Sarjapainot olkapäille laskeneet rajusti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carbon
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen ihmetellyt yhtä seikkaa jo kauan. Eli alkuaikoina kun treenasin 2-jakoisella ohjelmalla, tein pystypunnerusta käsipainoilla 22kg:n painoilla ja 2x15 toistoa. Nyt olen treenannut puolitoista vuotta. Siirryin 2-jakoisesta ohjelmasta 4-jakoiseen, ja nyt olen 2 viikkoa vetänyt HST-treeniä (15 toiston sarjat loppui tänään). Ongelmana on se, että kun nyt yritän tehdä HST:ssä pystypunnerrusta käsipainoilla, tein 12 ja 9 toistoa 16kg:n käsipainoilla. Luulisi siis että olisin saanut 2x15 jopa 30kg:n painoilla kun olen näin kauan jo treenannut. Uskon että saman alamäen on myös muut olkapääliikkeet kärsineet. Muut lihasryhmät ovat kehittyneet hyvään tahtiin. 4-jakoisella ohjelmalla tein 6-9 sarjaa olkapäille.

Osasyy on tietenkin se että olen nyt miinuskaloridieetillä. Toisaalta alkuaikoina ruokailu oli päin mäntyä.

Ovatko olkapääni ylirasittuneet vai mikä muu voisi olla syy? Muita syitä ei oikein tule mieleen. Pitäisikö nyt HST-treenissä pitää olkapäille totaalilepoa vai jatkaa normaalisti, mutta laskea sarjapainot nöyrästi tähän kuntoon sopivaksi? Minusta olkapäät ovat kuitenkin kasvaneet jonkinverran.

Eipä tuu mieleen kun tuo ylirasitus, kevyt viikko tai vaikkapa viikon aivan totaalilepo voisi tehdä terää noihin oireisiin... itse ainakin jos treenaan pitkän putken ilman suurempia taukoja, tulee jossain vaiheessa tilanne jossa rauta ei vaan nouse enää.

Olisiko mahdollista että tekniikka vaan on yksinkertaisesti "puhdistunut" niin paljon, että sarjapainot ovat sen vuoksi laskeneet, teetkö/teitkö pystypunnerrukset seisten/istuen?

toisaalta kun et kertonut enempää treeniohjelmastasi niin onko mahdollista että olkapät olisi saanut jo edellisessä treenissä liikaa epäsuoraa rasitusta ja ovat täten "voimattomat"?

HST:ssä sä kuiteski treenaat koko kropan joka kerta, joten olkapäät saa aina runtua. Eli ylirasitushan se taitaa olla syy. Aina kun muutan lihasryhmien jakoa niin olkapää treenin sarjapainot muuttuu.

Olkapäät on kyl eniten päänvaivaa aiheuttava lihasryhmä, ne saa niin paljon epäsuoraa rasitusta ja eri aikaväleillä (johtuen treenijaosta) et niitten kans on aika vaikea pitää sellasta tasasta kehitystä.

Samaa veikkaan kun Akkeli, eli saa rasitusta aikaisemmassa treenin vaiheessa. Teetkö ne olkapäät missä vaiheessa ja mitä punnerrusliikkeitä sulla on sitä ennen?

Sinulla voi olla olkapäät niin jumissa, ettei rauta nouse tämän takia.
Kannattaa käydä hierojalla hierotuttamassa niska/hartiaseutu auki tai pitää viikon tauko/kevyempi viikko. Venyttelyäkään ei kannata unohtaa. Itselläkin on välillä samansuuntaisia oireita, joihin auttaa edellä mainitut konstit.

Timba79 sanoi:
Samaa veikkaan kun Akkeli, eli saa rasitusta aikaisemmassa treenin vaiheessa. Teetkö ne olkapäät missä vaiheessa ja mitä punnerrusliikkeitä sulla on sitä ennen?

Olkapäät tulee treenattua HST-treenin loppuvaiheessa ennen haukkaria ja ojentajia. Juuri ennen olkapäätreeniä on penkkipunnerrus joka toki ottaa myös hartijaseudulle, mutta silti... :)

Voi olla joo että hieroja voisi auttaa...

PS. niin ja ongelma oli kyllä jo nelijakosen loppuvaiheilla, jolloinka hartiat tehtiin eri päivänä kuin penkkipunnerrus ym. joten hartijat eivät saaneet rasitusta samana päivänä.

Hieroja voisi olla myös hyvä jos meinaa jumeja olla. Lisäksi tottakai venyttelyä. Ja eipä tässä nyt muuta keksi kun vaikkapa jo ehdotettu viikon paussi ja sitten kokeilu miten menee. Ei tollanen lasku nyt kuitenkaan ihan "normaalia" ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom