaselästä".

Hyvä esimerkki löytyy uusimmasta Body lehdestä jossa Tony Heino
kertoo enemmän aiheesta sivulla 22.

Itse käytän vyötä lähes joka liikkeessä enkä ole havainnut
mitään tukilihasten heikkoutta koskaan.

Marjakarhu, tukilihaksiston eli nk. korsetin vahvistamisessa ei suinkaan ole kyse pelkästä "alaselästä".

Tässäpä toolaten erinomainen posti aihetta koskien: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1149511&postcount=23

EDIT: Lampunjalka, loppuun asti väännetään naama punaisena, eikösjuu? :D

vyötä kannattaa käyttää ihan oman tunteen mukaan..
Esim itsellä vuä on korvaamaton kyykyissä ja maastavedossa mutta muuten en siä tarvitse. (paitsi ehkä kulmasoudussa) jotkut vetää mave ykkösiä ilman vyötä ja pärjää hyvin ilman, toiset taas ei uskalla edes kävellä salilla ilman...

IMO kukaan ei voi päättää toiselle kannattaako sitä vyötä käyttää vai ei.

Hyvä esimerkki löytyy uusimmasta Body lehdestä jossa Tony Heino
kertoo enemmän aiheesta sivulla 22.

Itse käytän vyötä lähes joka liikkeessä enkä ole havainnut
mitään tukilihasten heikkoutta koskaan.

Bodauslehti ja yhden bodarin kommentti on mitä parhain tietolähde tässäkin asiassa... :rolleyes:

Sama homma tuntuu kuitenkin tulevan vastaa monella isommilla raudoilla treenaavalla eli kun vyön jättää treeneissä pois muuten paitsi ehkä raskaimmissa raudoissa (esim. yli 90% 1RM), niin selkävaivat vähenee ja keskivartalo pysyy nostoissa kasassa.

Kuten Gillyanne sanoi tuo toolaten postaus osui asian ytimeen...

Suositut

Back
Ylös Bottom